Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Altijd leuk om te zien hoe jij je modelletjes maakt, met de extra's! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2012 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik met de FK.31 (weer) ruzie heb met de decals, ben ik maar verder gegaan met de FK.41. Schilderen van al het kleine spul. Eerst een koker voor de richtingroerkabels en de hoogteroerstang op de cabinevloer gelijmd.

Afbeelding

Wanden en vloer helemaal wit en de zittingen en rugleuningen van de stoeltjes rood (H60) met een beetje bruin (H186), het houtwerk van de bestuurdersstoel tan (H9), evenals de randen van de ramen om de geverniste latjes te simuleren. De latjes moeten nog wat bijgewerkt worden, af en toe is het wel erg bibberig. De stoeltjes een bruine wash gegeven om wat relief te krijgen. De stoelriemen zijn van zwartgeverfde Tamyia tape met zilveren "gespen", de straps waarmee de rugleuning van de bestuurdersstoel vastgezet zijn, van overgebleven stoelriemen van de FK.31.
Volgende stap was de achterbank in de romp plakken.

Afbeelding

De bank bleek nog steeds te breed (of de romp te smal). In dit stadium zat er niets anders op dan een klein plakje van beide zijkanten af te snijden. Verder ziet het er redelijk uit. Na passen met het instumenten paneel heb ik de juiste plek van de bestuurdersstoel bepaald. Er moet plaats overblijven voor de stuurknuppel. Stuurknuppel en voetenstuur zet ik er pas in als de romp gesloten is (er moet een gaatje in de naad geboord worden).

Afbeelding

De gashendel en de kaartenbak vastgelijmd. Op de grond matten gemaakt van zwartgeverfde tape.

Afbeelding

Hier is het trimwiel goed te zien. Het zit in het echt vliegtuig ook bijna achter de stoel.

Afbeelding

Volgende stap is het maken van de ramen. Nu kan ik er nog redelijk bij. Erin lijmen doe ik pas als de romp dicht zit en de buitenkant geschilderd is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2012 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een kleine update. Ik was niet zo tevreden over de bibberige bruine raamlatjes op de hoeh tussen sponning en binnenwand, dus ik heb het veranderd. De binnenkant wordt nu helemaal wit en de sponning wordt bruin. En ik heb de cabineraampjes op maat gesneden uit 0,25 mm doorzichtig plastic (maar drie raampjes verprutst; er af komt er niet meer bij). Die worden er na het schilderen van de buitenkant ingelijmd met witte houtlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er zo iets beter uit (ondanks de sterke vergroting, ongeveer 5x). Om te zien hoe het straks wordt heb ik de buitenkant plaatselijk zwart geschilderd.

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks het feit dat ik veel van de dikte van de cabinewanden heb afgehaald zijn ze toch nog fatsoenlijk dik. Maar dat valt minder op als je het model in werkelijkheid ziet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hele kleine update. Ben bezig met de vleugel, en heb de rolroer "aandrijving" gemaakt.

Afbeelding

De fairing gesneden en geschuurd uit een stukje 0,9 mm dik plastic (eerst het puntje van een stripje in vorm schuren, en als dat goed is afsnijden), de overbrenging is van 0,25 mm metaaldraad, gelijmd in 0,4 mm gaatjes. De richting en lengte van de draadjes is zo dat het linker rolroer (op de foto rechts) omhoog komt te staan (en het rechter omlaag dan natuurlijk). De stuurknuppel moet ik dus naar rechts laten wijzen. De boel staat nu in de verf. Daarna wordt het langzamerhand tijd om de romp te sluiten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het ziet er erg goed uit! Toch wel bijzonder hoe onbekend deze Nederlandse vliegtuigen eigenlijk zijn.. ik had er echt nog nooit van gehoord.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Er is net een mooi boek uitgekomen van Theo Wesselink onder de titel "Koolhoven Vliegtuigen" (wel een beetje duur, 45 Euro). Daar prijkt de FK.41 zelfs op de achterflap. Ik heb het nog niet gelezen, maar het lijkt erg volledig. Misschien een beetje veel tekst en een beetje weinig foto's (althans voor de modelbouwer).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
robh schreef:

De richting en lengte van de draadjes is zo dat het linker rolroer (op de foto rechts) omhoog komt te staan (en het rechter omlaag dan natuurlijk). De stuurknuppel moet ik dus naar rechts laten wijzen.

Rob


Misschien ben ik in de war omdat de vleugel op zijn kop ligt. Maar je bedoeld waarschijnlijk dat de knuppel naar links komt te staan, toch? Als je naar links wilt rollen, komt je linker rolroer omhoog en rechts uiteraard vica versa.

Op de bouw heb ik niets toe te voegen. Volg vol interesse.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Je hebt gelijk. Knuppel naar links. Ik moet het altijd in mijn stoel zitten doen, en dan lukt het wel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik stond vanmiddag nog met een Koolhoven F.K.58 model in mijn handen, maar hij was in schaal 1:72 - niet mijn pakkie an dus (want geen 1:48).

Roeren maak ik zelf ook altijd los als het kan, als ze met een beetje uitslag staan geeft het wat meer levendigheid aan een model en bovendien kunnen mensen die er geen verstand van hebben zo zien dat dat kan bewegen. Maar gelukkig hoef ik nooit met dat soort draadjes te priegelen, het voordeel van modellen van een generatie later bouwen :lol: Veel succes Rob :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik weet niet waar jullie 1:48 bouwers de ruimte vandaan halen. Ik kan mijn 1:72 modellen al niet kwijt. Maar troost je, Nem, ik heb er ook nog een paar in de kast staan. Zolang ze niet gebouwd zijn, passen ze er nog in. Er bestaat overigens een 1:48 model van de FK.58 van Planet Models. Uit prodcutie maar nog hier en daar te koop, bijvoorbeeld https://www.frontlinehobbies.com.au/products/PLT-179?Planet%20Models%201/48%20KoolhovenFK%2058%20w/%20Hispano%20Suiza%20Engine. Is alleen een beetje duur.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement