Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding

Mijn volgende project wordt weer een Boeing 737, maar deze keer een speciale. Het wordt een 737-200/Adv uitgerust met een Unpaved Strip Kit. Vanaf 1969 bood Boeing dit pakket aan aan gebruikers van de 737-100/200 waarmee het vliegtuig geschikt wordt om vanaf halfverharde runways te opereren. In het linkje uit vorige zin is te zien wat deze kit inhoudt maar hier even samengevat waar het uit bestaat:
-een gravel deflector aan het neuslandingsgestel, met een uitgebouwde neuswielbak om hier plaats voor te geven bij het intrekken
-opgehoogd hoofdlandingsgestel met kleinere gravel deflectors
-glasvezelversterkte inboard flaps
-slijtvaste Teflon-verf op de buik en onderzijde vleugels
-versterkte antennes op de buik
-scherm in de hoofdwielbak om de daarin aanwezige onderdelen te beschermen
-intrekbare anti-collision light op de buik
-vortex dissipators onder de motoren, zichtbaar als een buisje die kleine steentjes wegblaast van de motorinlaat

Het grootste deel van deze aanpassingen gaat scratchwerk worden maar ik beperk me wel tot de zichtbare verschillen, anders wordt het wel erg ingewikkeld.

De kit, de aloude Airfix-kit die laatst opnieuw is uitgegeven
Afbeelding

Op zich is de kit best aardig, zeker gezien zijn leeftijd. Een probleem is wel dat de bijgeleverde motoren van het eerste type zijn die ook onder de 737-100 hingen. De meeste 737-200 hebben het achtervoegsel Adv(anced) en zijn op verschillende punten verbeterd, waaronder de motoren.

Nu heeft het Russische modelbouwmerk Eastern Express een tijdje geleden een kit van de 737-100 uitgebracht. Opmerkelijk is dat deze juist de motoren bevat die geschikt zijn voor de 737-200Adv, maar niet voor de 737-100. Een geluk bij een ongeluk, want een simpele ruil van de motoren en beide kits zijn voorzien van de juiste motoren!
Deze kit gaat later natuurlijk ook nog gebouwd worden in de Lufthansa-kleuren zoals op de doos.
Afbeelding

De volledige inhoud van de Airfix kit is makkelijk op internet te vinden. Hier een romphelft en het decalvelletje uit de nieuwste uitgave:
Afbeelding

Ik gebruik wel een aantal onderdelen om de kit wat op te fleuren, namelijk een doorzichtig cockpitraampje uit de Minicraft 737-300/400 en een hoofdwielbak uit de Revell 737-800. Verder nog een PE-setje met daarin de gravel deflector voor het neuswiel en een vliegtuigtrap. Of ik die trap ga gebruiken op dit model weet ik nog niet, maar hij komt sowieso nog wel een keer van pas.
Afbeelding

Air Inuit is een Canadese maatschappij die met een kleine vloot (o.a. twee 737-200's) opereert vanuit Dorval, Québec. De maatschappij wordt beheerd door de Inuit (eskimo's) uit de streek Nunavik, in het noorden van Québec. Voor deze livery heb ik geen decals, dus die ga ik zelf moeten printen. Het ganzenmotief op de staart ga ik afplakken en spuiten.

Tot de eerste update!!

groeten Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op wo 26 sep, 2012 18:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project ben je weer gestart Jelle! Al is het weer een 737, je weet er toch weer een speciale draai aan te geven. Qua mogelijke 737 varianten heb je nu denk ik wel één van de meest uitdagendegekozen. Alleen de militaire versies met alle extra's lijken me nog moeilijker.

Ga je raampjes trouwens open laten? Ze zijn wel erg vierkant helaas bij deze kit.

Succes in ieder geval. Ik ga 'm zeker volgen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Een 737 classic, dat is vet :brouw:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk, dat zijn leuke projecten. Succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2012 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de aanmoedigingen!

@Ingmar: ik ga de cabineramen wel open laten ja. De raampjes hebben inderdaad geen mooie afgeronde hoekjes maar irritanter is het dat ze soms te laag zijn en dus inderdaad gewoon een vierkant worden in plaats van een rechthoek. Deze heb ik ietsje rechthoekiger gevijld. Ik ga er straks doorzichtige raamdecals voor gebruiken uit de Daco 737.


In de hoofdwielbak zitten zoals ik in de eerste post al schreef twee gaas-schermen om een aantal onderdelen te beschermen tegen opspattend grind. De wielbakken van airliners zitten vaak nogal vol met hydraulica en bewegende mechanica, maar meestal sluiten grote deuren die wielbakken af als het landingsgestel niet 'in transit' is (dus gelocked omhoog of omlaag). Bij de 737 is dit wat eenvoudiger, daar verdwijnen de wielen in twee ronde gaten in de buik. Als de gear is ingeklapt sluiten de buitenste wielen deze gaten af, maar als de gear naar beneden is is de wielbak onbeschermd.

Op deze foto een wielbak met de schermen.
Afbeelding

En hier wat ik ervan gemaakt heb. Ik heb fijnmazig gaas uit de Brouwersshop gebruikt. Verder heb ik ook de flap-aandrijfstang gemaakt, het rood/zwarte geval.
Afbeelding

En hier zoals de kist er nu bij ligt. Het cockpitraam lijkt nog een zooitje, maar die ben ik nog bezig vlak te schuren zodat hij mooi overgaat in de romp. Daarna polijst ik hem weer mooi helder.
Afbeelding

Ik heb ook alvast de decals geprint. De logo's heb ik dubbel gedaan voor het geval dat. De registraties zijn een beetje gaan vlekken maar dat los ik nog wel op.
Het ronde logootje met de kleine eskimo erin is van de Makivik Corporation, de vereniging voor Inuit uit Québec. Naast Air Inuit beheren zij ook First Air, een andere luchtvaartmaatschappij opererend in het noorden van Canada.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er al goed uit Jelle! Waarschijnlijk wordt dit één van de beste Airfix 737-200's ooit gebouwd met die extra's. Goed om te zien dat je de ramen open houdt. Ik heb precies hetzelfde idee om ze toch toonbaar te maken. Had destijds al een paar detail setjes voor de 737-300 bij DACO besteld.

Ondanks dat de rest van het vliegtuig wit is, zien die First Air vliegtuigen zien er overigens ook leuk uit met die foto's van ijsberen etc. Misschien is het een leuk vervolgproject op deze kist om van hun een 737-200F's te bouwen. Dan kunnen ze gebroederlijk naast elkaar staan. De romp van de 737-100 is toch al dicht.

Hoe dan ook, eerst deze maar eens afmaken. Succes met de verdere bouw, ik houd 'm in de gaten.

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Nou, de beste Airfix 737 durf ik niet te zeggen, maar ik ga m'n best doen. Helaas zijn de motoren verschrikkelijk en tijdens het bouwen heb ik overwogen een setje te bestellen van Authentic Airliners. Maarja, die kosten net zoveel als een tweede 737 en voordat ik die binnen heb.... belooft wel een hoop ellende voor als ik die Eastern Express kit ga bouwen trouwens! Maar ik was gewaarschuwd door de reviews op internet. Maarja, eigenwijsheid en nieuwgierigheid..

Die First Air kisten zijn ook wel mooi, maar die lijken me niet zo heel spannend om te bouwen. Ik twijfelde erg tussen een Air Inuit en een Canadian North toestel:
Afbeelding

misschien dat ik die alsnog ooit eens maak. Het probleem is alleen dat als ik mijn la met airlinerkits open trek ik ze allemaal ter plekke wil bouwen :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Even een snelle foto van het vliegtuig in de primer. Er kwamen nog een paar kleine oneffenheden tevoorschijn rondom het cockpitraam en de motoren.
Alle opliggende paneellijnen op de romp zijn gesneuveld en op zich vind ik dat niet zo heel erg, alleen de buik bijvoorbeeld oogt nu wel kaal. Ik ga nog kijken wat ik daar aan kan doen.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Interresant stukje over die gravel-strip kits. Ik wist niet dat die bestonden, rechtstreeks door de fabrikant ontworpen ook nog. Ik ken wel de vele STC's voor bush-flying etc, zoals het aanbrengen van large tires maar dit is toch wel erg goed bedacht.

De bouw gaat rap en ziet er goed uit. Succes met afplakken van het schema straks.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2012 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Weer een stuk verder. De vleugels en motoren zijn Airliner Wing Grey (DACO) gespoten:
Afbeelding

Vervolgens het wit. Waarom de buitenste spoilers rood/zwart zijn: ik heb geen flauw idee. Maar het is zo.
Afbeelding

En toen begon het lange afplakken.. een stukje van de buik moet grijs worden en het oranje ganzenmotief op de staart moet erop. Het blauwe spul is Microscale Micro Mask. Dat is vloeibaar afplakmiddel dat je aanbrengt met de kwast. Ik had het nog nooit gebruikt en durfde het niet voor het hele afplakwerk te gebruiken. Maar het resultaat is erg goed! Een aanrader voor ingewikkelde afplakpatronen zoals dit.
Afbeelding

Spuiten..
Afbeelding

En de tape eraf. Op zich was ik niet ontevreden maar hier en daar heeft de tape zijn werk niet goed gedaan en dat heb ik direct bijgewerkt, plus nog wat andere fijne details. Na de eerste bijwerkronde is dit het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen nog een hoop bijwerken, en dan de zilveren leading edges spuiten. En dan zitten we alweer in de afwerkfase..

ᖁᔭᓇᐃᓐᓂ, ᑕᕝᕙᐅᔪᓯ !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement