Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2012 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik ben weer verder gegaan met deze.
Na een eerste primerlaagje werden de laatste oneffenheden weggewerkt:
Afbeelding

En daarna werden het wit en het blauw gespoten.
Ben ik er tevreden mee? Mwaaahh.... die lijntjes zijn eigenlijk te dun om te spuiten in combinatie met het ruwe oppervlak van de kit (klinknageltjes e.d.). Ze zijn daarom niet helemaal lekker uit de verf gekomen, dus daar moet nog een hoop aan gebeuren.
De registraties had ik afgeplakt en daarna met de hand de lichtblauwe 'schaduw' toegevoegd. Op zich vind ik dat nog wel redelijk, al ziet de S er nog te graffiti uit. Ook de andere letters hebben nog wat strakkere lijnen nodig om niet teveel opgeschilderd te lijken.
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2012 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je hebt wel een goede basis om vanuit verder te werken nu :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2012 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding

Een foto van de echte genomen in Hoogeveen op 23 September


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2012 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Cool :brouw: Ik hoorde van m'n (inmiddels ex) stagebegeleider dat het interieur recent helemaal is opgeknapt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2017 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het heeft maar liefst vijf jaar geduurd en waarom weet ik ook niet, maar ik heb de Cessna 172 eindelijk afgemaakt. In de tussentijd heb ik veel geleerd over het zelf maken van decals en heb ik meerdere decalsheets (voor airliners) ontworpen, laten drukken en uitgegeven.

Zoals in de vorige update uit 2012 te lezen was, was ik niet tevreden met de cheatlines en opschriften. Ik had deze met de hand opgeschilderd maar gezien de grove structuur op het hele model (klinknageltjes e.d.) werd dit niet mooi. Ik heb toen in CorelDRAW de cheatlines en registratienummers getekend en laten drukken bij een Amerikaan die een ALPS-printer heeft (helaas is zijn printer nu defect, maar er zijn nog steeds mensen die het voor je kunnen doen!). Belangrijk is dat je tekeningen in vector-formaat zijn, Photoshop e.d. werkt dus niet. Dit gedrukte velletje was voor mij de eerste keer dat ik zelf ontworpen vector-based decals heb laten drukken.
Afbeelding

Nadat ik de decals had aangebracht is het model voor een aantal jaar in de kast beland, waar het wonderbaarlijk weinig van geleden heeft op wat stof na. Wel is te zien dat ik een hoop retoucheerwerk heb moeten doen met de witte verf. Op de close-up foto's is dit niet overal even fraai, maar geloof me als ik zeg dat dit het model met het blote oog juist een leuk verweerd effect heeft gegeven.

De grote bruine vegen bovenop de vleugels zijn niet overdreven. Dit zijn roestsporen door het morsen met het bijvullen van de vliegtuigbrandstof en veel Nederlandse Cessna 172's vliegen er daadwerkelijk zo bij.
Alle antennes zijn gemaakt van 0,2 mm visdraad, vastgezet met een drupje secondelijm. Dit zit zeer stevig en breekt door de buigzaamheid niet af als je er tegenaan stoot.

photo 418767
photo 418768
photo 418769
photo 418770
photo 418771
photo 418772
photo 418773
photo 418774
photo 418776
photo 418777
photo 418778
photo 418779
photo 418780
photo 418781


Ik draag hem op aan Maarten (Biggles), die me als kleine-vliegtuigjes-monteur altijd veel nuttige info gaf voor als ik dit soort modellen bouwde zoals ook in dit topic te zien is. Maarten is in 2014 op veel te jonge leeftijd overleden, maar ik weet zeker dat hij dit modelletje had kunnen waarderen en 1000 puntjes had kunnen aanwijzen die niet klopten. Hoewel ik wel m'n best heb gedaan om alle details erop te krijgen hoor, Maarten! :brouw:

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2017 21:22 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Op school heb ik nog getaxied met een 150, was behoorlijk proppen in dat kleine dingetje. :lol: Tevens heb ik nog een vlucht gemaakt
Cessnatjes zijn wel leuk, ik heb er 2 liggen (Bobcat en Skymaster).

Maar je 172 is netjes geworden, de decals zijn inderdaad wel beter, en al zie ik wat kleine dingetjes die wat jammer zijn, vind ik het een mooi eerbetoon aan Biggles. :)


Danny

PS... Cessna GB? :P

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Hele leuke C172 is dat geworden. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de J-3 op de achtergrond. En het is een prachtig eerbetoon. Ik ben lid geworden van dit forum na zijn overlijden, maar toch is het ook mij niet ontgaan. Heftig, zo'n jong persoon. Mooi dat hij hier niet is vergeten!
Juggernaut schreef:
... Cessna GB? :P

Dan doe ik zeker mee met de PH-KAV of de PH-TVM: de C150/152 in Transavia jaren '70 livery!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dank! Tsja, het is niet mijn allerbeste model geworden, maar ik ben allang blij dat hij eindelijk af is en geen roemloze dood is gestorven zoals ook nog weleens gebeurt met mijn in-progress modelletjes.

Die J-3 heb ik een heeeele tijd geleden gebouwd op een 24-uurs-modelbouwevenement (dat doe ik dus ook nooit meer) in Lelystad in 2009 (toen was ik 18). Maarten was er toen ook eventjes, kan ik me nog herinneren. Die kende het kistje (PH-GEN) wel. Ik had decals geprint met de laserprinter en meegenomen. De kit is van Hobbycraft en is heel basic, en de vleugels waren wat krom en ik had toen nog geen idee hoe ik dat op moest lossen en daarbij moest de boel in 24 uur af zijn. Dit alles in combinatie met acht jaar stof zijn de reden dat ik hem alleen heb gebruikt als achtergrondvulling en niet scherp in beeld heb gebracht :lol: maar vooruit, omdat je het zo lief vraagt:
Afbeelding


Een Cessna-groepsbouw lijkt me leuk, en als het er komt doe ik zeker een poging om mee te doen, maar met mijn huidige brouwtempo weet ik niet of de boel dan ook daadwerkelijk af komt en dat vind ik toch altijd een beetje suf als je je inschrijft voor een GB.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Is dat die kist van Wooning Aviation? Ik had destijds met een collega een C172 bij Wooning gehuurd omdat hij daar rond- en instructievluchten deed. Ik had de start, vlucht en landing uitgevoerd. Dit is de foto van mij, landend op Lelytown airport. :)
photo 418918

Ging bijna perfect, threshold landing zonder stuiter. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
TheFlyingDutchman schreef:
Dit alles in combinatie met acht jaar stof zijn de reden dat ik hem alleen heb gebruikt als achtergrondvulling en niet scherp in beeld heb gebracht :lol: maar vooruit, omdat je het zo lief vraagt:

Ontzettend leuk vliegtuigje! Tuurlijk: als je er een jaar de tijd voor neemt komt er iets beters uit. Maar voor zo tussendoor en toch al weer 8 jaar geleden is het een leuk geheel geworden. Rudder beetje off center, wat verwering op de vleugel. Leuk.

:brouw: VJ

ps: een groepsbouw general aviation dan? Dan kunnen de Pipers en de Beechraft's ook meedoen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement