Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hey,

afgelopen vrijdag heb ik met mijn stagebegeleider die een PPL heeft en twee andere stagiairs een vluchtje gemaakt in een Cessna 172 (eigenlijk een Reims, gebouwd in Frankrijk).

We hebben de kist gehuurd op Lelystad (EHLE) en zijn met een bochtje naar Teuge (EHTE) bij Apeldoorn gevlogen. Omdat de vlucht VFR (genavigeerd op zicht) werd uitgevoerd konden we mooi een aantal plaatsen zien liggen zoals Almere, de vesting van Naarden, Huizen, de Veluwe en Apeldoorn. Op Teuge gezellig op het terras appeltaart gegeten en gekeken naar de parachutisten en toen met een ander bochtje richting het noorden teruggevlogen over Zwolle, een rondje over Walibi World en het Dolfinarium.

De kist, een oud bakje uit 1973. Maar het vliegt nog prima, zolang er maar af en toe een nieuwe motor op wordt geschroefd :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Ik had nog een 1:48 bouwdoos liggen van Esci. Helaas zitten er alleen drijvers bij en zal ik het gewone landingsgestel zelf moeten maken. Ik heb al wielen in min of meer het juiste formaat, namelijk die van een Super Cub in dezelfde schaal.
Afbeelding

Omdat de C172 erg 'tail heavy' is moet er veel gewicht in de voorkant om het model op zijn neuswieltje te laten staan. In het echte vliegtuigje is de motor zwaar genoeg om hem overeind te houden, hoewel hij wel bijna ging tippen toen ik achterin ging zitten :shock:

Om te beginnen maar eens een lading metaal achter het instrumentenpaneel geplakt:
Afbeelding

Natuurlijk ook even afdichten
Afbeelding

Daarna het vloertje in een primerkleurtje gezet
Afbeelding

Toen een tapijtje gelegd
Afbeelding

En hier het geheel inclusief stoeltjes in een romphelft geplakt:
Afbeelding


En dat was 'um voor zover :D

groeten Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op wo 16 aug, 2017 13:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk! :D

Goed opgelet trouwens. De Reims toestellen waren wel altijd voorzien van een primer laag. De echte Amerikaanse Cessna's hadden dat namelijk niet. (gewoon blank aluminium interieur)

Jammer trouwens dat de fabrikanten nooit vermelden welk type 172 ze hebben gebruikt voor het model. De reeks is al bijna 50 jaar in productie. Begonnen met de stokoude 172A zitten de huidige modellen in de R/S reeks...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ach, er zijn vervelender rondjes om te doen. En zo raak je ook mooi je oude kitjes kwijt.

By the way, wat is PPL eigenlijk? Private Pilot License?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Er zijn vast wel wat verschilletjes tussen het model en de echte ISL maar aangezien er zoveel verschillende Cessna's rond snorren maak ik me er niet zo heel druk om. Zo hebben allebei de elevator vlakken een trim tab terwijl de echte kist dat alleen rechts heeft.
En PPL is inderdaad wat jij zei René :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2012 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wat werk aan het landingsgestel. Aangezien deze er niet bij zit moet ik hem zelf maken. Als basis twee gebogen spelden in de romp gezet. Op deze manier is het landingsgestel sowieso stevig genoeg om de kist te dragen en zit er zelfs een klein beetje vering in.
Afbeelding

En met de vleugel erop. Het is me gelukkig gelukt om er genoeg gewicht in te krijgen zodat hij niet op de staart gaat hangen.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2012 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Even een plaatje om te laten zien hoe ver het landingsgestel naar voren zit en hoe lastig het dus is om hem in balans te krijgen. :shock:

Het landingsgestel is nog niet helemaal af, er moeten nog kleine treeplankjes op de struts komen en een torque link op de neuswielpoot (het > vormige onderdeel).
Afbeelding

En nog een plaatje om te laten zien hoe mooi deze kit van vorm is. Daar kunnen veel moderne kits van andere vliegtuigen nog wat van leren, als het om vormgelijkenis gaat!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2012 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een 'fantastische' foto is die laatste. Inderdaad, sprekend en herkenbaar (voor een leek dan hé).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2012 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
hoe je het ook bekijkt, de Cessna 172 is toch een vreselijk sierlijk toestel om te zien. Al decennia lang een veel en graag gezien silhouet in ons vaderlands luchtruim. En inderdaad is deze ERTL kit een erg mooie representatie van het origineel!

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2012 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Inderdaad goed van vorm. De klinknagelteller of kenner kan wel een paar hele kleine foutjes ontdekken, maar zeker geen schokkende dingen. Wel vind ik de propeller niet helemaal correct van vorm. De tippen hadden naar mijn mening iets spitser mogen zijn.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2012 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Beetje schuurpapier....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement