Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Blij dat je de Cub kunt waarderen :brouw: ja een GA groepsbouw lijkt me erg leuk. Lijkt me alleen wel lastig waar je de grens trekt. Ik voorzie veel mensen die civiel geregistreerde warbirds etc. in gaan zetten. Niet dat dat niet leuk is, maar de hoeveelheid Pipers, Cessna's en Beeches zal je een beetje tegen gaan vallen vrees ik. Misschien eens een interessepeiling uitzetten?

@Alex: voor zover ik weet staat de -ISL op naam van Singles & Twins te Lelystad net als de PH-BVL. Hun andere kisten hebben ongeveer hetzelfde kleurenschema. Op de site van Wooning staat dit toestel inderdaad ook vermeld. Om één of andere reden doet de website van het Nederlands luchtvaartuigregister raar, ik krijg er geen matches uit met welk PH-nummer ik dan ook invul. Misschien dat iemand anders het wel lukt?
http://www.newfoundland.nl/luchtvaartre ... zoeken.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
ja een GA groepsbouw lijkt me erg leuk. Lijkt me alleen wel lastig waar je de grens trekt. Ik voorzie veel mensen die civiel geregistreerde warbirds etc. in gaan zetten. Niet dat dat niet leuk is, maar de hoeveelheid Pipers, Cessna's en Beeches zal je een beetje tegen gaan vallen vrees ik. Misschien eens een interessepeiling uitzetten?

Ja, leuk. Wie weet is er meer interesse. En als het tegenvalt bouw ik hem hier een keer. De Transavia Vliegclub (die niet meer bestaat) heeft meerdere lichte kisten gehad en het zijn altijd aantrekkelijke schema's geweest. Ooit heb ik ook deze C172 gebouwd. Als PH-JBC, de kist waar ik mijn eerste commerciële uurtjes op heb gemaakt in een steeds grijzer verleden ;-)

TheFlyingDutchman schreef:
voor zover ik weet staat de -ISL op naam van Singles & Twins te Lelystad net als de PH-BVL. Hun andere kisten hebben ongeveer hetzelfde kleurenschema.

Yup, ISL is van S&T. Met de BVL laatst nog op pad geweest. Een hele leuke complete (IFR) C172 voor een zeer redelijk tarief (als je accepteert dat vliegen sowieso niet goedkoop is).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 9:39 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Over Cubjes gesproken, ik heb nog eens met een oud leraar een vlucht gemaakt in een Supercub, de PH-GBA, was erg leuk vliegen! 8)

Ik zal tzt eens een topic openen om interesse te peilen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Een goed idee Danny. Zoals gezegd: het is wel zaak goed te definiëren wat tot GA gerekend mag worden. Het leuke aan dit onderwerp: iedereen droomt van vette fighters en oude warbirds, maar (bijna) niemand heeft er ooit in gevlogen. Wel in een Cessna of Piper Cub. Misschien zelfs gestuurd of een brevet gehaald. Hoe leuk is het om die kisten te bouwen!
Echter... René vloog ooit in een S11. Is dat GA of historisch militair? Goof Bakker heeft een Cessna-02. Is dat GA of militair? Een collega van mij heeft een Stinson L-5 Sentinel gekocht met een prachtige militaire achtergrond. In mijn ogen allemaal één-op-één rijp voor een groepsbouw GA. Maar waar ligt de grens?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 13:47 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ VJ, waar die grens ligt, dat is waar ik over na heb zitten denken. Ik zou zeggen, hoe is het toestel ontworpen?
Om een paar voorbeelden te noemen, de Beech 17 Staggerwing was ontworpen als een zakentoestel, later is er een versie voor het leger gekomen.
Voor de Cessna Skymaster (de civiele O-2) is dat het ook het geval.
De Cessna Bird Dog was daarentegen vanaf het begin al militair.

In mijn ogen zijn de Staggerwing en de Skymaster toegestaan in de GB, geldt wel de kanttekening dat ze een civiel jasje krijgen!
Is bij de Staggerwing wel één uitzondering, en dat is deze:
Afbeelding
Bron: http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=604
Dit is een particulier toestel in (geloof ik) fictief militaire kleuren.

Dat zijn dus een paar voorbeelden, maar de Bird Dog bijvoorbeeld is dus niet toegestaan.
In het algemeen is op Wiki wel te vinden wat het oorspronkelijke doel was van een betreffende kist.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat gaat wel interessant worden omdat de achtergrond van het ontwerp dus een essentiële rol speelt. De Piper Cub mag wel, maar de J-4 Grasshopper niet? De Stinson Voyager mag wel, maar de L-5 Sentinel niet? Of kan van deze toestellen gezegd worden dat het basisontwerp civiel is, dus alle opvolgende modellen als zodanig gezien mogen worden? Mijn vraag komt voort uit het feit dat de Sentinel en de J-4 specifiek militaire ontwikkelingen zijn op basis van de civiele ontwerpen. Maar misschien is het muggenzifterij (om die mieren buiten beschouwing te laten). Persoonlijk ben ik enthousiast over het onderwerp! Wellicht een draadje openen op de daarvoor bestemde locatie?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement