Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2011 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding

Al heel lang heb ik de wens om ooit eens een Boeing 737 in schaal 1:72 te maken, en dan het liefst in de kleuren van de KLM. Nu waren die bouwdozen er wel van het merk Welsh Models, maar die lagen ver boven mijn budget. Nog steeds eigenlijk, maar toch heb ik nu eindelijk zo'n doos in huis en wel de Boeing 737-700. Ik heb deze kit van mijn verjaardag gekregen afgelopen dinsdag met bijbetaling van mezelf en ik kan er echt niet vanaf blijven.

Vorig jaar ben ik uitgenodigd door een KLM pilote om een keer mee te vliegen in de cockpit van de 737. In juni kwam het er ook echt van en ben ik op en neer geweest naar Kastrup Airport, Kopenhagen, zittend op de jumpseat in de cockpit. De kist waar ik mee vloog was de PH-BGI genaamd 'Vink/Finch', zie plaatje boven. Dit wordt dan ook de kist die ik ga bouwen.
Natuurlijk heb ik ook foto's gemaakt tijdens deze vlucht (voorafgaand ben ik ook nog eens in de Schipholtoren geweest) en tijdens de walkaround op Kastrup heb ik mijn camera volgeschoten met detailfoto's van het vliegtuig. Die zal ik later in dit verslag gaan gebruiken om te laten zien wat ik nu eigenlijk bouw.
Afbeelding

De bouwdoos

..is van Welsh Models en kost ca. 120 euro. Wat krijg je daarvoor?

Afbeelding

Uit 1,5 mm vacuform getrokken romp en tussenschotten. De romp heeft verzonken cabine- en cockpitramen die eruit gevijld kunnen worden. Voor de cockpitramen is een vacuform doorzichtig cockpitkapje meegeleverd die ik vergeten ben op de foto te zetten.
Afbeelding

Een flinke hoeveelheid resin. Onder druk gegoten en daarom helemaal vrij van luchtbelletjes e.d. De hoeveelheid gietblokken en ander overbodig resin is minimaal.
Afbeelding

Een zakje met witmetalen onderdeeltjes, namelijk het landingsgestel en wat delen voor de cockpit. Zal vast lekker zitten, die metalen stoeltjes..
Afbeelding

En tot slot een mooi uitgebreid decalvel. De eveneens uitgebreide instructies geven aan dat de decals nog niet geseald zijn om te voorkomen dat de decals gaan barsten en vergelen naarmate de doos langer opgeborgen ligt. Er zit veel bruikbare stencilling op en ook de metaalkleurige decals zijn mooi te gebruiken voor o.a. de raamomlijstingen. De decals die ik wil gaan gebruiken voor de KLM livery is een nog aan te schaffen 1:72 vel van DRAW decal.
Afbeelding


Dat was de inhoud, en ik zal meteen beginnen met een eerste update van de bouw.

Er zitten hier en daar wel wat kleine foutjes in de kit. De wielbakken in de buik zijn rondom afgesloten kale cilinders, terwijl daar in werkelijkheid een grote rechthoekige bak vol met hydraulica etc. in zit. Mijn plan is om uit de twee grote resin buikdelen het stuk met de wielbakken eruit te zagen zodat ik hier zelf een nieuwe wielbak in kan scratchen. Met dat zagen ben ik al begonnen maar dat is een lastige klus doordat het resin dik en vrij hard is. Dat komt in een latere update.

De cockpit

Bij de kit zit een mooie cockpit bestaande uit zes onderdelen: de kuip incl. pedestal, instrumentenpaneel en zijwandjes als één onderdeel gegoten. Verder een achterwandje, twee stoelen en twee yokes (stuurknuppels).

Op deze foto heb ik zelf al twee trimwielen aangebracht welke bestaan uit een overgebleven PE deeltje uit een andere kit. Ook heb ik er zelf een throttle in gemaakt.
Afbeelding

Ik was niet tevreden over de pedestal in het cockpitje. In werkelijkheid is dit een grote vierkante doos die zich tot achter de pilotenstoelen uitstrekt. Hierop zit o.a. de bediening voor de communicatieradio en rudder trim. Ik heb daarom het achterste stukje afgesneden en de 'doos' er zelf in gemaakt van plasticcard. Het heeft nog wel enige afwerking nodig.
Verder is te zien dat ik er een flap handle en speed brake handle in heb gezet, en ook het paneeltje waar de autopilot bediening op moet komen (op het randje langs het hoofdpaneel). En als laatste wat simpele rudder pedaaltjes, maar die ga je later toch niet meer zien.
Afbeelding

Ook de achterwand kreeg de nodige verbouwing. De twee kasten aan weerszijden van de cockpitdeur staken allebei even ver naar voren, terwijl degene aan de captain kant (links) wat korter hoort te zijn. Op deze manier is er plaats voor een kastje/tweede jumpseat tussen de kast en de stoel van de captain. Op deze kasten zijn de circuit breakers geplaatst. Ook heb ik er met een scriber de omlijningen van de uitklapbare jumpseat in gekrast, net als een kastje dat daarboven zit.
Afbeelding

De witmetalen pilotenstoeltjes (zie ook de foto van de inhoud hierboven) waren wat kaal. Ik heb zelf hoofd-en armsteunen toegevoegd en over de zitting heb ik in houtlijm gedrenkte tissue gelegd. Als de verf er straks overheen zit geeft dit hopelijk een schapenwol-effect.
Afbeelding

De meegeleverde vacuform cockpitruiten zijn niet heel strak waardoor ze het zicht naar binnen wat belemmeren. Daarom ga ik een cockpitraampje van de Airfix AWACS (707) gebruiken. Het plastic is wat beschadigd doordat ik er vroeger mee geknoeid heb maar de 'beglazing' is nog prima bruikbaar.
Dit betekent wel dat ik nu een AWACS kit heb liggen zonder cockpitkap dus als iemand dit onderdeeltje nog heeft liggen dan houd ik me aanbevolen.
Afbeelding


Dat was 'm voor nu. Mocht iemand tips hebben over hoe ik die enorme rompdelen uit het plastic moet gaan krijgen houd ik me aanbevolen. Ik ben op zich niet onbekend met vacuform maar hier heb ik een vel schuurpapier van een vierkante meter voor nodig denk ik.. :roll:


groeten,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2011 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lijkt me heel interessant om te bouwen, maar wat maakt deze modellen zo duur? Is het de 'goede' kwaliteit van het resin en de toevoeging van het wit-mataal? Of de zeldzaamheid, of een combinatie van factoren?

Succes met de bouw van je kit, heeft wel altijd iets speciaals om een kit te bouwen naar het origineel waarin je gevlogen hebt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2011 21:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ziet er mooi uit hoor, is het plastic van de romp wel dik genoeg om die zware resin vleugels te kunnen dragen?
En er staat nu een 727 op marktplaats, wellicht iets voor jou?

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2011 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
tsjopper bob schreef:
wat maakt deze modellen zo duur? Is het de 'goede' kwaliteit van het resin en de toevoeging van het wit-mataal? Of de zeldzaamheid, of een combinatie van factoren?


Ja wel een goeie vraag eigenlijk. Er zit wel een flinke hoeveelheid resin in en dat spul is niet goedkoop. Verder natuurlijk de manuren die in de bouw van de masters zit! Op sommige plekken (onderkant van de vleugels) is nog wel een beetje te zien dat de paneellijnen e.d. met de hand zijn gegraveerd in de master, ik denk dat alles handgemaakt is. Dit is eenmalig, ik ga voorlopig niet nog eens zoiets duurs kopen maar deze wilde ik zo graag dat ik het er voor over had (en het is dus deels een cadeau).

dave the doctor schreef:
Ziet er mooi uit hoor, is het plastic van de romp wel dik genoeg om die zware resin vleugels te kunnen dragen?
En er staat nu een 727 op marktplaats, wellicht iets voor jou?


De wing-body fairing waar de vleugels aan vast zitten worden onderin de buik gelijmd en heeft op die manier heel veel contactoppervlak. Daarbij, als ik ervoor zorg dat de zijkanten van de fairings goed aan mekaar vast zitten, zullen de vleugels vooral zichzelf ondersteunen en ligt de romp er als het ware bovenop. Zo héél zwaar is het allemaal ook weer niet.
Die 727 is gaaf maar duur. Wel zou ik het leuk vinden om de oude 1:72 737 van Monogram/Aurora eens te bouwen maar die zijn zeldzaam en duur, en heel simplistisch in opzet.


Bedankt voor de aanmoedigingen in elk geval :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 jan, 2009 21:02 pm
Berichten: 905
Woonplaats: Zomergem, Belgie
Veel geluk met deze!

Eerste keer dat ik in een vliegtuig zat, was het er zo een. Ook van KLM.

Grt Mike

_________________
MG Scale Models


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 jan, 2008 20:14 pm
Berichten: 43
Woonplaats: dordrecht
Wow.
Ik ken uit deze serie de giganten DC10 en de 747. Veel, heel veel merk, maar met weergaloos resultaat.
Succes met de bouw

Andre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2011 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Dit is wel übervet! Ik ben zelf geen civielbrouwer, maar de 737 blijft een pracht kist. En 1/72 is helemaal vet!
Het begin zit er al goed uit! Ik geniet lekker mee, kan je jammer genog niet helpen met de vacuform. Geen ervaring mee.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2011 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
hallo

dat is echt een enorm vliegtuig wordt dat ook een mooie keuze om er een van klm te maken.
ben benieuwd.
van jeroen

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2011 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 feb, 2008 23:45 pm
Berichten: 83
Woonplaats: Born
Goede morgen!

Dat ziet er in iedergeval super uit.

Ik heb zelf net een Welsh Fokker 50 en MD-11 binnengekregen. De F50 is het eerste wat ik aan vacuform aan het maken ben. Maar ik moet zeggen dat het tot nu toe meevalt. Het zijn daarbij gelukkig alleen maar de romp helften de vleugels zijn Resin en Undercarriage en Props zijn van witmetaal. De De MD-11 is helaas vrijwel volledig Vacu en ook ik heb me zitten bedenken hoe dit te schuren.

Mij idee is om eens te gaan kijken in een profi bouwmarkt voor een stuk schuurlinnen. evt op de rol als dit breed genoeg te krijgen is anders kijken of ik aan een lint kan komen voor een erg grote profi bandschuurmachine?? Het is nu nog een idee, de MD-11 zal nog wel even op zich laten wachten.

Het Fokkertje zijn foto's van en als ik tijd heb komt er nog een verslagje.

Succes ermee in ieder geval!

Bas

_________________
Ik werk om te leven, en leef niet om te werken.:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2011 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Die Fokker 50 heb ik ook en de romp had ik al uitgeschuurd nadat ik de kit had gekocht, maar ben er nog niet aan verder gegaan daarna. De F50 had ik gewoon op een velletje schuur/polijstpapier gedaan maar daar paste deze 737 niet op :P Ik heb het opgelost door twee A4 vellen waterproof van P180 uit de Gamma in de douche te leggen en daar de romp op uit te schuren. Dat was een klus waar ik een uur mee bezig ben geweest en mijn nagels zijn ook meteen bijgevijld nu. Ik laat binnenkort wel weer een update zien!

Volgens mij is de Welsh MD-11 er ook in een variant met alleen een vacuform romp en de rest resin.

De rest bedankt voor de reacties.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement