Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2012 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De kop is er af, vandaag begonnen met schuren. De eerste romphelft is uit de vlakke plaat.

Afbeelding

De stukken bij de zwarte lijnen moeten er nog uit, maar dat is niet met schuren op een vlakke plank te doen. Daar begin ik pas aan als ik ook de vleugels, staartvlakken en de andere romphelft uit de vlakke plaat geschuurd heb.
De motor cowlings zijn inderdaad een ramp. Wat maten van de diameters: kit binnen 13.9 mm, buiten 15.8 mm; 1:72 geschaalde tekening van de NVM (met dank aan Rob de Bie) buiten 16.8 mm; 1:72 geschaalde tekening uit het Pander boek van Harm Hazewinkel (bron "Het Vliegveld") buiten 15.8 mm; Khee-Kha motoren 16.5 mm. De cowlings zijn dus fors te klein, maar de Khee Kha motoren zijn ook nog eens aan de grote kant. Ik weet nog niet hoe dit op te lossen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2012 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Doorgegaan met schuren, wat een rot karweitje is. De tweede romphelft is nu ook uit de vlakke plaat.

Afbeelding
De twee helften zijn nog wat ongelijk; dat moet nog bijgewerkt worden. Omdat schuren niet echt mijn hobby is, ben ik ook verder gegaan met een oplossing te zoeken voor de cowlings. Twee mogelijkheden: helemaal zelf scratchen of proberen de cowlings uit de kit te verbeteren, zodat de motor er in past. Allebei maar geprobeerd.

Afbeelding

De uitgangsmaterialen en het resultaat. De cowling is opgebouwd uit twee lagen Evergreen profiel van 0,28 mm dik, waarbij de stripjes dakpansgewijs over elkaar gelegd zijn, en de voorkant van het cilindertje is versterkt met een strip van 0,75 x 1,0 mm. Afgewerkt op buitendiameter 16,7 mm. Om hem wat steviger te maken en makkelijker te schuren is hij "geverfd" met dikke secondenlijm.
Een vergelijking met de "opgeboorde" cowling uit de kit.

Afbeelding

Links zoals de cowling in de plastic plaat in de kit zit, in het midden de opgeboorde versie en uitgefreesde voorkant, rechts de nieuwe cowling.

Afbeelding

Het was lastig de oude cowling in te korten, omdat hij erg slap is. Met de cirkelzaag in de boormachine lukte het uiteindelijk.
De cylinderkoppen van de (te grote) Khee-Kha motor heb ik afgeschuurd naar een diameter van 15,3 mm. Hij past dan net in de nieuwe cowling. Op zich geen probleem, want die zijn toch niet zichtbaar bij het model.

Afbeelding

Zelfs de kleinere motor past van geen kant in de "opgeboorde" originele cowling.

Afbeelding

Het resultaat met de nieuwe cowling. Het gat voor de uitlaat geboord met een 2 mm boortje. De cowling moet nog een tweede plamuurbeurt hebben.

Afbeelding

Met de schroef er op gepast.

Afbeelding

Goed genoeg, vind ik. Nu nog een serietje van twee maken (die er hopelijk hetzelfde uit zullen zien).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2012 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed bezig, dat is modelbouw. Mooi verduidelijkt met foto's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2012 6:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 dec, 2009 17:49 pm
Berichten: 195
Woonplaats: Basel-Stadt
Hi Rob,

Wat een prachtige how-to! Ondanks dat ik niet zoveel schrijf lees ik wel regelmatig het forum, en ik moet zeggen je weet altijd wel bijzondere onderwerpen uit de kast te trekken.

Ik heb alleen nog wel een vraagje, heb je een mal gebruikt om die strips Evergreen te rond te buigen? Ik heb het namelijk ook wel eens geprobeerd maar verkreeg niet zo'n mooi resultaat.

Heel veel succes.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2012 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dag Rob,

Ik heb gezocht naar een mal (een stukje buis van de juiste maat, of zo) maar hem niet gevonden, dus is de cowling uit de vrije hand gevormd. Wel heb ik de (zeer dunne) strips eerst rondgebogen over een stukje metalen staf van 5 of 6 mm diameter, maar aan de einden van het stripje werkt dat altijd maar matig. Het plakken als dakpan (steeds een stukje verspringen) en het toepassen van twee (versprongen) laagjes werkt ook mee, maar het is niet te vermijden dat de uiteinden van de bovenste laag een beetje open staan. dat moet dan maar met schuren en plamuren verholpen worden. Stijfheid in de cowling komt er pas in als de (ook voorgebogen) 0,75 mm strip aan de voorkant er in gelijmd is.
De volgende cowlings ga ik proberen om de stripjes in heet water voor te buigen. En intussen gaat het zoeken naar een malletje (gat) met een krappe 17 mm diameter door. Mischien gewoon boren in (hard)hout met fijne nerf en op maat vijlen en schuren (alweer!!!).

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2012 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 dec, 2009 17:49 pm
Berichten: 195
Woonplaats: Basel-Stadt
Hi Rob,

bedankt voor je heldere uitleg, ik ga het denk ik over een tijdje ook maar weer eens proberen. Wellicht heb ik het destijds te snel willen doen, en het lijkt erop dat ik het toch iets meer in stappen had moeten doen.
Als ik die cowlings voor de MB-200 ga maken dan zal ik het eindresultaat wel op het forum zetten, volgens mij moet er zelfs ergens nog een topic van zijn.

Succes met schuren en ik blijf de Pander volgen!

Grt,

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2012 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Rob,

Intussen is de mal gevonden. Ik had nog een 17 mm precisie houtboor en in een stukje MDF deed dat de trick. Die paar tienden verschil met de prototype cowling zal nauwelijks te merken zijn, denk ik. En de ronding moet nu ook beter kunnen. Plaatjes volgen.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2012 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Op deze foto (uit Hugo Hooftman's boek) is de ronding van de (neus)cowling goed te zien. Ook schermt de cowling een groter deel van de motor af (eigenlijk zie je alleen maar de uitlaat).

Afbeelding

Ik heb dus een tweede 0,75 x 1.0 mm strip in de cowling gelijmd en de voorkant verder afgeschuurd om een goede ronding te krijgen. Gepast op de rompneus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt beter nu. De motor zit wat scheef in de cowling; daar moet ik straks goed op letten als ik hem na het schilderen definitief vast zet. En de uitlaat moet niet recht naar onderen wijzen, maar een beetje naar links.
Voor de serieproduktie ga ik een simpele mal gebruiken: Een stukje MDF met een 17 mm gat er in geboord.

Afbeelding

Als ik de op maat gemaakte stripjes er in frummel, past het redelijk; de uiteinden van het stripje wijken niet meer dan bij het uit de vrije hand gemaakte prototype.

Afbeelding

Die stripjes ga ik overigens wel voor vormen in een heet bad.

Verder nog gekeken naar het staartwiel. De vraag is of dat nu intrekbaar was of niet. Vier foto's gevonden (twee Hugo Hooftman en daarna twee Harm Hazewinkel). Op deze foto lijkt het niet intrekbaar.

Afbeelding

Op deze wel, hoewel Hooftman in de tekst zegt dat het niet intrekbaar is.

Afbeelding

Hier weer niet (dit is de vlucht naar Indië). Het wiel is bovendien aan de romp afgesteund met twee stangen.

Afbeelding

En dit is de Panderjager (Melbourne race) met een intrekbaar wiel.

Afbeelding

Dus waar ligt de waarheid? Misschien vast bij de Indië vlucht en intrekbaar voor de Melbourne race? Wie het weet mag het zeggen. Morgen verder met de cowlings (en misschien wat schuurwerk).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2012 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de prototype cowling toch niet helemaal naar bevrediging was (iets te kort, te grote opening voorin), heb ik besloten toch drie nieuwe cowlings te maken. Uit een vergelijking van alle bronnen (Hooftman, Hazewinkel, NVM tekening) volgt een gemiddelde lengte van 8.6 mm (8.4-9.0 mm), een buitendiameter van 16.3 mm (15.8-16.7 mm), een diameter van de opening van 11.0 mm (10.0-11.5 mm) en een afrondingsstraal 2.4 mm (2.0-2.6 mm). De opening is kleiner gemaakt door er een stripje van 0.75 x 0.5 mm in te lijmen, want die was bij het mijn prototype cowling 11.9 mm. Buitendiameter en afrondingsstraat waren goed. In de mal heb ik de drie nieuwe cowlings gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Links het prototype, daarnaast een nieuwe cowling met motor, uitlaat en propeller er in gepast, dan de ruwbouw cowling voor het in vorm schuren en tenslotte de cowling zoals die de eerste keer uit de mal komt. Die is opgebouwd uit drie strippen aan de buitenomtrek en twee strippen daar binnenin geplakt. In de mal gebruik ik plastic lijm (hecht nauwelijks aan de geverfde mal). De einden van de strippen heb ik gelijmd met dunne cyano; dat hecht voldoende om ze in de kromming te dwingen. Als het goed droog is, snijd ik het stuk cowling wat maar uit een enkele strip bestaat af, en schuur de uiteinden van het cylindertje voorzichtig vlak. Dan gaat ie weer de mal in en worden de drie smalle stripjes er aan een kant ingelijmd (weer met plastic lijm, de uiteinden vastgezet met secondenlijm).

Ook verder gegaan met schuren, en alles wat op een vlakke ondergrond losgeschuurd kan worden is klaar. Dat is niet veel, overigens, want deze kit is anders gemaakt dan vorige vacform modellen, die ik gebouwd heb. Bij die kits was zoveel mogelijk geprobeerd de onderdelen zo te maken, dat ze een vlakke kant hadden, waardoor je ze vrijwel geheel met een schuurbewerking uit het plastic kon halen. Bij deze kit valt om de een of andere reden het schuurvlak samen met horizontale of vertikale doorsneden door het model. Dus zit er bijvoorbeeld bij de vleugel door de V-stelling nog een heel stuk plastic tussen de vlakke plaat en de vleugel zelf. Dat betekent dat je behalve de romp en het horizontale staartvlak eigenlijk alle kanten van de onderdelen uit de hand moet "bijwerken". Het staartvlak is gedaan, en de lijnen voor de roeren zijn ingetekend. De balans van het hoogteroer is nogal uniek (heb zoiets nog nergens anders gezien).

Afbeelding

Zoals op deze NVM tekening te zien is, steekt het door het staartvlak heen. Hieronder het staartvlak van het model.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2012 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je hebt wel eer van je werk, Rob! Leuk om te zien hoe je inventief bezig bent met die motor-behuizingen.
Geen bouwpakket voor beginners, dit, of voor mensen die van kant en klaar houden.

Die balans van het hoogteroer, dat doet me denken aan de Duitse Stuka - maar bij de Stuka zitten ze aan de zijkant buiten van het hoogteroer.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement