Nog maar halverwege, en al zoveel positief commentaar. De echt enge dingen moeten nog komen. Meestal is de samenbouw het lastigste, dan blijkt pas goed de slechte passing van de onderdelen (van in elkaar vallen geen sprake, eerder in elkaar storten, maar dan van de bouwer). Om maar een paar van de verwachte problemen te noemen:
De cockpitramen. Die passen precies in de openingen, maar moeten er in gelijmd worden voor de romp gesloten wordt, omdat ze anders niet meer te bereiken zijn. Als je dit later zou doen, zal je zien dat ze ergens in de vleugel vallen met net voldoende kleefkracht om ze er nooit meer uit te krijgen. Dus moet de omgeving van de ramen eerst geschilderd worden, en moet je hopen dat de middenstijl (die uit twee helften bestaat) netjes op elkaar valt, want glad schuren of plamuren kan dan niet meer.
Algemeen: de romp. Is bijna nooit echt symmetrisch in elkaar te plakken, helften niet evenver uitgeschuurd, ter plekke van de plakstrips (die echt nodig zijn) stijver dan op andere plaatsen, dus plamuur is veel gevraagd, en niet in kleine hoeveelheden, of om hier en daar een spleetje op te vullen.
Bij dit model: de staartpassing op de romp. Als ik die gewoon vast lijm, staat hij vele milimeters scheef. Waarschijnlijk het gevolg van aan een kant teveel uitsnijden/schuren. De 1 a 2 mm kier moet dus eerst qua constructie aangepast en daarna met plamuur weer weggewerkt worden.
Vleugel-romp aansluiting. Ik verwacht een forse hobbel, zeker aan de vleugelvoorrand. Maar zolang de romp nog niet in elkaar zit (en dus slap is), leidt bijwerken op dit moment waarschijnlijk tot een grote spleet in plaats van de huidige hobbel.
Je zou zeggen, waarom doe je het. Maar een antwoord: de uitdaging! Voor elk probleem moet je weer een andere oplossing verzinnen. En het aardige is, dat je vaak je toevlucht moet nemen tot constructiemethoden, die ook bij het echte voorbeeld gebruikt zijn. En het kan leiden tot heel overtuigende modellen. Op dit forum bijvoorbeeld de Fokker T.IX van Paulus de Boskabouwer, waarvan Paul gezegd heeft, dat die echt nog wel eens af komt. En soms heb je geen keus, omdat er geen andere kit bestaat. Overigens zijn er geruchten, dat er van de Postjager een resin kit komt, vooral omdat de kombinatie vacform kit - resin motoren - resin landingsgestel - decals apart wel erg duur wordt (ook al toont dit verslag dat het onderstel tamelijk makkelijk zelfs geconstrueerd kan worden, en werkt Rob de Bie aan tekeningen voor een set goede decals zie
http://robdebie.home.xs4all.nl/models/postjagercolors.htm).
Nu weer lekker verder met de bouw: interieur maken.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.