Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dit wordt een erg mooi model van een belangrijk stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Er komt al vorm in!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
robh schreef:
Ik kijk overigens uit naar de hervatting van je T.IX project. Een kit die ik ook nog eens hoop te vinden.


De Fokkert ligt nog steeds op de werktafel en is dus beslist niet uit beeld. Alleen moet ik voor bepaalde constructies een aantal nieuwe technieken gaan aanboren.
Zo denk ik erover om een vacuformopstelling te bouwen om fatsoenlijke vleugels te kunnen vervaardigen.
Ik heb al niet zoveel tijd om te bouwen en dan hik ik hier een beetje tegenaan.
Maar de T.IX komt echt wel een keer af.
Misschien komt er ondertussen nog een fatsoenlijk model uit van RS Models of zo. Want KPL is bagger, de Pander is wel basic maar ook een stuk strakker.

De Postjager is trouwens beter gedocumenteerd dan ik had verwacht. Bij dit soort kits is voldoende referentiemateriaal een absolute must.

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de cockpit ramen. Eerst de vorm overgenomen uit het (1:72 geschaalde) bovenaanzicht van de NVM tekening, d.w.z. uitgeknipt en op de romp geplakt. Dat betekent dat de voorramen "te kort" zijn en de zijramen "te smal", maar zolang alles aan de kleine kant is, snij ik niet te veel weg (en er bij snijden is nu eenmaal moeilijk).

Afbeelding

Daarna heb ik binnen de lijnen van de raampjes gaatjes geprikt met de tandartsspullen, en die vervolgens uitgeboord met een 0,4 mm boortje.

Afbeelding

Afbeelding

Voorzichtig van gaatje naar gaatje uitsnijden. Ik probeer de raamstijlen te laten staan, zodat ik straks alleen maar vlakke ruitjes pas hoef te maken. Als het niet lukt, kan ik altijd nog een hele cockpit construeren van plastic plaat.

Afbeelding

Op de foto ook het gebruikte gereedschap. Redelijk gelukt. Daarna met het spitse mesje stukje voor stukje de ramen op maat maken.

Afbeelding

Ziet er goed uit (alles staat nog en is niet te grof). De uiteindelijke vorm is met tekening en foto's ernaast zo realistisch mogelijk neergezet.

Afbeelding

Tenslotte heb ik de "sponningen" afgewerkt met mijn horlogemaker vijltjes.
Omdat je vanuit de romp recht in de vleugel kijkt (bijna onvermijdelijk met een vacform kit), heb ik wandjes langs de onderkant van de hoofdspanten gemaakt (0,5 mm plastic). De bovenkant van de wandjes is afgeschuind om ze beter bij de romp aan te laten sluiten. Ik merkte nu ook, dat de buitenkant van de romp 1,5 mm smaller is dan op de NVM tekening. Wordt waarschijnlijk lastig om de twee stoelen voor de vliegers naast elkaar te zetten. Toch maar vloerjes in de ruimte van de telegrafist en de postruimte gelegd (zelfde spul).

Afbeelding

Toen wilde ik aan de slag met Milliput om de romp-vleugel fairings op te vullen. Dat ging mooi niet door, want het spul was er in geslaagd om zelfs zonder mengen keihard te worden. Ik moet zeggen, dat ik het wel zo'n drie jaar niet gebruikt had.
Als troost romp en vleugel op elkaar gepast. De tanks in de vleugelneus zijn al gegraveerd, en de vleugeltanks zijn getekend. Die waren bij de Postjager uit elektron (een magnesium legering) gemaakt en vormden aan de bovenkant een geheel met het vleugelprofiel (bron: Rob de Bie). Het verschil in kleur is op foto's duidelijk te zien. Het begint te lijken.

Afbeelding

De onderkant laat ik maar niet zien. Die zit onder de plamuur om de motorgondels de goede vorm te geven.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2012 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De vorm begint er al aardig in te komen. Ik volg je vorderingen met bewondering, zelf zou ik hier het geduld niet voor kunnen opbrengen. Wel een vraag over de 2 na laatste foto, het lijkt alsof de rechter voorruit (op de foto links) kleiner is dan de ruit aan de andere kant. Het kan ook gezichtsbedrog zijn door de zwarte viltstift streep, maar het zou jammer zijn als je er te laat achter komt. Meten is weten :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2012 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
het lijkt alsof de rechter voorruit (op de foto links) kleiner is dan de ruit aan de andere kant


@ Shake: Het lijkt inderdaad alleen maar zo. Ik heb intussen de ruiten gemaakt, en die zijn even breed en hoog. Was overigens wel een rotwerk, passen, snijden, schuren, passen .... Maar na een uurtje of zo zaten ze flush in hun sponningen. Maar omdat je me toch aan het twijfelen hebt gebracht, ben ik even naar boven gerend, heb de ruitjes op elkaar gelegd, en jawel: exact hetzelfde (in spiegelbeeld dan). De zijruitjes zijn iets verschillend (als 0,2 mm telt), maar die zie je toch nauwelijks tegelijkertijd. En ergens houdt het op, niet?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat voortgang, al gaat het langzaam. Het meeste werk vanaf nu is scratch werk, en dat duurt altijd lang. Omdat ik de deuren open ga monteren, eerst de sponningen voor de twee deuren gemaakt. Ik had geen plastic sheet materiaal van 0,25 mm dik, daarom heb ik stookjes strip van dezelfde dikte aan de binnenkant van de romp over de openingen geplakt.

Afbeelding

Als de lijm goed droog is, voorzichtig wegsnijden en afvijlen tot er nog een halve milimeter sponning staat.

Afbeelding

Af en toe zat het dunne plastic niet goed gelijmd, maar dat was makkelijk en snel te herstellen met een druppeltje dunne secondenlijm. De overtollige resten strip aan de binnenkant van de romp heb ik zoveel mogelijk weggesneden en glad geschuurd. Als de romp dicht zit, is het toch niet meer zichtbaar.
Daarna de vleugel-romp fairings aangepakt. Van binnenuit de fairings opgevuld met Miliput putty, bij droging krimpt die nauwelijks.

Afbeelding

Toen dat na een dag uitgehard was, begonnen schuren aan de buitenkant. Eerste de omhooglopende lijn aan de bovenkant weggehaald, daarna de overgang tussen vleugelachterrand en romp holler gemaakt, zoals op de NVM tekening te zien was. Bij het model was de achterand recht.

Afbeelding

Op zicht afwerken met watervast schuurpapier (droog geschuurd). Tijdens het schuren kwam de putty vulling af en toe los van het plastic, maar secondenlijm repareert alles.

Afbeelding

Ik heb ook de NVM tekeningen laten verkleinen (of vergroten) tot schaal 1:72, en daarna bijgewerkt tot exact de goede afmetingen met Photoshop. Ik kon nu controleren of de fairings goed waren door het model op de tekening te leggen.

Afbeelding

Aan de puntjes van de fairing moet nog wat geplamuurd worden; de Miliput was niet tot daar doorgedrongen.Tot slot nog een plaatje van romp met vleugel in de huidige toestand.

Afbeelding

Volgende dingen: wielkasten voor de hoofdwielen maken en het interieur bouwen. En eventueel de motoren in de cowlings plakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Er zijn nog wat gaten nodig: de wielkasten. De toegepaste techniek is hetzelfde als voor de deuren en cockpitramen.

Afbeelding

Een kopietje vvan het onderaanzicht (op schaal!) uit de NVM tekening op de gondel plakken, iets binnen de omtrek doorprikken en de gaatjes uitboren met 0,4 mm.

Afbeelding

De grotere 2 mm gaten zorgen ervoor dan bij het snijden niet te veel druk op de gondelhelften komt te staan, zodat ze niet splijten op de lijmnaad. tenslotte uitsnijden en wijd genoeg maken voor het landingsgestel. Dat is overigens veel breder dan op de NVM tekening (8 mm tegen 11,5 mm). De tekening is hier dus duidelijk fout, want op het vooraanzicht is het landingsgestel wel die breedte.

Daarna het landingsgestel passen. In de "hoeken" van de wielkast heb ik 1,2 mm gaatjes geboord, waar de 1,1 mm landingsgestel stijlen goed in passen.

Afbeelding

Afbeelding

Uit de laatste foto blijkt dat de rechter wielkast ter plekke van de stijl nog te smal is; hij drukt het landingsgestel naar buiten. Nog iets groter maken dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Kan niets anders zeggen dan; Knap werk!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 3:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Weet je wat ik zo denk bij het bekijken van dit topic: Ik ben iemand die graag zelf extra's in elkaar mag frobelen, als extra toevoeging op een bouwpakket. Vacform, dat leek me altijd te hoog gegrepen.
Het is sowieso niet voor de beginnende bouwer, dat moge duidelijk zijn. Zelfs gevorderde bouwers schrikt het wel eens af - onderhand reken ik mijzelf daar stiekem toch wel toe.
Maar dit topic laat zien dat het best te doen is - zonder ook maar enige afbreuk te willen doen aan de Postjager. Ik bedoel, moet je zien wat voor moois hier wordt gemaakt en tegelijk, moet je zien hoe een gewone sterveling dat doet!
Dit topic nodigt mij uit hier ook eens mee bezig te gaan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog maar halverwege, en al zoveel positief commentaar. De echt enge dingen moeten nog komen. Meestal is de samenbouw het lastigste, dan blijkt pas goed de slechte passing van de onderdelen (van in elkaar vallen geen sprake, eerder in elkaar storten, maar dan van de bouwer). Om maar een paar van de verwachte problemen te noemen:

De cockpitramen. Die passen precies in de openingen, maar moeten er in gelijmd worden voor de romp gesloten wordt, omdat ze anders niet meer te bereiken zijn. Als je dit later zou doen, zal je zien dat ze ergens in de vleugel vallen met net voldoende kleefkracht om ze er nooit meer uit te krijgen. Dus moet de omgeving van de ramen eerst geschilderd worden, en moet je hopen dat de middenstijl (die uit twee helften bestaat) netjes op elkaar valt, want glad schuren of plamuren kan dan niet meer.

Algemeen: de romp. Is bijna nooit echt symmetrisch in elkaar te plakken, helften niet evenver uitgeschuurd, ter plekke van de plakstrips (die echt nodig zijn) stijver dan op andere plaatsen, dus plamuur is veel gevraagd, en niet in kleine hoeveelheden, of om hier en daar een spleetje op te vullen.

Bij dit model: de staartpassing op de romp. Als ik die gewoon vast lijm, staat hij vele milimeters scheef. Waarschijnlijk het gevolg van aan een kant teveel uitsnijden/schuren. De 1 a 2 mm kier moet dus eerst qua constructie aangepast en daarna met plamuur weer weggewerkt worden.

Vleugel-romp aansluiting. Ik verwacht een forse hobbel, zeker aan de vleugelvoorrand. Maar zolang de romp nog niet in elkaar zit (en dus slap is), leidt bijwerken op dit moment waarschijnlijk tot een grote spleet in plaats van de huidige hobbel.

Je zou zeggen, waarom doe je het. Maar een antwoord: de uitdaging! Voor elk probleem moet je weer een andere oplossing verzinnen. En het aardige is, dat je vaak je toevlucht moet nemen tot constructiemethoden, die ook bij het echte voorbeeld gebruikt zijn. En het kan leiden tot heel overtuigende modellen. Op dit forum bijvoorbeeld de Fokker T.IX van Paulus de Boskabouwer, waarvan Paul gezegd heeft, dat die echt nog wel eens af komt. En soms heb je geen keus, omdat er geen andere kit bestaat. Overigens zijn er geruchten, dat er van de Postjager een resin kit komt, vooral omdat de kombinatie vacform kit - resin motoren - resin landingsgestel - decals apart wel erg duur wordt (ook al toont dit verslag dat het onderstel tamelijk makkelijk zelfs geconstrueerd kan worden, en werkt Rob de Bie aan tekeningen voor een set goede decals zie http://robdebie.home.xs4all.nl/models/postjagercolors.htm).

Nu weer lekker verder met de bouw: interieur maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement