Ik had net de motoren met uitlaat in de cowlings geliijmd (met een klein druppeltje seconden lijm), toen ik het zootje eens van achter bekeek. De cowlings waren niet meer rond; kennelijk werden ze uit vorm gedrukt doordat ik niet alle cylinders evenveel had afgevijld. Na lang en overredend proberen heb ik de motoren ongeschonden uit de cowlings gekregen (of liever: de cowlings hebben het overleefd). Weer de schuurlat langs de cylinders, totdat de motoren losjes in de cowlings pasten. Zucht.
In de rechter romphelft moet ook nog een raampje komen. Gebruikelijke techniek: copietjes er op plakken, omtrek boren, uitsnijden. De sponning heb ik in de romp gekrast met een malletje dat ik eens bij de LHS gekocht heb (het paste zomaar).
Het raampje zelf maak ik uiteindelijk met Humbrol CristalClear.
De rechter romphelft heb ik voorzien van spanten in het (acherste) postruim, voor zover dat te zien zal zijn door de deur. Je moet niet overdrijven vind ik. Ook het stuk van de cockpitvloer voor de vleugel is er in gelijmd.
De cockpit is veel te smal om de twee stoelen, die ik uit de scrapbox gevist had, naast elkaar te monteren. Dat zullen dus maatstoeltjes moeten worden.
De twee deurtjes heb ik gemaakt uit 0,5 mm plastic sheet, dat na het op maat maken in de vorm van de romp gebogen is. Beste hulp voor het interieur is de tekening uit het boekje van Hooftman, gekopieerd uit De Ingenieur, maar ook blad 2 van de NVM tekening is hier behulpzaam.
Uit eindjes plastic heb ik de slinger en de aandrijfstangen voor het hoofdonderstel gemaakt. Op de foto hieronder zijn ook de cockpitruiten te zien. Ook een oliekoeler van ongeveer de juiste maat uit de scrapbox, die onder de neus komt. Van de stoelen op de foto kan ik er alleen maar eentje voor de radiotelegrafist gebruiken.
Hoewel ik gezegd had, dat het onderstel pas weer te zien zou zijn bij de eindassemblage, moest dat toch ook weer veranderd worden. De poten staan bij de Postjager een beetje vooruit, en op het model wilde dat maar niet lukken. Uiteindelijk realiseerde ik me, dat dat kwam omdat het stuk van de poten dat in de vleugel stak, tegen de ligger aan kwam die vlak daarachter zit. Dit klopt ook met de tekeningen, want daar zit het draaipunt van het onderstel aan de onderkant van de ligger. Dus het bovenstuk marr van de poten afgehaald. Ik realiseerde me ook dat ik de bedieningsstangen voor de wielremmen nog niet had gemaakt.
Van het instrumentenpaneel heb ik maar twee foto's kunnen vinden, beide uit Hoftman's boek. De eerste is volgens mij een foto van een mock-up; er ontbreken nogal wat instrumenten, en ook de ramen in het cockpitdak zijn niet zoals bij het echte vleigtuig. De tweede foto is wel van de uiteindelijke lay-out, en komt ook overeen met de lay-put die in de NVM tekening gegeven wordt.
Het instrumenten paneel heb ik omlaag geschaald naar de inwendige breedte van romp. Die is 15 mm, terwijl de schaalbreedte 17 mm is. Een kopietje op 0,5 mm plastic geplakt, en boren maar. Ik heb het hele orkest van 0,4 tot 1,2 mm zo'n beetje gebruikt.
Het onderste deeltje heb ik eerst uitgesneden om het passen te maken in de romp. Op de foto hieronder beide delen; bij het paneel met de gaatjes heb ik aan de linkerkant iets te veel weggesneden, maar dat plak ik er wel weer aan. Ook op de foto de stuurkolom, dat zowel naar de linker als naar de rechter stoel versteld kan worden (het stuur komt van het Spin model; het zou eigenlijk dre spaken moeten hebben, maar a la), en de twee remstangen (0,4 mm plastic stang).
Voor de kleurtjes gok ik op donkergrijs voor het paneel, klokjes zwart met wit, stuurkolom en spaken blank metaal of lichtgrijs(?), stuur zelf hout omwonden met tape (kleur?). Ik denk dat ik het hele interieur licht grijs schilder, evenals de wielbakken. Ik heb geen foto's van zulk soort details kunnen vinden, en ze zijn toch maar zwart-wit.
Een andere vraag is welke kleur de magnesium legering Elektron heeft. De enige kleurenfoto, die ik via Rob de Bie gekregen heb, toont een grijsachtig materiaal, maar dat is van een kist die (heel) lang buiten heeft gestaan.
Voor het interieur moet ik nog het radiorek maken, de stoelen voor de vliegers, de voetensturen en de WC. Ik weet niet of ik nog wat in het bagageruim ga zetten, tenslotte wordt het de Panderjager versie van de Melbourne race.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.