Eerst verder gegaan met het kleine spul. Motoren (cylinders zwart met dry brush dondergrijs, carter donkergrijs met alu drybrush), uitlaten (roest bruin en dry brush gin metal), hoofdlandingsgestel, inclusief ingezakte ballon banden (afschuren en putty, daarom blijft ie zo mooi staan), staartwiel (van een G.I geloof ik), de cowlings na het graveren en de propellers (aluminium).
We zien dat spul pas weer terug op het eind van het project. Daarna weer terug naar het andere werk. De "einden" van de rechte middenvleugel heb ik gemerkt met een fine liner (de "naden waren op het plastic vagelijk te zien) om hem goed in elkaar te plakken. Netjes de randen schuren en de achterlijst wat dunner maken (is nu nog niet dun genoeg, maar dat komt nog wel). Ook de plaats van de vleugelliggers, die dwars door de romp lopen, aangegeven, zowel in de vleugel als in de romp). Daarna de hoogte tussen boven en onderkant van de vleugel gemeten (6 mm) op de plek waar de voorligger moet komen. Dat is 1 mm minder dan de hoogte volgens de verkleinde NVM tekening, klopt dus redelijk. Uit 2,0 x 3,2 mm profiel de onderkant van de ligger gemaakt in de juiste V-stelling. De hoofdspanten van de romp, die een integraal deel van de ligger zijn, ga ik uit 0.5 mm plastic plaat maken. Voor de vorm gebruik ik de verkleinde NVM tekening, al is die doorsnede te groot (18 mm breed), terwijl de binnenkant van van de romp maar 15.8 mm meet. Een kopietje heb ik op het plasic geplakt met Hema lijm (tast het plastic niet aan en is tamelijk makkelijk te verwijderen).
Spant uitsnijden en op de ligger plakken.
Dan trial-and-error op maat maken in romp en vleugel (ook de ligger uitsteeksels aan de zijkant).
Hier zijn ook de markeringen goed te zien. Op de lijnen, die het eind van het rechte vleugelmiddenstuk aangeven, moeten straks de motorgondels komen. De hoofdspant-cum-ligger past nu goed in de vleugel.
De ligger opgehoogd tot 6 mm met een stukje mislukt 2 x 3.2 mm strip. Ik had al een kopie gemaakt van de ruw op maat gemaakte hoofdspant. Die komt tegen de andere kant van de ligger.
Daarna worden de toppen van de spant naar elkaar toe gebogen en vastgelijmd. in vorm schuren en de binnenkant bekleden met 0,25 mm plasticard.
Als dat goed droog is, randjes afsnijden en alles net schuren. In de tussentijd dunne strips gelijmd in een van de romphelften. Dan kan straks de romp stevig in elkaar gelijmd worden (en maakt het steeds passen ook makkelijker dan elke keer weer al die teepjes losmaken).
Dan de spant passen. In de vleugel.
En in de romp.
Past redelijk, en is straks toch nauwelijks meer te zien. Gelukkig is bij het origineel het hele interieur tot de tweede hoofdspant van binnen keurig afgetimmerd. Ik hoef dus alleen maar stringers en (symbolische) spanten in het achterstuk van de romp te maken.
Genoeg voor vandaag.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.