Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2012 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een weekje "rust" weer verder gegaan. Het hoogteroer is in het staartvlak gegraveerd. De vleugeldelen geschuurd en op elkaar gepast. Het schuren moet grotendeels uit de hand, omdat de vleugels niet in een vlak liggen. Het kan dus niet op de schuurplank. Na veel trial and error een acceptabel resultaat.

Afbeelding

Het horizontale staartvlak moet pas gemaakt worden op de romp. In feite is het een soort houtsnijwerk, maar dan in plastic. Eerst zo dicht mogelijk tegen de zwarte lijn het plastic wegsnijden, dan vijlen en schuren tot het pas zit.

Afbeelding

De staart vastgezet met tape.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het onderstuk moet uit de romp gehaald worden om de vleugel er in te passen. Heb ik op dezelfde manier gedaan als de staart pas maken.

Afbeelding

Bij het passen blijkt dat er nog een aardig stuk van zowel vleugel als romp afgehaald moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik vind, dat ik nu stoffig genoeg ben, stop ik er voor vandaag mee.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2012 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Poeh, wat een werk. Vacu-vorm is een vorm van modelbouw waar ik nog niet veel ervaring mee heb. Heb al wel 2 kitjes waarbij alleen de canopy in vac-vorm werd bijgeleverd. Alleen dat vond ik al een hele toer.

Al heb ik wel enkele vacu-vorm modellen om te bouwen. Maar wanneer....?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2012 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maar, Rene, als je het voor niks krijgt is het ook niet leuk. En dit is het nadeel van een "verzameling". Ik wil alle beschikbare modellen van vliegtuigen van Nederlandse ontwerpers bouwen, en dan heb je soms geen keus. Zo heb ik nog een vacform Fokker G.IB liggen, een Fokker 50 met vacform romp en een VFW 614. Al gebouwd een Fokker F.III, F.IV, C.V B, Universal, F.32 en M.9. Maar die vielen mee in vergelijking met de Postjager: meer vlakke en rechte vormen. Gelukkig heb ik voor de Postjager steun van Rob de Bie, die bezig is met de decals, en bovendien een kritische volger is met goede tips.
Gewoon doorzetten, denk ik. En ter afleiding een ander modelletje? Misschien de FK.10 vierdekker?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2012 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben verder gegaan met de cowlings. Zoals op de foto (uit Hugo Hooftman's boekje) te zien is, bestaan ze bij het origineel uit vier delen.

Afbeelding

Ik heb de plek van de panelen relatief t.o.v. de uitlaatpijp met potlood aangegeven, en de "lijntjes" met tape afgeplakt. Daarlangs moeten ze uit de vrje hand gegraveerd worden; het is allemaal te klein om met een flexibele lineaal of een mal te werken. Ik heb het graveren met de motor en uitlaat er in gedaan om de cowlings wat stijfheid te geven.

Afbeelding

Daarna heb ik er een in de aluminium verf gezet om het effect te bekijken. Die ligt nu te drogen, en het ziet er goed uit.

Om de stofbalans in stand te houden, heb ik de romp-vleugel passing op maat geschuurd. Dat schuren moet helemaal uit de vrije hand gebeuren. Op maat, dat is te zeggen. Zoals gebruikelijk bij een vacform kit moet ze niet schrikken van een paar kiertjes van een paar milimeter.

Afbeelding

De onderkant zit ook redelijk.

Afbeelding

Het geheel is erg slap; ik denk dus dat ik vleugelliggers ga inbouwen. Dat komt niet zo slecht uit, want die zijn een integraal deel van het (erg krappe) interieur van de Postjager.

Afbeelding

De tekening komt weer uit het boekje van Hooftman. Mogelijk laat ik de deur open, zodat er tenminse iets van het interieur te zien zal zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2012 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Een oefening in geduld, maar je ziet nu wel een bult plastic langzaamaan in een mooi model veranderen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst verder gegaan met het kleine spul. Motoren (cylinders zwart met dry brush dondergrijs, carter donkergrijs met alu drybrush), uitlaten (roest bruin en dry brush gin metal), hoofdlandingsgestel, inclusief ingezakte ballon banden (afschuren en putty, daarom blijft ie zo mooi staan), staartwiel (van een G.I geloof ik), de cowlings na het graveren en de propellers (aluminium).

Afbeelding

We zien dat spul pas weer terug op het eind van het project. Daarna weer terug naar het andere werk. De "einden" van de rechte middenvleugel heb ik gemerkt met een fine liner (de "naden waren op het plastic vagelijk te zien) om hem goed in elkaar te plakken. Netjes de randen schuren en de achterlijst wat dunner maken (is nu nog niet dun genoeg, maar dat komt nog wel). Ook de plaats van de vleugelliggers, die dwars door de romp lopen, aangegeven, zowel in de vleugel als in de romp). Daarna de hoogte tussen boven en onderkant van de vleugel gemeten (6 mm) op de plek waar de voorligger moet komen. Dat is 1 mm minder dan de hoogte volgens de verkleinde NVM tekening, klopt dus redelijk. Uit 2,0 x 3,2 mm profiel de onderkant van de ligger gemaakt in de juiste V-stelling. De hoofdspanten van de romp, die een integraal deel van de ligger zijn, ga ik uit 0.5 mm plastic plaat maken. Voor de vorm gebruik ik de verkleinde NVM tekening, al is die doorsnede te groot (18 mm breed), terwijl de binnenkant van van de romp maar 15.8 mm meet. Een kopietje heb ik op het plasic geplakt met Hema lijm (tast het plastic niet aan en is tamelijk makkelijk te verwijderen).

Afbeelding

Spant uitsnijden en op de ligger plakken.

Afbeelding

Dan trial-and-error op maat maken in romp en vleugel (ook de ligger uitsteeksels aan de zijkant).

Afbeelding

Hier zijn ook de markeringen goed te zien. Op de lijnen, die het eind van het rechte vleugelmiddenstuk aangeven, moeten straks de motorgondels komen. De hoofdspant-cum-ligger past nu goed in de vleugel.

Afbeelding

De ligger opgehoogd tot 6 mm met een stukje mislukt 2 x 3.2 mm strip. Ik had al een kopie gemaakt van de ruw op maat gemaakte hoofdspant. Die komt tegen de andere kant van de ligger.

Afbeelding

Daarna worden de toppen van de spant naar elkaar toe gebogen en vastgelijmd. in vorm schuren en de binnenkant bekleden met 0,25 mm plasticard.

Afbeelding

Als dat goed droog is, randjes afsnijden en alles net schuren. In de tussentijd dunne strips gelijmd in een van de romphelften. Dan kan straks de romp stevig in elkaar gelijmd worden (en maakt het steeds passen ook makkelijker dan elke keer weer al die teepjes losmaken).

Afbeelding

Dan de spant passen. In de vleugel.

Afbeelding

En in de romp.

Afbeelding

Past redelijk, en is straks toch nauwelijks meer te zien. Gelukkig is bij het origineel het hele interieur tot de tweede hoofdspant van binnen keurig afgetimmerd. Ik hoef dus alleen maar stringers en (symbolische) spanten in het achterstuk van de romp te maken.

Genoeg voor vandaag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2012 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met de rompspanten. De tweede hoofdspant heb ik op dezelfde manier gemaakt als de eerste. De pasvorm was vrijwel meteen raak (de doorsnede is vrijwel constant op die plek in de romp), dus het ging een hoop sneller. Wel moest ik de liggers nog afschuren, zodat ze "glijdend" in de vleugel passen, anders vervormt zowel vleugel als romp, wat tot een slechte passing van die onderdelen leidt. Om maar te zwijgen van de ingebouwde spanningen op de lijmnaden. Een losse passing:

Afbeelding

En met de rechter romphelft:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de liggers met plasticlijm vastgezet in de vleugel, netjes in het midden, afgemeten met de romp helft.

Afbeelding

Intussen ook de helft van een van de motorgondels op maat gesneden/geschuurd. Lastig handwerk vanwege de kromme montagevlakken. Ook het richtingsroer en de landingskleppen gegraveerd (niet de rolroeren, want die waren van het type "park bench", gemonteerd bovende veugel).

Volgende stap is het uitsnijden van de deuren in de linker romphelft. Of liever de mangaten, want rechtop kon je toch niet in de Postjager staan. De plaats en afmetingen heb ik overgenomen uit de naar 1:72 gereduceerde NVM tekening, in feite gewoon een stukje tekening op de romp geplakt. Dat het vlak licht gekromd is, maakt niet zoveel uit.

Afbeelding

Op de omtrek ga ik kleine gaatjes boren, en dan uitsnijden met de scalpel. Als dat goed werkt, ga ik de methode ook gebruiken om de cockpitramen uit de romp te halen. De deurtjes maak ik later uit dun plastic sheet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Twee dingen gedaan de laatste tijd. De twee deuren zijn uit de romp gehaald.

Afbeelding

Het werkte redelijk goed met de de boortechniek. Alleen de achterste (vracht)deur is misschien iets te groot geworden.
Daarna de drie resterende halve motorgondels uitgesneden en op maat geschuurd. Dat moest wel met het nodige passen en meten (bis, bis, bis, etc,) gebeuren, maar de passing is nu goed.

Afbeelding

Op de achtergrond is de droog-gepaste romp te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto van de onderkant van de oorspronkelijke Postjager uit het boekje van Hooftman hebben de gondels wel een spitsere achterkant, die echt doorloopt tot de vleugelachterrrand.

Afbeelding

Dat is een beetje bij te werken met plamuur. Ook zijn er uitsteeksels te zien aan weerzijden van de gondels, vermoedelijk brackets voor scharnieren van landingsgesteldeuren, die overigens nooit aangebracht zijn. Die uitsteeksels zijn bij de Melbourne race versie overigens verdwenen, en de gondel is daar ook dikker geworden. Qua hoogte en breedte kloppen de gondels overigens goed met de tekening.

Afbeelding

De gondel lijkt hier veel meer op die van het model, wat de keus voor de te bouwen versie vergemakkelijkt: het wordt dus de Melbourne race versie.
Waar nog wel wat aan gedaan moet worden zijn de fairings tussen romp en vleugel. Bij het model lopen die van achteren te veel omhoog, bij het origineel lopen ze meer omlaag zoals de kromming van de bovenkant van de romp. Bovendien zijn die van het model 3 mm langer dan op de geschaalde NVM tekening, en zelfs 10 mm langer dan die op de maatschets op pag. 142 van het boek van Hazewinkel. Op onderstaande foto's uit Hazewinkel's boek lijken de fairings ook een vloeiender overgang naar de romp te hebben, maar ook een kleinere afrondingsstraal.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga de fairing aan de binnenkant opvullen met Miliput putty, dan de achterkant inkorten, de bovenkant meer naar beneden laten buigen en alles in vorm schuren. Mocht dat niet lukken, dan kan ik altijd nog hele nieuwe fairings boetseren.
Ik heb ook gemerkt, dat de het horizontale staartvlak fors scheef staat ten opzichte van de vleugel als ik het zomaar onder de romp pas. Ik moet nog eens precies controleren of dat nu ligt aan een slechte uitlijning van romp op vleugel of van staart op romp (of beide natuurlijk). Met vacform kits is komt dit soort dingen vaak voor, omdat de passing uitsluitend bepaald wordt door het uitschuren van de vorm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Prachtig project, Rob. Uit ervaring weet ik dat dit soort modellen het nodige geduld en inspiratie vragen.
Waar ik effe benieuwd naar ben: hoe zijn de transparante delen, zit er iets bruikbaars bij?

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dag Paul,

Geen transparante delen, alleen een (dun) velletje transparant plastic. Nu zijn de cockpit ramen van de Postjager echt vlak, en wordt de kromming gevormd door de hoek, waaronder ze aan elkaar grenzen. We zullen zien hoe het gaat lopen; zal wel weer erg knutselen worden. En verder zitten er alleen maar "patrijspoorten" in.

Ik kijk overigens uit naar de hervatting van je T.IX project. Een kit die ik ook nog eens hoop te vinden.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement