Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Na een tijd te zijn weggeweest tijd om hier ook weer eens mijn gezicht te laten zien. Fijn hoor ik de heren Mods nu zeggen...Maarre is er een goeie reden om dan gelijk te beginnen met een verslag op een verkeerde plek :roll: ..Beetje jammer zeg maar.

Geen probleem. Er staat wel een Hawker sea fury in de titel...Maar ik gaat er een race versie van maken. Een Reno Air racer om precies te zijn. Een wat? Nou dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alledrie race uitvoeringen van de Sea fury. En daar waar ik de militaire versie niet zo mooi vond. Zijn deze racegebakjes toch wel heel indrukwekkend.
Fijn, dus het wordt een Reno air racer. Dat air racer is duidelijk..Maar wat is dan dat "Reno". Even wat info.

Reno air races

In de jaren 20 en 30 was het heel normaal om air races te organiseren. denk maar aan de schneider cup voor watervliegtuigen, waar uiteindelijk de Spitfire uit voortgekomen is. De Reno air races organisatie geeft op hun website aan geinspireerd te zijn door die tijd. En de enige echte air race in de wereld te houden. Of zoals zij het noemen. De snelste motorsport ter wereld.
De Reno air races zijn voor het eerst georganiseerd door ene Bill Stear op een ‘dirt track airstrip” vlakbij Reno in Nevada. En sinds die tijd wordt hij elk jaar in september gehouden.
De bedoeling is dat de vliegtuigen een ovaal parcours langs een aantal pylonnen vliegen. Totdat een bepaalde afstand is afgelegd. Die pylonnen zijn telefoonpalen met een speciale markering erop bevestigd. Die moeten gerond worden op een hoogte van minimaal 50 en maximaal 500 feet. (dat is tussen de 15 en 150 meter.) Bij elke paal zitten juryleden die controleren of de piloten daadwerkelijk aan de buitenkant van de pylonnen blijven en op de juiste hoogte.
De air races duren meerdere dagen. Eerst zijn er een aantal qualificatie dagen. Dan 4 en een halve dag gevuld met races waarin vliegtuigen in heats tegen elkaar vliegen. En dat alles eindigt op zondag met de grande finale van de Unlimited Gold klasse.

Er zijn in totaal 7 klasse’s
De ‘Biplane Class”..waar de kleine aerobatiek vliegtuigen het tegen elkaar opnemen. Zij vliegen een 3.18 mile parcours

Afbeelding

De “formula one class”…Vliegtuigen aangedreven door een Continental O-200 motor (dezelfde als in een Cessna 150) die een race van 3.5 mile vliegen. Veel van deze vliegtuigen zijn zelfbouw.

Afbeelding

De “sport class”… dit is de categorie met *high performance kit build* vliegtuigen. Zij vliegen een 6.37 mile parcours..en hier halen ze al snelheden van 560 km/h

Afbeelding

De “super sport class”…een categorie die is toegevoegd toen sommige sports jongens steeds harder begonnen te gaan. En de verschillen wat groot begonnen te worden. Deze jongens draaien met een 650 km/h rond.

De “T-6 class”…die wordt gevlogen met standaard machines, de T-6 texan en varianten ervan. Dit moet je een beetje zien als de renault clio races. Allemaal met hetzelfde type. Waarbij de race niet supersnel is, gemiddeld een 350 km/h. Maar omdat het hetzelfde type is, wel reuzespannend.

Afbeelding

De “Jet Class”… begonnen in 2002 als een klasse waarop je op uitnodiging rond kon scheuren met een L-39 albatros jet. Tegenwoordig zijn kisten als de “Jet Provost, de Aero l-29 delphin en de dehavilland vampire ook welkom.
Deze vliegen met een snelheid van meer dan 800 km/h rond. Op een parcours van 8.47 mile

Afbeelding

En dan als laatste de koningsklasse voor de liefhebbers van WO2 kisten. De “Unlimited class”… Alles mag, maar in de praktijk vliegen er bijna altijd standaard of gemodificeerde WO 2 propellor jagers rond, zoals de p-51, de F8F bearcat, de tigercat en uiteraard de Hawker sea fury. Ook deze kisten komen voorbij de 800 km/h. En ook zij doen een parcours van 8.5 miles.

Afbeelding

Als vliegtuigen rond de 800 km/h rondjagen op soms 15 meter hoogte…dan kun je er natuurlijk op wachten dat er wel eens wat fout gaat. Sinds de start van de airraces hebben 20 piloten hun leven verloren in race ongelukken. De heftigste tot nu toe was die in 2011, met de gemodificeerde p-51 Mustang “Galopping ghost’…

Afbeelding

…die plotseling onbestuurbaar werd. Eerst omhoog schoot maar daarna recht naar beneden klapte in het publiek. Behalve de piloot kwamen 10 bezoekers om het leven en raakten 69 anderen gewond. en dan mag je eigenlijk van geluk spreken dat de gallopping ghost bijna stijl naar beneden kwam, met een andere impacthoek had het nog veel heftiger kunnen zijn.
Desondanks staan de Reno air races gewoon weer gepland voor september 2012. Het is en blijft natuurlijk Amerika.

Dat gaat er dus gebouwd worden. En de basis voor de bouw gaat dit simpele kitje zijn.

Afbeelding

Deze bouw was namelijk ook bedoeld om me uit een half bouwdipje te krijgen...En de tijd te doden die ik overhad bij het wachten op mijn airbrush. Dus het hoefde allemaal even niet zo gecompliceerd voor me.
Overall viel de kit me niet eens tegen voor een PM models. Er zitten nette paneellijnen in...die niet te diep zijn..Zelfs wat detail in de wheelbays

Afbeelding

Afbeelding

Andere delen zijn dan weer wat grof...Het blijft een PM models natuurlijk (En een heruitgave van een oude airfix kit heb ik begrepen)

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik kan er prima mee leven. De handleiding is lekker kort...een A5je

Afbeelding

en uiteindelijk zitten er dan plakkers bij voor deze twee schema's. Maar de plakkers waren van een niveau dat ik die direct richting vuilverbranding heb gestuurd. Zelfs mijn relaxte modelbouwhouding heeft grenzen...... :roll:

Afbeelding

en als je dan de belangrijkste deeltjes aan elkaar taped krijg je dit. DONE zou ik zo zeggen...

Afbeelding


Hmmmm..behalve dit navelbreukje dan....

Afbeelding

En ook bij de vleugelwortels zit wel een beetje werk zeg maar..

Afbeelding

En dit zou de mooie ovale opening van een cockpit moeten zijn...uhuh.. :roll:
Dat is gelijk het eerste wat ik aan ben gaan pakken. Even het aquarium vastzetten met een beetje posterbuddie, omtrek nemen en schuren..yeeeeh. (Schuren is niet mijn favouriete deel zeg maar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

volgende stap is dan de cockpit...Dit is wat PM vind...

Afbeelding

en dit is wat op internet te vinden was...(De cockpit van de september fury)

Afbeelding

En ja, dan komt mijn neurotische cockpit afwijking tevoorschijn. Ik kan het niet laten in zo'n geval de freubeldoos vol open te trekken..Oftewel schoon werkblad...en creatief met Styreen!
Eerst even wat hulplijntjes plaasten in het kader van recht werken...

Afbeelding

stukkie rechts frutten..

Afbeelding

stukkie links

Afbeelding

Het gereedschap waar ik de circels mee uitgeponst heb..(yep het is een gaatjes-in-leer-tang. Ik heb niet voor niets een dierenwinkel natuurlijk..)

Afbeelding

Beetje stoel aanpassen...

Afbeelding

En als laatste het instrumentenbord. IN dit geval uit de spare-decals doos. Ik heb een combi gemaakt van 2 hurricane dashboards en eentje van een Avro Anson.

Afbeelding

Daarna nog eens rustig gekeken..en ik vond de zijwanden nog wat kaal. Dus aan de buitenkant de paneellijnen opgezocht. En aan de binnenkant de spanten op dezelfde hoogte geplaatst.

Afbeelding

Met de binnenkant verfrijp eens naar de buitenkant romp gekeken..Nu ik er nog makkelijk bij kon..En daar zat dit schitterende detail.

Afbeelding

Wat dan dit uitlaatsysteem moet verbeelden...

Afbeelding

Die dan zo'n rookpluim eruitgooien als ie VROEMMMM doet.

Afbeelding

Beetje jammer dus...Dus weer even freewheelen met Styreen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de pijpjes zijn eerst voorgeboord met een boortje 1 en daarna verder uitgeboord met een boortje 3. Je kunt ook gelijk aan boortje 3. Maar dan maak je het jezelf veel moeilijker. Het boortje gaat dan lopen over het oppervlak. Gaatje komt uit het midden en je knalt door de wand heen. (En ja ik heb het ook op de verkeerde manier geprobeert toen ik nog maar 4 pijpjes te gaan had. Die zijn ook allemaal weer vervangen.)

TWee kleine opmerkingen nog. Er zitten A te weinig uitlaten..en B ook nog eens een opngelijk aantal per kant. A komt omdat ik niet hystorisch correct wilde zijn, maar het idee wilde geve van de uitlaten toestand..(je mag het ook artitistieke vrijheid noemen..) En B komt omdat de opening aan een zijde een halve milimeter groter is dan de andere zijde. En dat is precies 1 uitlaat. Het is nie anders.

Door met de kleurtjes...

Afbeelding

Afbeelding

(Yep het is inderdaad heel klein allemaal.)

Afbeelding

Afbeelding

De 'handrem" (Nog steeds geen idee waar dat ding voor is. Hij zit aan de linkerkant van de stoel.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar ben ik prima tevreden mee. Tijd om alles in te plakken

Afbeelding

Laat ik nou verdorie vergeten zijn de voorkant donker te maken...Nog even snel doen. Net las het plaatsen van stevigere dashboard steunen.

Afbeelding

Dit is de enige plek in/aan het model waar het verfwerk een zooitje mag zijn. Het is ook alleen maar bedoeld om een donker gat te hebben achter het dashboard. Daar waar je er langs in de neus kan kijken. (kijk maar onder het dashboard door.)

Afbeelding

En hoeveel zie je dan van zo'n cockpit...Nou best veel dus.

Afbeelding

Waarmee bewezen is dat het weloont om wat aandacht aan een cockpit te besteden. Wegens je ziet het best wel.

Even een houten beugeltje plaatsen om een potentieel hazelipje weg te werken..

Afbeelding

...En toen kon ik naar de vleugel gaan kijken. En dat gat rechts is natuurlijk voer voor de freubelneuroot in mij..

Afbeelding

Dus wat styreen en wat mash erbij gepakt..

Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond zie je al het mengseltje van zwart/donkerbruin en veel terpetine staan waar ik de mash mee ingewassen heb daarna, om vuil en gebruik te simuleren.

Afbeelding

Meest logisch is om nu een foto te zien van een romp met vleugels eraan gefrut...Maar in plaats daarvan krijgen jullie deze...

Afbeelding

Dat komt zo. In de twee jaar dat ik nu modelbouw heb ik ontdekt dat ik een *&#(&#) hekel heb aan schuren. Als ik eerst alles in elkaar sleutel..Dan plamuur en alles moet gaan schuren, dat is dat zoveel dat ik accuut in een bouwdip schiet. De zaak af ga raffelen en het model redelijk subtiel verk***d.
Dus deze keer probeer ik het voor het eerst eens anders. Subonderdeel voor subonderdeel wordt volledig afgewerkt. Geplamuurd, geschuurd en pas daarna gemonteerd. Waardoor ik het schuren in een heleboel kleine klusjes verdeel. Voor mij blijkt het te werken.

Wat moet er dan allemaal geplamuurd en geschuurd worden...Och het valt op zich mee. Een beetje scheurbuik in de romp.

Afbeelding

wat spleettandjes in de vleugel

Afbeelding

Och ja...de romp zakt sowieso te diep in de vleugeltoestand...

Afbeelding

Dan was er nog de grandcanyon aan weerszijden van de romp...

Afbeelding

En als allerlaatste nog de gaten waar de mitrailleurs in hebben gezeten. Maar wegens die geven zoveel weerstand bij het racen moesten die er ook uit.
Beetje veel om dat allemaal met plamuur te doen. Dus wederom styreen ingezet. (Geeft ook een stevigere verbinding trouwens.)

Afbeelding

En zo zijn jullie bijgepraat tot nu. Pinksterzondag.
Vandaag onder het genot van Pinkpop lekker aan het knutselen en schuren geweest. Dus redelijk binnenkort is er weer een update te verwachten...

Laters
Cliff.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Laatst bijgewerkt door cliff op ma 10 sep, 2012 8:30 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hmmm.... Komt me ergens bekend voor :D

Interessant project Cliff. Heb hier weinig verstand van, maak er maar wat moois van. Wel afmaken hé!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Verschrikkelijk, wat een ding, respect dat je het geduld daarvoor kunt opbrengen: Ik zou gillend gek worden van die kieren en naden :lol:
Maar zo te zien komt er straks wel wat moois uitrollen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
@ Tjopper.
Zit niet in de war. Deze gaat afkomen. Vandaag al weer aardig wat kunnen doen. Weet je wat het is. De eerste kitjes zijn toch projecten om leren modelbouwen. En dat die crashen is op zich niet raar of erg. Zolang je er maar van leert en er lol in blijft hebben. Het lijkt erop dat ik een manier van bouwen heb gevonden die me ligt en bevalt. Dus daar gaat ik de komende tijd lekker op voortborduren.
Ik zit er ook niet meer op te wachten verslagen op te starten van kits die niet afkomen. Das zonde van mijn en jullie's tijd.

@Nem..
Tja er zit inderdaad een kiertje hier of daar. :mrgreen: Och ik zie het gewoon als een wit canvas waar ik dus van alles mee kan doen.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je cockpit is in ieder geval een veelbelovend begin. Alleen maar 'ooh's' en 'aah's' there ;)

Als ik vragen mag, waarom bouw je dit model, en niet een Seafury van Airfix - dat ongetwijfeld veel beter in elkaar valt? Of is de uitdaging er een passend model van te maken de pret van de bouw voor jou? (dat rijmt)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Ik had deze een keer meegekregen bij een bestelling. Op dit moment ben ik nog aan het leren modelbouwen en daarom vind ik het niet erg om dit soort 'blank canvas' kitjes te maken. Omdat je daar de meeste vaardigheden bij nodig hebt. En de gever wist dat. Daarbij, ja ik vind het wel een uitdaging om van zo'n detailarm ding toch wat leuks te maken. Maar ik zal ze niet bewust daarom kopen.

Een maand of 3 terug heb ik alle projecten die ik aan het maken ben stilgelegd. (Er staan nog een Hawker hurricane, een Westland Wessex en een eurocopter Tigre in de stofdoos.) Omdat ik op dat moment nog met penselen werkte..en het me niet lukte een mooie eindlak daarmee te krijgen. Niet op de standaard die ik wil in ieder geval. En ik had ook niet het gevoel door veel oefenen daar te komen. Daarvoor kent het kwasten toch een aantal beperkingen. Dus er moest gespaart worden voor een airbrush.

In een klassieke vliegtuigen tijdschift kwam toen een foto langs van een Reno versie. (De furminator) een geel met witte versie. En toen leek me dat wel een leuk dingetje om te doen met deze kit. Vandaar.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Helemaal duidelijk! Dit is in ieder geval een prima kitje om je skills op te halen.

Wat betreft dat gevoel dat je, al doe je nog zo je best, met penseel het niveau van airbrush niet haalt, dat ken (kende) ik precies. Daarom heb ik ook zo'n apparaat gekocht. Daar krijg je geen spijt van, hooguit dat het wat frustratie oplevert tijdens het leerproces :wink: :lol: maar het is de investering waard.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hallo Cliff,

Leuk zo'n opgefokte SeaFury. Je maakt flink werk van het interieur. Je cockpitkap lijkt wat oversized en is opvallend helder en dun. Aftermarketgeval?
Wat ga je doen met de prop? Op veel foto's zie je racers met een vierbladige prop maar de PM-kit heeft de vijfbladige propeller.
Van vijf terugbouwen naar vier is een aardig karweitje.
Alternatief is wellicht een ouwe Hawker Tempestkit van Matchbox. Daar zat voor de Indiase versie een Centaurusneus met vierbladige prop bij.
Bij gebrek aan 1:72 SeaFuries heb ik lang geleden een dergelijke Tempest omgebouwd, inclusief de prop.
De PM-kit is, dacht ik overgenomen door Airfix en niet andersom maar dit terzijde.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Voor de propeller is het misschien het makkelijkste om er één uit de spare-box te gebruiken. Aangezien bij de racers vaak de originele Centaurus is vervangen door een P&W of Wright, is ook de draairichting van de prop anders. Vandaar de vierblads propellers.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
@Paulus en Biggles. Tja die prop...als jullie d'r nou niet over begonnen waren... :evil: ...dan had ik het nooit gezien. :mrgreen:
Maar jullie hebben gelijk. Op al mijn voorbeeldfoto's die ik geplaats heb staan ze met 4 prop bladen te poseren.
Ik heb nog even in de sparebox gekeken, maar nope, geen 4 bladen in de aanbieding. Dan bouw ik hem gewoon met 5. Om nu hiervoor een tweede aftermarket setje te laten komen schiet even voorbij het doel van dit kitje. Plezier hebben en leren.
Daarbij vind ik zo'n 5 prop wel vet eigenlijk. Al zal het minder snel zijn. We nemen het gewoon als een Reno muscle-car (das ook meer show dan snelheid), of het is een kist uit de begintijd van de Reno races. Toen hadden ze die vet opgevoerde motoren nog niet. (.......hoop ik nu even stilletjes. :D )


Eerste klus deze pinksterdagen was het schuren van de vleugels. Wat overtollig styreen wegtrimmen..

Afbeelding

BIj het proefpassen blijkt dat ik de Grand canyon terug heb naar een lokale poldersloot. De rest doen we wel met een sneetje plamuurt. De overgang van de rechterluchthapper naar de romp ben ik dan weer minder enthousiast over. dus daar maar even een hoopje styreen gepropt.

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl dat lag te drogen even wat vleugeltoestand achterop geplakselt.

Afbeelding

En toen mocht ik de wielkleppen bewonderen...Oh Jottum..

Afbeelding

Afbeelding

Die prop, daar hoor je me niet over...Maar dit verdom ik te monteren :evil:, dus.....Huuuup...

Afbeelding

...Huup...

Afbeelding

....Huup...Freubeltruuk..!!

Afbeelding

(De tape die je ziet zijn een nabootsing van de paneelverstevigingsdingen die op zo'n klepske zitten. Ik vond het styreen wat ikhad net te dik. Vandaar)

Ondertussen was de romp weer droog..dus verder met de afwerking...beetje kiertjes tapen, wegens minder schuren bij plamuren..

Afbeelding

..Het geeft wat rommel bij het weer weghalen...

Afbeelding

Maar de naadjes zijn lekker strak...en dat is ook wat waard. :mrgreen:

Afbeelding

De vleugelranden hadden nog wat oneffenheden, die zijn aangepakt met secondenlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog wat klein grut opgekuist, (zoals de belgen altijd zo mooi zeggen.)

Afbeelding

En dan gaan we morgen weer verder met de vleugel netjes onder de romp krijgen. Wat nog wel iets van een klusje gaat worden.... :roll:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement