Na een tijd te zijn weggeweest tijd om hier ook weer eens mijn gezicht te laten zien. Fijn hoor ik de heren Mods nu zeggen...Maarre is er een goeie reden om dan gelijk te beginnen met een verslag op een verkeerde plek
..Beetje jammer zeg maar.
Geen probleem. Er staat wel een Hawker sea fury in de titel...Maar ik gaat er een race versie van maken. Een Reno Air racer om precies te zijn. Een wat? Nou dit:
Alledrie race uitvoeringen van de Sea fury. En daar waar ik de militaire versie niet zo mooi vond. Zijn deze racegebakjes toch wel heel indrukwekkend.
Fijn, dus het wordt een Reno air racer. Dat air racer is duidelijk..Maar wat is dan dat "Reno". Even wat info.
Reno air races In de jaren 20 en 30 was het heel normaal om air races te organiseren. denk maar aan de schneider cup voor watervliegtuigen, waar uiteindelijk de Spitfire uit voortgekomen is. De Reno air races organisatie geeft op hun website aan geinspireerd te zijn door die tijd. En de enige echte air race in de wereld te houden. Of zoals zij het noemen. De snelste motorsport ter wereld.
De Reno air races zijn voor het eerst georganiseerd door ene Bill Stear op een ‘dirt track airstrip” vlakbij Reno in Nevada. En sinds die tijd wordt hij elk jaar in september gehouden.
De bedoeling is dat de vliegtuigen een ovaal parcours langs een aantal pylonnen vliegen. Totdat een bepaalde afstand is afgelegd. Die pylonnen zijn telefoonpalen met een speciale markering erop bevestigd. Die moeten gerond worden op een hoogte van minimaal 50 en maximaal 500 feet. (dat is tussen de 15 en 150 meter.) Bij elke paal zitten juryleden die controleren of de piloten daadwerkelijk aan de buitenkant van de pylonnen blijven en op de juiste hoogte.
De air races duren meerdere dagen. Eerst zijn er een aantal qualificatie dagen. Dan 4 en een halve dag gevuld met races waarin vliegtuigen in heats tegen elkaar vliegen. En dat alles eindigt op zondag met de grande finale van de Unlimited Gold klasse.
Er zijn in totaal 7 klasse’s
De ‘Biplane Class”..waar de kleine aerobatiek vliegtuigen het tegen elkaar opnemen. Zij vliegen een 3.18 mile parcours
De “formula one class”…Vliegtuigen aangedreven door een Continental O-200 motor (dezelfde als in een Cessna 150) die een race van 3.5 mile vliegen. Veel van deze vliegtuigen zijn zelfbouw.
De “sport class”… dit is de categorie met *high performance kit build* vliegtuigen. Zij vliegen een 6.37 mile parcours..en hier halen ze al snelheden van 560 km/h
De “super sport class”…een categorie die is toegevoegd toen sommige sports jongens steeds harder begonnen te gaan. En de verschillen wat groot begonnen te worden. Deze jongens draaien met een 650 km/h rond.
De “T-6 class”…die wordt gevlogen met standaard machines, de T-6 texan en varianten ervan. Dit moet je een beetje zien als de renault clio races. Allemaal met hetzelfde type. Waarbij de race niet supersnel is, gemiddeld een 350 km/h. Maar omdat het hetzelfde type is, wel reuzespannend.
De “Jet Class”… begonnen in 2002 als een klasse waarop je op uitnodiging rond kon scheuren met een L-39 albatros jet. Tegenwoordig zijn kisten als de “Jet Provost, de Aero l-29 delphin en de dehavilland vampire ook welkom.
Deze vliegen met een snelheid van meer dan 800 km/h rond. Op een parcours van 8.47 mile
En dan als laatste de koningsklasse voor de liefhebbers van WO2 kisten. De
“Unlimited class”… Alles mag, maar in de praktijk vliegen er bijna altijd standaard of gemodificeerde WO 2 propellor jagers rond, zoals de p-51, de F8F bearcat, de tigercat en uiteraard de Hawker sea fury. Ook deze kisten komen voorbij de 800 km/h. En ook zij doen een parcours van 8.5 miles.
Als vliegtuigen rond de 800 km/h rondjagen op soms 15 meter hoogte…dan kun je er natuurlijk op wachten dat er wel eens wat fout gaat. Sinds de start van de airraces hebben 20 piloten hun leven verloren in race ongelukken. De heftigste tot nu toe was die in 2011, met de gemodificeerde p-51 Mustang “Galopping ghost’…
…die plotseling onbestuurbaar werd. Eerst omhoog schoot maar daarna recht naar beneden klapte in het publiek. Behalve de piloot kwamen 10 bezoekers om het leven en raakten 69 anderen gewond. en dan mag je eigenlijk van geluk spreken dat de gallopping ghost bijna stijl naar beneden kwam, met een andere impacthoek had het nog veel heftiger kunnen zijn.
Desondanks staan de Reno air races gewoon weer gepland voor september 2012. Het is en blijft natuurlijk Amerika.
Dat gaat er dus gebouwd worden. En de basis voor de bouw gaat dit simpele kitje zijn.
Deze bouw was namelijk ook bedoeld om me uit een half bouwdipje te krijgen...En de tijd te doden die ik overhad bij het wachten op mijn airbrush. Dus het hoefde allemaal even niet zo gecompliceerd voor me.
Overall viel de kit me niet eens tegen voor een PM models. Er zitten nette paneellijnen in...die niet te diep zijn..Zelfs wat detail in de wheelbays
Andere delen zijn dan weer wat grof...Het blijft een PM models natuurlijk (En een heruitgave van een oude airfix kit heb ik begrepen)
Maar ik kan er prima mee leven. De handleiding is lekker kort...een A5je
en uiteindelijk zitten er dan plakkers bij voor deze twee schema's. Maar de plakkers waren van een niveau dat ik die direct richting vuilverbranding heb gestuurd. Zelfs mijn relaxte modelbouwhouding heeft grenzen......
en als je dan de belangrijkste deeltjes aan elkaar taped krijg je dit. DONE zou ik zo zeggen...
Hmmmm..behalve dit navelbreukje dan....
En ook bij de vleugelwortels zit wel een beetje werk zeg maar..
En dit zou de mooie ovale opening van een cockpit moeten zijn...uhuh..
Dat is gelijk het eerste wat ik aan ben gaan pakken. Even het aquarium vastzetten met een beetje posterbuddie, omtrek nemen en schuren..yeeeeh. (Schuren is niet mijn favouriete deel zeg maar)
volgende stap is dan de cockpit...Dit is wat PM vind...
en dit is wat op internet te vinden was...(De cockpit van de september fury)
En ja, dan komt mijn neurotische cockpit afwijking tevoorschijn. Ik kan het niet laten in zo'n geval de freubeldoos vol open te trekken..Oftewel schoon werkblad...en creatief met Styreen!
Eerst even wat hulplijntjes plaasten in het kader van recht werken...
stukkie rechts frutten..
stukkie links
Het gereedschap waar ik de circels mee uitgeponst heb..(yep het is een gaatjes-in-leer-tang. Ik heb niet voor niets een dierenwinkel natuurlijk..)
Beetje stoel aanpassen...
En als laatste het instrumentenbord. IN dit geval uit de spare-decals doos. Ik heb een combi gemaakt van 2 hurricane dashboards en eentje van een Avro Anson.
Daarna nog eens rustig gekeken..en ik vond de zijwanden nog wat kaal. Dus aan de buitenkant de paneellijnen opgezocht. En aan de binnenkant de spanten op dezelfde hoogte geplaatst.
Met de binnenkant verfrijp eens naar de buitenkant romp gekeken..Nu ik er nog makkelijk bij kon..En daar zat dit schitterende detail.
Wat dan dit uitlaatsysteem moet verbeelden...
Die dan zo'n rookpluim eruitgooien als ie VROEMMMM doet.
Beetje jammer dus...Dus weer even freewheelen met Styreen.
de pijpjes zijn eerst voorgeboord met een boortje 1 en daarna verder uitgeboord met een boortje 3. Je kunt ook gelijk aan boortje 3. Maar dan maak je het jezelf veel moeilijker. Het boortje gaat dan lopen over het oppervlak. Gaatje komt uit het midden en je knalt door de wand heen. (En ja ik heb het ook op de verkeerde manier geprobeert toen ik nog maar 4 pijpjes te gaan had. Die zijn ook allemaal weer vervangen.)
TWee kleine opmerkingen nog. Er zitten A te weinig uitlaten..en B ook nog eens een opngelijk aantal per kant. A komt omdat ik niet hystorisch correct wilde zijn, maar het idee wilde geve van de uitlaten toestand..(je mag het ook artitistieke vrijheid noemen..) En B komt omdat de opening aan een zijde een halve milimeter groter is dan de andere zijde. En dat is precies 1 uitlaat. Het is nie anders.
Door met de kleurtjes...
(Yep het is inderdaad heel klein allemaal.)
De 'handrem" (Nog steeds geen idee waar dat ding voor is. Hij zit aan de linkerkant van de stoel.)
Daar ben ik prima tevreden mee. Tijd om alles in te plakken
Laat ik nou verdorie vergeten zijn de voorkant donker te maken...Nog even snel doen. Net las het plaatsen van stevigere dashboard steunen.
Dit is de enige plek in/aan het model waar het verfwerk een zooitje mag zijn. Het is ook alleen maar bedoeld om een donker gat te hebben achter het dashboard. Daar waar je er langs in de neus kan kijken. (kijk maar onder het dashboard door.)
En hoeveel zie je dan van zo'n cockpit...Nou best veel dus.
Waarmee bewezen is dat het weloont om wat aandacht aan een cockpit te besteden. Wegens je ziet het best wel.
Even een houten beugeltje plaatsen om een potentieel hazelipje weg te werken..
...En toen kon ik naar de vleugel gaan kijken. En dat gat rechts is natuurlijk voer voor de freubelneuroot in mij..
Dus wat styreen en wat mash erbij gepakt..
Op de achtergrond zie je al het mengseltje van zwart/donkerbruin en veel terpetine staan waar ik de mash mee ingewassen heb daarna, om vuil en gebruik te simuleren.
Meest logisch is om nu een foto te zien van een romp met vleugels eraan gefrut...Maar in plaats daarvan krijgen jullie deze...
Dat komt zo. In de twee jaar dat ik nu modelbouw heb ik ontdekt dat ik een *&#(&#) hekel heb aan schuren. Als ik eerst alles in elkaar sleutel..Dan plamuur en alles moet gaan schuren, dat is dat zoveel dat ik accuut in een bouwdip schiet. De zaak af ga raffelen en het model redelijk subtiel verk***d.
Dus deze keer probeer ik het voor het eerst eens anders. Subonderdeel voor subonderdeel wordt volledig afgewerkt. Geplamuurd, geschuurd en pas daarna gemonteerd. Waardoor ik het schuren in een heleboel kleine klusjes verdeel. Voor mij blijkt het te werken.
Wat moet er dan allemaal geplamuurd en geschuurd worden...Och het valt op zich mee. Een beetje scheurbuik in de romp.
wat spleettandjes in de vleugel
Och ja...de romp zakt sowieso te diep in de vleugeltoestand...
Dan was er nog de grandcanyon aan weerszijden van de romp...
En als allerlaatste nog de gaten waar de mitrailleurs in hebben gezeten. Maar wegens die geven zoveel weerstand bij het racen moesten die er ook uit.
Beetje veel om dat allemaal met plamuur te doen. Dus wederom styreen ingezet. (Geeft ook een stevigere verbinding trouwens.)
En zo zijn jullie bijgepraat tot nu. Pinksterzondag.
Vandaag onder het genot van Pinkpop lekker aan het knutselen en schuren geweest. Dus redelijk binnenkort is er weer een update te verwachten...
Laters
Cliff.