Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Goed om te zien dat je progressie maakt. Dat resindeel scheelt toch alweer een hoop schuurwerk.

Succes met de bouw.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zag deze nog in mijn oude berichten box staan. Nog van plan deze af te maken, Jelle?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb hem nog niet weggedaan... dus ooit..... :oops: Ben wel geinspireerd geraakt door jouw Fokkers in deze kleurtjes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
TheFlyingDutchman schreef:
Ik heb hem nog niet weggedaan... dus ooit..... :oops: Ben wel geinspireerd geraakt door jouw Fokkers in deze kleurtjes!


Anders ik wel, er liggen een paar Valom Fokker-kitjes klaar om gebouwd te worden. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2021 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ruim tien jaar na de start van dit model heb ik de draad weer opgepakt. Het model is destijds terug de doos in gegaan omdat ik even geen gevoel meer had bij die oude toestellen uit een tijd waar ik me niks bij kon voorstellen. Daarbij is het geen makkelijke kit om te bouwen en toen was de motivatie snel weg. Gelukkig gooi ik niet snel iets weg en lag het model dus nog altijd keurig te wachten op een nieuwe stoot motivatie.

Die motivatie werd ingebracht door de prachtige NPO-serie 'Vliegende Hollanders'. In deze serie, die zich afspeelt tussen 1919 en 1939, wordt het leven van Anthony Fokker en Albert Plesman gevolgd. Ontzettend mooi gemaakt, goed geacteerd en geschreven en de CGI is verbluffend mooi. Natuurlijk zijn er wat kanttekeningen; het verhaal is hier en daar wat gedramatiseerd en aangedikt. Nu vind ik dat zelf niet zo'n probleem, want het blijft een televisieserie en geen documentaire, maar de fatale crash van de Koolhoven 'Dikke Dirk' was wat mij betreft niet nodig. Dit toestel was ook in het echt een draak om te vliegen, maar de constructeurskunsten van Frits Koolhoven worden hier wel erg negatief neergezet. Ach. Ik raad alsnog iedereen aan deze serie te kijken.

In het Nederlands Transportmuseum in Nieuw-Vennep staan een aantal decorstukken uit de serie opgesteld. Er is een replica gemaakt van een Fokker F.7 dat op het scherm is aangevuld met CGI. De replica is gebouwd om model te kunnen staan voor de eerste F.7's, de F.7a en F.7b. Voor zover ik kan zien, is het toestel op het scherm steeds keurig accuraat gemaakt met behulp van CGI.

De replica an sich... is in werkelijkheid nogal treurig zonder het 'digitale laagje'.
In de hoop wat meer inzicht te vinden in het stangensysteem tussen motoren, vleugel, wielen en romp ben ik naar dit museum gegaan om het toestel te bekijken. Gaaf om te zien, maar absoluut geen informatiebron voor de modelbouwer.
photo 547388

In de eerste updates van dit verslag is te zien dat ik een cabine in de romp heb gebouwd. Ik heb het deurtje destijds uitgesneden, maar heb dit niet erg netjes gedaan waardoor het niet lukte om de deuromlijsting weer strak te krijgen. Daarbij zit de vloer te hoog in de romp, waardoor het open deurtje een flinke 'instap' zou laten zien die echt niet realistisch was. Daarom heb ik het deurtje alsnog dichtgelijmd.

Het cockpitraam van de F.7 is een interessant verhaal. Tot diep in de jaren '20 was het gebruikelijk dat de piloten van verkeersvliegtuigen op de tocht zaten. De passagierscabines van die tijd waren allang gesloten en voorzien van verwarming, toilet en soms zelfs een keukentje, maar de passagiers hadden nog altijd de mogelijkheid om een raampje open te zetten voor frisse lucht. Aangezien dit soort toestellen nooit harder vloog dan 200 km/h was dit niet zo vreemd. De piloten hadden een raam om zich te beschermen tegen de frontale windsnelheid, maar de zijramen waren open zonder mogelijkheid deze dicht te schuiven. Men had het idee dat piloten gedesoriënteerd zouden raken als ze teveel afgeschermd zouden worden van de buitenlucht.
Op latere F.7's is te zien dat er alsnog een paneel in de zij-openingen is gezet met daarin schuiframen. Het toestel dat ik bouw (PH-AFS 'Specht') had dit ook.
Het transparante onderdeel uit de kit was niet goed passend te krijgen in de opening. Daarom heb ik van stukjes plastic een raamomlijsting gemaakt. Deze zal na het spuiten voorzien worden van transparante paneeltjes.
photo 547379

De vleugel van vooroorlogse Fokkers werden gebouwd van hout. De beplating bestond uit triplex dat op het houten frame werd gelijmd. Deze constructiemethode was uniek, stevig en relatief goedkoop.
Om een houteffect weer te geven heb ik eerst de vleugel in een okerkleur gespoten.
photo 547378

Toen dit droog was heb ik enkele vlakken afgeplakt en iets lichter of juist donkerder gemaakt.
photo 547380

Als volgende stap heb ik geprobeerd een houtnerfeffect te maken met olieverf. Dit is me niet echt gelukt, maar ik ben toch tevreden met het resultaat. Op deze schaal is het al gauw te grof en ik denk dat dit voldoende suggestie van hout geeft. De vleugel is afgelakt met Alclad Aqua Gloss nadat de olieverf een halve week had gedroogd. Ik vond het even spannend of de vleugel niet te 'vettig' zou zijn voor de Alclad, maar het is er keurig op gegaan.
De rolroeren ontbreken even; ik vond de aansluiting op de vleugels veel te slordig. Ik wil ze voorzien van bevestigingslipjes zodat ik ze er later een stuk gerichter op de vleugel kan teruglijmen.
De voorrand van de vleugel wordt aluminiumkleurig.
photo 547386

photo 547387

Oh ja, de romp is ineens blauw! Op zich ligt de blauwe verf er heel mooi op, maar na wat overleg met RobH tot de conclusie gekomen dat de kleur toch te licht is. Voor de vroegere KLM-toestellen was het oké geweest, maar na pakweg 1930 (?) is de hele livery een stuk donkerder gemaakt. Ik heb het inmiddels overgespoten in een wat donkerder kleur.

Dan hebben we nog de motoren. Deze zijn als het ware tegen het toestel 'aangeplakt'. De F.7a is ontworpen als eenmotorig toestel, en is later voorzien van twee extra motoren. Zie ook het bouwverslag 'de eerste driemotorige Fokker' van RobH. De F.7b is al vanaf de tekentafel een trimotor, maar ook daar lijken de motoren er nogal geïmproviseerd bij te hangen. Valóm laat de bouwer redelijk aan z'n lot over wat dat betreft. De bijgeleverde stijlen zijn denk ik te kort, en hebben ook weinig houvast en bevestigingspennetjes.
Ik heb besloten om alle spijlen straks zelf te gaan maken van ronde Evergreen staf. In werkelijkheid zal het een gestroomlijnd profieltje zijn geweest, maar dat laat ik omwille van de stevigheid maar even wat het is.

In eerste instantie heb ik de wielpoten en de horizontale verbindingsstukken al aan de motorgondels vastgezet. Ook heb ik de verbindingspunten voor de ophangbeugels uitgeboord waarmee ik het mezelf later in de bouw een stuk gemakkelijker maak.
photo 547384

Op de motorgondels en de neus is een effect van geslagen/geborsteld aluminium te zien. Op de motorgondels heb ik wat geëxperimenteerd hiermee. Eerst heb ik geprobeerd de textuur voor het aanbrengen van de alu-kleur aan te brengen.
photo 547381

Ik vind het resultaat niet erg overtuigend. De verf ligt er inmiddels dan ook weer af.
photo 547382

Ook had ik inmiddels besloten de wielpoten toch maar los te houden tijdens het verfwerk. Voor de spatbordjes heb ik kleine beugeltjes gemaakt die vast niet realistisch zijn, maar wel voor de noodzakelijke stevigheid zorgt.
photo 547383

Alles staat weer opnieuw in de verf. Zwarte onderlaag en daaroverheen Inspire Chrome. Op de gondel linksonder heb ik al een nieuwe poging gedaan voor het borstel-effect. Dit keer met een kwastje met aluminium enamelverf. Ik vind het al beter, maar ben nog steeds niet tevreden. Mijn fijne motoriek trekt bij dit soort klusjes vaak de grens..
photo 547385


photo 547377

Deze decalset is ontworpen en uitgebracht door RobH. Het gaat om de velletjes rechts en onder. Het vel linksboven is van Valóm. De registratieletters heb ik voor dit model niet nodig, maar de gouden bies zeker wel!

Dan ter afsluiting voor nu een vraagje:
op het museumtoestel van het Aviodrome zijn onbedekte wielen te zien waardoor de spaken zichtbaar zijn. Ik heb erg mooie PE-deeltjes liggen waarmee ik dit soort 'blote' wielen kan maken. Ik denk dat het erg veel bijdraagt aan het aanzien van het model, maar twijfel of het realistisch is. Op geen enkele foto van een KLM-kist die ik heb zijn de wielen onbedekt. Neem ik de artistieke vrijheid, of gaan er dan echt tenen krom staan?

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel gaaf dat je deze weer oppakt Jelle! Toen je hier mee begon was ik nog geen lid van het forum... zie het vandaag voor het eerst. Maar wat een gaaf onderwerp. Ik ga binnenkort beginnen aan een DC-2; oude tijden herleven!
TheFlyingDutchman schreef:
Dan ter afsluiting voor nu een vraagje:
op het museumtoestel van het Aviodrome zijn onbedekte wielen te zien waardoor de spaken zichtbaar zijn. Ik heb erg mooie PE-deeltjes liggen waarmee ik dit soort 'blote' wielen kan maken. Ik denk dat het erg veel bijdraagt aan het aanzien van het model, maar twijfel of het realistisch is. Op geen enkele foto van een KLM-kist die ik heb zijn de wielen onbedekt. Neem ik de artistieke vrijheid, of gaan er dan echt tenen krom staan?

Misschien niet krom staan, maar 'spoked wheels' kwamen vooral voor ten tijde van de Grote Oorlog en in de periode daarna was het zeer gebruikelijk om de spaken te bedekken met canvas. Dat was deels om het wiel te stroomlijnen en de luchtweerstand te verminderen, maar ook om te voorkomen dat de spaken verstopt raakten met modder. En gezien de staat van vliegweide Schiphol in haar eerste jaren en het Nederlandse klimaat, was vooral dat laatste geen overbodige luxe. Men heeft als proef de F.7 ook wel eens uitgerust met gestroomlijnde wielkappen. Zal ook geen succes zijn geweest, want die lopen ook in no-time vol met modder en troep.
Afbeelding
foto: http://www.nederlandseluchtvaart.nl (Ruud van Om). Deze site is zeer aan te raden voor prachtig referentiemateriaal in hoge resolutie!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 7:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk, een DC-2, pas als je een model ervan in je hand hebt is te zien hoeveel verschil er toch nog was tussen de DC-2 en DC-3. Als je alleen maar foto's hebt zou je snel denken dat de romp en vleugels in principe hetzelfde zijn. De DC-2 in het Transportmuseum dat ik noemde is trouwens wel authentiek en je kunt er heel dichtbij komen!

Die stroomlijnkappen staan wel gaaf, het toestel op de foto is denk ik een F.10. Toch wel een klein slagje groter dan de F.7. Ik ga eens rondneuzen op die site, dank :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jelle,

Heel leuk, dat je verder gaat aan je Fokker. Ja, dat bewerkte aluminium plaat is een moeilijke. Misschien dat mijn methode op 1/72 nog te doen is.
Ik heb bij mijn bouwverslagen beschreven, hoe je dat kunt doen.

RobH en mijn persoontje hebben in de loop van de jaren, al wat Fokkers gebouwd.
Misschien de moeite waard, de verslagen eens na te lezen voor nuttige tips.

Linkje: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0&start=30

Voor het onderstel en de ophangpunten van de buitenste motoren: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=47732

Ik las over de DC-2, ik neem aan, dat dat een model van MPM is ? Ik heb jaren geleden een DC-3 van Monogram omgebouwd naar een DC-2, maar dat was wel in 1/48. Dus als er advies nodig is,
lees ik het wel.

Veel succes verder met de bouw :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov, 2021 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank! Geloof me als ik zeg dat ik al heel wat van jullie verslagen heb doorgespit, maar ik weet nou nog steeds niet zeker of de hoofdwielpoot ook bij de F.7b dwars door de gondel doorgeprikt is tot aan de vleugel. Het zou de constructie wel een heel stuk steviger maken als ik dat mag doen, maar ik kom er niet uit. Jij weet het vast John!?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov, 2021 1:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jelle,

Nou ik ben ook niet 100 % zeker, maar in ieder geval, heb ik de wielpoten inderdaad door de motorgondels laten lopen. Ik begrijp je opmerking, op verschillende tekeningen is het vaak niet duidelijk te zien. Misschien omdat men het ook niet wist. Ik denk dat Rob meer info hierover heeft, hij heeft meer documentatie dan ik.
Bij mijn Fokkers ben ik er vanuit gegaan, dat de hele Fokker F.VII serie, allemaal dezelfde bevestigings-punten hadden aan de hoofdligger. Dat lijkt mij ook het meest logisch om de krachten van de landing
loodrecht op te vangen.
Misschien zit ik er naast, maar dit is, wat ik er van weet.
Kijk ook even naar het bouwverslag dd. 6 jan 2021 van Rob, die heeft de eerste F.VII/3m gebouwd , hier vind je je antwoord op je vraag. :wink:

Met vr,gr,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement