Dank voor de tips. Intussen heb ik fijner harskernsoldeer en vloeimiddel ingeslagen en zijn fijnere soldeerbouttips in besteling. Over wat nu het beste is, zijn de "experts" het niet echt eens; wel is het voor lange naden altijd beter vloeimiddel te gebruiken.
In afwachting van de aflevering ben ik verder gegaan met de vleugels. Daarbij moeten de ribben, die allemaal in het vlak van voorrand en achterrand liggen, weer 90 graden getordeerd worden. Het kost even moeite om uit te vinden wat de rechter en linker vluegel is (belangrijk omdat dat bepaald naar welke kan de ribben gebogen moeten worden). De vleugelwortel is waar een platte rib (met twee inkepingen voor de ligger) aan de buitenkant ligt; aan de tip blijft de rand plat liggen. Om te voorkomen dat de vleugelvoorrand door het torderen weer zwaar zou vervormen, heb ik die ingeklemd in het tooltje om PE onderdelen te buigen.
Dat helpt iets maar niet echt voldoende. Je ziet dat de voorrand links al begint te wijken na het omzetten van een paar ribben. Daarom schuif ik de vleugel regelmatig op, zodat de te bewerken ribben steeds in het midden van van tooltje liggen, waar de klemkracht het grootste is.
Het resultaat is acceptabel, maar moet nog wel met de hand nagericht worden.
De vleugel wortel is links. Het omzetten van de ribben is erg krtisch, en moet liefst in een keer correct gebeuren. Heen en weer buigen leidt snel tot breuk, zoals ook met een van mijn ribben gebeurd is.
Hierna heb ik de vleugelliggers gepast. Dat was een tegenvaller. In de vleugel schuiven ging goed, maar hem dan kantelen om de uitsparingen in ribben en ligger in elkaar te schuiven ging absoluut niet. Bij nadere inspectie bleek de lengte van de ligger wel goed was, maar dat de afstand tussen de uitsparingen voor de ribben niet goed was.
Als de uitsparing aan de wortel goed ligt, zijn die aan de tip wel een milimeter verschoven.
Dit is niet te corrigeren door de ribben meer of minder te kantelen (een test om te kijken of dat werkte leidde prompt tot breuk van een rib), want hetzelfde euvel geldt voor de lagere achterligger, en daar heeft kantelen geen enkel effect. Er zal dus niets anders opzitten dan de uitsparingen naar de tip toe geleidelijk te verbreden. Moet er nog even over denken hoe dat te doen; vijlen gaat niet best, want dan vervorm je de liggers te veel.
Verder heb ik alle deeltjes maar losgemaakt en schoongemaakt. Er zijn een paar reserve delen bij: Het stuurwiel en een pylon. Het wiel begrijp ik (pietepeuterig klein) maar waarom de pylon weet ik niet; misschien extra kwetsbaar.
Het stoeltje moest na het buigen en solderen flink bijgewerkt worden, want de zijkanten staken 2 mm voor de onderkant uit. Op de foto zie je links de rechtervleugel met omgezette ribben en rechts de andere vleugel, waarvoor ik nu even weer moed moet verzamelen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.