Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Bedankt voor de info, Rob, daar kan ik wel wat mee. Heeft het soldeerstation een vermogen van max. 30 Watt?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Paul,

Op de bout staat 48W. Ik heb hem gebruikt bij een setting van 360 C en dat ging goed en snel. Ik vond 'm net op internet ook (en goedkoper). http://www.erconline.nl/hq-soldeerstati ... -2461.html. Ze hebben daar ook een kleinere van 23 Watt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2011 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de maatschets en foto's van de Spin 1912 nog eens goed bekeken, en dat blijkt dat behalve het stuurwiel er nog meer foutjes in het model zitten. De vier uithouders aan de hoogteroer ligger zijn niet aanwezig. Het hoogteroer werd, zoals bij alle vroege Spinnen, bediend door een aantal (in dit geval acht) samengebonden kabels via één kabel over de boven- en de onderkant van de vertikale stang van het frame van het richtingsroer te bewegen door de stuurkolom voor- en achterwaarts te bewegen. Dat is duidelijk te zien op de foto. Die uithouders moeten er dus nog af. Ik had er natuurlijk eerder naar moeten kijken, want nu is het verwijderen lastig (moet met een slijpschijfje).
Op de maatschets van Leaman staat wel een uithouder aangegeven voor het richtingsroer, maar op de foto is het onduidelijk of die er was (of misschien zat hij aan de onderzijde; op zich lijkt dat logischer, omdat ze bediend worden door de stick naar links of rechts te bewegen, er was immers geen voetenstuur, en de meeste Spinnen hadden ook geen ailerons). Dit gebrek aan standaard conventies heeft Fokker later nog problemen opgeleverd met de Duitse legerautoriteiten, die hun eigen standaard op de vliegtuigen wou zien. Ik ga het richtingsroer maar niet wijzigen.
Als er iemand is, die meer en betere informatie heeft, houd ik me aanbevolen.

Rob

PS Ik heb nog een vierde maatschets (in dit geval met afmetingen) gevonden in Thijs Postma's boek t.g.v. het 60 jarig bestaan van Fokker, maar die is ook van dezelfde twee-persoons Spin 1912 met romp als in Weyl en Hegener.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2011 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het model staat nu in de verf: hout in twee kleuren, stangen donkergrijs. De uithouders van het hoogteroer zijn verwijderd. Bij het passen van de motor bleek die dwars door de voorste vleugelligger heen te moeten gaan om op de motorliggers te kunnen rusten. Ik heb dat opgelost door iets uit de vleugelligger weg te slijpen en een zaagsnede dwars door het onderste deel van het motorblok te maken.

Afbeelding

Het lijkt er dus op (ook in vergelijking met de foto) dat de hoogte (en misschien de positie) van de motor bij het model niet correct is. Maar op deze manier ziet het er dragelijk uit, zoals uit de volgende plaatje blijkt.

Afbeelding

De wielen zijn ook klaar (HR Models setje) en van de radiator heb ik de twee nokken aan de zijkant weggehaald zodat hij nu tenminste op de goede hoogte op zijn plek gezet kan worden.

Tenslotte heb ik twee oogjes van 0,25 mm draad aangebracht aan de boven en onderkant van de richtingsroer frames om makkelijker de kabels voor het hoogteroer te kunnen monteren. En twee oogjes om de richtingroer kabels netjes over het horizontale staartvlak te leiden.

Afbeelding

Afbeelding

Nu gaat het hele model in de zijdeglans vernis, en daarna moeten de randen waar de bspanningsfolie vastgeplakt gaat worden blankgeschuurd worden om een goede hechting te verzekeren.
====================

Ik was toch niet tevreden over de oogjes voor de richtingsroerkabelgeleiding, ze zijn te grof. Ik heb ze er dus uitgesloopt (gelukkig zaten ze maar gelijmd met secondenlijm) en heb van 0,25 mm dik plastic een plaatje gesneden, er twee 0,3 mm gaatjes in geboord en het plaatje tegen de laatste dwarsverbinding tussen de rompliggers gelijmd. Weer grijsgeschilderd.

Afbeelding

Verder zal het toch moeilijk zal worden ook de onderzijde van vleugel en staartvlak te bespannen; het is allemaal te klein en er is te weinig ruimte. Dus dan alleen maar de bovenkant. Om het toch te laten lijken dat ribben en liggers in het doek genaaid zijn heb ik onderkant en zijkanten van die onderdelen overgeschilderd met Humbrol 71 (Satin Oak), wat het dichtste bij de kleur van de bijgeleverde Liteplan folie komt. De bovenkant van de ribben en liggers blijft bruin, zodat die een beetje zichtbaar blijft door de folie heen. Bij de echte Spin kan je ook de houten ribben nog door het linnen heen zien. Hieronder de foto's van onder- en bovenkant na het schilderen.

Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap is het plakken van de folie. Dat moet met secondenlijm volgens de instrukties. Ik denk dat ik daar de vullende soort voor ga gebruiken. Kijken hoe dat gaat. De dun vloeibare trekt meestal snel in poreuze materialen in, en hecht eigenlijk alleen maar goed bij een precieze passing. Ik moet ook nog een fohn kopen om de folie te krimpen. Bij vliegende modellen kan je een strijkbout gebruiken (heb ik altijd gedaan), maar op deze schaal gaat dat echt niet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2011 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn moed verzameld en begonnen met de bespanning. Litespan op maat gesneden (het knipt moeilijk).
Afbeelding
Dan de voorrand vastgeplakt met dikke secondenlijm, omgevouwen en aan de onderkant van de voorligger geplakt. De lijm komt door de folie heen, dus af en toe zit je vast aan de vleugel. Daarna volgens voorschrift de andere drie zijden van het vleugelpaneel ingesmeerd met lijm en vastgeplakt.
Afbeelding
Als het droog is de randen met een nieuw mes er af gesneden. Wel wachten tot het echt droog is, dan gaat het snijden stukken makkelijker.
Afbeelding
Ondanks het zo goed mogelijk strak trekken, zitten er nogal wat plooien in. Hopen dat die weg gaan bij het fohnen. Nee dus.
Afbeelding
Ook is op sommige plekken meer dan alleen de rand maar gelijmd. De onderkant van de vleugel.
Afbeelding
Voor de andere vleugel een iets andere procedure proberen. Eerst alleen de voorrand lijmen. Dan het folie goed strak trekken en de achterrand lijmen. Als dat droog is de wortel en tip rib lijmen.
Afbeelding
Het resultaat is een stuk beter, hoewel er na het fohnen nog steeds een plooitje zit.
Afbeelding
Aan de onderkant heb ik het ook iets anders gedaan. Bij de verstijvingsstangen heb ik de folie voor het lijmen ingeknipt. Ziet er ook beter uit.
Afbeelding
Dan de staart. Geluk bij een ongeluk: de eerste soldeerlas is los gegaan. Nu kan ik de folie onder het verticale staartvlak doorschuiven. Hier is de procedure: Eerst de voorzijde vastplakken, laten drogen, dan de zijkanten en de achterkant.
Afbeelding
Randjes er af snijden als het droog is. Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik denk niet dat ik de onderkant ga bekleden, want dat wordt waarschijnlijk een knoeiboel, vooral omdat de lijm door de folie heen trekt, en omdat het dan vrijwel onmogelijk wordt plooien weg te werken.
Close-up van de plooien, die allen met scherend licht goed te zien zijn.
Afbeelding
Ik moet er nog een nachtje over slapen of ik de bekleding van de eerste vleugel sloop en weer opnieuw doe. Moet ik waarschijnlijk ook al het schilderwerk weer over doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2011 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het ziet er echt geweldig uit met de bespanning eroverheen!
Ik zou de vleugel overdoen. Hoewel de plooien niet heel opvallend zijn ga je jezelf er toch aan storen op een gegeven moment. Dan liever een dagje extra bezig zijn dan je jarenlang aan die plooi gaan storen toch? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2011 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er inderdaad al heel natuurgetrouw uit. Knap hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2011 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voordat ik de bekleding van de vleugel ga afslopen, eerst nog wat anders geprobeerd. Ik vond de haardroger namelijk wat koel in vergelijking met de strijkbout die ik altijd gebruikte voor het plakken van krimpfolie op vliegende modellen. En ja hoor, de plooien verdwenen als sneeuw voor de zon.
Afbeelding
Afbeelding
In aanzicht ziet het er ook keurig uit. De lichte beschadiging aan de linker vleugeltip door te veel lijm laat ik zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wel is op het zijaanzicht te zien, dat ik het onderste frame voor het verticale staartvlak nog moet corrigeren. De vertikale stang van beide staartvlakframes moeten in een lijn liggen, en dat doen ze nu niet. Even een stukje wegslijpen, bijbuigen en dan vast zetten met een druppeltje secondenlijm (solderen gaat nu niet meer).
Hierna de spinnewebdraden aanbrengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2011 12:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Petje af hoor, knap staaltje werk.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2011 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voordat de verspanning kan worden aangebracht, moeten de witmetalen motor, radiator en tank gemonteerd worden. De radiator had ik al moeten aanpassen omdat hij door twee nokken niet op de juiste plaats in het rompframe geplaatst kon worden; hij was daar te breed voor. Om hem vast te maken heb ik twee kleine stripjes 0,25 mm plastic op de juiste plaats aan de zijkant geplakt, zodat hij er nu van bovenaf in kan. Het passen van de tank was snel afgelopen; de diameter is te groot om door de opening in de voorste romp pylon te kunnen. Afslijpen heeft geen zin; dan gaan alle details verloren en je krijgt hem nooit mooi rond.
Uit 2,3 mm plastic staf heb ik een tank van dezelfde lengte gemaakt; de lassen tussen de tanksegmenten worden gesimuleerd door twee ringetjes van 0,25 mm draad. De tweede ring kan er pas aan gelijmd worden, als de tank op zijn plaats zit. De vuldop is afgeslepen van de oorspronkelijke tank.

Afbeelding

De witmetalen onderdelen van deze kit zijn echt verschrikkelijk slecht. De wielbanden zijn te dik, niet gecentreerd en missen elk detail, de piloot is te walgelijk om vast te pakken, de radiator kan niet in het frame gepast worden, de motor past niet op het frame (de vleugelligger zit in de weg), en nu die tank nog. Alleen de propeller deugt, maar moet wel fors in vorm gevijld en glad geschuurd worden. Voor de prijs een afknapper.

Ik hab al vast de stukjes folie voor het richtingroer op maat gesneden. De decal "Fokker Aeroplanbau" past maar net. Omdat de foto in Leaman balkenkruisen op de vleugel laat zien, ga ik die er ook op maken (gesneden uit Mathezer kruisen uit de voorraad). Die op de staart laat ik weg, want dan is de Fokker decal niet meer te lezen (zwart op zwart). De folie op het model is in de glansvernis gezet om de decals goed te kunnen aanbrengen.

Tot zo ver.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement