Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
als ik dat zie word ik gelijk jaloers.. Erg mooi om alles te zien.

Alleen vraag ik mij dan gelijk af is dat wel leuk alleen maar Fokkers?

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Prachtige verzameling, Rob! Daar zit menig model in die bij veel bouwers op de stapel (blijft) liggen.
Welke Pander heb je nog liggen? Volgens mij is er alleen maar een model van de Postjager verkrijgbaar.
Zie ik het goed dat je de vitrines zelf gemaakt hebt uit een plaat underlayment gelijmd op een plaat triplex en een glazen bak?
Slimme oplossing die veel zicht op je modellen oplevert.
Succes met de verdere verhuizing.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hele mooie verzameling! En het werk aan de Spin ziet er ook erg goed uit. Je bent uiteraard al op de hoogte van het Fokker-festival in Haarlem eind augustus? Er zal dan ook een Spin replica in de St. Bavokerk komen te staan (raad eens wie er die week op vakantie is :x )

Zie ik goed dat je ook een F.28 hebt gebouwd? Hoe heb je die gemaakt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Shorty:
Citaat:
...is dat wel leuk alleen maar Fokkers?

Ach, daar zit natuurlijk geschiedenis achter. Zelfs meer dan 25 jaar bij Fokker Ruimtevaart besmet je toch met een Fokker (vliegtuig) gevoel. Bovendien discrimineer ik echt niet: Elk model van een product van een Nederlandse vliegtuigbouwer is welkom. Helaas zijn dat meestal Fokkers. Een aantal andere kits heb ik wel, maar liggen nog in hun doos. Laatste aanwinst: de Koolhoven FK 52 van Alliance, waarvoor ik een Amerikaan goud geld betaald heb. Die is al een tijdje uit productie en het laatste jaar zijn er op Ebay maar twee langsgekomen.

@ Paul: Het is inderdaad de Pander Postjager. Ik heb er eentje laten overkomen, voordat de, naar ik hoorde bejaarde, producent het misschien zou laten afweten. Maar ik moet nog motoren en een landingsgestel vinden. Het schijnt dat de LHS hem ergens op de planningslijst heeft staan, maar dat is al een jaartje zo. De Van Berkel WA wil ik maken met behulp van een kit van de Hansa Brandenburg W.12.
En ja, de vitrine bodem is gemaakt van 12 mm multiplex 100 cm lang maal een gekozen breedte, gelijmd op 4 mm triplex/multiplex, die aan allle kanten 4 mm groter is (meestal koop ik platen van 61 x 122 cm, goed voor twee vitrines van 30 cm breed of een van 40 en een van 21 cm). De vitrine zelf is 3 mm perspex/acrylglas van 100 cm breed en 15 cm hoog. Plakken met Bison hard plastic lijm. Lijmen met chloroform wordt mooier, maar dan moet alles precies passen en vlak afgeschuurd zijn. En daar ben ik te lui voor. Bovendien weet ik niet of je dan bij bewustzijn blijft.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Grappig, de FK-52 heb ik vorig jaar op een IPMS-meeting op de kop getikt. Wat ik ervoor betaald heb weet ik niet meer precies maar het was beslist niet meer dan 20 euro.
Ook de Hansa-Brandenburg ligt ergens op zolder te wachten op een ombouw. Van de week het Geromyboek over Van Berkel gekregen, een aanrader!

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Paul: Je bent een mazzelaar. Mij heeft ie 90 dollar gekost. De vorige kon ik niet voor 50 Euro binnenslepen. De enige Koolhoven in de 1:72 die me nu nog ontbreekt is de FK 10 (Armstrong Whitworth).

@ TheFlyingDutchman: De 1:144 F.28's (MK1000 en Mk2000) zijn resin/white metal models van Gatwick Miniature Models, met decals gekocht bij de LHS. Weinig detail, maar ze geven op deze schaal wel de goede impressie. En nu we toch bezig zijn: De Fokker 100 is van Revell en de Fokker 70 een 1:144 vacuum kit van Welsh Models (compleet met decals), beide ook (aweer lang geleden) gekocht bij de LHS. En Haarlem ga ik zeker heen. Ik heb nog wat aardige foto's van de wei in Haarlem Noord, waar indertijd de Spin moest opstijgen.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
robh schreef:
Ik heb nog wat aardige foto's van de wei in Haarlem Noord, waar indertijd de Spin moest opstijgen.


Foto's uit die tijd of recente foto's?
Waar was dat precies dan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Oude foto's. Het veldje lag aan de Kleverlaan in Haarlem Noord, vlakbij de huidige kunstijsbaan. De plek is mij bevestigd door een boekenantiquair, die daar vlak bij woont (Die heeft me ooit voor een tamelijk groot bedrag het Fokker Jubileum boek uit 1929 verkocht). Het molentje wat te zien is op ede eerste foto ligt daar in de buurt. Om de nieuwsgierigheid te bevredigen hierbij de foto's (uit de verzameling van Willem Vredeling, hier met ere vermeld).

Afbeelding

Let op de bomenrand rechts, die zie je weer in onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende foto is hetzelfde als de tweede, maar minder uitgesneden.

Afbeelding

En tenslotte nog eentje uit 1936 van de replica van de Spin, die Fokker kreeg van de medewerkers ter gelegenheid van zijn 25-jarig vlieger jubileum. Staan ook nog een mooie F.XXII en F.XXXVI op.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de foto's, heel leuk om te zien. Ik woon letterlijk om de hoek van de Kleverlaan. Het is nu wel een stuk bebouwder dan toen :lol: Zou het molentje nog steeds bestaan?

EDIT: ik denk de molen gevonden te hebben. Ik vermoed dat het De Stoop is. Die staat en draait nog steeds en is omringd door de Heussensstraat welke op loopafstand van mijn straat ligt.

Ik ben benieuwd naar een update van het modelletje van de Spin!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag voor het eerst na de verhuizing weer verder gegaan met brouwen. Ik heb nu op zolder een plek waar ik de boel tenminste kan laten staan zonder een discussie te ontketenen.

Afbeelding

Ik heb een temperatuur-geregeld soldeerstation gekocht, want ik volg de raad op om de PE delen te solderen. Het eerste wat moet gebeuren is het vastsolderen van de twee rompliggers. Het valt niet mee om ze goed te positioneren, maar met wat tape lukt dat wel. Soldeertemperatuur 350 graden en gewoon harskernsoldeer gebruikt. Ik heb de liggers aan de onderzijde gesoldeerd, dan is de las (denk ik) het minste zichtbaar. Na veel gedoe zit het, en kunnen de twee poten voor het landingsgestel naar buiten gebogen worden. Daarna het teveel aan soldeer wegvijlen. Het zit wel goed stevig vast.

Afbeelding

Afbeelding

De les, die ik uit deze eerste exercitie getrokken heb, is dat zowel de soldeerpunt als het soldeer veel te grof zijn voor dit pietepeuterige werk. Dus maar weer naar de winkel om wat beters te kopen. Voorlopig lijkt het resultaat acceptabel, maar op deze manier is te veel correctie nodig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Veleno en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement