Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Spin 1912 1:72
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=31786
Pagina 1 van 7

Auteur:  robh [ di 05 apr, 2011 15:19 pm ]
Berichttitel:  Spin 1912 1:72

Net de kit van Aircraft in Miniature binnengekregen van Hannants. Ziet er zeer compleet uit. Behalve de messing onderdelen zilver-nikkel onderdelen voor de spaakwielen en de brandstof en koelwaterleidingen, wit metalen delen voor banden, brandstoftank, piloot, radiator en propeller en ook nog een malletje om de spaakwielen vorm te geven. Er zitten decals voor Fokker Aeroplanbau en FOKKER bij en een velletje Litespan film om het model te bekleden. De handleidng is zeer uitgebreid (8 pagina's), bevat een korte beschijving van de Spin en een piepklein fotootje. Er is niet vermeld op welke documentatie het model gebaseerd is. Jammer dat er niet meer foto's bij zitten.
Er wordt aanbevolen de messing delen te solderen, maar ik denk dat ik secondenlijm ga gebruiken.

Afbeelding

De handleidng zegt dat het model de tweede Spin betreft, waarop Fokker zijn brevet gehaald heeft en die ook in Haarlem gevlogen heeft ter gelegenheid van Koninginnedag 1911 (augustus-september). Dat kan niet correct zijn, want die Spin had zij-radiatoren, en geen centrale radiator, zoals het model. Zie bijvoorbeeld Leaman, Fokker Aircraft of World War One en Postma, Fokker Bouwer aan de Wereldluchtvaart. Bij Leaman is een foto te vinden van de Spin 1912, eerste variant die wel een cetrale radiator heeft en bovendien Fokker Aeroplanbau op het richtingsroer. De foto op de omslag van de handleiding toont een Spin met in grote letters FOKKER onder de vleugel. Het is de vraag of dat de Spin uit 1912 is; op deze foto en op een ander in Leaman lijkt het er op dat dat een Spin met zij-radiatoren was. Hegener beweert in Fokker, The Man and his Aircraft, overigens, dat de Spin die in Haarlem vloog de derde Spin was. De tweede zou volgens hem een driehoekige en een rechthoekige pylon gehad hebben, de derde twee driehoekige. Zowel voor de Spin in Haarlem als voor de 1912 Spin was sprake van een tweezitter. Het zal nog even puzzelen worden hoe die tweede plek in het model te bouwen (er zit maar een stoeltje bij). Ik heb nog even gezocht in andere referenties (Grosz, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921; Engels, Fokker und seine Flugzeugen). Die zijn weinig behulpzaam.

Nu eerst maar weer verder met mijn DC.I.

Rob

Auteur:  Arjan Ouwendijk [ di 05 apr, 2011 16:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

Ha leuk, daar is 'ie dan eindelijk!
Toch leuk dat er nog steeds merken zijn die dit soort kitjes uitbrengen zoals deze 'motherfokker' :mrgreen: ( de moeder van alle Fokkers )
Maar 's zien hoe jij 'm gaat bouwen....misschien koop ik 'm zelf ook nog wel.
Succes met dit stukje Nederlandse historie!

Gr. Arjan

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ zo 01 mei, 2011 13:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

Van de week heb ik deze ook gekocht.
Op zich een uitstekend verzorgde kit maar in tegenstelling tot het PE-materiaal viel het witmetaal me erg tegen.
Slecht gegoten deeltjes, los in de doos, bandjes veel te breed, gedrocht van een aviateur en een weinig overtuigende radiateur.
Op zich allemaal wel te verhelpen maar bij zo'n mug van 60 euro verwacht ik wel wat beter gietwerk.
In de verschillende versies heb ik mij nog niet verdiept. Sowieso wordt het er eentje met "Fokker" onder op de vleugels.

Jammer dat je met deze kit niet aan de ESM-wedstrijd mee kunt doen, er zit geen plastic in... :mrgreen:

Groeten,
Paul

Auteur:  robh [ zo 01 mei, 2011 14:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

Bij mij zat het netjes apart verpakt, zoals je kunt zien op de foto. Ik had verder nog niet zo goed gekeken, te druk bezig met mijn DC.I. De banden zijn inderdaad verschrikkelijk. Wat nog erger is dan de dikte is dat ze volgens mij een te grote diameter hebben voor de bijgeleverde spaken. Ik ga denk ik proberen wat oude resin bandjes/wieltjes te gebruiken. Zit er toch nog plastic in. En als dat niet lukt: vijlen maar. Je hebt gelijk, voor dat geld zou het beter moeten. Wat feed-back geven richting fabrikant?

Hierbij nog een fototje van de 1912, 1ste variant Spin.

Afbeelding

Mocht je nog behoefte hebben aan een kopietje van relevante pagina's uit Leaman (m.i. het beste boek hiervoor), stuur je e-mail adres door, dan krijg je het.

Rob

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ zo 01 mei, 2011 16:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

robh schreef:
Mocht je nog behoefte hebben aan een kopietje van relevante pagina's uit Leaman (m.i. het beste boek hiervoor), stuur je e-mail adres door, dan krijg je het.


Daar houd ik mij voor aanbevolen, Rob. PB'tje is onderweg.

Groet,
Paul

Auteur:  robh [ wo 15 jun, 2011 22:13 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

Ik ben weer eens verder gegaan met de Spin, maar het schiet niet erg op. Binnenkort verhuizen, en ik ben alvast begonnen wat modellen over te brengen. Dat is altijd een crime (Frans, niet Engels), er sneuvelt bijna altijd wat.
De Spin dan. Ik ben begonnen met de romp.

Afbeelding

Het 90 graden omzetten van de dwarsverbindingen is niet makkelijk zonder het frame te vervormen. Zelfs met twee tangetjes gaat het lastig. Dus na het buigen moest er een hoop gecorrigeerd worden. En het spul is te klein om tussen een bankschroef te klemmen.

Rob

Auteur:  tsjopper bob [ wo 15 jun, 2011 23:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

En daar staat echt een plaatje afgebeeld van een heuse bankschroef ( :shock: ), tsjong. Is meer wat voor een goede PE-buiger, of niet?

Dapper hoor, om aan zo'n project te beginnen, trouwens, het verhuizen van je modellen ook. Ongebouwd in dozen, gaat makkelijker. Gebouwd nemen ze toch meer ruimte in dan je denkt. Heb het wel eens als ik naar een modelbouwbijeenkomst ga. Er past vaak toch minder in de auto dan dat je graag mee wilt nemen.

Succes met dit schaalmodel en succes met de verbouwing/verhuizing.

René

Auteur:  dave the doctor [ do 16 jun, 2011 11:20 am ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

Erg gaaf dat je je hieraan waagt.
Maar ik zou het toch overwegen om toch te solderen, het beste gaat dit met een temperatuur geregeld soldeerstation zodat je de juiste warmte kan toevoeren.
De verbinding is sowiezo sterker, nadeel is dan wel weer dat je met een 3e handje moet werken.

Dave

Auteur:  robh [ do 16 jun, 2011 21:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

Citaat:
En daar staat echt een plaatje afgebeeld van een heuse bankschroef


@ Rene: De bankschroef is bedoeld om de gespaakte wielen in vorm te persen. Daarvoor wordt een stempel bijgeleverd. Dat is overrigens niet perse nodig, want ik heb het met setjes van HR Models ook gedaan met een knikker op een kartonnen ondergrond.

Afbeelding

@ Dave: Misschien moet ik dan toch eens proberen te solderen, maar dan na de verhuizing. De eerste 35 modellen zijn overigens heel over gekomen met het verlies van maar een trapje van de Fokker F.IV. En dat heb ik zelfs teruggevonden.

Rob

Auteur:  robh [ ma 20 jun, 2011 19:14 pm ]
Berichttitel:  Re: Spin 1912 1:72

De verhuizing van de modellen is klaar. Tweede schade: de pitot buizen van de Fokker S.12 (teruggevonden). Het staat er aardig bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenste plank mijn 1:144 modellen; daaronder de 1:72 modellen van vlak voor WW2.

Afbeelding

Op de bovenste plank de WWI modellen. Tot nu toe alleen maar Fokkers gebouwd. De Koolhovens, Scheldes, Van Berkels en Panders moeten nog even wachten. Net zoals de Spin. Eerst verhuizen.

Rob

Pagina 1 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/