Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Dave

Ik heb mijn Neacid in Den Haag opgehaald en contant betaald (was als niet tand-techniker de enige mogelijkheid). De twee zakjes zijn goed voor 2 x 250 ml. Nu heb ik wel tenminste een heel zakje nodig om alles onder te dompelen. Vraag 1: moet het na die ene keer weggegooid worden, of kan het bewaard worden? Vraag 2: Als het bewaard kan worden, hoe kan dat het beste gedaan worden? Ik neem aan niet in een potje met metalen deksel, want het spul tast metaal aan op den duur.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 20:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Rob,

Je kan het goedje vele malen gebruiken, je merkt vanzelf als het wat minder goed gaat werken, dan kan je het wat aanvullen.
Het beste werkt het als je het bakje waar je het in hebt zitten in een andere bak doet met warm water (au bain marie zeg maar)
Ik heb er zelf een speciaal verwarmd reservoir voor, maar je kan het sowiezo bewaren in een glazen pot, en ja op den duur tast het het metaal aan van de dop, tegen die tijd een nieuwe pot pakken, en wat ook wel aardig werkt is eerst alufolie over de pot, en daarna het deksel.
Let dan wel op dat de pot waarschijnlijk niet helemaal sluit.
Maar voordat een metalen dop helemaal door is ben je wel een aardig poosje heen hoor.
En let er op dat je goed ventilleerd, de dampen zijn niet echt geweldig voor de gezondheid volgens mij, ik heb het namelijk in een zuurkast staan met afzuiging.

Succes!
Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2011 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik nu toch met al dat PE spul bezig ben kan ik ook wel een kitje maken wat ik een tijdje geleden van een collega kreeg. Schrik niet:

Afbeelding

Het is een 1:144 modelletje van de Lilienthal zwever. Drie onderdeeltjes, dat is het (en adem inhouden, anders is het weg).

De assemblage van de vleugels van de Spin ging gemakkelijk: Voorste pootjes doorgeknipt, achterste vleugel ligger vastgesoldeerd op de nokken op de achterste landingsgestel stijlen, en daarna de voorligger op de nokjes op de voorste stijlen gesoldeerd en de pootjes weer aan de rompliggers. Je moet wel eerste de goede V-stelling en pijlstelling controleren (het laatste met het bijgevoegde malletje). Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's geven je meteen de kans te checken of alles recht staat (de verticale fin kan nog een zetje hebben). Nu is het model klaar om in de Neacid te gaan om de flux te verwijderen.
Daarna kan het schilderen beginnen.

Bij het bespannen moeten we de werkelijkheid waarschijnlijk weer geweld aandoen. Bij de echte Spin (net als bij de replica, die in Haarlem te zien was) is alleen de bovenkant van de vleugel met doek bekleed; de ribben zijn daar dan individueel met een reep doek aan vast genaaid. Ik verwacht dat het een knoeiboel wordt om op deze schaal dat net zo te doen. Ik denk dus dat ik ook de gehele onderzijde (boven de 2 maal vier verstijvingsstangen) ga bekleden. Dat zal so-wie-so nodig zijn als je de tekst "FOKKER" op de onderkant van de vleugel aan wilt brengen; ik ga dat niet doen, maar ben van plan ben alleen maar de decal op de staart aan te brengen, net zoals op de enige foto van de Spin 1912 met centrale radiator die ik kon vinden het geval was.

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2011 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Super knap hoor.

Echter op de foto 'lijkt' het alsof de rechter vleugel iets hoger staat dan de linker. Gezien de grootte zal het wel slechts een milimeter zijn, maar het 'lijkt' zo. Moest het plaatje even plakken in paint om dat te controleren en de afwijking is kleiner dan dat ik verwacht had.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2011 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René;; Die mm kan kloppen. Omdat ie nog niet op de wielen staat, steekt de staartsteun uit onder de twee "skis", dus leunt hij iets naar links of rechts. Een laatste correctie van de V-stelling kan (en zal) nog gebeuren als ik er de wielen onder gezet heb. In feite is alleen de pijlstelling moeilijk te corrigeren na het solderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2011 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Tot nu toe in stilte gevolgd, maar mooie bouw. Ik zal me er zelf zo 1 2 3 niet aan wagen. Maar dat zwevertje vind ik geweldig :D , denk dat ik die net aan kan handelen.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2011 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wederom respect voor wat je hier laat zien. Knap werk!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2011 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de complimenten, maar dat is teveel eer. Ik zag er ook best tegenop met dat kleine spul aan de gang te gaan, en dan ook nog solderen. Maar met het juiste gereedschap en materiaal is het me erg meegevallen. Voordeel is, dat het als het zit ook echt muurvast zit. Heb ik met lijm wel anders meegemaakt.
Ter ondersteuning van de documentatie in de kit heb ik mijn boeken eens nageplozen voor maatschetsen van de 1912 Spin. Dat is geen luxe, leek me, gezien het duizelingwekkende aantal kabels wat nog aangebracht moet worden.
Weyl en Hegener geven een maatschets van de 1912 Spin met een gesloten romp en twee cockpits.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is duidelijk niet de versie die in de kit zit. Leaman heeft ook een maatschets, en die is wel van de goede Spin met centrale radiator.

Afbeelding

Het zou me niet verbazen als dit de bron is die door de makers van de kit gebruikt is. Ik heb hem op schaal afgedrukt en zal hem als referentie gebruiken,
Verder ben ik begonnen het frame te schilderen, in eerste instantie alles een houtkleur. Is met de kwast een beetje een rotwerk, want je moet alle onderdelen aan alle kanten goed dekken. Misschien toch ook eens een airbrush kopen?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 15:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Voor een vliegend klimrek als de Spin is een airbrush inderdaad wel handig.
Nog even een vraagje over het solderen want ik hik daar een beetje tegenaan: welke type soldeerstation, soldeerpunt en soldeer gebruik jij nu precies?
Op de site van Conrad zie ik wel allerlei fijnsoldeerapparatuur staan maar ik ben bang dat de goedkopere modellen minder geschikt zijn voor dit soort werk maar
voor de Spin een soldeergeval van 200 euro aanschaffen, vind ik een beetje te gortig.
Daarnaast lijkt mij het behandelen van het soldeerwerk vanwege het vloeimiddel ook nog een gedoe.
Dit weerhoud mij er nog van om te kiezen voor solderen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spin 1912 1:72
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb bij de lokale elektrahandel Van der Klaauw (een elektronicawinkel hebben we niet in Leiden) voor 69,50 euro een temperature controled soldeerstation van HQ (www.hqproducts.com) aangeschaft: HQ-SOLDER/30 met de fijnste tip HQ-SOLDER/TIP 2 voor 3,50 euro er bij. Solderen met 40/60 soldeer (in het derde handje) en S39 flux van de gamma.
Met harskern solderen ging erg lastig; nu breng je met een klein kwastje (niet het Gamma monster) wat flux aan op de te solderen plek, een beetje soldeer oppikken met het puntje, pssst en het zit, en alleen gesoldeerd op de plek waar je dat wilt. Vast is vast, en niet zoals soms met secondenlijm: soms vast. En je kunt verkeerd gerichte onderdelen makkelijk bijbuigen zonder dat de las weer los gaat.
Als alles gesoldeerd is in een warm bad Degudent Neacid afzuurpoeder. Dat is vrij duur (16,40 euro voor 2 x 250 ml, en dat had ik nodig om de hele Spin in het bad te doen), maar het kan lang gebruikt worden, al zie ik mij niet vaak kits in elkaar solderen.
Het hele solderen heeft me misschien anderhalf uur gekost, en viel me erg mee. In feite vond ik het omzetten van de vleugelribben een veel lastiger werk, vooral om te voorkomen dat de vleugel er als golfplaat uit gaat zien. En dan nog kost het veel tijd en trial and error om er iets fatsoenlijk uit te laten zien. Kennelijk zijn de PE deeltjes veel meer torsiestijf dan buigstijf.
Ik vond trouwens net uit dat de 1912 Spin met centrale radiator geen stuurwiel had, maar een stuurknuppel (is ook te zien op de foto in mijn brouwverslag). Zelfs na het schilderen was dat zo hersteld: bout er op en het is er weer af. Knuppeltje verlengd met een stukje
dunne plastic (jawel!) staf. Zag ook nu pas dat de Spin op de foto balkenkruizen op vleugel en staart heeft, en zeker geen FOKKER onder de vleugel. Hij moet dus door Fokker gebruikt zijn voor demonstraties voor het Duitse leger, waaraan hij overigens geen Spinnen verkocht heeft.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement