Ik heb bij de lokale elektrahandel Van der Klaauw (een elektronicawinkel hebben we niet in Leiden) voor 69,50 euro een temperature controled soldeerstation van HQ (
www.hqproducts.com) aangeschaft: HQ-SOLDER/30 met de fijnste tip HQ-SOLDER/TIP 2 voor 3,50 euro er bij. Solderen met 40/60 soldeer (in het derde handje) en S39 flux van de gamma.
Met harskern solderen ging erg lastig; nu breng je met een klein kwastje (niet het Gamma monster) wat flux aan op de te solderen plek, een beetje soldeer oppikken met het puntje, pssst en het zit, en alleen gesoldeerd op de plek waar je dat wilt. Vast is vast, en niet zoals soms met secondenlijm: soms vast. En je kunt verkeerd gerichte onderdelen makkelijk bijbuigen zonder dat de las weer los gaat.
Als alles gesoldeerd is in een warm bad Degudent Neacid afzuurpoeder. Dat is vrij duur (16,40 euro voor 2 x 250 ml, en dat had ik nodig om de hele Spin in het bad te doen), maar het kan lang gebruikt worden, al zie ik mij niet vaak kits in elkaar solderen.
Het hele solderen heeft me misschien anderhalf uur gekost, en viel me erg mee. In feite vond ik het omzetten van de vleugelribben een veel lastiger werk, vooral om te voorkomen dat de vleugel er als golfplaat uit gaat zien. En dan nog kost het veel tijd en trial and error om er iets fatsoenlijk uit te laten zien. Kennelijk zijn de PE deeltjes veel meer torsiestijf dan buigstijf.
Ik vond trouwens net uit dat de 1912 Spin met centrale radiator geen stuurwiel had, maar een stuurknuppel (is ook te zien op de foto in mijn brouwverslag). Zelfs na het schilderen was dat zo hersteld: bout er op en het is er weer af. Knuppeltje verlengd met een stukje
dunne plastic (jawel!) staf. Zag ook nu pas dat de Spin op de foto balkenkruizen op vleugel en staart heeft, en zeker geen FOKKER onder de vleugel. Hij moet dus door Fokker gebruikt zijn voor demonstraties voor het Duitse leger, waaraan hij overigens geen Spinnen verkocht heeft.
Groet,
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.