Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Cockpit kap open of dicht?
Poll eindigt op vr 05 maart, 2010 17:12 pm
Kap open 68%  68%  [ 15 ]
Kap dicht 32%  32%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 22
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Hi Guys,

Met een voorliefde voor militair vliegspul zit ik vooral op een ander gedeelte van dit forum. Nu heb ik dit liggen:
Afbeelding
en uit de doos kwam dit:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik mis alleen de canopy nog, maar als het goed is komt deze binnenkort van een collegabrouwer mijn kant op.

Een militaire trainer had ik al eens gemaakt en nog eens dezelfde maken leek mij niet leuk. Een buitenlander maken evenmin en weggooien is zonde. Wat dan? Welnu, ik kwam dit tegen:
Afbeelding

Ons Nationaal Luchtvaart- en Ruimtelaboratorium heeft twee vliegtuigen van dit type overgenomen van de luchtmacht (Klu registraties N-315 en N-320) ter vervanging van de versleten Fokker S-14. De N-320 om mee te vliegen en de N-315 voor reserve onderdelen. De registratie PH-NLH is civiel dus volgens mij hoort ie hier thuis. Mee eens? Dan ga ik hier vrolijk verder.

Cheers, Peter


Laatst bijgewerkt door Plasticprutser Peter op do 02 sep, 2021 16:31 pm, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 jan, 2008 20:14 pm
Berichten: 43
Woonplaats: dordrecht
Hoi Peter,

Het is weer wat anders dan de standaard 737, 747 of A380, maar van mij mag je je verslag hierop plaatsen.
welkom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2010 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Prima. Valt mij wel op dat er hier in dit deel niet zoveel gepost wordt :D . Tiet vur 'n stukske tekst. Duzzz, zodoende: ik ben begonnen.

Eerst eens weekeindje snuffelen op internet voor foto's; de score hield op bij 14. Het viel mij op dat deze jongen in verschillende uitvoeringen heeft gevlogen: met buis op de neus (zoals hierboven), maar ook zonder. De foto's van deze neus maken niet helemaal duidelijk wat er nog onder de neus zit. Ik zie nl. een afwijking en dat kan een opening zijn (neusgaten??), maar zeker weten doe ik het niet. Ook de livery week af (met of zonder banen op de bovenzijde van de vleugels). Om het dan maar zo historisch correct mogelijk te houden ga ik voor de versie met standaard neus en zonder strepen op de bovenzijde vleugels. Pfff historisch correct, gewoon geen zin om verder te zoeken en om iets te maken dat nergens op slaat. Ik had nog een trieste foto gevonden en ik neem aan dat ie zo als laatst heeft gevlogen (uiteraard met de rest er nog aan). Aan de hand van de foto's een paar aanzichttekeningen gemaakt en nu moet er worden gezaagd, gesneden en geplakt.

Als eerste het kantoor aangepakt. Matchbox leverde twee schietstoelen mee; geplaatst op een achterwandje. Voor 1976 (toen kwam de mal uit) misschien voldoende maar ik had nog twee Martin Baker Mk.4's liggen. Toeval? Nou nee, ik had ze twintig jaar geleden al gekocht voor deez hunter, want dit is toch ook niet je dat....
Afbeelding
Yep, da's de Hunter T7 van onze Kluchtmacht die ik voor de oorlog al inelkaar had gezet inclusief 20 jaar stof. Die oorlog van 1990-1991 dus.

Even voor de grap Matchbox' en de plofstoelen van Aeroclub naast elkaar.
Afbeelding
Mwah... de keuze lijkt mij niet zo moeilijk: we gaan voor de moeilijkste. Matchbox was vergeten een bodem in de cockpit te zetten waardoor de piloten met hun voetjes in de lucht zouden hangen. Even kopietje maken van de achterwand en een vloertje maken:
Afbeelding
Hmm. Beetje kaal nog. Ook al zie je straks niet echt veel meer, omdat britse cockpits zwart zijn, toch vanwege de grote vensters maar iets meer detailwerk erin prakken
Afbeelding.
Soort van middenconsole die ik ook op foto's zag en een conversieset van Oddsandordnance. Beter goed afgekeken dan wachten tot die uitkomt en daar dan 20 pietermannen voor betalen. Ook maar een nieuw dashboard geknipt en er twee klompies plastic aangeplakt (zullen wel de gunsights zijn geweest hoewel de PH-NLH was ontdaan van zijn boordkanon). Om te voorkomen dat de Hunter straks op z'n staart kiepert en flink stuk lood erin gehoutlijmd. Voor in z'n snufferd zie je een stukje extra plastic. Dit heb ik gedaan omdat de vorm van de neus rond moet zijn en die van de kit is ovaal. Dat wordt rondschuren en ik voel de bui al hangen: schuurderde schuur... hé wat zien ik? Een gat. Om te voorkomen dat ik straks wat moet plamuren in het niets een achterwandje geplaatst.
Klepperdeklep... ik hoor de brievenbus. Tante Post trotseert de sneeuwbuien en brengt mij een bruine envelop met inhoud. Effe kijken en jawel, de ontbrekende canopy is binnen. Bedankt Superpetur! Gelijk passen die handel. Het zal niet de eerste keer zijn dat je wat anders in een kit zet, vervolgens de luiken sluit en een paar grote ventilatiegaten ziet zitten. Zie dat maar weer op te lossen.
Afbeelding
Dat zit dus wel snor. Ik zie nog wel met de macrostand een overgangsprobleempje in de hoek maar dat zien we later wel. Als het echt storend is strijk ik daar wat houtlijm over. Nu kan de boel weer uitelkaar en moet er een zwartgrijs verfje in het interieur. Doeneme nou niet, want ik wacht hiermee tot ik ook de wielen mee kan nemen. Geen zin om nu voor dat lullige beetje verf te gaan mengen en te sproeien. Ik zou langer bezig zijn met mengen en schoonmaken dan met spuiten en ik zet nou toch net zo lekker bij de verwarming :D. Ik bedenk wel wat anders. Alle drie de delen van de rest van de romp inelkaar gelijmd en nu eens de vleugels onderhanden nemen: wielbakken van het hoofdlandingsgestel van wat wandjes voorzien en wat meer paneellijnen krassen. Dat laat ome Peter jullie nog wel zien bij de volgende episode.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2010 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk project! Weer eens wat anders dan de standaard militaire of civiele toestellen.

Ik ga hem volgen!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2010 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Nostalgie! Die T-7 van matchbox!
'k hou het zelf wel bij de coversie van PJ Productions, maar dit is leuk om te doen.
Ik ga het zeker volgen! 'k heb geloof ik nog een oude Dutch Decalsheet voor deze versie ergens...

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2010 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Yep, nostalgie inderdaad. Ik kan mij nog herinneren dat ik de eerste bouwde in 'Abfal am Rhein'. Er was toen geen ander model beschikbaar. Helaas zie ik de T7 conversie ook niet meer staan bij PJ. Dat wordt ooit nog eens 'ebayen' vrees ik.

Lees ik het nou goed dat je decals hebt voor de PH-NLH? Wist niet dat die er ooit was.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2010 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
je moet ook gewoon bij de beste luchtvaartzaak van Nederland kijken Peter, je weet wel, die in Aalsmeerderbrug :wink:

Daar staan ze nog voldoende op voorraad!

en de markeringen hebben op Dutch Decal sheet 72007 gezeten

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2010 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Coen heeft 'm ook nog...stukkie dichterbij en hij moet er harder voor werken. :D

F..k! DD72007 da's een oudje. Waarom heb ik die niet? Moet ik toch zelf aan de slag of...ahem...heeft iemand die DD72007 nog liggen?

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2010 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Nou lieve kijkbuiskinders, daar zijn we weer! Even een paar dagen zonder internet en telefoon gezeten dus dat was afkicken van Modelbrouwers.nl. Zo te zien heeft niemand die oude DD set nog liggen of willen ze er niet van af :cry:. Dont wurrie, ai wil faint sumsing.

Maar we hebben niet stilgezeten. Gelukkig had ik wat referentiefoto's en tekeningen van het web geplukt en kon ik die ook off-line begluren.

Zoals beloofd zou ik verder gaan met het kraswerk en daar ben ik aan begonnen. Van een tekening de vleugels geprint op een paar adresstickers en deez op de vleugels geplakt (van 'ne Zweed, jawel) en met het mes over de belangrijkste lijnen heengejaagd:
AfbeeldingAfbeelding
De diagonale lijn loopt niet helemaal lekker (te ver naar rechts) en is inmiddels gecorrigeerd. Ook maar alvast begonnen met wat wandjes plaatsen voor de wielbakken van het hoofdlandingsgestel. Anders tuur je door de luchtinlaat zo weer naar buiten en dan kan niet kloppen. Bovendien is er plek zat voor wat leiding- en contructiewerk (en zoals ge ziet, we benne d'r nog niet, maar het is een begin):
Afbeelding
Had ik de vorige keer gezegd dat het kantoor in de verf kon, inmiddels ben ik daar op teruggekomen. Het dashboard zou door Matchbox worden weergegeven door een stickert en dat was wel erg karig. Bovendien vond ik het een beetje slordig om de wielbakken van het MLG wel aan te pakken maar de boel voor het neuswiel zo te laten. In de vorige post zag je dat er errug weinig plek was om het neuswiel in het eggie in de wielbak te krijgen. Nu niet dat ik dat van plan was maar realistisch is anders dus, zodoende hak en breek....de vloerplaat weer uit de cockpit gesloopt en de wielbak opengesneden. Vervolgens een langere vloerplaat gemonteerd en zie:
AfbeeldingAfbeelding
Nou past het wiel er eigenlijk nog niet in, maar meer ruimte had ik niet :( die vloerplaat hè.... ik laat het zo en zal later eens kijken of er nog wat leidingen e.d. in geprutst moeten/kunnen worden. De oplettende lezertjes hadden het zeker al gezien: op de linkerfoto zie je dat de neus een amputatie heeft gehad. Ik ga toch voor de sprietversie en hoop dat de mannen van het NLR museum mij behulpzaam kunnen zijn. Moet ik nog een maandje op wachten :( . Het neuswiel zelf heeft ook een kleine operatie ondergaan. Ik zag op foto's dat de velg niet dicht is, maar zoals het een goeie ouwe engelse sportauto (? :shock: ) betaamd had ie spaakwielen. De 0,6mm boor gepakt en 5 gaten openboren. Met de 0,35mm boor nog even linksboven een gaatje gemaakt. Ik had tandarts moeten worden! :D . De braampies worden nog weggehaald.
Afbeelding.
Back to the office! Ook hier was ik niet tevreden met het vorige resultaat. Even een plaatje 0,5mm styreen gechopt en geboord en dan krijg je zoiets:
Afbeelding
Als je met een vijltje door de gaten heendraait krijg je een mooi opstaand randje. Goh... wat goed van mij zeg! Lekker laten zitten zo. Kleurtje d'r op, Humbrol Clearfix in de gaatjes smeren en hij kan zo over de sticker heen. Ook maar wat zijpaneeltjes, voetpedalen en controls (sticks) gefabriekt, de boel in een mix grijs en zwart gespoten en aanelkaar gehangen:
Afbeelding
Blast! Zien jullie de zijpanelen? Ik niet. Even een nieuw fotooke trekken zoals onze Belgische vrienden zeggen :D . Koffie en peukenpauze!
Ja je moet er wat voor doen om je eigen gefröbel met anderen te kunnen delen. Hebbes:
Afbeelding
Afbeelding
Hier en daar een kleurtje gegeven en wat gesmeerd met grijs en zilver om de vloer een afgetrapt effect te geven (het was een tweedehandsje nietwaar?). Best wel veel werk zo, want als de kap er straks op gaat zie je er verrekte weinig van. Dus vrienden....straks een polletje maken. Kap open of kap dicht? Jullie mogen het zeggen. Dan ga ik ondertussen verder met de ploefstoelen. Ik heb daar een paar handles op geplakt en een paar basiskleuren overheen gejaagd, maar zoals je ziet... ze zijn nog niet af:
Afbeelding

Ciao, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2010 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
je bent lekker aan het knutselen met deze bak.
Maaruh, hoe vast is jou hand. Dit ga ik never nooit niet evenaren hoor!

groeters,
Joost

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement