Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boeing 757-200 'Finnair'
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2014 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding

Nog een project erbij, Jelle?
Tsja, noem het voorbereidingswerk. Een tijd geleden heb ik de Minicraft 757 aangeschaft om er ooit eens een nieuwe Icelandair-kist van te maken. In 2008 heb ik eens een Icelandair gebouwd met het volgende resultaat:
Afbeelding

Na een mislukte 'restauratie' (ik wilde het registratienummer aanpassen naar het toestel waar ik in gevlogen heb en tegelijkertijd de naad rondom de cockpit bijwerken) heb ik er gelukkig nog iets van kunnen maken met Air Greenland decals van Draw. Dit is dus hetzelfde model als bovenstaand:
Afbeelding

Maar nu had ik nog steeds geen mooi model van een Icelandair 757. De Minicraft-kit staat nogal berucht om de slechte pasvorm en de erg lelijke en verkeerd gevormde motoren. Die pasvorm kom ik nog wel overheen, en ik had een setje Rolls Royce-motoren gekocht van BraZ. Die combinatie heeft een tijdje op de stapel gelegen, tot een paar weken geleden.

Misschien kennen jullie Authentic Airliners wel; het eenmanszaakje in supermooie resin airliners van Kurt Lehmann uit Duitsland. Ik heb op dit forum al eens bouwverslagen gezet van de CRJ-900 en Embraer 190 afkomstig van AA. Tot de wat grotere kits die hij aanbiedt behoort de 757-200 en na lang wikken en wegen besloot ik om toch deze kit maar aan te schaffen ter vervanging van de MC kit. Toen ik de doos thuis kreeg en opende wist ik al dat ik een goede keuze had gemaakt. Maar toch, over deze kit gaat dit topic niet.

Waarom dan toch dit verhaal? De AA kit komt met beide typen motoren (Rolls Royce en Pratt & Whitneys). Voor Icelandair heb ik de RR's nodig (de langwerpige, buisvormige). De motoren zijn zo ontzettend mooi gedetailleerd en gegoten dat het bijna misdadig zou zijn om die PW's niet te gebruiken. En, wat vond ik tot mijn vreugde in de doos? Twee sets met winglets! Nu vind ik de 757 al zeker geen lelijk vliegtuig, maar met winglets is hij al helemaal gaaf.

Dus, ik ging op zoek naar 757-200's met PW's én winglets en kwam uiteindelijk uit op Finnair. Ik heb alle opties overwogen, ook Northwest, Delta en Aer Lingus. Finnair lijkt misschien wat saai, maar ik vind het een erg mooie livery en het staat straks leuk tussen de Icelandair en Air Greenland-kisten. Zegmaar de drie poolcirkel-airlines :mrgreen:

Nu leek het mij het handigst om éérst dit model te bouwen voordat ik de AA kit in elkaar zet (wat heel verleidelijk is gezien de kwaliteit). Op deze manier kan ik de AA kit makkelijk langs de MC onderdelen houden om hier en daar wat aan te passen, want dat is nog wel nodig.

Het plastic uit de Minicraft-kit:
Afbeelding

De resin onderdelen uit de Authentic Airliners-kit die ik ga gebruiken (de motoren passen naadloos op de Minicraft-vleugels, al geprobeerd!!)
Afbeelding

Decals heb ik nog niet maar dat wordt waarschijnlijk TwoSix Decals. Een andere aanbieder heb ik nog niet gevonden.

Hoe snel deze bouw gaat zijn weet ik nog niet, ik ben natuurlijk ook nog met mijn A340 bezig en met een P-51D voor het KMa-project.

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2014 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 feb, 2008 23:45 pm
Berichten: 83
Woonplaats: Born
Het gaat vast weer een mooie kist worden!

De AA variant is zeker heel mooi en staat half klaar in de vitrine te wachten op mijn komende verlof. Ik heb voor de DHL variant gekozen vond het wel een vrolijk schema in het geel/rood.

In het voorjaar de beurs leeg geknepen voor de DC9-10 (klm)en de beide fokker 28's in het najaar komt er als het goed is nog een lockheed electra. (Klm).
Het ziet er altijd super uit en tegenwoordig met de eendelige rompen is het helemaal super.

Het enige nadeel dat de motoren weer kaal moeten. De mold release was helaas nog niet helemaal weg na een sopje van dreft en een bad van ipa.

Veel succes en ik blijf kijken. :D

Bas

_________________
Ik werk om te leven, en leef niet om te werken.:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2014 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Toch voor de Finnair versie gegaan dus. Leuk noordelijk clubje heb je dan inderdaad. Maak er wat moois van. De motoren zijn zeker een verbetering t.o.v. van de kit. Hopelijk valt de neus ook goed uit.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2014 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 apr, 2014 21:34 pm
Berichten: 116
Gaaf dit ga ik volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement