Nog een project erbij, Jelle?
Tsja, noem het voorbereidingswerk. Een tijd geleden heb ik de Minicraft 757 aangeschaft om er ooit eens een nieuwe Icelandair-kist van te maken. In 2008 heb ik eens een Icelandair gebouwd met het volgende resultaat:
Na een mislukte 'restauratie' (ik wilde het registratienummer aanpassen naar het toestel waar ik in gevlogen heb en tegelijkertijd de naad rondom de cockpit bijwerken) heb ik er gelukkig nog iets van kunnen maken met Air Greenland decals van Draw. Dit is dus hetzelfde model als bovenstaand:
Maar nu had ik nog steeds geen mooi model van een Icelandair 757. De Minicraft-kit staat nogal berucht om de slechte pasvorm en de erg lelijke en verkeerd gevormde motoren. Die pasvorm kom ik nog wel overheen, en ik had een setje Rolls Royce-motoren gekocht van BraZ. Die combinatie heeft een tijdje op de stapel gelegen, tot een paar weken geleden.
Misschien kennen jullie Authentic Airliners wel; het eenmanszaakje in supermooie resin airliners van Kurt Lehmann uit Duitsland. Ik heb op dit forum al eens bouwverslagen gezet van de CRJ-900 en Embraer 190 afkomstig van AA. Tot de wat grotere kits die hij aanbiedt behoort de 757-200 en na lang wikken en wegen besloot ik om toch deze kit maar aan te schaffen ter vervanging van de MC kit. Toen ik de doos thuis kreeg en opende wist ik al dat ik een goede keuze had gemaakt. Maar toch, over deze kit gaat dit topic niet.
Waarom dan toch dit verhaal? De AA kit komt met beide typen motoren (Rolls Royce en Pratt & Whitneys). Voor Icelandair heb ik de RR's nodig (de langwerpige, buisvormige). De motoren zijn zo ontzettend mooi gedetailleerd en gegoten dat het bijna misdadig zou zijn om die PW's niet te gebruiken. En, wat vond ik tot mijn vreugde in de doos? Twee sets met winglets! Nu vind ik de 757 al zeker geen lelijk vliegtuig, maar met winglets is hij al helemaal gaaf.
Dus, ik ging op zoek naar 757-200's met PW's én winglets en kwam uiteindelijk uit op Finnair. Ik heb alle opties overwogen, ook Northwest, Delta en Aer Lingus. Finnair lijkt misschien wat saai, maar ik vind het een erg mooie livery en het staat straks leuk tussen de Icelandair en Air Greenland-kisten. Zegmaar de drie poolcirkel-airlines
Nu leek het mij het handigst om éérst dit model te bouwen voordat ik de AA kit in elkaar zet (wat heel verleidelijk is gezien de kwaliteit). Op deze manier kan ik de AA kit makkelijk langs de MC onderdelen houden om hier en daar wat aan te passen, want dat is nog wel nodig.
Het plastic uit de Minicraft-kit:
De resin onderdelen uit de Authentic Airliners-kit die ik ga gebruiken (de motoren passen naadloos op de Minicraft-vleugels, al geprobeerd!!)
Decals heb ik nog niet maar dat wordt waarschijnlijk TwoSix Decals. Een andere aanbieder heb ik nog niet gevonden.
Hoe snel deze bouw gaat zijn weet ik nog niet, ik ben natuurlijk ook nog met mijn A340 bezig en met een P-51D voor het
KMa-project.
groeten Jelle