Bouwverslag (2)
Ik ben weer een stukje verder gekomen met de bouw. Dit hoofdstuk gaat over het maken van het interieur van de passagierscabine. Niet zo mijn favoriete bouwklus, maar het hoort erbij.
Uit diverse foto's van het interieur bleek, dat er in ieder geval voor 6 personen in de cabine plaats was. Achter tegen de achterwand zat een 2 persoonsbank, gezellig dus, en verder 4 losse stoelen.
Ik heb 2 modellen kunnen vinden. Eén nogal aparte vorm, een soort kuipstoel met een centrale steun midden achter. Die zitten ook in het gerestaureerde toestel. Nou vond ik dat wat lastig, zoiets te maken en ook een beetje te futuristisch , maar het klopt wel. Ik heb maar voor de andere variant gekozen, die was ook wat eenvoudiger te maken. Een zitting, rugleuning en een zijkant van een houten plaat aan één kant. Ik heb alles van dun plastic plaat gezaagd geknipt en gevijld.
Dat was het resultaat.
Hierna wat puzzelwerk moeten doen om uit te vinden hoe de zijwanden eruit zagen. Ik bouw een Canadese uitvoering, die hadden nog een extra deur aan de rechterkant. Dat, als detail op de binnenwand aangebracht door lijntjes te trekken voor het schilderen en later met een zwart potlood wat accent gegeven. Alle interieur kleuren blijven giswerk, ik heb het er maar op gehouden, dat de binnenwanden, zoals toe gebruikelijk bij Fokker, uitgevoerd waren in houten platen. Het boenste gedeelte van de cabine was licht, dit heb ik uitgevoerd in creme.
De stoelen hadden een leren zitkussen en de rugleuning bestond uit een dun soort beklede houten plaat. Deze heb ik ook maar in verschillende kleurtjes bruin uitgevoerd.
Zelfs toen gebruikte men al veiligheidsriemen. Vroeger maakte ik ze van een lege tube, maar dat werkte toch niet zo lekker, een beetje stug en dik.
Ik gebruik nu aluminium folie, wat je vind in een nieuw kuipje boter
ee
Toen eindelijk de stoeltjes klaar waren, zag alles er zo uit.
Nu kon ik de stoelen en de bank in de cabine plaatsen, alles paste gelukkig erin. En zo ik al van te voren wist, je ziet er weer bar weinig van, maar het gaat om het idee, toch ?
Na het interieur gebeuren, kon ik weer verder met de romp zelf. Eerst tussendoor nog de staartvlakken uitgezaagd. Als ik niet verder kan, door het drogen van onderdelen, kan ik mooi tussendoor de roervlakken in profiel vijlen.
De voorkant van de romp wordt wel een puzzel, ik moet op een of andere wijze het verloop van de vierkante romp naar het ronde deel van het brandschot achter de motor inbouwen, het brandschot heb ik al uitgemeten en op de juiste plaats gelijmd. Nu wordt het een kwestie van de tussenliggende ruimtes op te vullen. Tegelijkertijd moet ik dan een cockpit bouwen, daar heb ik aardig wat fotomateriaal van, dus dat is geen probleem. Hier geldt eigenlijk weer hetzelfde als met de cabine, veel werk, maar weinig van te zien. Waar ik nog niet uit ben, is, of ik niet eerst de vleugel moet gaan maken, immers, de cockpit ramen sluiten op de vleugel aan. Nog even wat studeren.
Hier de overzichtsfoto van dit moment.
Tot het volgende verslag maar weer.
Met vr. gr.
JohnH