Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2014 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag (1)

Beste bouwers,

Hier het eerste deel van mijn bouwverslag van de Fokker Super Universal.

Voor de geschiedenis van deze kist heb ik maar een linkje bijgesloten, om hele lappen tekst over te nemen, lijkt me een beetje overvloedig.

Dus zie: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... rsal-4602/

Nu we toch bezig zijn met linkjes, er vliegt nog één exemplaar rond, ik vond een stukje film op You Tube, dat wil ik jullie graag laten zien, als je zo'n oude kist ziet vliegen, gaat het toch allemaal leven. Helaas maare een klein stukje film, maar het is de moeite waard.

Zie : https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... aXBxms7Qbg

Ik hoop dat het werkt. :?

Wat werd mijn keuze, er zijn zoveel versies geweest als je informatie op het net en in de documentatie in mijn boeken ziet, ik wilde uiteraard een wat aparte versie bouwen, wat ook bepaald werd door de foto's en kleurenschema's, die ik kon vinden. Wat is het geworden: een Canadese uitvoering, op ski's, ik heb al wat modellen op drijver en wielen, dus leek het me wel leuk, eens wat anders te maken en zo gaan er een paar ski's onder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar eens kijken of ik het model, zoals op de foto's, kan bouwen.

Zo, dat was een beetje de inleiding, nu over naar de hardware. Helaas staat er eigenlijk maar één goede maatschets op het net, die heb ik gebruikt als basis, uitvergroot op 1/48.

Afbeelding

Hiervan heb ik de nodige copieën gemaakt om later als patroon te dienen voor de diverse grote delen.

Afbeelding



Het plan van aanpak is eigenlijk al een beetje routine geworden, na de vele Fokkers, die ik al gebouwd heb, deze bouw lijkt veel op de Fokker F-VIIA, ongeveer hetzelfde model, alleen wat groter.
Ook hier gebruik ik weer als basis, plasticplaat van 2,5 mm, daar heb ik veel van in voorraad, dat had ik gelukkig al met een vooruitziende blik, verzameld. Zijn we toch nog een beetje milieuvriendelijk bezig. :wink:

Afbeelding

Na het uitzagen van de rompdelen kon dit geheel samengevoegd worden. Duidelijk is, dat dit een nauwkeurig werkje is, het vormt de basis van het geheel, dus heb ik er goed op gelet, dat alles haaks op elkaar staat, hierbij is de tekening een goed houvast.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste aanzet is er, eerst moest alles goed drogen en dan weer verder. Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2014 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat ook weer een gaaf project. Een Canadese Fokker, uniek. Ik ben in 1999 in Canada geweest, en de nodige float-planes en heli's gezien. Gaaf land, maar dat terzijde. Succes met de bouw van dit 'beest'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2014 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Zo, ik ga er maar weer eens voor zitten. Dit belooft weer een waar modelbouwspektakel te worden op niveau professional ++. Je vorige modellen vond ik allen prachtig geworden dus hier zal het ook vast goed mee komen. Succes, de eerste aanzetten zien er al goed en solide uit.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2014 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Jammie, jammie.
Heel leuk en mooi model met die drijvers.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2014 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi begin. Krom je die onderste plaat dan voor, en hoe wordt er voorkomen dat deze terug zijn rechte positie wil innemen na verloop van tijd?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2014 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Beste mensen,

Bedankt voor jullie berichten, het doet me plezier te lezen, dat er aardig wat belangstelling is voor dit bouwverslag.

De vraag over de romp onderzijde. Uitgezaagd uit plaat van 2,5 mm. Je kunt het plaat makkelijk buigen, het plastic is relatief soepel en zacht en blijft na het buigen aardig in vorm.
Het is ook daarom het beste, vooraf alle onderdelen pasklaar te vijlen en dan gelijk aan elkaar te lijmen, hierdoor voorkom je dan, dat de zaak weer terug kan buigen. Als alles gelijmd is, blijft het geheel goed in model. Nu zijn de krommingen niet zo groot, anders wordt het wel een kwestie van inzagen op de strategische plekken, om de spanning eraf te halen.

Vr.gr.
John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 aug, 2014 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk project weer, John.In Hegener's boek staat ook een mooie maatschets. Als je wilt kan ik je hem toesturen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag (2)

Ik ben weer een stukje verder gekomen met de bouw. Dit hoofdstuk gaat over het maken van het interieur van de passagierscabine. Niet zo mijn favoriete bouwklus, maar het hoort erbij.
Uit diverse foto's van het interieur bleek, dat er in ieder geval voor 6 personen in de cabine plaats was. Achter tegen de achterwand zat een 2 persoonsbank, gezellig dus, en verder 4 losse stoelen.
Ik heb 2 modellen kunnen vinden. Eén nogal aparte vorm, een soort kuipstoel met een centrale steun midden achter. Die zitten ook in het gerestaureerde toestel. Nou vond ik dat wat lastig, zoiets te maken en ook een beetje te futuristisch , maar het klopt wel. Ik heb maar voor de andere variant gekozen, die was ook wat eenvoudiger te maken. Een zitting, rugleuning en een zijkant van een houten plaat aan één kant. Ik heb alles van dun plastic plaat gezaagd geknipt en gevijld.

Dat was het resultaat.

Afbeelding

Hierna wat puzzelwerk moeten doen om uit te vinden hoe de zijwanden eruit zagen. Ik bouw een Canadese uitvoering, die hadden nog een extra deur aan de rechterkant. Dat, als detail op de binnenwand aangebracht door lijntjes te trekken voor het schilderen en later met een zwart potlood wat accent gegeven. Alle interieur kleuren blijven giswerk, ik heb het er maar op gehouden, dat de binnenwanden, zoals toe gebruikelijk bij Fokker, uitgevoerd waren in houten platen. Het boenste gedeelte van de cabine was licht, dit heb ik uitgevoerd in creme.
De stoelen hadden een leren zitkussen en de rugleuning bestond uit een dun soort beklede houten plaat. Deze heb ik ook maar in verschillende kleurtjes bruin uitgevoerd.
Zelfs toen gebruikte men al veiligheidsriemen. Vroeger maakte ik ze van een lege tube, maar dat werkte toch niet zo lekker, een beetje stug en dik.
Ik gebruik nu aluminium folie, wat je vind in een nieuw kuipje boter :wink: ee

Toen eindelijk de stoeltjes klaar waren, zag alles er zo uit.

Afbeelding
Afbeelding

Nu kon ik de stoelen en de bank in de cabine plaatsen, alles paste gelukkig erin. En zo ik al van te voren wist, je ziet er weer bar weinig van, maar het gaat om het idee, toch ?

Na het interieur gebeuren, kon ik weer verder met de romp zelf. Eerst tussendoor nog de staartvlakken uitgezaagd. Als ik niet verder kan, door het drogen van onderdelen, kan ik mooi tussendoor de roervlakken in profiel vijlen.

De voorkant van de romp wordt wel een puzzel, ik moet op een of andere wijze het verloop van de vierkante romp naar het ronde deel van het brandschot achter de motor inbouwen, het brandschot heb ik al uitgemeten en op de juiste plaats gelijmd. Nu wordt het een kwestie van de tussenliggende ruimtes op te vullen. Tegelijkertijd moet ik dan een cockpit bouwen, daar heb ik aardig wat fotomateriaal van, dus dat is geen probleem. Hier geldt eigenlijk weer hetzelfde als met de cabine, veel werk, maar weinig van te zien. Waar ik nog niet uit ben, is, of ik niet eerst de vleugel moet gaan maken, immers, de cockpit ramen sluiten op de vleugel aan. Nog even wat studeren.

Hier de overzichtsfoto van dit moment.
Afbeelding

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
We worden verwend hier met mooie Fokkers, bedankt John en Rob!
Leuk en leerzaam om te zien hoe je zulk moois nu vanaf het begin maakt. Have fun met het bouwen John! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen ....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement