Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2010 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Neergaande ailerons kan wel bij kabelsystemen, de zogenaamde "drooped ailerons", maar ik weet niet of dat ook in het ontwerp zat van de S-11/S-12. Zoals al aangegeven zorgt een te lage kabelspanning ook voor gezakte rolroeren.

Het begin van de bouw ziet er al goed uit.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2010 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
@Niels --> that's the one, thx

@rest:
De S-12 staat ook al even stil. Op foto's kan ik ook zien dat de kabels van de staart (stabilo?) erg slap hangen, dus wellicht geen verbinding meer met het voetenstuur. Dus het kan best dat ze de spanning van de kabels hebben afgehaald. Ik zie nog wel even wat ik ga doen. Mijn voorkeur gaat naar een beetje laten doorhangen, dat verbreekt het grote oppervlak van de vleugels een beetje.

Stabilo wil ik ook in een hoek plaatsen, met het trimvlak ook weer een iets andere hoek. Hoogteroer (staartvleugels) wil ik ook in neerwaartse stand aanbrengen. Het trimvlak zit aan de verkeerde kant, dus dat moet veranderd worden, kan ik het ook in een wat andere hoek aanbrengen.

Nog genoeg te doen dus. Maar het is gelukkig nog maar juni :D :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2010 15:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Goed bezig bro!!

maar ehm,
Afbeelding

zwak voor fokker en dan een sar petje op?? :lol:

Voor wat betreft de hangende flaps. Realistisch of niet, het geeft altijd wel een enorme weermaarde aan een model. Ik denk dat zwaartekracht een eind kan helpen bij het hangen van flaps. kabelsbesturing of hydrauliek..

Goed bezig in ieder geval. Morgen maar even I.R.L. bekijken

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2010 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Als ik mijn bescheiden mening mag geven; een toestel voorzien van omlaag staande ailerons (drooped ailerons) wat de S-12 hoogstwaarschijnlijk niet gehad heeft, vind ik persoonlijk totaal geen meerwaarde aan het model geven. Eerder een grote afknapper. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Plaats anders de ene aileron iets omhoog, en de andere aileron iets omlaag. Dat is veel realistischer.

Flaps omlaag kan natuurlijk ook altijd, heeft ook niets met uitzakken door zwaartekracht te maken, maar gewoon met de stand van de flaphandel... :roll: :wink:

Als ik hier in de hangaar rondkijk (niet in een museum!) staan alle toestellen met het hoogteroer omlaag. (zwaartekracht laat het roer zakken) Het trimvlak op de elevator iets omhoog. (Heeft te maken met de stand van de elevator en het type trimsysteem)

Een enkel toestel heeft een kleine uitslag op het richtingsroer of het rolroer, of de flaps omlaag Afhankelijk van het gene wat er als laatste mee is uitgespookt... :wink: ) Als men bij de inspectie of pre-flight de roeren beweegt om te inspecteren, dan gaan ze bij het loslaten echt niet keurig terug naar neutraal. (let wel; allemaal met kabelsystemen)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2010 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Biggles schreef:
Plaats anders de ene aileron iets omhoog, en de andere aileron iets omlaag. Dat is veel realistischer


Dat was ook een gedachte waar ik mee stoei. Het lijkt me leuk om er in ieder geval iets mee te doen, dit dus.

René

@darka, niet voor 21:30

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2010 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
die straat komt me bekend voor Bob, je zou wel in de huis willen wonen he? niet eerlijk verdeeld dat de gepensioneerden in de straat zo'n mooi uitbouwtje hebben, zou je een mooie hobby kamer voor kunnen maken met ruimte voor een pony, euh ik bedoel je dozen. Hier heb ik zoals je weet m'n hobby kamer weer moeten inruilen voor een tafeltje buiten HAHA

de real thing heeft toch ook flaps onder de vleugel Rene?

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2010 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Jelle schreef:
...de real thing heeft toch ook flaps onder de vleugel Rene?

Jelle


Uiteraard

Rechter vleugel, rolroer (hangt door) met remflap:
Afbeelding

Stabilo (met trimvlak) en hoogteroer:
Afbeelding
Alleen het linker deel van de staartvleugel heeft ook een trimvlak, bij de kit zit dat op het rechterdeel, zal dus wat moeten scratchen.
Ook is op deze foto te zien dat de bedrading voor het stabilo 'spanningsloos' is. Dit zou ook het geval kunnen zijn bij beide rolroeren, waardoor het komt dat ze zowel links en rechts doorhangen. Overigens valt het me nu pas op dat bij deze S-12 de rode steuntjes vlak voor en onder de achtervleugel ontbreken.

Rode steuntjes (om op te staan of vast te pakken?) voor/onder staartvleugel:
Afbeelding

Linker vleugel (rolroer hangt ook door), foto geschoten door raampje van de 'Connie':
Afbeelding

Van één vleugel heb ik inmiddels een rolroer verwijderd. Door de 'zaagsnede' is het rolroer wat kleiner geworden dan de sparing en ook door recht schuren is het rolroer wat kleiner geworden zodat ik er weer wat plastic-card tegen aan gelijmd heb. Nu kan ik mooi een rond randje aan het rolroer schuren. De plastic delen in de vleugel heb ik wat schuin gesneden. Op deze manier hoop ik een soort 'hol-en-dol' te maken, waardoor het rolroer gemakkelijk in verschillende standen vastgelijmd kan worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2010 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Vaak zie je bij staartwiel toestellen wel dergelijke handgrepen of "hanteer punten" om het toestel te kunnen verplaatsen. Waarschijnlijk zijn die rode steuntjes daar ook voor, maar ik vind ze eerlijk gezegd daarvoor wel erg raar van vorm.

Zo'n beugel zou dan niet echt nodig zijn voor een neuswiel toestel zoals de -NDC. Maar goed kijkend op foto's en tekening lijken ze er wel op te zitten. Even heel snel gespiekt op een kleine aanzichttekening van de NDC laat ook zien dat er ook een soort "bumper" gemonteerd is. Iets wat weer gebruikelijk is bij een toestel met neuswiel. Trouwens ook goed te zien op de foto op pagina 1 van dit topic.

Kortom, goed je eigen referenties checken en bij twijfel je eigen interpretatie neerzetten. :wink: Bij een museumtoestel blijft het toch altijd gissen hoe origineel/compleet het allemaal nog is, en of het goed gemonteerd is.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2010 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Biggles schreef:
Zo'n beugel zou dan niet echt nodig zijn voor een neuswiel toestel zoals de -NDC. Maar goed kijkend op foto's en tekening lijken ze er wel op te zitten. Even heel snel gespiekt op een kleine aanzichttekening van de NDC laat ook zien dat er ook een soort "bumper" gemonteerd is. Iets wat weer gebruikelijk is bij een toestel met neuswiel. Trouwens ook goed te zien op de foto op pagina 1 van dit topic.

Kortom, goed je eigen referenties checken en bij twijfel je eigen interpretatie neerzetten. :wink: Bij een museumtoestel blijft het toch altijd gissen hoe origineel/compleet het allemaal nog is, en of het goed gemonteerd is.


Ik moet het doen met het weinige materiaal dat ik heb. Ik heb weinig goede foto's van het 'originele' toestel, de meesten die ik heb zijn van het museum toestel. Die 'bumper' gaat er zeker komen. Die handgrepen niet, op oude foto's die ik heb van de NDC, zie ik ze niet zitten. Al zie ik ze wel op een toestel van een T-22 uit Brazilië. Twijfel/twijfel.

PS. Is dit interior green voor de cockpit? Hieronder een foto van de S-11 van het Aviodrome.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2010 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ja maar dan meer de Britse kleur dan de Amerikaanse.
Dus ca. Humbrol 78 cockpitgroen en dat een beetje verlevendigen met lichtgrijs.

Dan krijg je zoiets:
Afbeelding


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement