Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2008 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 feb, 2008 17:56 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Opwijk - België
Goede middag dames en heren modelb(r)ouwers,

Vakantie voorbij, gezocht bouwpakketje gevonden, nodige decals toegezonden gekregen en eindelijk de moed gevat om mijn bijdrage aan deze groepsbouw te starten.

Een grote stap voor de Svenheid, vermits ik niet alleen mijn eerste onderwerp hiermee aanmaak, maar ik me nu ook verplicht voel om deze kit ook te finishen en binnen de afgesproken tijd :?
Ik ben spijtig genoeg meer van het (ultra)langzame bouwtype met een (ultra) korte interessetijd :oops:
Maar goed, dit zijn mijn problemen, niet die van jullie! :twisted: :P

Mijn bijdrage zal deze vogel worden; de Air France Concorde F-BTSD in Pespi kleurtjes...

Afbeelding
Afbeelding

Even een korte achtergrondschets...

Om een dalend marktaandeel tegen te gaan zocht Pespi naar een spectaculaire stunt om hun 'rebranding' kracht bij te zetten. Dit vonden ze in 1996 in de vorm van een Air France Concorde in hun nieuwe huiskleur...
Deze vogel heeft in 16 vluchten 10 steden aangedaan voor deze promotiestunt.

Vanavond beginnen de werkzaamheden, en ik probeer zo snel mogelijk enkele foto's te posten.

Tot later!
Svenne

_________________
Huidig brouwsel
Duobouw - BAe 146-200 Eurowings (Lufthansa Regional) + BAe 146-200 Ansett Cargo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 feb, 2008 17:56 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Opwijk - België
En even de boel opgekuist en 6 dezelfde posts weggeveegd... :?

_________________
Huidig brouwsel
Duobouw - BAe 146-200 Eurowings (Lufthansa Regional) + BAe 146-200 Ansett Cargo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Dat is nog eens een grappig schema! Ik neem aan dat je de Revell kit gebruikt? Veel succes! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep, 2008 19:17 pm
Berichten: 393
Woonplaats: hardenberg
leuk idee, mooi vliegtuig.
ik vind het persoonlijk erg jammer dat de concorde eruit is gehaald.
succes met deze

groetjes Henri


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg mooi model heb je uitgekozen Svenne. En in een heel mooi kleurenschema natuurlijk. Ik heb vandaag het stof van mijn Concorde-project afgeblazen. Dus als je ook de Revell Concorde bouwt en wil weten waar ik tegenaan gelopen ben tijdens de bouw dan moet je even een kijkje nemen in mijn verslag.

groet, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2008 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 feb, 2008 17:56 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Opwijk - België
Hallo allen,

@markjobse : Jawel, het is de revel-kit die ik ga gebruiken. De decals heb ik in Amerika gevonden, maar ik realiseer me deze ochtend dat ik beter een tweede set koop, vermits wit niet echt wit is wanneer men dit op zo'n donkere kleur moet kleven. Hmm...

@FokkerFan/Ingmar : Ik zal zeker jouw bouwverslag er nogmaals op nalezen. Had dit al een tijdje gevold in het begin!

Het is een mooi vliegtuig en een origineel schema (BA en AF zijn niet zo mijn ding :oops: ).

tot later!
Svenne

_________________
Huidig brouwsel
Duobouw - BAe 146-200 Eurowings (Lufthansa Regional) + BAe 146-200 Ansett Cargo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2008 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 feb, 2008 17:56 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Opwijk - België
Hallo allemaal,

Het heeft lang geduurd :oops: , maar hierbij het eerste deel van mijn verslag. Alvorens verder te gaan even snel een kort dankwoordje aan mijn vriendin, voor het lenen van haar fotocamera… Ik heb uiteindelijk moeten onderkennen dat mijn camera nu echt wel te oud is om zo’n zaken te fotograferen (en ik heb het nog eenmaal niet over fotograferen met makro’s) en dringend aan vervanging toe is… :oops: :?
Dus vandaag maar eentje besteld… Een Panasonic Lumix… Hopelijk thuis geleverd…
:D De foto’s met mijn camera waren zo onscherp dat ik ze niet kan publiceren. Met die van mijn vriendin gaat het veel beter, maar ik ben geen sterfotograaf, dus als de foto’s niet scherp zijn, mea culpa!

Oké, genoeg geleuter, nu beginnen we!

Eerst en vooral, de kit. De Concorde van Revell in 1:144, kitnummer 04257.

Afbeelding
Zoals we allemaal al weten is dit al een oude kit… De inhoud van de doos is vrij simpel. Een sprue met de beide romphelften, een sprue met de vleugels, een sprue met losse dingen en een kleine sprue met de doorzichtige dingen…

Wat meteen opviel waren de sinkholes die naar buiten toe op de romp uitpuilen. Drie aan iedere zijde… :? Schuren dus!

De kitdecals. Met de standaard Air France and British Airways liveries (yech :twisted: )… Moet ze even in detail nog bekijken, maar waarschijnlijk gaat er weinig tot niets van worden gebruikt… Wat ervan overblijft is voor de spares-box.

Afbeelding

Voor de Pepsi uitvoering heb ik volgende decals gekocht via een on-line shop aan de andere zijde van den atlantik… Het blauw zal een gokje worden, vermits er geen verf-aanduiding bijstaat. En ik ga ook even moeten opletten met de witte ‘Pepsi’ markings… Wit op een decal is nooit echt wit op een donkere kleur… Dus ik ga er momenteel even van uit dat ik waarschijnlijk nog een tweede setje zal moeten kopen…

Afbeelding
Afbeelding

Eerste stap was het opvullen van de raampjes. De raampjes van deze kit waren niet helemaal doordrukt. Wat het opvullen iets makkelijker maakte. Gewoon de filler erin/erop, afschuren, fillen, afschuren, etc…

Afbeelding
Afbeelding

Voor het opvulwerk heb ik voor de 1ste maal iets nieuws uitgeprobeerd. Muurplamuur van Polyfilla (blijkbaar het Belgische equivalent van Alabastine plamuur – dank u Modelbrouwers! :P ). Dit goedje droogt sneller en is makkelijker te schuren dan de meeste echte modelbouw-putty. Om nog maar van de verdunning te zwijgen! Een “nadeel” aan deze putty is dat je meerdere lagen moet aanbrengen voor een zelfde resultaat te krijgen… Maar goed… Zolang de afwerking (verven ed.) hetzelfde resultaat geeft hoor je mij niet klagen!

Op de foto’s kunnen jullie de opgevulde ruitjes zien, maar ze zijn wel nog niet helemaal af. Er moet nog in detail worden geschuurd en ik moet de panel-lines boven en onder de raampjes (en enkele dwarsliggers) nogmaals uitschrijven. Maar da’s afbouwwerk voor later…

Volgende stap is het contra-gewicht aanbrengen in de neus. Als gewicht neem ik meestal bouten, grote voor het zwaardere werk, en kleintjes voor het lichtere (natuurlijk :roll: ).
Ik heb de bouten met wat filler aan de zijkanten gekleefd. Natuurlijk erop lettend dat de beide zijden nog toe kunnen!

Afbeelding

Nu de gewichten erin hangen en de filler droog is, kon ik de zijden toeplakken…

Afbeelding

De zijden zelf waren niet meteen het probleem, enkel de naad die weer overduidelijk aanwezig is. Om één of andere duistere reden lukt het me nooit om een passagiersvliegtuig van Revell te plakken zonder een naad eraan over te houden… :( Een probleem dat zich in veel mindere mate stelt bij de Minicraft kits… Wat doe ik in hemelsnaam fout? Hmmm… :? .
Het aanhechten van de vleugelsectie ging helemaal niet zonder slag of stoot, of moet ik zeggen zonder de nodige kieren en openingen… :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus vullen en schuren is wederom de boodschap.

Mijn volgende stap is de neus. Vermits ik de raampjes ga opvullen en de decals ga gebruiken heb ik beslist om de cockpit-raampjes ook te schilderen (had gedacht aan antracietkleur – zwart, maar toch ook niet te zwart…). Daarom heb ik ook niet erop gelet dat de lijm de clearparts zou bevlekken.
De naad moet ook nog worden weggeschuurd, maar da’s dus ook voor later…

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de neussectie nog niet aan de fuselage bevestigd vermits ik eerst nog wil uitvinden of er genoeg gewicht vooraan zit om het beestje niet op zijn staartje te laten vallen… Indien er nog meer gewicht bij moet moet ik dan niet eerst gaan gaatjes boren.

Ik weeg de gewichten eigenlijk nooit op voorhand… Ik heb al enkele malen bij kits gemerkt dat het aangegeven gewicht niet voldoende was…. Dus het is echt meer op het gevoel werken.

En zo staat het beestje er momenteel voor… Nog veel werk… 8) .

Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap nu zijn de engine pods. Met woppers van kieren in de inlaat en de cover… :shock: Deze moeten nu worden gedicht en afgeschuurd alvorens ik dit in de kleur zet…

Afbeelding
Afbeelding

Wanneer de engine pods afgewerkt zijn komen deze onder de vleugels en moet de ganse kit onder de filler om de gaps en kieren dicht te werken…

Tot zover het eerste verslag. Commentaar en tips zijn welkom!

Tot later!
Svenne

_________________
Huidig brouwsel
Duobouw - BAe 146-200 Eurowings (Lufthansa Regional) + BAe 146-200 Ansett Cargo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 31 okt, 2008 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Svenne,

Even een paar aanwijzingen, let op die uitstulping op de rug van het vliegtuig. Die zit in het midden, maar hoort daar niet bij alle toestellen. Dus dat moet je even uitzoeken. Ook is er op de rug van het toestel plaats voor twee vinnen/antennes wat het ook moge zijn, de 2e zit volgens mij niet op deze Concorde en anders in een kleinere mate dan de vorm waarin ze gegoten zijn.

En tja, de vleugels is een lastige klus, maar met wt engelengeduld wel te doen. Let er vooral bij op bijhet bevestigen van de motoren. Bij mijn model hangen ze namelijk niet allebei evne recht.

Verder had ik op internet gelezen dat dit model oorspronklijk door Otaki uitgebracht zou worden. Maar toen die failliet was gegaan heeft revell de mallen overgenomen. Op zich is de kwaliteit van de kit best goed vind ik voor de tijd waarin die is uitgebracht. Verzonken paneellijnen en genoeg details. De L1011 Tristar van hun schijnt echt geweldig te zijn, maar helaas wordt die niet meer gemaakt en asl je er een wil hebben schijn je diep in de buidel te moeten tasten.

Succes met je model in ieder geval.

groet, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2008 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 feb, 2008 17:56 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Opwijk - België
Hoi Ingar,

Bedankt voor de aanmoediging en de tips! :P

Wat de vleugels betreft.... Zucht... Heel wat werk aan gehad, en de elende blijft doorgaan. Ik weet niet of het een zwakte in de plastic is, of mijn lijm te sterk, maar delen van de vleugels verzakken (steeds weer) :?
Met als gevolg dat het steeds opvullen en schuren blijft...

Ik post dit weekend een foto over wat ik juist bedoel. En hopelijk geraken we een stuk verder nu ik toch 4 dagen aan het beestje kan werken (naast de tijd die ik met mijn vriendin doorbreng natuurlijk :lol: ).

De antennes... Yep, deze had ik opgemerkt... Blijkt er maar 1tje nodig te zijn, en deze is in een lichtjes andere vorm dan de bijgeleverde. Knip en plakwerk dan maar :?

Maar nu... De uitstulping op de rug... Hmmm... Goed dat je daarop wijst, had het nog helemaal niet door... Maar... HELP :!: :?: Heb even zitten rondneuzen op het net (airliners.net; concordesst.com,...) maar ik kan hier echt niet uit opmaken of deze versie die uitstulping nu heeft of niet.
Ik ben eruit dat F-BTSD deze uitstulping later had, maar in de tijd dat ie rondvloog als de Pepsi machine kan ik niets duidelijk vinden. :cry: De foto's van die tijd zijn een beetje wazig, wat maakt dat ik de uitstulping dan weer wel en dan weer niet zie, en soms zit ie er maar meer op de zijkant...

Volgens de decalssheet zit die bult er niet, maar dat wil natuurlijk niets zeggen 8)

Dus, mocht iemand mij hierbij kunnen helpen, graag... Anders kijk ik wel wat ik hier doe...

Tot later!
Svenne

_________________
Huidig brouwsel
Duobouw - BAe 146-200 Eurowings (Lufthansa Regional) + BAe 146-200 Ansett Cargo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2008 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 feb, 2008 17:56 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Opwijk - België
Goe bezig :evil:

Toch maar eerst een beetje verder zoeken zeker, voor ik schrijf :oops:

Wat die uitstupling betreft, heb hetvolgende gevonden op het www wat verklaart waarom ik deze soms op de zijkant en soms bovenop zag...

Afbeelding
Afbeelding
(Fotos komen van http://hsfeatures.com/features04/pepsiconcordejc_1.htm, bouwverslag van John Chung)

dus kleintje op de bovenkant en grote lange op de zijkant... Andere zijde is clean...

Iets nieuws om uit te proberen... Oh Boy... :roll:

Tot later!
Svenne

_________________
Huidig brouwsel
Duobouw - BAe 146-200 Eurowings (Lufthansa Regional) + BAe 146-200 Ansett Cargo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement