De KLM Convair 440 is af (eindfoto's:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 7#p1057474), dus ik ga weer aan een nieuw project beginnen. Deze keer eentje die al heel lang op mijn verlanglijstje staat: de Lockheed L-1011 Tristar. Zoals wellicht bekend ben ik een groot liefhebber van Tri-jets en de meeste heb ik inmiddels gemaakt, met uitzondering van de L-1011. De laatste Tristar die we op het forum gezien hebben was de duo van SpeedAs (de we helaas sinds media 2020 niet meer gezien hebben) in 2017 en toen wilde ik de L-1011 eigenlijk al gaan maken. Net zoals bij de DC-10 hebben de meeste liveries echter een metaalkleurige onderkant en motoren en ik heb niet zo'n zin om hier weer 70 uur aan te besteden (zoals bij mijn DC-10 van KLM van een paar jaar geleden). Ik ben dus op zoek gegaan naar een relatief gemakkelijke livery. En jawel ik heb er één gevonden; bij de livery van Air Atlanta (specifiek de TF-ABV) is de fuselage helemaal wit, alsmede de motoren. Saai? Misschien, maar mooi wit is niet lelijk
en bovendien zijn de vleugels al een uitdaging genoeg, aangezien de flaps metaalkleurig zijn, met alle grillige vormen van dien.
Dit gaat hem dus worden:
Bron: Wikimedia CommonsHet L-1011 project werd gelanceerd in maart 1968 (eerste vlucht in November 1970) en bracht een nieuwe standaard voor wat betreft technologie en veiligheid voor wide-body jetliners. De L-1011 was de enige Jet van Lockheed en werd ontworpen op basis van een aanvraag van American Airlines voor een grote capaciteit, medium-range toestel. Het werd tevens het laatste civiele luchtvaart toestel van Lockheed. Het succes van het toestel werd belemmerd door een op dat moment hoge inflatie, maar vooral de concurrentie van de Douglas DC-10. Daarnaast was het failliet van de fabrikant Rolls-Royce van de enige motoroptie (de RB-12) een grote klap. Een geld injectie van de Britse en Amerikaanse overheden redde uiteindelijk Roll-Royce en daarmee ook het L-1011, maar de schade was toen al te groot. Meer dan 250 toestellen zijn er niet van gebouwd (tegen meer dan 440 van de DC-10, wat ook voor Douglas geen succes betekende). De L-1011 was echter zeker een technisch hoogstaand, veilig en prima capabel vliegtuig.
De kit is wederom de van Authentic Airliners. Er zijn ook injection molded kits beschikbaar, maar net zoals bij de DC-10 is de kit van Authentic Airliners veruit de meest accurate.
De decals zijn van 26decals en de cockpit en raamdecals van Authentic Airliner decals. Daarnaast heb ik nog een detail setje van Nazca.
Enfin, ik ben inmiddels al ook aan het model begonnen, maar heb er nog niet heel veel aan gedaan. De onderdelen zijn schoongemaakt met ammoniak en van het overtollige resin ontdaan. Wel heb ik de middelste motor en verticale stabilo gelijmd en opgevuld met plamuur.
Wordt in ieder geval zeker vervolgd!