Hoi Mark en co,
zoals belooft zal ik een gedetailleerde bouwinstructie geven hier voor wat ik zoal heb uitgespookt met mijn KLM 744!
Wat zijn de foutjes op de kit die we moeten corrigeren?
---------------------------------------------------------------
* De kroon boven de cockpit is te plat en de flanken waar de zij ruiten van de cockpit staan zijn iets te rond. (zie foto)
* De zij kanten van de romp op de neus zijn ingedeukt. (zie foto)
* Vleugels en horizontale stabilo's zijn veel te dik.
* De pylonen zijn iets te dik en te laag, alsook de pylonen van motoren 1 en 4 moeten lichtjes aangepast worden zodat de binnenkant van de top over het aanvalsfront van de vleugel komt, het zou kunnen zijn dat Braz de Pylonen van de P&W's correct heeft gevormd, maar de motoren 1 en 4's pylonen moeten zeker en vast aangepast worden. (zie foto)
Dit zijn zowat de zwaarste punten.
Wat heb je nodig?
---------------------
* Je favoriete putty, mijn favoriet is White Putty van MMD, droogt zeer snel (circa 30 min).
* Epoxy putty van Tamiya voor de pylonen.
* Heel veel schuurpapier van verschillende grids.
* Tamiya liquid surface primer of een alternatief. (vloeibare putty)
* Een goede primer om foutjes in de gecorigeerde neus te ontdekken.
Hoe de klus klaren?
-----------------------
* Eerst en vooral moeten we de neus lichtjes aanpassen, deze illustratie geeft duidelijk weer wat de probleempjes zijn en waar je de vorm moet aanpassen;
Ik heb een hele hoop "white putty" gebruikt om de zijkanten op de neus te verbreden en alsook heb ik deze gebruikt op de kroon, je kan eventueel ook epoxy putty gebruiken, maar dat ik vind die tamelijk duur om deze te gebruiken voor een opvuljob!
Verschillende lagen over elkaar aanbrengen van putty is de boodschap hier. Indien je Revell of Tamiya putty gebruikt moet je op zijn minst een 12 uur wachten vooraleer je een volgende laag aanbrengt. White Putty kan al aangebracht worden na een uurtje drogen.
Nadat je tevreden bent van de vorm van de neus kan je deze opschuren en daarna fijn opschuren.
Daarna kan je deze polishen met een tissue en dan zullen de gaatjes tevoorschijn komen.
Vul deze op met de vloeibare putty en schuur glad na een dagje drogen.
* Aanpassen van de vleugels en stabilo's,
Hier is het schuren geblazen...
Je moet de binnenkanten van de vleugels en stabilo's opschuren totdat je tevreden bent van de dikte, vergelijk eventueel met referentie materiaal of met mijn foto's hoever je moet gaan.
Het zwaarste gedeelte is de trailing edges, deze moeten echt flinterdun worden gemaakt zodat de top schelp van de vleugel perfect in de flap stabilisatoren past.
Verder zul je ook gaatjes moeten opvullen met putty.
De winglets ga je een beetje moeten glad schuren zodat deze gelijk lopen met de vleugeltip, een beetje putty hier en daar zal nodig zijn.
Bestudeer aandachtig de foto's van de 1/1 747 vleugels, hier zal je merken dat deze meestal naar beneden hellen op de grond op de vleugeltips en de trailing edge van de tip meer naar boven helt.
Indien je model in de lucht hangt flexen de vleugels tamelijk naar omhoog, afhankelijk van hoe je je model gaat laten zien moet je deze in de correcte vorm zetten, mijn model staat op de grond met een flinke lading kerosine in de vleugels!
Wanneer je de twee vleugel helften monteert zul je deze moeten vormen door de kunstof lichtjes op te warmen met een haar droger.
Dit werkte uitstekend voor mij!
Nadat je de vleugels hebt gevormd moet je deze installeren op de romp, kijk goed op referentie materiaal voor de correcte incidentie en inclinatie, ik gebruik een afwisselend patroon van plastic lijm en sekonden lijm om de vleugels te hechten aan de romp.
Kieren en gaatjes zullen waarschijnlijk tevoorschijn komen en deze zul je moeten opvullen.
* De pylonen van de motoren,
Hier zal je wat epoxy putty moeten plaatsen op de pylonen van de motoren, voor de motoren 1 en 4 heb ik deze eerst met een heel klein beetje sekonden lijm gehecht op de vleugel en dan de epoxy putty over de vleugel gesmeerd om die daarna dan perfect glad te schuren in de juiste vorm.
Gebruik referentie materiaal of mijn foto's om te vergelijken!
Tot zover het zwaarste werk,
laat me weten hoe het gaat zodat ik je nog meer in detail kan helpen met de verschillende stappen!