Van mijn ex-collega Willem Vredeling twee foto's van het cabine interieur gehad. De eerste toont weer de cabine van achter naar voren gezien.
Die lijkt sterk op de foto uit De Leeuw hieronder, die ik al had en klopt ook met de tekeningen.
De decoratie van de voorwand is goed te zien (die ga ik niet maken) en er hangen gordijnen om waarschijnlijk de klassen van elkaar te scheiden. Ook zijn er van die bus-lussen aan de bagagerekken te zien. De deuren naar de cockpit zitten tamelijk hoog, en het is niet te zien hoe die 80 cm hoogteverschil tussen cabine- en cockpitvloer overbrugd worden. Alles klopt verder.
De tweede foto is nogal verschillend.
Hier staan maar twee stoelen op een rij in plaats van drie, en de stoel is duidelijk niet van het "aluminium buis en leer" type van Mutters, de hofleverancier van KLM interieurs, maar van het type "riet met kussentjes", zoals in vroegere Fokker vleigtuigen. Er zit een tussenwand tussen cabine en de ruimte waar deur en toilet zitten en zijwand en plafond maken een rechte hoek, terwijl die hoek op de andere foto's is afgedekt door schuin verlopende schotten. Maar het grootste verschil is het ontbreken van de verticale "kolommen" tussen de rechthoekige ramen. Dat heb ik op geen van mijn foto's van de F.VIII kunnen ontdekken. Het zou een F.VIIb/3m kunnen zijn, maar zo te zien is de capaciteit groter dan de acht passagiers van dat toestel. Ik beschouw het dus maar als een "algemene sfeer foto".
Op geen van de foto's zijn stoelriemen te zien, maar in de F.IX uit 1929 zaten ze wel. Dus ik zal de werkelijkheid geen verschrikkelijk geweld doen als ik ze wel maak.
Verder met de stoel productie.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.