Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 jul, 2024 1:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2024 14:39 pm 
Brouwer

In een nieuw modelbouwproject gooi ik het over een andere boeg: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =4&t=55463
Maar ik zal het civiele luchtvaarthoekje, waar het zo rustig is, zeker niet vergeten. Dit is eigenlijk een bijprojectje, geïnspireerd door de voorwaartse pijlstelling van de Hansa jet. Dat project was al een trip down memory-lane en dat is deze zweefkist zeker ook! Een paar jaar geleden reed ik op de A50, op weg naar mijn werk, langs zweefvliegveld Nistelrode. Daar zag ik een zweefvliegtuig met duidelijk herkenbare voorwaartse pijlstelling en een rode buik. Het kon niet missen: in precies dat ene toestel heb ik 35 jaar geleden leren vliegen. Het was de ASK-13 met registratie PH-516, het voormalige lesvliegtuig van de Noord-Nederlandse Zweefvliegclub (NNZC), nu in particulier bezit.

photo 597662
Eigen foto: De PH-516 in de lierstart (1989)

Kaiser
Het ontwerp is van de hand van de legendarische Rudolf Kaiser (10 September 1922 – 11 September 1991). Legendarisch, want als autodidact hij heeft een hele reeks zweefvliegtuigen ontworpen,waarmee nieuw standaarden zijn gezet zowel op het vlak van constructie als op het vlak van prestaties. Eerst onder zijn eigen naam, bij diverse fabrikanten met de aanduiding ‘Ka’ en later specifiek voor Alexander Schleicher GmbH & Co onder de aanduiding ‘K’ en ‘ASK’,

AS
Kaiser studeerde in 1952 af als civiel ingenieur. Tegelijkertijd begon hij met zweefvliegen. In het jaar van zijn afstuderen bouwde Kaiser in zijn huis een kleine eenzitter, de Ka-1, om zijn ontwerpvaardigheden te perfectioneren. Zijn volgende zweefvliegtuig ontwerp, de tweezits Ka-2, werd gemaakt voor Alexander Schleicher (1901-1968), de zweefvliegtuigfabrikant in Poppenhausen, Duitsland. Bij dit ontwerp maakte Kaiser gebruik van een houten schaalromp en een hooggeplaatste vleugel met 6 graden voorwaartse pijlstelling.

Ka/K
Er waren nog geen speciale (en betaalbare) opleidingszweefvliegtuigen en Kaiser ontwikkelde een standaard door in 1953 de Ka-4 (beter bekend onder de naam ‘Rhönlerche’) als eenvoudige basis trainer te introduceren. Welke zweefvliegclub vloog er niet mee in die dagen? De houten schaalromp van de Ka-2 werd vanaf 1957 vervangen door een metalen vakwerkconstructie, wat resulteerde in 1960 in de nieuwe trainer K 7 (voor het eerst zonder ‘a-’ in de naam, 550 gebouwd) en de daarop gebaseerde éénzitter, de K 8 (1.212 gebouwd). Beide toestellen waren zeer populair en werden de standaard trainers voor zweefvliegclubs. De enige (internationale) concurrentie kwam van de volledig metalen Tsjechische L-13 Blaník. Die was goedkoop en populair, maar is nooit in Nederland toegelaten.

Geïnteresseerd in het bouwen van prestatiezweefvliegtuigen bouwde Kaiser opnieuw een vliegtuig voor zichzelf; de Ka-6. Het won de OSTIV prijs voor het beste nieuwe ontwerp in 1958. Nadat Schleicher het in productie had genomen, werd de Ka-6 het populairste Standard Class zweefvliegtuig (1368 gebouwd) en won twee wereldkampioenschappen zweefvliegen (1960 en 1963). Er vliegen nog veel Ka-6’en in particulier bezit en veel mensen zijn anno 2024 nog steeds dol op ‘oud-hout’.

Het geluksgetal 13
Vanaf 1965 kwam er een tweede constructeur bij Schleicher in dienst die uit glasvezel gebouwde vliegtuigen ging ontwerpen: Gerhard Waibel. Om te voorkomen dat zijn ontwerp enkel ‘W 12’ zou gaan heten, werd besloten er voortaan ‘AS’ voor te zetten. Kaiser bleef zich richten op de ontwikkeling van een traditioneel gebouwde opvolger van de tweezits Ka-2 en K 7 en introduceerde de ASK 13. Dit bleek een geweldige trainingszwever te zijn. Door de constructie, een mix van een metalen frame, spandoek, hout en in sommige uitvoeringen zelfs al glasvezel, zijn ze erg sterk en gemakkelijk te repareren. Ideaal voor een lesvliegtuig dat door een club vrijwilligers wordt onderhouden.

Tot 1980 zijn 617 ASK-13’s gebouwd, plus 77 vliegtuigen onder licentie in Oerlinghausen. Ondertussen verdiepte Kaiser zich met hulp van Waibel in de constructie van glasvezelversterkte kunststof en vanaf 1978 kwam wederom een legendarisch lesvliegtuig van zijn hand: de ASK-21 (tweezitter). Snel gevolgd door de ASK-23 (eenzitter). Daarna ging Kaiser op 61-jarige leeftijd met pensioen. Zijn ASK-21 is tot vandaag de dag het standaard opleidingszweefvliegtuig en ik durf de stelling aan dat een beetje ervaren zweefvlieger ergens in zijn of haar loopbaan, wel eens elementaire training heeft ondergaan op een door Kaiser ontworpen toestel.
op de Wasserkuppe, Duitsland, bij de "Der Berg der Flieger" staat een monument ter ere van Rudolf Kaiser.

Afbeelding
Foto: Ad Vercruijsse, Bron: aviator.nl (ingesloten foto) De voorwaartse pijlstelling valt hier goed op. Leuk detail: de letter 'W' in de belijning. Dat is een verwijzing naar 'Het Witterveld', een natuurgebied naast het TT-circuit bij Assen, waar tussen 1961 en 1990 een zweefvliegveld lag. Als je goed kijk op Google Earth zijn de drie lierbanen en de startplaats nog steeds herkenbaar in het terrein.

Waarom de voorwaartse pijlstelling?
Eigenlijk om een vergelijkbare reden als bij de Hansa jet: hierdoor kan de vleugelwortel verder naar achteren worden geplaatst en is er ruimte voor twee zitplaatsen. In het geval van zweefvliegtuigen met een hooggeplaatste vleugel levert het ook meer zijdeling zicht op voor de achter passagier/instructeur. De Ka-2, de K 7 en de ASK-13 hebben alle drie een 6 graden naar voren gebogen vleugels met een enkele draagbalk. Bij de ASK-13 is de vleugel ook nog eens lager geplaatst dan bij de K7, waardoor één grote geblazen kap mogelijk is die beide piloten een goed zicht rondom biedt.

De voorwaartse pijlstelling levert ook aerodynamische voordelen. Met een naar achteren liggende vleugelwortel en rechte vleugel zal het zwaartepunt (CG) ook ver naar achteren komen te liggen, Dat maakt het vliegtuig instabiel (of het krijgt een enorm grote staart ter compensatie). Met de voorwaartse pijlstelling komt het CG naar voren en wordt het toestel juist stabieler. Tevens blijven de rolroeren (ailerons) effectief bij een grote invalshoek omdat de luchtstroom naar binnen loopt waardoor de vleugelwortel eerder zal overtrekken dan de tips ter hoogte van de roeren. Bij een overschrijding van de kritische invalshoek reageert de ASK-13 dan ook duidelijk, zonder al te agressief te worden. Ze kan prima overtrekken en spinnen en laat zich gemakkelijk uit deze manoeuvres herstellen. De ASK-13 is toegelaten voor semi aerobatic manoeuvres.

Tot slot: door het voorlijke zwaartepunt komt de achterste piloot min of minder recht in het CG te zitten. Het zweefvliegtuig behoudt daardoor dezelfde trim instelling en vergelijkbare vliegeigenschappen, of er nu met één of twee piloten wordt gevlogen. Hierdoor is het ideaal voor een eerste solovlucht. En zo heb ik dus ook in 1989 mijn eerste solo op de ASK-13 gemaakt!

photo 597661
Eigen foto: De PH-516 in de lierstart op voormalig zweefvliegveld Witten (1989).

PH-516
En dat was op de PH-516, met constructienummer 13499 (het 499e toestel van dit type). Het werd op 18 april 1975 ingeschreven op naam van de Noord-Nederlandse Zweefvliegclub (NNZC). Na de sluiting van zweefvliegveld Witten (1990) heeft het gevlogen vanaf het nieuwe veld bij Veendam, waar de club vandaag de dag nog is gehuisvest. In 1999 kwam de PH-516 in particuliere handen en ging het vliegen van zweefvliegveld Nistelrode, waar het momenteel nog vliegt.

photo 597659
De kit is een (her)uitgave van Czech Master Resin kit CMR72-G043 uit 2014. Het is voorzien van een vacuform cockpit kap, PE delen en Nederlandse decals (helaas niet de PH-516).

photo 597657
De romp vergt wat schuurwerk aan de onderkant, waar deze was bevestigd op de gietmal. Ook de pennetjes waarmee de vleugels bevestig moeten worden zijn fragiel en ik denk dat ze weinig houvast bieden.

photo 597660
Dus daar is de boor in gegaan om een sterkere 'ligger' te bevestigen.

photo 597658
En hier zijn twee pennetjes aangebracht als nieuwe ligger en 1 pennetje om de vleugel in de juiste positie te houden. Die tweede pen is korter, omdat deze anders door de stoel van de achterpassagier zou steken. Het laatste pennetje moet op deze foto nog bevestigd worden.

En dat waren de eerste stappen. Het is een redelijk simpel model, maar er zitten toch leuke details in die wat aandacht zullen vergen. Wordt vervolgd!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2024 19:46 pm 
Brouwer

Duidelijke intro en leuk dat er eens een zwever wordt gebouwd. Veel plezier met deze.

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2024 10:59 am 
Brouwer

Leuk project! Ik heb één keer meegevlogen in een ASK-21 bij de KZC op de Langevelderslag. Ik heb de Revell 1:32 kit liggen maar ik vind hem te groot... Heb je al een oplossing voor de decals?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2024 23:42 pm 
Brouwer

Dit wordt wederom een juweeltje met jouw kunsten VJ! Ik heb ooit een vluchtje meegevlogen in de PH-791, was volgens mij in 2004 ofzo bij Lelystad.

Dus ik heb toen bij de LHS daarna een 1:72 kitje van deze kist te pakken weten te krijgen.
Erg slechte kwaliteit 1:72 resin ASK-13, heb geen doosje meer ervan, de linkervleugel is ooit afgebroken.. een vormloos vacform canopy die niet past, geen decals + geen detail etc dus nooit echt afgebouwd.

Deze ziet er al beter uit, dus in goede handen bij jou :wink:
Succes met de bouw!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2024 20:06 pm 
Brouwer

Zwevertjes zijn 'lief'. Na aankoop van een 'Waco' en een 'Horsa', heb ik nog 3 kleine 'Duitsers' weten te bemachtigen (alles 1:72). Voor weinig geld koop ik ze, meerdere gliders naast elkaar is leuker dan 1 glider.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2024 21:29 pm 
Brouwer

Wat een leuk projeft VJ, en eentje met een persoonlijke touch! Ik ga hem zeker weer volgen.

Van Czech Master resin heb ik jaren geleden ooit eens een KLm DC-2 gebouwd. Ik was toen erg te spreken over de kwaliteit. Ik ben benieuwd of jouw kit ook goed is.

KLAAR! Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel

Op de werkbank:
BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2024 10:55 am 
Brouwer

Leuke kit, zeg. Als ik die tegenkom ga ik er ook maar aan. Ik heb met dit type gevlogen op Haamstede. Ik krijg er nog steeds een dikke grijns van op mijn hoofd als ik eraan terug denk. Ik ben benieuwd naar je resultaat.

Cheers,
Jan

recent (nou ja, wat is recent?): EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2024 21:18 pm 
Moderator
Moderator

Héél leuk project.

Zou geweldig zijn als Revell nog wat meer zwevers zoals deze in 1/32 zou uitbrengen.

Heb met dit toestel gevlogen, moet zo'n 30 jaar geleden zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2024 20:59 pm 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Leuke kit, zeg. Als ik die tegenkom ga ik er ook maar aan. Ik heb met dit type gevlogen op Haamstede. Ik krijg er nog steeds een dikke grijns van op mijn hoofd als ik eraan terug denk. Ik ben benieuwd naar je resultaat.

Cheers,
Jan

Leuk he!? Dat is de charme van zweefvliegtuigen als deze: het is laagdrempelig (altijd wel een club waar je een keer mee kan en het is betaalbaar) en de ervaring hoeft niet onder te doen voor een back-seat ride in iets met meer vermogen. De toegestane belasting is −2,8 G en +4,8 G. Zonder speciale kleding als een G-broek en dergelijke is dat voor de meeste onder ons al voldoende om nét niet out te gaan! Een Top-Gun ervaring in het klein ;-)

malair schreef:
Van Czech Master resin heb ik jaren geleden ooit eens een KLm DC-2 gebouwd. Ik was toen erg te spreken over de kwaliteit. Ik ben benieuwd of jouw kit ook goed is.

Dick K schreef:
Ik heb ooit een vluchtje meegevlogen in de PH-791, was volgens mij in 2004 ofzo bij Lelystad. Dus ik heb toen bij de LHS daarna een 1:72 kitje van deze kist te pakken weten te krijgen. Erg slechte kwaliteit 1:72 resin ASK-13, heb geen doosje meer ervan, de linkervleugel is ooit afgebroken.. een vormloos vacform canopy die niet past, geen decals + geen detail etc dus nooit echt afgebouwd. Deze ziet er al beter uit, dus in goede handen bij jou

Dank voor het compliment. De kwaliteit van deze kit is top! Die 'oude' ASK-13 heb ik destijds ook gebouwd. Inderdaad een hele slechte kit met weinig details. Ik heb hem toen ook slordig gemaakt en het was hoog tijd voor een beter exemplaar. Deze is aan te raden!

Pascal Dupont schreef:
Héél leuk project. Zou geweldig zijn als Revell nog wat meer zwevers zoals deze in 1/32 zou uitbrengen. Heb met dit toestel gevlogen, moet zo'n 30 jaar geleden zijn.

Oh, gaaf. Dat zal dan al in Veendam geweest zijn, denk ik?

Dan nu tijd voor de update. Het heeft even geduurd allemaal. Druk met andere zaken. Maar af en toe krijgt deze aandacht en komen de laagjes verf. Steeds twee weken droogtijd is toch wel voldoende... :lol:
photo 600810
Eerst alles geel, zodat het rood mooi diep wordt.
photo 600808
Daarna het rood in meerdere laagjes. Rood dekt moeilijk, maar met het geel eronder komt dat wel prima uit.

photo 600809
In de basiskleuren. Het wit is wederom Inspire Base White. Dat blijft een prima tint wit en het spuit heel gemakkelijk weg met de airbrush.

photo 600806
Het matte zwart is de bekleding van de skid. Een metalen plaat, die als modificatie bij sommige toestellen is vervangen door een neuswiel. Het hoofdwiel van de ASK-13 ligt achter het zwaartepunt, dus als de voorste vlieger instapt, kantelt het toestel voorover en rust het op de skid. Deze configuratie maakt bediening tijdens start en landing gemakkelijk, wat een extra voordeel is voor een lesvliegtuig.

photo 600807
En de skid. Bij het landen zet de vlieger hem neer op het hoofdwiel, maar direct daarna komt de skid op de grond. De schuurt dus over de ondergrond, waardoor het landen op verharde banen niet mogelijk is (vandaar dus de modificatie met een neuswiel). De skid (of het extra wiel) geeft het toestel tractie, waardoor de kans op een 'ground-loop' wordt verkleint.

TheFlyingDutchman schreef:
Leuk project! Ik heb één keer meegevlogen in een ASK-21 bij de KZC op de Langevelderslag. Ik heb de Revell 1:32 kit liggen maar ik vind hem te groot... Heb je al een oplossing voor de decals?

AKS-21! Geweldige kist. Heb er tientallen uren op! Ja, die kit is wel groot... 1/72 komt prima uit voor zo'n modelletje. Het enige nadeel haal jij al aan: de decals. Dat is een uitdaging, want een enorm gepriegel. Ik ben begonnen met de cheat-lines voor op de romp. In de uitsparing moet straks de 'W' komen.
photo 600823

tot de volgende!
:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2024 13:17 pm 
Brouwer

Strak werk hoor! Ik gebruik sinds ik ben overgestapt op Revell aqua vaak matte verf waar ik dan achteraf een laagje glanslak overheen spuit. Ik vind matte verf een heel stuk beter dekken en door de snelle droogtijd gaat het ook makkelijker om meerdere lagen aan te brengen. Toch is het jou met die glanzende rode verf prima gelukt zo te zien.

Leent dit modelletje zich niet voor een leuk langwerpig dioramaatje met een sleper ervoor? 1:72 Cubje ofzo. Of werd je altijd gelierd zoals op je eerste foto?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]