Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Martijn,

Ja, ik ben al aan het kijken naar een printer die ook goed decals kan printen. Maar ik zou niet weten welke... Als ze nog leverbaar zouden zijn, zou ik een ALPS printer overwegen. Ze zijn wel refurbished op de markt, maar ik hoor net iets te veel spookverhalen van onderdelen die niet meer leverbaar zijn of onbetrouwbare leveranciers. Dus nog even verder zoeken. Ondertussen mag ik met Jelle meeliften op zijn volgende setje decals. Dat is top! Want ik durf Mika niet te vragen enkel twee regeltjes van elk 8mm te printen ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De laatste details zijn klaar.

photo 581639
Rechts de ADF-loop antenne en twee pitot buizen. Links heb ik de spiegeltjes gemaakt. Een aantal van de KLM DC-3's was na het schietincident voorzien van achteruitkijkspiegeltjes! Gewoon, van een auto gehaald en op de cockpit gemonteerd. Tot ver in WOII zijn ze gebruikt, want ze bleken best handig om goed te kunnen zien wie je op de staart zat. De latere C-47's waren voorzien van een astro dome. Primair bedoeld voor navigatie, maar natuurijk ook handig om rond het vliegtuig te kunnen kijken.

photo 581638
Alles aangebracht op de buik. Uit foto's blijkt dat tegen 1939 de meeste ADF loopantennes aan de onderkant waren aangebracht. Op diverse foto's van daarvoor zie je ze ook regelmatig op het dak.

photo 581637
Dit was ik bijna vergeten, maar de carburateur scoops waren onderdeel van de motor en staken door de motorbeplating heen. Daarom waren ze niet meegeverfd. Aan de onderkant voor de oliekoelers idem.

Nu even laten drogen allemaal en dan komen de (voorlopige) eindfoto's.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
photo 445686
Zo heeft ze 30 jaar in mijn vitrine gestaan. Mijn 'mooiste model', want ik had voor het eerst een spuitbus gebruikt. In de loop van de jaren werd de roep om een opknapbeurt steeds luider.

Here we go (ondanks de 30 graden, toch even de zon opgezocht). Zo staat ze er voortaan bij! De leuke historische feitjes heb ik erbij gezet voor de liefhebber.

photo 581831

photo 581833

photo 581832

Citaat:
Chronologisch overzicht van de gebeurtenissen
• 28 augustus 1939; de algemene mobilisatie van het Nederlandse leger vanwege het ondertekenen van een niet-aanvalsverdrag tussen Duitsland en Rusland. 30 van de 75 KLM-piloten werden opgeroepen voor militaire dienst. Het binnenlandse netwerk van KLM werd stilgelegd en zou niet meer worden opgestart tot 1945.

• 1 september 1939; begin WO2 met de inval in Polen. Vanaf dat moment werd het route deel Amsterdam-Napels op de Indië lijn enkel per trein afgelegd. De KLM-toestellen die op deze route vanaf Napels actief waren zijn nooit oranje geverfd.

• 3 september 1939; Engeland en Frankrijk verklaren de oorlog aan Duitsland (maar gingen niet over tot militaire actie: de ‘Sitzkrieg’). De Verenigde Staten verklaarde zich neutraal, net als België, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Het Europese netwerk van KLM werd opgeschort, behalve de route naar Kopenhagen.

• 13 september 1939; eerste Nederlandse oorlogsincident toen een Fokker T.VIII W, registratie ‘R-5’, van de Marine Luchtvaartdienst boven de oostelijke Waddenzee werd neergeschoten door een Duitse Heinkel He 115. De bemanning bleef ongedeerd en de Duitsers beweerde dat het per ongeluk was gebeurd, omdat het Nederlandse nationaliteitsteken op de Engelse leek.

• 26 september 1939; eerste beschieting van een burgervliegtuig in de tweede wereldoorlog toen KLM DC-3 ‘Mees’, op weg van Kopenhagen naar Schiphol, ter hoogte van Helgoland werd beschoten door een Duits watervliegtuig. Het kostte één passagier het leven. Alle operationele KLM-toestellen werden direct daarna voorzien van de tekst ‘HOLLAND’ in grote zwarte letters.

• 1 oktober 1939; voor beide schietincidenten werden officieel excuses gemaakt door de Duitse autoriteiten. Toch werd per Koningkijkbesluit vastgesteld dat alle Nederlandse militaire vliegtuigen moesten worden voorzien van oranje driehoeken en een oranje roer, allen voorzien van een 10 cm brede zwarte rand. Het moest de neutraliteit van onze strijdkrachten extra duidelijk maken.

• 7 oktober 1939; het 20-jarig bestaan van de KLM en er was bar weinig te vieren. Op de agenda stond enkel de “International Agreement of Protection of Neutral Aircraft” (bron: ‘The Stockholm Run: Air Transport Between Britain and Sweden During WWII’). Daarbij maakten de directies van de luchtvaartmaatschappijen van de neutrale landen (KLM, de Zweedse, Deense en Belgische luchtvaartmaatschappijen) afspraken om herkenning van burgervliegtuigen te optimaliseren en te standaardiseren.

• Vanaf november 1939 begon de KLM met het omkleuren van de Europese vloot, die vooral uit DC-3’s bestond. Daarvoor werd per toestel 45 kg oranje verf gebruikt; een toename van het gewicht en daarmee een beperking van de nuttige lading. Het netwerk op Brussel en Londen werd weer opgestart. De oranje toestellen werden voorzien van een geïmproviseerde autospiegel bij het linker cockpitraam, zodat de vlieger eventuele sluipaanvallers van achteraf kon waarnemen.

• 8 januari 1940 tot en met 27 februari 1940; na speciale toestemming van de Inspectie Militaire Luchtvaart werden DC-2’s PH-AKR ‘Rietvink’, PH-AKK ‘Kievit’ de PH-AKJ ‘Jan van Gent’ ingezet op de ‘IJsvluchten’, een luchtbrug naar de ingevroren en gesneeuwde Waddeneilanden en Urk, waar ook een aantal oranje DC-3’s aan deelnam. Er werden meer routes naar Scandinavië gestart.

• 1 april 1940; heropening van de route naar Oslo, waarbij gedurende slechts 8 dagen de DC-3’s PH-ALH ‘HOP’ en PH-ASK ‘Kemphaan’ werden ingezet.

• 2 april 1940; KLM opent de lange route naar Lissabon met de oranje geschilderde DC-3 PH-ARX ‘Xema’, in aansluiting op de PanAm Clipper service naar La Guardia, New York. De non-stop vlucht van 8 uur, met extra brandstoftanks in de cabine, verliep helemaal over water, om Frankrijk heen. Met geblindeerde ramen; de Fransen wilden geen pottenkijkers bij hun mobilisatie.

• 9 april 1940; de routes op Scandinavië worden per direct gestaakt vanwege de aanval van Duitsland op Denemarken en Noorwegen. PH-ASK ‘Kemphaan’ weet pas op 16 april het bezette Oslo te verlaten.

• 10 mei 1940; het eerste bombardement op Schiphol. In de vroege uren van die 10e mei verloor KLM 16 van haar 29 vliegtuigen die op Schiphol geparkeerd stonden aan Duitse bommen, met nog eens 11 beschadigde en slechts 2 onbeschadigde toestellen.

• 13 mei 1940; DC-3 PH-ARZ ‘Zilverreiger’ was drie dagen eerder zwaar beschadigd op Schiphol, maar werd tussen de gevechten door gerepareerd en op regeringsbevel door Koene Dirk Parmentier naar Shoreham gevlogen.

• 14 mei 1940; capitulatie en einde van alle KLM-operaties vanuit Nederland. De achtergebleven KLM-vliegtuigen werden gevorderd door de Duitsers.

Bronnen:
‘The Stockholm Run: Air Transport Between Britain and Sweden During WWII’
Luchtvaartkennis 2013-01 – uitgave van de KNVvL.
http://www.hdekker.info/DAGBOEK/d40.html
http://www.nederlandseluchtvaart.nl
http://www.key.aero/article/how-klm-kep ... ugh-europe


photo 581830

photo 581829

photo 581828


Citaat:
KLM-toestellen die de oorlog hebben overleefd
• DC-3 PH-ALW ‘Wielewaal’ overleefde de oorlogsjaren in de Oost en staat momenteel in een museum als enige en oudste door Fokker geleverde DC-3 ter wereld.
• DC-2 PH-AKH ‘Haan’ werd begin 1940 verkocht aan AB-Aerotransport. Via omzwervingen kwam dit toestel in Finland terecht, waar het zelfs als bommenwerper werd ingezet in de ‘Winter oorlog’ tegen de Russen. Het toestel heeft de geschiedenis overleefd en staat nu, prachtig gerestaureerd, in een Fins museum.
• DC-2 PH-ALE ‘Edelvalk’ kwam na de oorlog als enige DC-2 terug bij KLM als PH-TBB. Het werd direct doorverkocht en verongelukte in 1946 bij Malta.
• DC-3 PH-ALV ‘Valk’ kwam via omzwervingen in Spanje terug bij de KLM als PH-TBF, die het in 1946 doorverkocht naar Engeland. Het is later bij Rangoon door het landingsgestel gezakt en gesloopt.
• DC-3 PH-ARB ‘Buizerd’ ontkwam via Engeland en kwam na de oorlog kort terug als PH-TBD. Daarna werd het verkocht en via tal van omzwervingen werd het in de jaren ’70 opgeslagen in Aden waar het in 1979 is gesloopt.
• DC-3 PH-ARZ ‘Zilverreiger’; Gedetailleerde beschrijving volgt na de volgende foto's.

Bronnen:
‘The Stockholm Run: Air Transport Between Britain and Sweden During WWII’
Luchtvaartkennis 2013-01 – uitgave van de KNVvL.
http://www.hdekker.info/DAGBOEK/d40.html
http://www.nederlandseluchtvaart.nl
http://www.key.aero/article/how-klm-kep ... ugh-europe


photo 581826

photo 581827

c/n 2022 DC-3-194D (Fokker)
18.03.1938 PH-ARZ KLM ‘Zilverreiger’ Indiëlijn (12 stoelen)
Zomer 1939 PH-ARZ KLM ‘Zilverreiger’ Europa (21 stoelen)
13.05.1940 PH-ARZ KLM ‘Zilverreiger’ ontsnapt naar Engeland
25.09.1940 G-AGBE BOAC charter (KLM) Bristol-Lissabon lijn
Juni 1945 NL-201 No 1316 Dutch Dakota Flight (RAF transport command)
09.02.1946 PH-TBE KLM
19.08.1946 G-AGBE Skyways Ltd
18.11.1946 G-AGBE afgeschreven na noodlanding bij Lons-le-Saunier


De 'Zilverreiger werd in 1938 gekocht van Fokker voor fl244.000,- In augustus 1946 verkocht KLM haar aan Skyways voor £16.500,- Met de komst van een enorme lading C-47's toch niet zo waardevast...

Ze kwam aan haar einde als gevolg van het verliezen van oriëntatie in dichte mist op weg van London-Northolt Airport naar Geneve-Cointrin Airport. De gezagvoerder besloot daarop tot een noodlanding nabij Lons-le-Saunier in de Jura. Bij de landing gleed het vliegtuig enkele meters uit en raakte uiteindelijk een boom die de cockpit binnendrong en de gezagvoerder ernstig verwondde. Alle andere inzittenden werden per bus overgebracht naar Genève. Het vliegtuig werd afgeschreven.

Bronnen:
80 jaar Nederlandse Dc-3's en Dakota's 1936-2016 - Theo Wesselink
https://www.baaa-acro.com/aircraft/douglas-dc-3?page=37
http://www.hdekker.info

Er volgt nog een kleine update als de naam op de neus is aangebracht. Dat heeft geen haast.
Dank allemaal voor de aandacht en tot de volgende!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Je hebt er weer iets heel erg moois van gemaakt, ik vind de standaard ook erg chique. Ziet er lekker zwaar en robuust uit. De geschiedenislesjes zijn het ook altijd waard om te lezen!!
Die kleine zijspiegeltjes bij de cockpitramen heb ik nooit eerder gezien bij een DC-3.

Twee puntjes die mij opvallen of die ik zelf denk ik anders had gedaan:

- De stilstaande propellers op een vliegende kist vind ik eigenlijk toch een gek gezicht. Ik denk dat twee transparante schijfjes (met gematteerd effect in drie richtingen om de bladen te simuleren?) staan naar mijn idee wel echt mooier op zo'n vliegend model.

- De wash steekt wel erg hard af op het oranje, doordat er een heel raster van paneellijnen over het hele model ligt. Ik zou de wash wat selectiever hebben aangebracht. Wel vind ik dit nog steeds een stuk mooier dan een vlakke feloranje kist. Ik heb er zelf ook ooit een gebouwd, lang geleden. Volgens mij heb ik hem een tijd terug weggegooid. Die van jou is een stuk mooier :mrgreen:
photo 18668


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2023 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Twee puntjes die mij opvallen of die ik zelf denk ik anders had gedaan:
- De stilstaande propellers op een vliegende
- De wash steekt wel erg hard af op het oranje

Dank voor de feedback! Bij elk model leer je er wat bij. Ik heb geprobeerd de 'gelaagdheid' van alle panelen op een effen ondergrond weer te geven. Ik heb nu Flory Brown gebruikt om het afsteken te verminderen (en heb al veel weggepoetst), maar misschien had ik achteraf toch een nog lichtere kleur kunnen gebruiken. Of helpen al die lijntjes en rivets niet op een lichte ondergrond. Voor blank metaal of donkere camo gaat dat beter. Bij het volgende model (Twin Beech 1/72) twijfel ik ook of ik extra lijntjes en rivets ga aanbrengen. Less is more...?

En over de blurred props... daar was ik net mee aan het experimenteren!
photo 580727
photo 580729
photo 580728
Zo iets? Ook hier is 'less is more' de les geweest ;-) Voor de DC-3 had ik nog een setje needle pins liggen (meer dan een half jaar geleden gespoten, met de DC-2 props mee) en die vind ik zo mooi staan. Maar wie weet voor een volgende.

PS: die oranje C47 ziet er zo op het eerste oog prima uit!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2023 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Weer een knap stukje Nederlandse History neergezet, is altijd een genot om te
kijken en te lezen, zelf vind ik dat altijd wel leuk om de history te lezen het
onderwerp........

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2023 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Een waar huzarenstukje VJ, zoals eigenlijk altijd! Ik vind hem schitterend geworden. Je details komen ook weer erg goed uit te voeten. Je verslag heb ik ook weer met veel plezier gelezen. Ik ben dol op die historische achtergrond.
TheFlyingDutchman schreef:
De wash steekt wel erg hard af op het oranje
Hier ben ik het wel een beetje mee eens, maar aan de andere kant, ik denk niet dat deze toestellen er altijd erg schoon uitzagen...

Voor wat betreft de volgende: ga je een civiele of militaire Twin Beech maken?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2023 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Een waar huzarenstukje VJ, zoals eigenlijk altijd! Ik vind hem schitterend geworden. Je details komen ook weer erg goed uit te voeten. Je verslag heb ik ook weer met veel plezier gelezen. Ik ben dol op die historische achtergrond.
TheFlyingDutchman schreef:
De wash steekt wel erg hard af op het oranje
Hier ben ik het wel een beetje mee eens, maar aan de andere kant, ik denk niet dat deze toestellen er altijd erg schoon uitzagen...

Voor wat betreft de volgende: ga je een civiele of militaire Twin Beech maken?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2023 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
ik denk niet dat deze toestellen er altijd erg schoon uitzagen...
Voor wat betreft de volgende: ga je een civiele of militaire Twin Beech maken?

Dank voor de feedback. De toestellen hebben natuurlijk maar een korte periode in het oranje gevlogen. Of ze echt vies waren... ik ga eens nadeken hoe ik de lijntjes op de romp alsnog iets kan terugbrengen. Met het blote oog en op een afstandje ziet het er prima uit, maar ik zie ook wat jullie zeggen op de foto's. Het had iets minder gekund en dat wil ik proberen alsnog te bereiken. Een uitdaging, maar elk project leer je er wat bij.

Wat betreft de volgende projecten (het wordt waarschijnlijk een duo) ben ik toestemming aan het vragen voor fotogebruik en doe ik wat research. Ik hoop dat jullie het interessant vinden; voormalige RLD "beproevingsvliegtuigen"... (geen Dakota dit keer).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
WINTER UPDATE:
malair schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
De wash steekt wel erg hard af op het oranje
Hier ben ik het wel een beetje mee eens, maar aan de andere kant, ik denk niet dat deze toestellen er altijd erg schoon uitzagen...


Met deze kritiek (waar ik het mee eens ben) ben ik aan de slag gegaan. Na wat probeersels heb een mengseltje gemaakt van witte en licht bruine Flory Wash, waarmee ik de paneellijnen opnieuw heb bewerkt.
photo 591376
Bij het opdrogen sloeg het een beetje wit uit, maar bij het wegvegen (dat is het mooie van Flory Wash, dat kan bijwijze van spreke nog een dag later) was het resultaat prima. De donkere lijnen blijven zichtbaar, maar minder prominent. Het is aan jullie om te beoordelen of het een verbetering is.

Tegelijkertijd kwam een een hele klein, maar leuke verassing door de brievenbus:
photo 591377
Dank aan Jelle (en Mika) voor 8mm decal met de naam van de vogel!

photo 591375

En toen ging het zowaar ook nog sneeuwen. Helemaal bijpassend, want de Sinaasappelkistjes van Plesman hebben voornamelijk gevlogen in de barre winter van 1939/1940. Dus het oranje, afstekend op de witte sneeuw is eigenlijk het ideale beeld bij dit toestel!

photo 591380

photo 591378

photo 591379

Ik ben benieuwd hoe jullie hem zo vinden.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement