Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Juggernaut schreef:
@ Jelle, ik kan er gigantisch naast zitten, maar er staat me iets bij dat er ook een versie was met voorwaardse pijlvleugels :?: :?: :?:
Enne, weet je zeker dat je überhaupt iets aan kan vangen met dat beroerde plastic?


Ik ben er niks over tegengekomen in elk geval, maar ik zal opletten dat ik de vleugels er niet achterstevoren op lijm :wink:

Enne, dat plastic... Eigenlijk valt het uiteindelijk best mee. Zodra je de onderdelen even hebt opgeschoond komen er redelijk zuivere onderdelen onder tevoorschijn. Het plastic laat zich ook lekker bewerken, is niet te zacht en ook zeker niet te hard. Waar het plastic zo bobbelig is brengt een laagje plamuur uitkomst. Eigenlijk zijn vooral de kleine onderdeeltjes een probleem, maar als je een flinke doos reserve-onderdelen hebt en niet bang bent voor een leuke scratch-uitdaging is dat heus op te lossen.

Met die voorwaarde pijlvleugels... hebben we het dan toevallig over de HFB 320 Hansa Jet?

Mooi vorderingen Jelle! Genieten dit. Met een beetje aandacht en geduld kan je er een juweeltje van maken!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
tsjopper bob schreef:
Hmmmm....., ergen vermoed ik dat Rob Hamann deze ook eens heeft gebouwd, flink wat jaartjes geleden. Ik kan alleen het topic niet vinden.

Klopt, lees nog eens even goed mijn beginpost door :D Ere wie ere toekomt, want Rob's bouwverslag staat hier open tussen de andere tabbladen met detailfoto's!

Dat heb ik even gemist tussen alle lappen tekst door, dank. Dan is mijn geheugen toch zo slecht nog niet.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
TheFlyingDutchman schreef:

photo 572286

Daarin schreef Lex:
ph-adk schreef:
Tof dat je ook een prototype bouwt en geen saaie Cimber kist.


Sorry, Lex!


Haha, geen sorry natuurlijk, gelukkig verschillen smaken in 2023 nog steeds. Bovendien, smaken kunnen veranderen: ik kan die vikinghelm achterop ineens heel erg waarderen. Het is geen saaie Sabena S zullen we maar zeggen :P

Ik heb deze echt wel op mijn to do list staan, maar dan in die gekke ATTAS versie. Nou, ik ga je op de voet volgen natuurlijk. Heel veel succes en plezier, echt weer een onderwerp voor jou dit :brouw: Mooi werk aan de ramen, die ga ik ook gebruiken.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2023 13:31 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Vintage Jet schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
Juggernaut schreef:
@ Jelle, ik kan er gigantisch naast zitten, maar er staat me iets bij dat er ook een versie was met voorwaardse pijlvleugels :?: :?: :?:
Enne, weet je zeker dat je überhaupt iets aan kan vangen met dat beroerde plastic?

Ik ben er niks over tegengekomen in elk geval, maar ik zal opletten dat ik de vleugels er niet achterstevoren op lijm :wink:

Met die voorwaarde pijlvleugels... hebben we het dan toevallig over de HFB 320 Hansa Jet?


Ik denk dat je gelijk hebt, VJ. Kennelijk had ik een Hansa Jet/ VFW614 hybride in m'n hoofd zitten.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De vorige update sloot af met het dichtlijmen van de romp. Nu tijd voor de motoren!

Martijn schreef:
Ik heb trouwens altijd het gevoel gehad dat de motoren te klein zijn bij dit model. Wat is jouw mening hierover?


Dit heb ik uitgezocht, en de conclusie is: de grootte van de motoren is prima, maar de pylonen moeten worden opgehoogd. Hierover later meer.

De motoren heb ik eerst ruw in elkaar gezet met de fanblades van de 1:200 MD-80. Zelfs in die kleine schaal waren ze te groot voor de 1:144 motoren van de VFW, dus moesten ze rondom wat worden bijgewerkt. Op de foto het eerste begin gemaakt, lekker hoekig, later natuurlijk nog wat ronder gemaakt. De spinner was te puntig, en heeft een rondere vorm gekregen.
photo 573150

Aangezien de fanblades in een geultje vallen hoeven ze niet perfect rond te zijn. Ik heb het geultje wel flink uit moeten diepen. Rechts is gedaan, links nog niet, let ook op die grote gietafdruk!
photo 573148



De straalpijp met uitlaatkegel van de kit (rechts) vond ik ook niet erg strak gegoten, dus daarvoor heb ik een beetje zitten puzzelen.
Uiteindelijk heb ik de (holle!) straalpijpen van een Revell BAe-146 gepakt.
photo 573149

De straalpijpen waren te kort, en daarom heb ik ze op de slecht gegoten wieltjes uit de kit geplakt om ze te verlengen. Komen ze toch nog van pas! De kleine puntige uitlaatkegels heb ik gemaakt door stukjes sprue in een boormachine te klemmen en zo als een soort draaibank in vorm te schuren. Dat ging overigens een stuk minder makkelijk dan het klinkt. Na flink wat schuurwerk had ik zoiets:
photo 573138

Dan nog even over het formaat. Ik schrok even toen ik de opmerking van Martijn las, want hele nieuwe motoren zouden 3D-print-werk hebben moeten worden want zo ver gaan mijn scratchvaardigheden niet. Deze mooie schaaltekening heb ik even gepikt uit het topic van Rob.
Afbeelding

Als je er dan ook nog foto's van het echte toestel bij pakt wordt vrij snel duidelijk dat er iets niet helemaal in verhouding is. De hoogte van de pylons (de pilaren waar de motoren op staan) moet, in het voorste stukje bij de inlaat, bijna even groot zijn als de diameter van die inlaat! Of toch wel zeker tweederde daarvan. En dat is in de kit bepaald niet zo.
photo 573140


Aan de hand van deze tekening heb ik uitgerekend dat de motoren van het randje van de inlaat tot het puntje van de uitlaatkegel 19,5 mm lang moeten zijn. En... de motoren zijn zelfs ietsje te groot! Maar, zeg ik er meteen bij, dat komt door mijn scratchwerk. Gebruik je het slecht gegoten straalpijp/uitlaat blobje van de kit, dan is de grootte best netjes. Op de foto ben ik al begonnen met het ophogen van de pylons.
photo 573142

De motoren zijn trouwens wel echt klein. Hier vergeleken met de motoren van de Airbus A318, die toch ook al niet bepaald enorm zijn:
photo 573143

Met behulp van goede stevige waterproof schuurblokjes waren de pylons behoorlijk snel in vorm gevijld. Een stukje Evergreen staaf zorgt ervoor dat de motoren toch nog netjes kunnen vastklemmen in de sleufjes in de vleugels. De aansluiting is nu netter dan het was, ze gaan er nu vrijwel naadloos op en dat was eerst niet bepaald het geval. Super fijn, want dan kan ik ze makkelijk los houden tijdens het spuitwerk.

Ik gebruik sinds kort trouwens vaak Revell Aqua 91 (ijzerkleur) om te checken of ik onderdelen goed strak heb afgewerkt. Hoewel het met maar één laagje met de kwast vrij vlekkerig blijft, droogt het qua textuur erg strak en snel op en het is een stuk makkelijker dan de airbrush erbij te pakken en echte primer te gebruiken (voor mij wel, althans).
photo 573145
photo 573147

Van de motoren gaan we naar de wielbakken. Als het landingsgestel van de VFW-614 wordt ingetrokken, blijven de buitenste hoofdwielen zichtbaar in de buik. Dit is eenvoudiger uit te voeren dan wieldeuren die het hele landingsgestel onzichtbaar opbergen. Hetzelfde concept zie je op veel andere verkeersvliegtuigen zoals de Boeing 737, Embraer E-jets, de ATR-propellertoestellen, de Bombardier CRJ's, de Airbus A220... een beproefd principe, kun je wel stellen.
Dat betekent natuurlijk wel dat, bij een uitgeklapt landingsgestel, twee gapende ronde gaten in de buik van het toestel zitten. Het oog wil ook wat, en de kit biedt geen enkel detail en ook is de wielbak te ondiep.

Maarja, zie maar eens informatie te vinden over hoe de wielbakken van dit obscure vliegtuig eruit zien. Op Airliners.net staat wel deze gave foto en Rob heeft me een aantal hele mooie technische tekeningen gestuurd waar een en ander op is te zien.

Ik ben maar gewoon lekker gaan snijden en plakken, en heb vooral niet teveel gekeken naar hoe het hoort.
photo 573136

Ik vind het inbouwen van zo'n wielbak nadat de romp al gesloten is trouwens een stuk makkelijker, omdat je daardoor geen gezeur meer krijgt met romphelften die na je knutselwerk niet meer passen.

En na een likje verf en wat Revell pigmentpoeders heb je zoiets:
photo 573137
photo 573139

Toen kon ook het paneeltje met de ronde gaten op z'n plek worden gezet en vlak worden geschuurd met de rest van de buik. Op deze foto is de neuswielbak ook te zien, maar daar heb ik amper detail in aangebracht op een paar ribbetjes na.
photo 573146

Al met al begint het er al aardig op te lijken, maar we zijn er nog lang niet. In de kerstvakantie dacht ik nog heel optimistisch dat ik het model in het laatste weekend wel in de primer kon zetten, maar er moet nog een hoop gebeuren. De volgende stap is het helemaal helder polijsten en daarna afplakken van het cockpitraam, en ik ga een aantal paneellijnen inkerven. Op de romp ontbreken ze geheel, op de deurtjes na, en die op de vleugels moeten opnieuw worden uitgediept.
photo 573144

Groetjes Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op za 14 jan, 2023 12:48 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooie vorderingen Jelle!

Het ophogen van de pylons doet het model goed. Ze staan (stonden) inderdaad hoog op de vleugel.
Ook de wheel bays zien er goed uit. Leuk scratch werk. Weet je waarom die wielen nog zichtbaar zijn bij genoemde modellen? Omdat ze dicht bij de grond staan! Dan hoeft de afdekkende plaat niet te lang te zijn (ze hoeven immers niet de gehele wheelbay af te dekken). Het scheelt ook gewicht om niet een tweede deur te plaatsen. Bij de Airbus A320 is dat anders opgelost. Daar is er een extra 'main door' die de gehele ruimte afdekt. Die is standaard gesloten als het landingsgestel is uitgeklapt, maar kan wel volledig geopend worden op de grond vanwege de lengte van de poten. Het nadeel van deze configuratie kom je tegen bij een take-off waarbij een motor uitvalt. Dan is het zaak snel het gear op te halen om de weerstand te verminderen. Echter, met het openen van de main gear door neemt de weerstand (in deze penibele situatie) tijdelijk toe...

Heb je deze twee links al gezien?

http://aviadejavu.ru/Images6/AE/AE71-12/19-2.jpg

http://www.primeportal.net/hangar/ulric ... php?Page=1

Het ziet er al goed uit! succes met het scriben en polijsten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Goede aanvulling VJ, ik had er nog niet eens over nagedacht dat zulke grote luiken in de buik (buikluiken?) in de weg kunnen gaan hangen als een vliegtuig laag op de pootjes staat. Bij de Boeing 727, die toch ook niet al te hoog van de grond staat, zijn de wielluiken uitgevoerd als een soort terrasdeuren met een knik in het midden.

Nu vroeg ik me wel meteen af hoe dat dan zit bij de Fokker 70/100, en het antwoord is te zien in dit filmpje... die deurtjes maken in geval van een storing dus wel een mooie tekening op het asfalt :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=xViNHu0 ... 235FireFly

En dank voor de linkjes! Ik had ze inderdaad al gevonden, en het frustrerende vond ik dat de maker van de walkaround niet ook even zijn camera wat verder in de hoofdwielbak had gestoken. Verder staan er wel bruikbare foto's in. Van Rob heb ik ook zo'n technische tekening gehad, maar dan vanuit een andere hoek. Ik ging bijna overwegen om er een volledig interieur in te gaan maken, maar dan hadden de cabineramen ook open gemoeten en daarvoor is mijn aandachtsboog te onvoorspelbaar. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Sinds de laatste update heeft er een hoop schuur- en plamuurwerk met een tussentijdse ronde primer plaatsgevonden, maar uiteindelijk stond deze malle Duitse Hollander naar tevredenheid in de grondverf.
Daarvoor moest ik wel het zelfgemaakte doorzichtige cockpitraam afplakken. Hiervoor gebruik ik een gelamineerde kopie van het decalvel, dat ik gebruik als snijmat met ingebouwd sjabloon. Werkt redelijk goed, al komen met de losgesneden stukjes tape ook steeds de stukjes plastic van het lamineervel mee, die je er dan dus steeds af moet peuteren.
photo 574329

photo 574331
photo 574332

Van onderaf gezien is de gelijkenis met de Fokker F.28 opvallend:
photo 574330
photo 574328

Ik heb overigens geen idee of de ontwerpers van Fokker hier ook inderdaad de hand in hebben gehad of dat het toeval is. De gelijkenis houdt ook best snel weer op, want de VFW-614 heeft nogal bizarre flap track fairings (de stroomlijnkappen rondom de rails van de flaps, ook weleens 'kano's' genoemd). Die van de VFW splijten namelijk open als de knop van een bloem op het moment dat de flaps uitschuiven:
https://www.planespotters.net/photo/980 ... er-vfw-614

Nadat ik de laatste oneffenheidjes had weggewerkt kon de witte verf erop. Ik moet nog even wennen aan mijn nieuwe H&S Evolution, maar het is er mooi op gegaan al zeg ik het zelf. Ik heb ook meteen de tape van de cockpitraampjes er weer af gehaald, en het resultaat valt me niet tegen!
Bij de VFW-614's van Cimber waren de staartvleugels wit in plaats van grijs. Dat zie je niet heel vaak op airliners die geen T-staart hebben, en al helemaal niet in die tijd.
photo 574333

Komend weekend ga ik aan de slag met meerdere spuitklusjes: het grijs op de buik en vleugels, en het blanke metaal op de motorgondels en de vleugelvoorrand. Ook kan ik in de volgende update misschien al wat laten zien van het landingsgestel.

Groetjes!
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
ziet er heel strak uit Jelle! Dat cockpitraam is mooi gelukt zo te zien. Gaaf stukje ook van die 'kano's'. De overeenkomsten waren me nog nooit zo opgevallen, maar nu je het zo zegt...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb lekker doorgewerkt afgelopen week. Ik heb het grijs op de romp en vleugels gespoten. Rondom de bevestigingsplek van de motoren is op foto's een lichter grijs vlak te zien. Ik vermoed dat hier een soort slijtvaste verf is gebruikt zodat monteurs daar veilig kunnen staan als ze aan de motoren werken. Ook heb ik een beetje post-shading geprobeerd: met een lichtere kleur uit de losse pols op strategische plekken wat lichtere vlakken aanbrengen. In dit geval op de flaps en de rolroeren en een klein beetje rondom de weinige paneellijnen. Het is op de foto niet heel goed te zien.

photo 574535
photo 574537

De motoren hebben diverse basiskleuren gekregen zodat de aluminiumkleur straks ook verschillende tinten krijgt. Helaas is hier wel al het probleem te zien waar ik snel tegenaan ga lopen, en dat ik echt had moeten kunnen zien aankomen...
photo 574536

Metallics zijn prachtig om mee te werken, maar de ondergrond moet écht strak zijn. Je komt niet weg met een te korrelige laag primer, want de metaalkleur versterkt dit soort oneffenheden ontzettend. Nu ziet het er op deze foto nog eens extra dramatisch uit door de close-up, het valt in het echt mee doordat het zulke kleine dingetjes zijn. Maar... dit ga ik wel opnieuw doen. De motoren hadden niet op een meer prominente plek kunnen zitten, en een mooie gevarieerde metallic finish moet van de motoren echt de kersjes op de taart maken. Het zijn nu meer de verlepte partjes mandarijn die je het liefst meteen van je taart af wipt.
photo 574540

Ach, kan gebeuren, het hoort bij de hobby. Ik moet nog wennen aan de snufjes van mijn nieuwe airbrush: een luchtdrukregelaar op het pistool (nauwkeuriger dan via de compressor) en een naaldstandbegrenzer. Beiden erg nuttig, maar zoals jullie ook weten hangt een goede paintjob van een hoop factoren af.

Met de matig gelukte motortjes vastgeklemd op het toestel begint het er desondanks wel erg leuk uit te zien, vind ik!
photo 574539
photo 574538

Zoals jullie hebben kunnen lezen was de bouw van deze kit nogal uitdagend. Ik had de hele tijd in m'n hoofd dat de decals in elk geval in orde zijn (op de missende registratie voor onderop de vleugel na). Helaas bleek dit valse hoop.
Het is bij dit soort grote decals verstandig om eerst even te bekijken hoe het allemaal moet passen voordat je ze in het water dompelt. Ik stuitte op het volgende...:
photo 574543

Wanneer je de achterste deur op de juiste plek wilt laten uitkomen, is de decal aan de voorzijde een flink stuk te lang en aan de achterzijde juist te kort. Het hoort er ongeveer zo uit te gaan zien:
photo 574545

Er zit een raampje teveel in de rij tussen de nooduitgang en de cockpit. Dit was met wat knipwerk eenvoudig opgelost. Ook aan de andere zijde moet er wat geknipt en gehusseld worden. Uiteindelijk reduceert dit het probleem tot het volgende stukje:
photo 574544

De lijn is niet lang genoeg, en redt het daardoor niet tot aan de staartvleugels. Op de foto van het echte toestel is ook te zien dat de vertrappingen in de sierband op de verkeerde plek zitten.
Nu is dit probleem best makkelijk op te lossen met een tweede decalvel. Daaruit kunnen de ontbrekende stukken worden geknipt en zo in elkaar gepuzzeld. Op mijn vraag aan Laurent van F-RSIN of ik een tweede vel mocht kopen om de passingsproblemen op te lossen, kreeg ik binnen een dag antwoord: er komt een extra decal gratis mijn kant op. Top!

De decals werken overigens heel erg fijn. Ze zijn heel scherp gedrukt, zijn lekker dun en drogen mooi strak op. De grotere decals scheuren vrij snel, en kunnen daarom beter worden opgeknipt, maar dat advies geldt eigenlijk voor alle grote decals.

Let trouwens ook eens op de evacuatie-markeringen op de vleugels. De eerste keer dat ik zie dat de pijltjes naar voren lopen! Zal wel te maken hebben met de motoren, je hebt liever geen paniekende passagiers vlak naast de hete delen van de uitlaat.
photo 574542

Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn irritatie over deze kit vrij hoog zat toen zelfs ook de decals niet bleken te kloppen. Ik weet dat F-RSIN een éénmanszaakje is, maar dit is gewoon geen goede kit, ook niet naar F-RSIN's standaard. Ik heb echt wel iets betere gietkwaliteit gezien bij de andere kits, en ook de proportionele foutjes zoals bij de motoren ben ik niet echt van hem gewend. De nette service maakt een hoop goed, en ik heb nog altijd plezier in dit projectje, maar met deze kit wordt de plank gewoon flink misgeslagen.

Terwijl ik moed verzamel om de motoren weer kaal te maken en opnieuw te spuiten, ben ik verder gegaan met het landingsgestel. Daarover meer in de volgende update (en ja, ik weet dat ik dat vorige keer ook zei).

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement