Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2022 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Tijd voor een update. Zoals gezegd wil ik deze kist als vliegend bouwen. Dat betekent dat er wat werk aan de vleugels is. De flaps moeten uit en de buiging moet net de andere kant op. In onderdelen ziet het er dan zo uit:

photo 562559

De uitgezaagde flaps bestaan dan uit drie delen. Bij de bovenkant ligt de splitsing van twee bouwdelen net op een derde van de flap. En die twee stukken zijn dan net van de twee soorten in de kit (dunne Heller en dikke Italeri delen). Dat zal best gedoe gaan opleveren om daar weer een mooi geheel van te maken. Ter versteviging heb ik twee stukke staaldraad door het middendeel gestoken. Staaldraad is vrij en te zwaar. De bovenkanten van de vleugel heb ik aan elkaar gezet en toen stonden de tips mooi omhoog. En ik had maar een hele kleine correctie nodig om de tips uitgelijnd te krijgen. Als de onderkant er ook tegen komt, dan ziet het er naar uit dat de vleugel dan weer nagenoeg recht zijn, zoals ze moeten zijn.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2022 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De flaps zitten in elkaar, met wat kunst en vliegwerk. Ze moeten wel aangevuld worden, want ze schuiven uit. Dat ligt nu geplamuurd opzij om moed te verzamelen.

Intussen ben ik met het interieur aan de slag gegaan. De cockpit is matig qua uitvoering. De basis is sowieso CL-215. En daar zijn dan nieuwe decals voor de dash aan toegevoegd. De zijconsoles ontbreken. Ik ga niet alles oplossen, maar er moet wel iets gebeuren. Om te beginnen het cockpit dak, dat de kleinere 215-console heeft. Daar heb ik een grotere overheen gezet en er wat dingetjes bij geverfd.

photo 562561

Een vliegend model maken zonder bemanning is natuurlijk ook knullig. Ik had nog wat poppetjes van Italeri rondslingeren. Daar moest wel het een en ander aan gebeuren. Ik heb heel wat foro's op het internet zitten bekijken. En uiteindelijk is dit het geworden. Een franse crew met hun oranje overalls. Grappig was dat op de foto's alle Fransen netjes in de gordels zitten, terwijl hun Canadese en Italiaanse collega's kennelijk heel vaak zonder gordels vliegen. Dus de gordel heb ik toegevoegd, zoals verder op te zien is.

photo 562560

De dash had de ronde klokken van de 215 als reliëf, terwijl de 415 beeldschermen heeft. Die heb ik daarom maar vlak gemaakt en daarna de decal erop. De middenconsole bleek net iets te klein voor de decal. Dat heb ik maar zo gelaten, want anders is die decal waarschijnlijk stuk voor de nieuwe console op zijn plek zit. Ik heb de grote rode emergency dump handles eraan toegevoegd. Ik heb zijpanelen gemaakt, door de schuine wand van de kit af te zagen en er een plaatje evergreen op te plakken. Daarna wat stippen en strepen om het op een zijconsole te laten lijken. Met drybrushing heb ik nog iets van gebruikssporen toegevoegd. En toen een frontaal portret van de mannen gemaakt met de rompdelen er losjes omheen.

photo 562562

Ook de rest van het interieur is in de kleur. Daar heb ik verder niets aan geknutseld, want dat is toch niet te zien door die paar hele kleine raampjes.

photo 562563

En dat was het weer even.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel fraai! Ik kan een interieur altijd enorm waarderen. Dit gaat er heel strak uitzien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Grappig detail van die gordels. Ik kan me niet voorstellen dat de Franse automobilisten diezelfde mentaliteit hebben :roll:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe klein die watertanks lijken in verhouding tot de beschikbare ruimte. Nu is water natuurlijk ook wel bedrieglijk zwaar, dus ik snap dat ze er niet mee weg zouden komen om de hele cabine vol te scheppen, maar als je dit vergelijkt met een helikopter die zo'n zak omhoog hijst lijkt de Canadair niet echt z'n best te doen... :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Dank mannen :D

TheFlyingDutchman schreef:
Grappig detail van die gordels. Ik kan me niet voorstellen dat de Franse automobilisten diezelfde mentaliteit hebben :roll:

Daar kan ik me ook weinig bij voorstellen :lol:.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk project, ik zag deze vakantie menig Canadair vliegen, maar dat was in Zuid Italië waar ook vaak branden zijn.
Daar doen ze overigens ook veel bluswerk met helikopters en bluszak.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Na die laatste foto kon de romp dicht. Alleen toen kwam ik nog een foto tegen waarbij de trap achterin staat. Wat wel logisch is, mocht je ergens naar toe moeten uitwijken. Dus die heb ik er via de opening waar de vleugels komen achteraf erin gefrommeld.

photo 563092

En via datzelfde open dak heb ik nog een laatste foto van de cockpit gemaakt voordat alles helemaal dichtgeplakt wordt voor het spuitwerk.

photo 563093

De neus aan de onderkant bestaat uit een apart deel. Daar moet volgens de handleiding 30g gewicht in. Ik heb er nog wat meer in gedaan, zo'n 40g totaal aan oud soldeerdraad. En ik als ik de vleugels erop klem, dan is het maar net in balans op de plek waar het hoofdlandingsgestel zit. Dus ik vermoed dat je met 30g een staartzitter kweekt. Ik kon de wheelbay er ook nog bij gebruiken om wat gewicht kwijt te raken. De passing van de neuswieldeuren viel me alles mee, daar heb ik niet teveel plamuur aan hoeven verbranden.

photo 563091

Speaking of which: plamuren is bij deze kit wel een ding, want het is één groot klinknagelfeest. De plekken waar ik toch met plamuur aan de gang moest zijn niet helemaal zo strak als ik het zou willen. Maar de opliggende klinknagels herstellen als je ze weggeschuurd hebt, vond ik helemaal een hobbel. Dan maar ietsjes aan randjes accepteren. Dat brengt me op een heel ander ding. Bij de kit zit één sprue van wit kunststof, waar onder andere de auxilliary fins en de kegel op de leading edge van de staart in zitten. Dat is een beetje raar plastic, het is een stuk zachter en een beetje rubberachtig, vergeleken met de gele sprues. Het knippen, snijden en schuren van dat spul moet je voorzichtig aanpakken. En als je alles klaar hebt voor montage, dan is de passing maar zo-zo.

photo 563090

Op de onderstaande foto zie je de afwijking van de vleugeldelen. De tip zit netjes op elkaar en bij de motorgondels staat de boel dan flink open. Maar het staaldraad in de vleugel wist daar wel raad mee.

photo 563087

De uitgezaagde flaps heb ik met wat strip en plamuur aangevuld. In de cirkel zie je een schuin stuk aan de onderkant van de flap uitsteken. Daar is Heller wat kort door de bocht gegaan en heeft de flap tot de romp door laten lopen. Dat stukje heb ik er nog afgesneden.

photo 563088

Het afgesneden stukje heb ik bij de romp toegevoegd, zoals je in de cirkel op de onderstaande foto kunt zien. Daar zie je ook de voorste helft van de flapscharnieren zitten.

photo 563089

Die flapscharnieren heb ik alle acht uit elkaar moeten knippen om de veranderde stand van de flaps te faciliteren.

photo 563086

De CL-215 heeft twee kleppen voor het lossen van het bluswater, terwijl de CL-415 er vier heeft (die overigens allemaal apart bediend kunnen worden). In de kit zitten de rompdelen van de CL-215, dus met de grote vierkante kleppen. Met een beetje scribewerk moet je er dan vier van maken.

photo 563094

En toen was het tijd voor de primer.

photo 563095

En dan moet de boel drogen :wink:
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Heel mooi tot nu toe... beetje jammer van de sinkmarks op de zijkant van de motoren, maar heel weinig aan te dien vrees ik (toch niet op een eenvoudige manier)

Knappe oplossingen, zoals met die staaf voor de stevigheid en uitlijning.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Silenoz schreef:
Heel mooi tot nu toe... beetje jammer van de sinkmarks op de zijkant van de motoren, maar heel weinig aan te dien vrees ik (toch niet op een eenvoudige manier)


Dat klopt helemaal, goed gezien. Er zitten zo hier en daar nog wel meer van dat soort onzuiverheden. Maar als je dat er allemaal uit wil halen, denk ik dat het handiger is om gewoon van scratch te bouwen. Maar al die klinknagels erop maken, dat zou voor mij wel een paar bruggen te ver zijn. Ik ben meer van het toevoegen, dan van het corrigeren, vrees ik.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik kwam laatst deze online tegen.... past hier wel denk ik:

photo 563217

Suces verder met deze

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement