Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Qua vorm kan je het niet beter krijgen van Authentic Airliners, alleen de fit is niet altijd even goed. In dit geval was de motor iets te breed. Maar ik ben wel wat gewend. Dit is in ieder geval het resultaat na het schuren en de primer.
photo 562915

Bij de vleugels moeten de flap fairings gelijmd worden. Hierbij is de fit wel prima.
photo 562917

Dan kunnen de vleugels gelijmd worden. Ook hier is de fit best wel goed. Wel moet er nog het één en ander geplamuurd en geschuurd worden.
photo 562916

photo 562920

photo 562919

Ik heb besloten de romp en de motoren alvast wit te spuiten. De vleugels en exhausts moeten dus eerst afgeplakt worden.
photo 562918

photo 562921

Zo ziet hij er uit na de spuitsessie.
photo 562922

Echter moet het meest lastige nog komen, het afplakken van de vleugels voor het spuiten van de vleugels en dan vooral de metalen flaps. Ik ben bang dat de gloss primer gaat doorlopen (gebeurt wel vaker, maar bij rechte lange stukken is de kans kleiner), dus ik moet nog even nadenken hoe ik dit het beste kan aanpakken. Misschien gebruik ik de techniek van VJ wel die hij bij de DC-2 gebruikt heeft.

Wordt vervolgd.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wow, mooi strak!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Inderdaad erg strak zeg.....het schuurwerk bij de staartmotor vind ik ook goed gelukt. Lijkt me nou niet de makkelijkste plek om dat mooi strak te krijgen aangezien die op de achterkant rust.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2022 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt mannen!

Oei, oei, alweer drie maanden gelden sinds de laatste update. Het duurt allemaal wat lang bij deze. Ik ben begin februari met deze begonnen en sindsdien heb ik al zes andere afgerond :shock: (De L-14, Convair 440, Il-14, Comet 4C, A220 en Falcon 20). Ik ga in ieder geval proberen deze nog voor het einde van het jaar af te krijgen. Moet lukken toch?

Het meeste werk van de laatste tijd is afplakwerk geweest. Allereerst de romp, zodat de vleugels (alsmede de stabilo's) gespoten konden worden. Voor de kleur heb ik deze keer MRP Boeing Grey gepakt (deze hoef je niet eerst te verdunnen). De kleur is perfect, alleen glanst deze niet. Op zich geen probleem om hier nog een laagje gloss overheen te spuiten (net zoals bij de Falcon 20), alleen doe ik het hier niet. Er is niet heel veel grijs zichtbaar straks en ik denk dat dit wellicht een mooier contrast geeft met het metaal. Zo nee, dan kan een gloss laagje altijd nog.
photo 568044

En dan kan de rest afgeplakt worden. Er zijn nogal wat variaties voor wat betreft het precieze metaal van de flaps en aangezien er geen foto's zijn van de bovenkant van de vleugels van Air Atlanta is het een beetje koffiedik kijken. Ik heb het daarom maar afgeplakt zoals ik het het meeste gezien heb op foto's.
photo 568045

photo 568042

Ook heb ik lang nagedacht hoe te voorkomen dat de zwarte glanzende primer onder de tape doorloopt. Deze is heel dun, dus dat gebeurt gemakkelijk (weet ik uit ervaring). Ik heb een beetje rond gelezen en een tip dit ik las was om eerst een laagje gloss te spuiten. Op deze manier "sluit je de naden van de tape af" (en mocht er wat doorlopen, dan is het toch maar doorzichtig). Het proberen waard, dus ik heb een laagje gloss gespoten.
photo 568041

En daar ben ik op dit moment. Ik ga er iets meer vaart achter zetten, dus hopelijk duurt de volgende update niet al te lang.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
We gaan gestaag verder.

De zwarte gloss is aangebracht.
photo 568378

Dan het metaal. Ik heb heel lang nagedacht over de juiste kleur (ik heb heel wat foto's bekeken). Uiteindelijk heb ik toch besloten de panelen en leading edges van de vleugels niet te glanzend te maken. Ik heb gekozen voor Alclad Semi matt Aluminium met een lichte waas van Inspire Chrome. Voor de exhaust van de motoren pak ik overigens Airframe Aluminium.
photo 568377

Zie hier het resultaat. Hier ben ik eigenlijk best tevreden mee. Wel komt er nog een flinke verwering overheen (zie verderop). Er zijn nog wat aandachtspuntjes, maar inderdaad heeft Alclad Gloss spuiten voor het spuiten van de zwarte glans goed gewerkt! Het is nauwelijks ergens doorgelopen.
photo 568376

photo 568379

Over de WBF was toch niet helemaal tevreden. Gelukkig is dit gemakkelijk te corrigeren (dat is dus het voordeel van een witte romp :lol: )
photo 568382

photo 568380

Dit ziet er beter uit zo lijkt me.
photo 568381

Ondertussen ook het landingsgestel een kleurtje gegeven. Dit zijn nogal wat onderdeeltjes, maar dat laat ik bij de volgende update wel wat meer in detail zien.
photo 568384

De inlet van de motoren is nu ook geschilderd met Chrome Silver van ModelMasters.
photo 568383

Dan de verwering. De vleugels van de L-1011 konden behoorlijk vies worden viel me op aan de hand van verschillende foto's. Daarnaast worden het daardoor ook minder van die grote stukken metaal en meer aparte panelen. Wel zijn de lijntjes wat ondiep, waardoor de verf niet goed zal blijven zitten. Ik heb ze dus eerst van te voren wat dieper gescribed.
photo 568385

En hier het resultaat tot nu toe. Het achtersteven heb ik ook vast verweerd. Op de vleugels komt overigens ook nog Coroguard, maar dat zal een decal van Nazca worden.
photo 568386

Het grote werk zit er in ieder geval op. Nu alleen nog het landingsgestel, lijmen van de horizontale stabilo's en motoren, aanbrengen van de details zoals de antennes en natuurlijk het decallen.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ze staat mooi strak 8n de verf. In je verslag heb je het over WBF. Kun je misschien ook uitleggen wat dat betekend want ik heb geen flauw idee.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Ferry!

fvdm schreef:
In je verslag heb je het over WBF. Kun je misschien ook uitleggen wat dat betekend?

Jazeker, WBF staat voor Wing Body Fairing. Dus in feite het gedeelte dat de vleugels met de romp verbindt :)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2022 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
wow, wat gaaf om te zien hoe strak je dat allemaal doet. En resin he... diep respect :lol:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2022 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap spuitklusje malair! Ziet er erg mooi uit. Moet de “WBF” van de hoogteroeren niet ook in aluminium? Hopelijk lukt het je om ‘m dit jaar af te krijgen, maar dat lijkt me toch ook geen halszaak. Het zou zonde zijn als de afwerking eronder te lijden heeft. Succes met het vervolg in ieder geval.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het is toch wel een heel gaaf vliegtuig, zoals jij hem neerzet. Een leuke uitdaging lijkt het me om die grote lappen corroguard op de vleugels een beetje visueel aantrekkelijk te maken, maar met jouw weathering-skills komt dat vast goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement