Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2022 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 feb, 2022 14:57 pm
Berichten: 21
Hey Allemaal,

Vandaag een nieuw project gestart. Een B737-800 in KLM kleuren 1/72 en ik heb er superveel zin an.

BPK heeft aangegeven dat ze ook een KLM versie uit gaan brengen, maar aangezien ze in Oekraïne zitten zal dat voorlopig niet gebeuren denk ik. (ze hebben daar wel iets anders aan hun hoofd)
Dat wordt dus zelf decals maken.

Ik ben van plan om er een diorama van een KLM 737-800 tijdens een A-Check in de hangaar van te maken. Niet het simpelste, maar het hoeft ook niet in een week klaar te zijn.

Omdat het een "Hangar Visit" wordt, zullen er een aantal deuren en panelen opengewerkt moeten worden. Daarvoor zal ik een tweede kit aanschaffen om daar de deuren/panelen uit te gaan halen. Niet de goedkoopste manier, wel de makkelijkste.

Ik zal proberen jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden via foto's en filmpjes op Youtube.

photo 557245

De Doos

photo 557246

De Inhoud

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2022 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk en interessant project, heel veel succes! Ik hoop wel dat je de YouTube-filmpjes als aanvulling blijft gebruiken en niet als kern van je bouwverslag want dan haak ik wel af vrees ik. Heeft overigens niets met de kwaliteit van je filmpjes te maken hoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 feb, 2022 14:57 pm
Berichten: 21
Dank je. Komt goed.

Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik echt serieus aan het bouwen ben geweest. Ik was blij verrast met de details van deze kit. Bijna gewoon eng.
Al heb ik wel een aantal "foutjes" gevonden. Die zal ik proberen zo goed mogelijk op te lossen.

photo 557340

De romp bestaat uit 4 delen. "t zal een klus worden om die onzichtbaar aan elkaar te bouwen.

photo 557341

Niet alle ramen zijn doorgedrukt omdat op die plek de ingang van het mal spuitstuk zit (en er zitten giet overblijfselen in de rest van de ramen.) dat zal ook netjes moeten worden afgewerkt.

photo 557327

photo 557326

Het model is voorzien van een "Airstair" luik onder de fwd entree door. Zoals eerder gezegd wordt het een KLM'er en die hebben geen Airstair. dit zal ook moeten worden aangepast.

photo 557323

De ramen zijn van iets dikker transparant materiaal dan de uitsparingen waar ze in moeten komen.

photo 557337

De regengootjes boven de deuren zijn iets te dik en er zitten "indrukken" rondom de goot. wegschuren, opvullen en herstellen met een Evergreen stripje dus...

photo 557335

Het model heeft Eye brow windows boven de cockpit.

photo 557346

Eye brow windows zitten bij de KLM -800's alleen op de registraties PH-BXA t/m -BXN. Deze zijn met een modificatie een aantal jaar geleden dicht gemaakt. Vandaar de dichte plaatjes op die plekken.

photo 557345


Bij de latere -800's zijn die plaatjes/windows al vanaf fabriek verdwenen.

Dat wordt dus kiezen welke registratie er gebouwd gaat worden. Windowtjes laten zitten BXA t/m BXN, of wegschuren BXU t/m BCL.

photo 557339

Helaas zit er ook een foutje/scheurtje in de mal. Onder de LH Horizontal stab. zit een vrij bijzondere bult.

photo 557342

Ook de vert. stab. heeft wat mal beschadigingen. Maar ook weer eng goed gedetailleerd.

photo 557336

Net zoals de schroefgaten in de tankluiken,

photo 557332

De engine cowls

photo 557333

En de spinner cones.

photo 557320

Helaas zijn het Goodyear banden. KLM heeft Michelin. Maar dat ga ik echt niet veranderen. 't kan ook te gek :? :roll:

Morgen beginnen met de bouw.

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Zo, dat is een groot model! Erg gave details wat ik zo kan zien op de foto’s. Ben zeer benieuwd. In de volg modus; veel plezier en succes vast!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 feb, 2022 14:57 pm
Berichten: 21
Dank je.

Enige correcties:

photo 557386

KLM heeft wel degelijk Good Year banden.

photo 557385

Maar ook Michelin... (had ik toch een beetje gelijk :wink: )

photo 557384


En de mysterieuze strip waarvan ik dacht dat het een mal beschadiging was, blijkt gewoon een strip te zijn die aan de rand van de APU door zit. :?

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een joekel zeg :shock: . Wat zijn de afmetingen als deze gebouwd is?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 feb, 2022 14:57 pm
Berichten: 21
FF kleine update. 't gaat niet snel maar zoals ik al zei: het hoeft niet in 1 week klaar.

Wolf73 schreef:
Wat een joekel zeg :shock: . Wat zijn de afmetingen als deze gebouwd is?

Cheerz :brouw:
Barry


Span = 549mm en Lengte = 476mm. Best een joekel inderdaad. En daar is de plaat voor het diorama nog niet bij opgeteld.

photo 558550

Deuren zijn uitgefreesd en cockpit parts afgebraamd. Strips onder de deuren voor de "vloer" en regengootjes hersteld.

Door mijn keuze voor een "hangar visit" moeten de deuren open wat wel wat consequenties met zich meebrengt. Het interieur is zichtbaar. Galley's nabouwen dan maar.

photo 558549

Om te beginnen bij Galley 1 (rechts vooraan, achter de cockpit)
In Photoshop alles verkleinen en delen in de diverse panelen. Dan van strip en plaat vormen uitsnijden/knippen.

(Gelukkig heb ik een Driessen achtergrond :lol: )

Voor het interieur heb ik een uitdaging. De stoelen en de rest van de binnenkant. Dat is niet te zien zonder verlichting binnenin. Is er iemand die mij daar tzt mee wil assisteren?

Tot volgende keer.

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel gaaf dit! Een 'vintage jet' mét interieur!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2022 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 nov, 2020 15:10 pm
Berichten: 7
Ik ga dit project volgen! Ik heb dezelfde kit gehaald, ik zit erover te denken om decals te bestellen bij DrawDecal, scheelt weer zelf maken. heel cool dat je er interieur in gaat zetten, moet ik zelf niet aan denken!

_________________
Rookie-mode enabled.

Lopende projecten: NF-5 demo 1981; KLM S-58ET; KLM DC-2.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BPK 737-800 KLM 1/72
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 feb, 2022 14:57 pm
Berichten: 21
Goed idee. Decals van Drawdecals. €45,00 op de website. (zonder verzend- en mogelijke invoerkosten weliswaar) Ik wacht op de KLM versie van BPK. Het hoeft toch niet in een week klaar :wink:

Door omstandigheden ben ik even te druk voor dit project. (werk, andere klusjes en het mooie weer :lol: )

Aan het eind van de week/van het weekend hoop ik meer ruimte te hebben. Dan volgt weer een update.

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement