Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Goed dat je het opnieuw hebt gedaan VJ, dat ziet er inderdaad veel beter uit zo!

Wat een geweldige foto trouwens. Dat is zeker een heel zeldzaam kleurenbeeld.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2022 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er goed uit. Knap staaltje scratchwerk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hallo allemaal,

Hierbij een update van steeds kleine stapjes die uiteindelijk een cabine hebben opgeleverd. Weinig vernieuwends na de DC-2. Ik heb dezelfde technieken en kleuren gebruikt. Er zal helaas niet veel van te zien zijn... (toch leuk om te maken).

photo 560017
Ik had nog een setje stoeltjes van de Revell DC-3 over. Maar ik kwam er net één tekort, dus die heb ik nagebouwd.

photo 560018
Drie van de vier KLM DC-5's waren voorzien van 22 passagiersstoelen en een kleinere radio operator ruimte/bagage opslag tussen cabine en cockpit. Echter, 'Wakago' was als enige toestel voorzien van 18 zitplaatsen en een toilet voorin de cabine, waardoor het middenstuk iets verder naar achteren liep.

photo 560021
Op deze foto is het langere middenstuk zichtbaar. De gedachten achter deze indeling was, dat passagiers nog verder van het motorgeluid af zouden zitten (zeg maar gerust: knallende herrie).

photo 560020
photo 560019
Details van de cockpit. De instrumenten zijn met decals aangebracht (foto's volgen ergens een komende update).

photo 560022
En alles op zijn plaats.

photo 560023
De cockpit was een stuk ruimer dan die van de DC-2. In de KLM configuratie was er nog een derde stoel aangebracht in het midden, voor de radio-telegrafist.

Wat ik niet heb nagebouwd (niet alleen omdat het niet zichtbaar zal zijn, maar vooral omdat het niet past onder de dikke resin vleugel) zijn de tussenschotten in de cabine.
photo 560028
Bron: Boeing (Douglas DC-5 sales booklet) /Stringer Collection via avgeekery.com

Om één grote dwarsbalk in de cabine te voorkomen (waar mensen hun hoofd tegen zouden kunnen stoten) waren de vleugels onderling met elkaar verbonden middels twee zware rompspanten, die door de passagierscabine liepen. De spanten bevatten driehoeksverbindingen en liepen zowel boven als onder in elkaar over. Vanuit de cabine zag dit eruit als scheidingswandjes, die de toch al kleine cabine verder verdeelde in compartimenten. Een slimme en redelijk vernieuwende constructie, maar mogelijk één van de obstakels (letterlijk) voor de praktische toepassing op grote schaal van de DC-5 als vrachtvliegtuig, mocht het daar ooit van gekomen zijn.

tot de volgende
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 6:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat een onlogische keuze ook, zeker voor die tijd. Een hoog- ofwel laagdekker was toch in zoveel opzichten praktischer dan de vleugels koste wat kost midden in de romp te laten aansluiten?

Erg mooi sfeervol interieurtje weer! Wel flauw dat je het toiletpotje wel benoemt maar vervolgens niet laat zien, en dat na het keukentjes-schandaal van de DC-2 :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2022 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Wat een onlogische keuze ook, zeker voor die tijd. Een hoog- ofwel laagdekker was toch in zoveel opzichten praktischer dan de vleugels koste wat kost midden in de romp te laten aansluiten?
Hi Jelle, het is dan ook eigenlijk geen (praktisch) Douglas ontwerp, maar meer een (experimenteel) Northrop ontwerp (het is in de basis een DB-7 en dat was een middendekker). De gedachte achter de keuze voor bovendekker was dat het toestel was bedoeld voor korte afstanden naar kleine vliegvelden. Het uitzicht voor passagiers was beter (betalende passagiers waren VIP's in die tijd) en omdat de romp lager bij de grond lag konden passagiers makkelijker in een uitstappen en vracht kon gemakkelijker worden geladen. Denk maar aan de 'hamburger door' in de neus van de DC-3, waar echt een flinke ladder bij nodig was. De keuze voor een bovendekker was om deze redenen, maar men wilde een ligger dwars door het plafond van de cabine voorkomen. Als je ooit in een Fokker 50 hebt gevolgen, weet je dat je halverwege de cabine even moet bukken (als je lang bent). Dat wilde men voorkomen door de twee spanten te plaatsen.

TheFlyingDutchman schreef:
flauw dat je het toiletpotje wel benoemt maar vervolgens niet laat zien
Haha: de pot op :wink:

alle gekheid op een stokje: de landingspoten! Ik was toch bezig met de wielen van de DC-2, dus deze heb ik gelijk meegenomen.
photo 561372
Links een C-47 wiel van Airfix en rechts het resin wiel van de kit. Uit alle beschrijvingen blijkt dat de wielen dezelfde waren als die onder de DC-3, dus zijn ze uitwisselbaar. Ik heb de details uit één kant weggesneden en dicht geplamuurd voor het effect van een afdekplaat (en dat ging gemakkelijker in styreen dan in resin).

photo 561373
Hier zijn de dichtgeplamuurde delen beter te zien (inmiddels zwart gespoten).

photo 561371
De pootjes zijn gemaakt uit zwart resin. Dat was nieuw voor mij, maar blijkbaar is dat sterker dan white metal...(?) Hier zijn ze voorzien van remleidingen, gemaakt uit 0,2 mm looddraad.

photo 561374
En klaar. Het neuswiel zal iets verlengd moeten worden heb ik al gezien. De DC-5 hing iets achterover en als ik het nu nameet is de neuswielpoot iets te kort. Dat zal ik oplossen als het model op z'n hoofdpoten staat. Er moet ook nog een klein wieltje als 'bumper' in de staart worden aangebracht. Dat doe ik als de romphelften aan elkaar kunnen.

Dat was hem weer. Kleine vorderingen, maar de beschikbare tijd gaat nu naar het afronden van de DC-2.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hallo allemaal,

De DC-5 is weer terug op de werktafel. Ik had hem even in de kast gelegd nadat ik gezien had hoeveel werk ik met de vleugel zou krijgen. En daar had ik even geen zin in.

photo 564874
De vleugel bestaat uit één deel resin. Maar bij het gieten is iets niet helemaal goed gegaan, want het rompdeel en (vliegrichting) linker vleugel zitten vol kleine gaatjes. Waarschijnlijk luchtbelletjes die zijn ontstaan tijdens het uitharden. Ik heb weinig verstand van resin, dus ik weet dat niet helemaal zeker. Wel weet ik dat het een ### klusje was om al die gaatjes te vullen met plamuur-schuren-panel lines herstellen-etc. etc.

photo 564873
Ook bleek dat de vleugels niet dezelfde dehedral (V-stelling) hebben. De (vliegrichting) linker vleugel had een V-stelling van 1°, waar het 6° 40' moet zijn. Dus heb ik de vleugel los gezaagd en onder de juiste hoek weer vastgelijmd. Om er achter te komen dat gewone CA lijm totaal niet hecht aan dit resin....Het blijft wel een beetje plakken, maar bij druk breekt het direct af. Uiteindelijk heb ik het vastgezet met Bison universele epoxylijm. Een tip van forum lid Sjaak (Shake) van een paar jaar geleden.


De volgende stap is het aanbrengen van slots in de vleugelvoorrand ter hoogte van de ailerons (rolroeren).
Citaat:
Fixed Leading-edge slot
Dit is een opening (slot) in de vleugel voorrand (leading-edge) waardoor lucht onder hoge druk van de onderkant van de vleugel naar de bovenkant van de vleugel kan stromen. Dit heeft twee voordelen: het genereert extra draagkracht, waardoor met een lagere snelheid gestart en geland kan worden en het vergroot de controleerbaarheid van het toestel in een stall situatie. Het nadeel: bij hoge snelheden is het nutteloos en wekt het weerstand op. De eerste toepassing van slots was in 1919 (Handley Page/ Lachmann patent).

De DC-5 was uitgerust met een ‘low speed’ vleugelprofiel. Het toestel was speciaal bedoeld voor korte afstanden en kleine airstrips. Het vermogen te kunnen landen met lage snelheid werd verkozen boven een hoge vliegsnelheid. De vleugel was gedefinieerd als NACA 23018 aan de vleugel wortel (gelijk aan de A-20 Havoc) en NACA 23012 aan de vleugeltips. Daarbij loopt de dikte van de vleugel van de aanhechting tot aan de vleugeltips terug van 18% tot 12% van de koorde. Dit type vleugel overtrekt gemiddeld bij een invalshoek (de hoek tussen de vleugel en de aanstromende lucht) van 15˚(1G stall situatie, want een vleugel kan bij elke hoek overtrekken, afhankelijk van de belasting).

Door ter hoogte van de ailerons fixed slots aan te brengen, kan de kritische invalshoek worden vergroot tot 20˚ of zelfs 25˚. Dus tijdens een stall van de vleugel ter hoogte van de vleugelwortel, blijft het vleugel deel bij de rolroeren effectief. Dat komt de besturing in deze kritische vliegfase ten goede.

In de testvliegfase werd nauwelijks aangetoond dat de slots een positief effect hadden op het verlagen van de stall speed, toch werd omwille van de ontwikkelingstijd en de potentiële gunstige vliegeigenschappen besloten de slots in de productietoestellen te handhaven.


photo 564875
Dit zijn de losse onderdelen, die ik met eerder genoemde epoxylijm heb vastgezet.

photo 564876
De opening (slot) aan de bovenkant van de vleugel is echter veel te groot in het model. Aan de onderkant is deze duidelijk zichtbaar, maar aan de bovenkant zou slechts een minimale spleet zichtbaar moeten zijn. Dus heb ik de ruimte verder opgevuld met strookjes styreen die weer niet willen plakken op het resin... Ik krijg steeds meer bewondering voor de brouwers die knappe dingen laten zien met resin. Uiteindelijk bleef het vast zitten met Kristal Klear (niet nat schuren daarna...heb ik uiteraard wél gedaan :twisted: )

photo 564877
Het eindresultaat voor de bovenkant.

photo 564878
en het eindresultaat voor de onderkant. Helaas is ook hier de inmiddels herstelde schade als gevolg van de gaatjes goed zichtbaar.
Meestal breng ik de primer aan als het model daarna klaar is voor verdere behandeling. Maar omdat ik niet meer door al die vlekken heen kan kijken heb ik besloten de vleugel vast in de zwarte primer te zetten.
photo 564879
Daarvoor gebruik ik sinds de brouw van de DC-2 MRP fine surface primer. Dat was een gouden tip van Erwin van LHS toen ik opzoek was naar een primer die goed hecht op resin.
En het resultaat is naar verwachting. Al het werk loont uiteindelijk, want er zijn geen gaatjes meer zichtbaar. Wel kom ik er achter dat ik hier en daar wat krassen moet wegwerken voor de metallics aan de beurt komen ;-) Dit was een hele bevalling en ik ben blij dat deze achter de rug is. Hierna meer aandacht voor het rivetten! tot de volgende.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2022 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mooi Werk VJ!

Ik werk vaak met resin en normaal gesproken werkt normale secondelijm prima (Authentic Airliners, PAS, RusAir, F-RSIN). De enige keer waarbij het absoluut niet bleef plakken was bij AWM (zie ook mijn verslag van de Yak-40 van een paar jaar geleden). Met andere type alleslijm lukte het uiteindelijk wel. Klaarblijkelijk zijn dus niet alle types resin gelijk...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik voel gewoon vanaf hier de frustratie van niet pakkende lijm, al helemaal als het secondelijm is. Ik vind het knap dat de slots toch nog zo mooi strak zijn geworden, en dat met kristal klear... ik hoop voor je dat de boel heel blijft tijdens de rest van de bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi TheFlyingDutchman en Malair,

Tot nu toe stelt het resin mij voor aardig uitdagingen... :twisted:
photo 565216
Want wat vorige week mooi strak in de primer de kast in ging lijkt de afgelopen week een soort van 'doorgelekt' of zo. Geen idee wat hier aan de hand is. Op sommige plaatsen is een soort vloeistof door de primer gekomen, speciaal op locaties waar ik rivets heb aangebracht. Maar ook de donkere vlekken zijn later en spontaan ontstaan. Iemand een idee hoe dit komt? En belangrijker nog: hoe dit eronder te houden? (letterlijk :wink: )

Dan maar door met de volgende uitdaging: de stabilizer onder de juiste hoek voorbereiden (want ik lijm ze nog niet definitief vast).

Citaat:
V-stelling van de stabilizer
Aanvankelijk was het prototype voorzien van een rechte stabilizer, zoals bij de DC-3. Tijdens de testvluchten werd echter buitensporig staartbuffet ondervonden als gevolg van interferentie tussen het zog van de vleugels + motoren en het staartvlak. Dit aerodynamische probleem werd opgelost door toepassing van een langere rugvin en een dehedral (V-stelling) aan het staartvlak toe te voegen. De dehedral bestond uit het elk onder een hoek van 15° zetten van de oorspronkelijk horizontale stabilizer om zodoende het staartvlak boven de propwash en zog van de hooggeplaatste vleugel te tillen.

photo 565218
Bron:Nederlandse Vereniging van Modelbouwers

De V-stelling droeg ook bij aan de stabiliteit van het toestel. Op zich vermindert de pitch en yaw stabiliteit (stampen en gieren) bij een grote dehedral van de stabilizer. Echter, de rolstabiliteit neemt toe net zoals bij de V-stelling van de vleugels (buiten de motoren 6°40’ bij de DC-5). Het is dus een keuze van de ontwerper wat zwaarder weegt en deze opstelling bleek proefondervindelijk het beste te werken voor een hooggeplaatste ‘low speed’ vleugel van de DC-5. Je ziet dat ook terug bij het ontwerp van bijvoorbeeld de Grumman Tracker, die zo langzaam mogelijk moest kunnen vliegen om op een dek te landen.

Vaak is het zo dat de vleugel specifiek wordt ontworpen naar performance en operationele overwegingen. De empennage (staartsectie) wordt dan aangepast om de laterale stabiliteit van het vliegtuig te verfijnen. Bij de F-4 Phantom is zelfs sprake van een ‘anhedral’ (negatieve V-stelling). De prototypes hadden een rechte staart. De anhedral-staart werd echter toegepast om de staart vrij te houden van de uitlaatgassen van de motoren, vooral bij vlucht met een hoge invalshoek.


photo 565217
Omdat ik ondertussen ook bezig ben met het aanbrengen van rivets, heb ik de stabilizers vast voorzien. Ook heb ik per kant twee metalen pennetjes aangebracht om gedoe met lijmen straks te voorkomen.

photo 565214
Daarna heb ik gaatjes geboord onder een hoek van 15 graden.

photo 565215
En het resultaat. De naden zullen tzt met plamuur worden weggewerkt.

Vanavond weer verder met rivetten. Wat ik ga doen met de vleugel weet ik niet. Misschien hebben jullie goede ideeën?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hallo, hierbij weer een update. Het gaat traag omdat ik alleen in de weekeinden af en toe een uurtje aan brouwen toe kom. En het resin werkt niet lekker mee. Nu weer gedoe met lijmen. Elke lijm laat los... Hierbij een overzicht van de klusjes afgelopen weken.

photo 566433
Een paar weken geleden ben ik begonnen met het uitsnijden van de ramen. Daarvoor heb ik de 6 mm mal gebruikt. De raampjes zijn vastgezet met KristalKlear.

photo 566434
Ook de cockpitramen moesten nog worden gemaakt en dat heb ik zo gedaan: tape erover, aftekenen, overtrekken op een transparant, uitsnijden en vastlijmen met KristalKlear.

photo 566435
De beide romphelften zijn voorzien van rivets en de raampjes zijn afgeplakt. Voor het monteren heb ik beide helften in de zwarte grond gezet om de kijken of alle oneffenheden waren opgelost. Zelfs met MRP fine surface primer (een aanrader!) is de hechting op dit resin minimaal...

photo 566436
Het interieur op zijn plaats, met 30 gram lood in de neus. Ik heb een capsule van een fles wijn aan de binnenkant aangebracht om eventuele werking van het lood over een paar jaar tegen te gaan.

photo 566437
En hier zit alles op zijn plaats en krijgt de DC-5 haar uiteindelijke herkenbare vorm. Vlak na de foto kwam ik erachter dat de staart delen weer hadden losgelaten (zucht)... CA lijm is geen succes, dus ik heb weer de tube Bison epoxy kombi erbij gepakt. Hopenlijk blijft dat wel zitten.

Hierna ga ik de kieren plamuren en komt er nog één zware basis laag overheen. Ik ga eens nadenken of ik zo'n zelfde kleurenschakering als met de DC-2 ga maken. Met de zeer beperkte hechting van de verf, durf ik dat eigenlijk niet aan. Resin is niet mijn favoriet. :evil:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement