Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2021 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Verbluffend gaaf hoe je dit zo systematisch aanpakt VJ. :brouw:
Ik ga toch ook eens overwegen om zo een rivetgeval aan te schaffen, heb nl. ook nog 2 DC-3's liggen en dit ziet er toch wel gaaf uit.
Krijg je hierbij ook verschillende wieltjes, zoals ik dat gezien heb bij de Trumpeter-versie?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik wil wel een keukentje achterin de cabine hoor! :o


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2021 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wolf73 schreef:
Verbluffend gaaf hoe je dit zo systematisch aanpakt VJ. :brouw:
Ik ga toch ook eens overwegen om zo een rivetgeval aan te schaffen, heb nl. ook nog 2 DC-3's liggen en dit ziet er toch wel gaaf uit.
Krijg je hierbij ook verschillende wieltjes, zoals ik dat gezien heb bij de Trumpeter-versie?

Hi Barry, Dank voor het compliment! Er kunnen veel details worden aangepakt aan dit model, maar dat vergt wel enige systematische aanpak. En natuurlijk ging dat juist mis de afgelopen week… daarover zo meer.
De riveters van ‘Rosie the Riveter’ tools zijn kostbaar en je koopt ze per complete unit. De bladen zijn niet onderling te verwisselen. Zo gebruik ik de 1/48 0.75mm versie. Veel te groot voor 1/72, maar nog kleiner en alle gaatjes lopen vol. Het gaat mij om het effect als je naar het model kijkt. Op micro niveau klopt het niet. Ik heb ook de riveters van enkele populaire merken gebruikt (met verwisselbare bladen), maar dat is echt drama. Het belangrijkste is dat het wielje geen enkele speling heeft en toch soepel draait. En dat doet Rosie als geen ander!

TheFlyingDutchman schreef:
Ik wil wel een keukentje achterin de cabine hoor! :o

Oh, ga je mij nu een complete cabine aanpraten? Je hebt nog gelijk ook, want ook hierin was de DC-2 een trendsetter. Het was het eerste commerciële verkeersvliegtuig met een separate boordkeuken. Oke, de Handley Page H.P.42 (45) had een cocktailbar in 1931 en ook toestellen als de Fokker F.36 hadden wel hoek vrijgemaakt voor een ‘boordkeuken’, maar nog geen separate ‘galley’.

Maar eerst verder met het aanpassen een aantal details. Als eerste de wheel bays en de uitlaten.

photo 548879
Het model voorziet in een platte plaat met de uitsparing voor het wiel (mocht je het model willen bouwen met het landingsgestel ingetrokken). Maar in werkelijkheid was de wielruimte een open kast in de stroomlijnkap direct achter het brandschot. Bij het model vallen de pennetjes van het landingsgestel in voor aangebrachte gaatjes. Voor de stevigheid laat ik de gaatjes van het frame van het landingsgestel zitten. Daaromheen zal ik het zo correct mogelijk proberen na de bouwen. Ook heb ik het deel van de ‘engine accessory compartment’, waar bij de DC-2 onder andere het oliesysteem in zit, los gemaakt. Alles is dus verwijderd tot aan het brandschot.

photo 548878
Daarna heb ik twee oude uitlaten van de ESCI DC-3 genomen. Deze zijn uitgehold aan de ‘trumpet’. Opvallend aan de DC-2 is dat de uitlaat grotendeels binnen de motorbehuizing loopt. Alleen de trumpet steekt een stukje naar buiten. En wel alleen aan de rechterkant. Dat geldt voor beide motoren, dus dit was opletten geblazen…

photo 548887
...daar ging het natuurlijk mis. Ik had de openingen aan weerszijden verwacht. Fout! Dat werd de eerste reparatie.

photo 548888
Nu met de uitlaten BEIDEN aan de linkerkant (vliegrichting gezien).

photo 548885
Daarna heb ik de wheel bay afgesloten en de benodigde 4 mm verlenging van de motorbehuizing uitgevoerd.
Aan het engine accessory compartment heb ik 1,5 mm toegevoegd en aan de NACA cowling rond de radiaalmotor 2,5 mm. Op de foto heb ik de onderdelen even met plakband op hun plaats gelegd, vandaar dat het wat scheef lijkt

photo 548881
De panel lines lijken aardig te kloppen, op de achterste lijn op de NACA cowling na. Die heb ik opnieuw getrokken. Het toegevoegde deel (wit) is op deze foto nog iets te groot en heb ik later op de juiste maat geschuurd.

DC-2 Landingsgestel
photo 548892
Bron: onbekend, maar dit is onderdeel van Arthur Raymond's Patentaanvraag voor de DC-2. Laten we het houden op 'algemeen erfgoed'.

photo 548882
Daarna kwam het landingsgestel zelf. Ik heb foto’s en onderdelen van DC-3 modellen (links) vergeleken met die van de MPM DC-2 (rechts), maar kom tot de slotsom dat de meegeleverde onderdelen het beste zijn. De ‘Vork’ (het schuine deel dat de kracht naar achteren opvangt, in de afbeelding aangeduid met 57) bestaat bij de DC-2 uit ronde buizen, in tegenstelling tot bij de DC-3, waar deze meer profiel heeft. Ook het ‘H-frame’ (38), waar het geveerde wiel in is gemonteerd is iets korter en heeft een eenvoudige driehoeksconstructie om vervorming tegen te gaan.

photo 548884
Op de achtergrond ligt de werktekening waar ik veel plezier van heb gehad bij het bouwen van het landingsgestel. Deze afbeelding heb ik bewust niet opgenomen vanwege kopijrechten, maar ik kan het boek van Geldhof en Kok van harte aanbevelen!
Aan de bovenkant van het H frame zit het scharnierpunt (39). Het frame daarboven is duidelijk anders dan bij de DC-3 en vergt enige aanpassing. Bij de DC-3 loopt er aan weerzijde van het wiel een brede frame buis die alle krachten opvangt, met daarbinen een kruis (eigenlijk meerdere driehoeken) tegen vervorming. Bij de DC-2 bestaat dit uit drie delen: de hoofdbuis van het frame (37) en twee ‘bracing struts’ (oa 41), Deze vangen de vervormende klappen op. Op foto's zien ze er uit als drie buizen die in de wielkast van de DC-2 verdwijnen. Deze laatse zijn scratch toegevoegd. De hoofdbuizen zijn eenvoudigweg verlengt tot boven de pasgaten van het model.

photo 548883
Op de laatste foto is alles op zijn plaats gezet. Ook de hydraulische instrekstijl (61) is aangebracht.
Ik heb (tijdelijk) de olie tanks van de Airfix DC-3 toegevoegd. Dat leek mij een mooi detail, maar het blijkt niet correct. De DC-2 had haar olietank ondergebracht in het eerder genoemde engine accessory compartment in tegenstelling tot de DC-3, waarbij deze was aangebracht in de wheel bay.

Tot zover voor deze week. Als jullie op of aanmerking hebben; graag.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2021 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Indrukwekkende correctiewerkzaamheden. Dit gaat heel mooi worden!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2021 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lekker bezig VJ. Geen andere op- of aanmerkingen van mijn kant. Wel ben ik reuze benieuwd wat voor prachtmodel je hier straks van gaat maken. Het ziet er al veelbelovend uit zo.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wat een leuk onderwerp weer VJ! Jou kennende zullen de details en de metaalkleuren weer fantastisch worden.

Ik ga hem weer met genoegen volgen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 dec, 2021 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De laatste update van 2021: De afgelopen twee weken ben ik wezen rivetten!

photo 549637
De ondervleugels, inclusief inspectieluikjes.

photo 549636
De bovenvleugels en motoren. Ik heb geen rivet plan, maar gelukkig zijn er HD opnames (ook uit de jaren '30) waar voldoende informatie uit te halen valt. En ach, het is op deze schaal vooral de weergave van rivets en niet een exacte kopie van de werkelijkheid. Dat is in 1/72 nauwelijks zichtbaar, denk ik. Voor de mensen die deze kit ook gaan bouwen: één van de panel lines in het model loopt niet goed. De lijn over de bovenvleugel direct voor het rolroer steekt te ver naar voren, waar alle andere lijnen naar één verdwijnpunt lopen richting de vleugeltip. Dat ziet er vreemd uit en ik heb op de foto de lijn opgevuld met witte plamuur.

photo 549635
En de vleugeldelen samengebouwd. Ik heb voor deze bouwvolgorde gekozen, zodat ik de romp (die dus iets verbreedt gaat worden) hier tussen gepast kan worden. In de volgende fase ga ik de motorgondels weer opbouwen en de (aftermarket) motoren brouwen.

photo 549633

photo 549634

Het is lastig fotograferen, maar ik heb geprobeerd iets van versteviging ribben aan te brengen in de ruimte waar het wiel in wordt opgetrokken. Ik ben er nog niet over uit wat ik met de olietank ga doen. Die hoort hier niet (in de DC-2 althans) maar er zit wel degelijk een kleinere tank boven het wiel, tegen het brandshot aan, blijkt uit referentiefoto's. Als iemand een tip heeft: graag.

Allemaal alvast een heel goed 2022 toegewenst.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 dec, 2021 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Sow VJ, dat is een werk geweest!

Vraagje, hoe ga je te werk met rivetten bij rondingen zoals bij de motoren? Ik kan me voorstellen dat je bij rechte stukken zoals de vleugels er een liniaal langs legt, maar dat gaat lastig bij rondingen denk ik. Ik loop daar altijd tegenaan bij het scriben en om het zo maar uit de losse pols te doen...

Jij ook alvast een goed 2022!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 dec, 2021 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Vraagje, hoe ga je te werk met rivetten bij rondingen zoals bij de motoren? Ik kan me voorstellen dat je bij rechte stukken zoals de vleugels er een liniaal langs legt, maar dat gaat lastig bij rondingen denk ik. Ik loop daar altijd tegenaan bij het scriben en om het zo maar uit de losse pols te doen...

Met een potlood een scherpe lijn zetten (dat lukt vaak langs een stukje tape). Als dat er goed uitziet op het oog, dan inderdaad uit de losse pols. Ik kijk daarbij recht bovenop het wieltje en beweeg echt tandje voor tandje. Hij moet dan exact over het potloodlijntje lopen. Ik kijk daarbij een fractie vóór het wieltje (waar hij naartoe gaat, zeg maar). En soms gaat dat mis hoor. Op de foto van beide vleugels samengebouwd zie je een donkere potloodstreep links bovenop motor 1. Daar heb ik eerst de gaatjes van een krom lijntje gevuld met plamuur en daarna opnieuw een poging gewaagd. Het is wel een monnikenwerk en je moet er vooral geen haast bij hebben ;-)

Op naar de oliebollen en appelflappen. Tot volgend jaar!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 dec, 2021 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heb je nog aanraders voor goede riveters VJ? Die van Petr Dousek zijn nergens meer te krijgen en die van Trumpeter is alleen geschikt als pizzames voor piccolini's...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement