Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De landingspoot staat weer recht, kwestie van even met een tangetje kracht zetten en dan in de goede stand een druppeltje lijm op de verbinding. Dat is het voordeel van secondelijm. Nadeel is, dat zo'n verbinding soms spontaan ook knapt. Daarna de driepoot achteaan de gondel gecompleteerd.

photo 535261

photo 535263

Nu ik toch bezig was met het kleinere werk ook maar wat andere dingetjes op hun plaats geplakt. De trede onder de passagiersdeur:

photo 535262

Op het witte vlak achter de K is nog het stukje strip te zien waarop de stuurkabels vastgezet gaan worden. Dan de Venturi-buis:

photo 535259

En niet te vergeten de "uitlaat" van het toilet:

photo 535258

Ook de ontluchtingspijpjes van de brandstoftank.

photo 535260

In de kit zat er een van styreen, maar die was wel erg grof, dus deze van 0,5 mm messing passen beter. Over de tankdeksels ben ik niet tevreden. Die worden nog vervangen door schijfjes staf.
Volgende stap is het aanbrengen van de stuurkabels voor de staartroeren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het heeft even geduurd, maar na een week van (bouw)frustraties weer een nieuwe post. Het aanbrengen van de stuurkabels naar de staart was een ramp. Slechte bereikbaarheid was het eerste probleem. Ik had het vissnoer gewoon moeten monteren voordat het landingsgestel en de motorgondels op hun plaats waren gezet, zelfs al is het risico van het beschadigen van de stuurkables dan aanwezig. Nu was het een verschrikkelijk gepruts, wat soms na tientallen keren proberen om een lijntje vast te zetten nog niet gelukt was. En daarbij pak je het model vele keren vast, wat ook niet best is. Hoewel ik het nog nooit meegemaakt had, dat er dan een decal geheel los kwan, niet meer wou plakken en zelfs begon te vlekken, zoals met de FOKKER decal gebeurde. Afijn, gewoon maar opgelost door een overgebleven FOKKER tekst op wit geprint op het witte vlak te plakken. Het resultaat:

photo 535737

Boven de ramen lopen de kabels niet goed. Het is mij niet gelukt daar de drie kabels tegelijk op de juiste plaats te lijmen (misschien ga ik nog proberen dat te corrigeren, als ik genoeg moed verzameld heb). Dat was les nummer twee: Breng de kabels een voo een aan, en begin met de lastigste. Dat is die voor het richtingsroer, want die loopt in een bocht, eerst omhoog en dan rechtdoor. De kabels voor het hoogteroer lopen vrijwel rechtdoor, en dat is dus makkelijker. De stuurboordkant ga ik dan ook op die manier doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Die roerkabels....zucht, ik weet het, ik begrijp, dat je van achter naar voren hebt gewerkt. Inderdaad, die ruimte bij de cockpit is beperkt, doordat de motorgondels in de weg zitten.
Probeer het eens op mijn manier, precies andersom, eerst bij de cockpit dan naar achteren. Dan vastlijmen aan de roeren en strak trekken, gaat dan een stuk makkelijker.
Maar het blijft priegelen ... :)

Gelukkig dat je nog een nieuwe decal kon printen, dat beetpakken blijft problematisch.

Sterkte met de rechterkant ! :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Nee, ik werk ook van voor naar achter, het probleem zat in het vastlijmen van de draad van het richtingsroer boven de cabineramen.

De stuurboordkant ging een stuk beter. Eerst de kabel voor het richtingsroer van steunpunt naar steunpunt vastgelijmd. Kost wat extra lijm, maar daar komen we wel weer overheen. Daarna de beide kabels voor het hoogteroer, ook weer van steunpunt naar steunpunt, maar wel alle twee tegelijk. Afspannen bij de straatvlakken, afsnijden en klaar.

photo 535888

En van de zijkant:

photo 535887

Het model staat nu ook op de wielen.

photo 535886

De spatborden volgen als de lijm goed droog is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Nou, los van je frustraties (ik kreeg al kromme tenen bij het lezen van je verhaal!) staat er al een behoorlijk elegante Fokker. Die gouden accenten op het zwarte en donkerblauwe vind ik echt mooi.
Ik denk wel dat je de aluminium motorbeplating nog wat levendiger kan krijgen! Ik weet niet wat je plannen zijn, maar als straks de motoren erop zitten denk ik dat die best wat roet- en oliesporen mogen achterlaten.. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
als straks de motoren erop zitten denk ik dat die best wat roet- en oliesporen mogen achterlaten..

Ik denk dat ik dat wel ga doen, al is er op de foto's miets van te zien, maar misschien werd hij voor de tour elke dag gewassen.
De spatborden zitten er op.

photo 536008

En de deur staat open.

photo 536007

Die ene steun voor het linker spatbord is inmiddels gecorrigeerd. Hier en daar ook de verf wat bijgetipt. Het eind komt in zicht, de motoren nog, de lange uitlaat, de luchtpomp/generator (ik weet nooit wat het is), de stuurkabels voor de rolroeren en het navigatielicht bovenop het richtingsroer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In het lijstje ontbrak nog het windscherm. Dat lijkt nu het goede moment. Eerst de CorelDraw tekening op een stukje transparant platic geplakt met Kristal Klear.

photo 536181

De vertikale lijntje ingekerfd en de rest uitgesneden. Met een rechte pincet langs de vouwlijnen gebogen.

photo 536180

Omdat ik op de foto's echt niets kon zien van zijraampjes (in het algemeen was bij de F.VII's de zijkant van de cockpit open), die er of gesneden en het raam frame aluminium geschilderd.

photo 536179

En op het model gelijmd met Kristal Klear.

photo 536178

photo 536177

Boven het windscherm moet nog wat grijs weggewerkt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De luchtpump (of generator) onder de vleugel.

photo 536245

In de kit zitten twee stukjes PE die de ondersteuning moeten vormen van luchtpomp. Een heb ik er gebruikt. Uit de instructies is niet op te maken hoe de tweede gebruikt moet worden; die komt in alle standen in conflict met onderdelen van de pomp.

Dan de motoren, gelijmd met Kristal Klear.

photo 536244

photo 536243

En nog een foto met de props er op.

photo 536242

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste dingetjes vastgeplakt. De uitlaat van de middenmotor:

photo 536325

photo 536324

De stuurkabels voor de rolroeren:

photo 536323

Het eenzame navigatielichtje op het richtingsroer (volgens de foto's was op de vleugels nergens een lampje te bekennen):

photo 536322

Nog wat schilderwerk te doen en dan is het spul klaar voor de eindfoto's.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een werk Rob, maar ziet er knap uit zo op mijn scherm.

René

PS, ik heb het boek over Von Baumhauer vandaag ontvangen. Maar even studie maken van zijn brute 'helicopère'. Moet ik ook maar eens aan de scratch 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement