Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 21 jan, 2021 10:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1578
Heel gaaf onderwerp. Was me tot nu toe ontgaan eigenlijk... Wat betreft metallics: is het niet een idee om gewoon alclad te gebruiken over een iets minder glossy zwarte ondergrond? Ook al is de glim maar een paar procent minder, dan ziet het metaal er direct eens stuk doffer uit. Een extra laag blanke lak kan ook wel eens helpen om het wat terug te brengen. Bij de Buffalo C46 heb ik de vleugels eerst met Inspire Chrome goed in de glim gezet. Daarna een laag lak (aqua gloss heen dun geeft 10% minder glim), daarna stevig verweerd met Tamiya poeder (in die make-up doosjes) en een laatste laag lak (gewoon weer gloss) en het werd een doffe, vuile vleugel waar je toch het metallic onder ziet.

Vorig jaar, toen er nog werd gevlogen :(, stond ik achter zo'n felgekleurde CAVOK Air AN12 (militaire versie van de An-10) op het holding point van Eindhoven rwy21. Toen hij vertrok produceerde het zo'n zwarte walm, dat het toestel voor ons niet meer zichtbaar was. Uiteindelijk zagen we hem weer, vlak boven de bomen en heeeeel langzaam klimmend... Veel lawaai, nog meer rook en geen vermogen (maar onverwoestbaar) :mrgreen:



:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13209
Woonplaats: Haarlem
CAVOK zolang je vanuit de cockpit van de Antonov rechtdoor kijkt dus :mrgreen:

Strak spuitwerk en leuke blauwe propellers, toch een leuk kenmerk voor Russische propellerkisten!
Daarover gesproken... ik woon in centrum Haarlem in een goed geïsoleerd huis. Toen ik laatst binnen zat met ramen dicht en televisie aan hoorde ik een diepe brom en toen ik op Flightradar keek zag ik dit:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 176
Gaaf model Martijn! Echt een stoere kist 8)

Even een vraagje voor de kenners (mits ik je draadje daar niet mee vervuil :?:): waarom staan bij turboprop vliegtuigen als de AN-10, C-130, F50, ATR72, een joekel als de AN22, etc etc, altijd de vleugels haaks op de romp en bij een vliegtuig met turbofans/straalmotoren onder een hoek naar achteren gedraaid?

Verder ziet het er weer strak uit, keep it up!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines
Naval Models 1:350 Zr. Ms. Walrus
Trumpeter 1:350 USS San Francisco CA-38 (1944)
Eastern Express 1:144 Mil Mi-26 "Halo" Aeroflot

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1578
Om het inderdaad niet te veel te kapen hierbij een interessante link over het hoe en waarom van een pijlstelling of 'swept wing'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swept_wing

Het staat los van het type motor, maar heeft alles te maken met het voorkomen van schokgolven (en als gevolg daarvan een weerstandstoename) bij snelheden die dicht in de buurt van de geluidssnelheid komen. Een beroemde turboprop met een sterke swept wing (35°) is de Toepolev Tu-95 Bear.

photo 527964

Deze kist kan even snel vliegen als moderne straalverkeersvliegtuigen (Mach 0.82, of 18% onder de geluidssnelheid) en heeft contra-roterende propellers, die slechts 750 rpm draaien en daardoor ook bij hoge snelheden efficient zijn.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 643
Woonplaats: Oosterhout
Aaahhhh de Tu-95 en de afgeleide Tu-116 en Tu-114...wat een fantastische vliegtuigen. De punt van de propellers draait sneller dan het geluid (vandaar dat dit toestel enorm veel lawaai maakte en erg vibreerde). De Tu-116 was trouwens een haastig omgebouwde Tu-95 en vloog ook in de kleuren van Aeroflot (https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-116). De Tu-114 was nog niet op tijd klaar voor de bezoeken van Chroesjtsjov aan het westen, daarom werd snel de Tu-116 ontwikkeld (uiteindelijk werd de Tu-116 niet voor die doeleinde gebruikt en Chroesjtsjov vloog met het prototype Tu-114 naar het Westen) . Ik heb de Tu-95 van Trumpeter met een onbouwkit van Bra.Z en de Tu-114 van RusAir. Breng me nou niet op ideeën VJ, ik heb al zoveel kits die nog eerst afgemaakt moeten worden :lol:

Leuk dat jullie de An-12 en An-24 hebben zien vliegen. Precies van VJ zegt:
Vintage Jet schreef:
Veel lawaai, nog meer rook en geen vermogen (maar onverwoestbaar)
.

Op basis van het advies van VJ heb ik uiteindelijk gekozen voor een zwarte glimmde primer, met Inspire Chrome en een (vrije dikke) laag Aqua Gloss. Dit is het resultaat.
photo 529378

Hier ben ik prima tevreden mee, ik denk dat het aardig in de buurt komt van de semi-matte metaalkeur die deze kisten zo kenmerkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement