Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
tsjopper bob schreef:
Goed gevonden met die bouten in de neus. Is dat een beproefd systeem? Want als je schroefdraad door had gelopen, had je achter het schot - dus in de neussectie - ook nog moeren kunnen aanbrengen. Verder naar voren is wat meer effect tegen achter overhangen.

René


Ha René,

Tja, een beproefd syteem.. laat ik het zo zeggen:
Ik heb de 124 zo volledig mogelijk in elkaar getaped, dus de neus-sectie met bouten / romp / staart / stabilo / vleugels / 4 motoren om z'n eindresultaat zo goed mogelijk te benaderen.
Dus nog geen landing gear constructie aanwezig, en het model kantelde beduidend naar voren, het is echt een zwaar geheel die neus-sectie op deze manier.

Hier de 124 (nog zonder de motoren, die ook nog redelijk ver voor de vleugels uitsteken) met neus-sectie er aan getaped; zoals je ziet balanceert hij al heel netjes in evenwicht op een klein oppervlak aan de voorkant van de main wheelbay:
photo 518283

photo 518281

photo 518282

photo 518284

De 124 is ook korter en meer 'gedrongen' dan de 225 met z'n letterlijk zwabberende zware staart, ik merk het verschil in stevigheid tussen beide modellen!
Dus.. Ik baal er een beetje van dat ik zo snel ben gegaan met de 124, ik had graag de cockpit beter en mooier gedetailleerd en liever even gewacht met de rib al te verlijmen totdat ik zeker weet dat alles klopt qua gewicht.

Wat jij aangeeft over dat schroefdraad meer voorin de neus:
Dat was in eerste instantie ook de bedoeling, maar deze bouten hebben erg weinig schroefdraad..
Nog beter zou een stuk volledig draadeind zijn, maar dat heb ik niet in grotere maten als M4 gevonden.
Daar had ik eindeloos bouten op kunnen blijven toevoegen.
Ik heb me bij de 124 voorgenomen dat als het te toch te weinig gewicht mocht blijken te zijn achteraf, ik een verlenging ga maken met een hoekprofiel tussen de laatste 2 moeren in, zodat ik daarop verder kan gaan met een tweede verzwarings-constructie.
Maar ik denk dat niet nodig is.

Maar ik ga ook de gok maar niet aan om de rib los te wrikken van alle secondenlijm en plamuur :( ..
Gelukkig denk ik nu wat beter na met de constructie van de 225!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2020 7:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 20:48 pm
Berichten: 127
Woonplaats: gouda
Geweldig bouwverslag, ik volg deze met veel interesse!

Over de draadeinden, bij de bouwmarkt is draadeind tot en met M10 (misschien ook nog wel groter) meestal wel standaard te koop, in stukken van 1m lang dus je zult het dan wel zelf op maat moeten maken.

_________________
eigenlijk een modeltreinbrouwer, die ook wel van een vliegtuigje brouwen op z'n tijd houdt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2020 2:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Ha Sander,

Ok, bedankt :D ! Ik ga wel even naar de wat grotere bouwmarkten in de stad ipv de kleine bij mij in de buurt.
Ik heb voor de 225 trouwens ook nog langere M13 bouten liggen, dus hopelijk is daar nog winst mee te behalen. Anders wordt het gewoon M10 draadeind..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor de uitleg Dick

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
The huge 'Mriya' and his mighty landing gear... Ik denk het grootste project in dit project.
Hoe ver wil je gaan met detailleren? Nou heel ver met deze kit!
Ik begin steeds meer de complexiteit van de gear te bevatten, wat een ingenieus stuk techniek..
En ik begin ook steeds meer lol te krijgen om te gaan detailleren, deze kit nodigt je er gewoon voor uit.
Het is ronduit zonde om het maar gewoon in elkaar te lijmen, er zijn teveel onderdelen.
Het leuke is ook dat je door de detaillering de werking van de gear gaat begrijpen; maar jammer dat je er straks nog maar 20% van gaat zien met die grote kleppen ervoor :(

Maar goed, het weerhield mij er de afgelopen dagen niet van om terug te komen op een eerdere beslissing 'om de gear gewoon vast te lijmen' in plaats van werkend / verend te maken.
Het verende deel snap ik nog steeds niet hoe Modelsvit dat gedaan heeft in het demo-filmpje op YouTube, maar ik heb de gear wel deels verstelbaar in hoogte gemaakt :mrgreen:

Ik ga denk ik namelijk uiteindelijk problemen ondervinden met alle 14 main landing gears afzonderlijk op precies dezelfde hoogte te verlijmen, wat zou kunnen resulteren in het feit dat enkele wielen gaan 'zweven' (Lees: niet de grond raken) ten opzichte van de anderen als het model staat. Door de gears allemaal in hoogte verstelbaar te maken kan ik ze 'afstellen' zodat alle wielen uiteindelijk de grond raken. Ik zal duidelijk maken wat ik bedoel met wat foto's:

Als eerste ben ik begonnen met de constructie van de landing gear bay. Deze bestaat uit meerdere delen om een soort grote bak te maken met aan de zijkanten de 'ribben' voor alle gears met hun ophanging:
photo 517960

photo 517962

Hier het dragende gedeelte van de bay, ik noem het maar even de binnen-bak, met daarnaast de sprue voor de nose-gear:
photo 517961

En hier het uiteindelijk geconstrueerde geheel:
photo 517964

Elke rib heeft gaatjes waarin de gears met ophanging moeten worden verlijmd:
photo 519531

Over deze constructie maak ik me wel een beetje zorgen; de ribben worden aan hun kopse kant (smal randje :?) verlijmd aan de zijkant van de binnen-bak (was al een kunststukje op zich, want ik heb met behulp van een 90' hoekprofiel alle ribben perfect haaks op de zijkant verlijmd).
That's all... maar het hele gewicht van de 225 komt dus in principe op deze ribben te staan.. Nou ja, laten we er maar gewoon van uitgaan dat er genoeg gewichtsverdeling plaatsvindt op de totale constructie om losbreken van ribben door het gewicht te voorkomen. Toch?

Zoals gewoonlijk, even een test-fit om te zien hoe het uiteindelijk gaat worden. Op het eerste gezicht leuk:
photo 519220

photo 519218

...maar nadere inspectie laat zien dat ook hier uiteindelijk flink wat aangepast moet worden om een perfecte passing in de romp te krijgen...
photo 519219

..want er zit ruim 3mm ruimte tussen de laatste rib en de romp:
photo 519217

Maar dat is voor latere zorg.
Eerst maar verder met de gear + ophanging.
De ophanging is een soort versteviging voor het in positie houden van de gear, zeg maar zij- en dwarsbalken.
Het bijzondere aan de main gear van de 225 is dat het uit 2 verschillende gears bestaat; er zit verschil in vormgeving onderling, en dit geldt ook voor de ophanging. Ook 2 soorten:
photo 519027

photo 519025

photo 519028

Eerst de constructie van ophanging nr 17; het ziet er simpel uit, maar om de onderdelen onder de juiste 'driehoek' te verlijmen is al aardig tricky..
Ik heb eerst alle deeltjes geklemd in onderdeel W20:
photo 519026

..en daarna in de juiste hoek gebogen, zodat ze klemmen in de kop van onderdeel W2:
photo 519029

photo 519030

...en dan voorzichtig aantippen met de Tamiya dunne lijm kwast. Dit vervolgens 3x herhalen.
Dan ophanging nr 18:
photo 519031

Aangezien dit maar 2 delen zijn, en ik de juiste hoek nog niet weet die het moet maken met de gear, wacht ik even met verlijmen tot de gears ge-testfit worden in de bay.
Dus wel alvast klaargelegd in een zakje met nummer.

Ik moest ook nog de apart gevormde ('geknikte') gears verlijmen.
Ook best tricky, omdat de kop van de gear uit 3 delen bestaat die onder verschillende hoeken tegelijk in 1 keer verlijmd moeten worden :shock: :
photo 517856

photo 517858

Ter verduidelijking:
Onderdeel W8 komt schuin op samengevoegd onderdeel W11/W13 te staan. Maar wat is de juiste hoek..? Want W12 moet tegelijkertijd passen op W10, maar W10 moet tegelijkertijd ook passen op het scharnierpunt aan de voorzijde van samengevoegd onderdeel W11/W13!
Dus je moet eigenlijk 3 handen hebben..?!
Ik heb uiteindelijk met behulp van klemmen de hele gear droog ge-testfit tot ik heel voorzichtig alles onder de juiste hoeken in elkaar had staan, en dan voorzichtig weer aangetipt met de lijmkwast:
photo 519532

..en dit vervolgens 3x voor de linker-gear gedaan en 3x voor de rechter-gear (want ja, ook daar moet je rekening mee houden.. dus snel weer alles in genummerde zakjes gedaan).



Toen ik dus uiteindelijk alle 14 gears deels in elkaar had zitten, kwam ik weer op het grote beslismoment: verlijm ik alle gears maar in de laagste positie, dus met zuigertje volledig in? wel het makkelijkst leek mij; dan weet je zeker dat alle gears 'gelijk' zijn.
Maar is dit echt zo...?
Ik heb de bay in elkaar gezet, en zo te zien zou het kunnen voorkomen dat ik de bay uiteindelijk toch iets te scheef met de romp verlijm, en dan zou het dus zo zijn dat sommige gears ongelijk gewicht te verdragen krijgen.. met als gevolg toch afbreken van wielen of een rib.

Dus na wat denkwerk toch maar besloten een verstelbare gear te gaan maken. Maar hoe?
Zoals ik al zei, de detaillering van Modelsvit is bizar. Je ziet aan de constructie waar het hoort te scharnieren, zodat het zuigertje in- en uit de gear kan veren.
Ik heb besloten de gok te wagen om al die scharnierpunten een asje te geven, zodat de scharnieren werken zeg maar.
Dit met een 0,5mm boortje want dan past het ijzerdraad-asje mooi door het gaatje.

Ik heb eerst een constructie gemaakt om met mijn Dremel boor-standaard en het klem-handje een onderdeeltje zo stabiel en recht mogelijk te krijgen, want het is bijna onmogelijk om kaarsrecht door zo'n klein onderdeeltje te kunnen boren kwam ik achter..:
photo 519533

..dus bij elk onderdeel eerst het boortje ernaast houden om te kijken hoe ik ga boren:
photo 519534

..maar met resultaat, hier zie je de gaatjes ontstaan voor de asjes:
photo 519535

..en hier het kleine asje door het gaatje heen gestoken/geklemd:
photo 519536

Gelukt! Dus uiteindelijk besloten om door te gaan, bij alle 14 gears op alle scharnierpunten gaatjes geboord...
Dit is het resultaat, een gear die in hoogte verstelbaar is geworden door het zuigertje in en uit te bewegen:
photo 519538

photo 519540

photo 519541


Nare bijkomstigheid is dat het plastic na het boren een laagje achterliet op het 0,5mm boortje:
photo 519539

..dus na elke boring eerst weer met een mesje het boortje schoonmaken.
photo 519542


Hier ter verduidelijking dus het eindresultaat; per gear heb ik een halve centimeter speelruimte om de hoogte af te stellen!
photo 519543

photo 519545


Nu zou nog het mooiste zijn om toch dat zuigertje verend te krijgen... Dan zou ik een 'self-levelling' main landing gear hebben 8) !
Iemand een idee voor piepkleine stevige veertjes..?


Wordt vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 11:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat want dit gaat echt een bom worden! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Kijk, dat zijn nu oplossingen die ik erg mooi vind. Goed denkwerk en fraaie uitvoering. Nu kun je haast zeker weten dat alle wielen de grond gaan raken. Misschien kun je kleine sterke veertjes op ebay vinden bij de horlogemakeronderdelenafdeling.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Wow, dit is de hogeschool van de modelbouwkunst! Wat een schitterende detaillering.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Goed gevonden!

Veertjes uit aanstekers! Zouden die klein genoeg zijn? Stevig zijn ze wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Anders zelf ijzerdraad om een dun staafje wikkelen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement