Zo, we zijn weer een tijdje verder.. Afgelopen weken zo nu en dan wel wat gebouwd aan de Antonov maar weinig tijd gehad om hier alles up to date te houden, dus bij deze.
Ik heb het hoofdstuk 'cockpit' weer opgepakt en de motoren even laten rusten.
Zoal ik al aangaf, is de cockpit is een kunststukje op zich omdat er geen enkel aansluitpunt aangegeven is in de holle fiberglass neussectie.
Dus heb ik die 'rib' van Evergreen Plasticard gemaakt om de cockpit-sectie in ieder geval iets van een stevige basis te bieden:
Je ziet 4 schroefjes; deze zijn voor de bevestiging van de rib aan de neussectie:
Zo weet ik zeker dat de rib niet snel van zijn plaats komt.
Omdat dit model een echte tail-sitter gaat worden zal er ook genoeg gewicht in de neus moeten komen.
Ik had bedacht dit te 'integreren' met de rib, zodat ook de verzwaring (een aantal lange M13 bouten met m13 moeren) netjes op z'n plaats blijft voorin de neus.
Dus op de rib afgetekend waar de constructie moet komen:
...en even proef-passen.
Ik snij die T-vorm uit zodat de constructie er een stukje doorheen geschoven kan worden waarna ik het zal vastlijmen aan de rib.
Maar dat vastlijmen komt pas vlak voordat ik de neussectie aan de romp ga bevestigen, als alles dus ook de cockpit af is.
Op de constructie zijn 2 vlakken afgetekend; hier komen de M13 bouten uiteindelijk op te liggen:
Na de T-vorm uitgesneden te hebben, weer eens alles proef-passen zodat ik zeker weet dat alles nog gaat passen.
Hier de cockpit-sectie met achter-sectie en los het transparante windshield.
Ik kijk dan of de raampjes nog op een reële hoogte komen te zitten:
Ziet er goed uit.
Wat me opviel: in de AN-225 cockpit zit op het glareshield een verhoging met daarin de autopilot en EFIS.
Modelsvit levert het glareshield onderdeel gewoon vlak, zonder verhoging..
Dus even in de spare-parts doos gezocht en een subtiele verhoging op het glareshield aangebracht:
Later even het glareshield opnieuw zwart spuiten.
Ook enkele details geverfd in de cockpit, zoals de rudder plates:
Daarna de instrument-decals aangebracht:
De yokes van de 225 hebben een 'knik' naar voren in de kolom, dus de kaarsrechte yokes een knikje gegeven:
Even een 1:72 mannetje erbij geposeerd:
En nog een, je kan nu het aangepaste glareshield met autopilot zien:
Zo, de cockpit leg ik weer even opzij. Ik wil niet te lang doorgaan met hetzelfde, anders raffel ik het misschien wel teveel af...
Ik had namelijk opeens zin in het hoofdstuk 'landingsgestel', een groot project op zich kan je wel zeggen!
Ik heb echt een lange tijd de gear constructie bestudeerd. We hebben het hier namelijk over 28 + 4 wielen in totaal, en deze hangen in een ingewikkelde draagarm-constructie:
Eerst maar eens alle gear-parts bij elkaar verzameld:
...iets met wielen....
...en met kleine onderdeeltjes...
Nadat ik ongeveer een idee had hoe het allemaal uiteindelijk in elkaar moet gaan passen, ben ik begonnen met de wielen zelf.
Deze bestaan uit 2 helften; maar voordat je ze aan elkaar bevestigt moet er een velg uit 3(!) delen tussen...
Het idee is dat de velg in het wiel kan draaien, maar tegelijkertijd ook weer niet kwam ik achter.
Het is nl onvermijdelijk en gewoon beter dat je het als 1 geheel verlijmd, want bij dit model heb je sowieso niks aan draaiende wielen (alsof ik met zo'n unit ga speel-'taxiën' ofzo en uiteindelijk verlijm je het wiel ook weer aan een as (die niet sterk genoeg is zo te zien.. Ook nog wat op verzinnen).
Dus begonnen met de wielen los te halen en vlak te schuren (er zaten genoeg gietbraampjes aan):
Vervolgens de 28 x 3 velg-onderdelen losgehaald, piepklein.. en heel handig, 4(!) bevestigingspunten in de ramen dus lekker voorzichtig verwijderen:
Dit zijn de remschijven:
Zo, even alle onderdelen voor alleen de wielen gerangschikt (de 4 neuswielen ga ik later maken, hebben een nét iets andere diameter dus verwarrend):
Onderin alvast 1 wiel test fit gedaan.
Eigenlijk wil ik nog een verstevigde wiel-tegen-as constructie maken.
Dit zijn de onderdelen van de landing gear:
Zoals je ziet bestaat de gear uit meerdere onderdeeltjes, en de 'slof' waar elk 2 wielen op aangebracht moeten worden bestaat zelfs al uit 2 onderdelen:
En de gear komt weer in een ingewikkelde draagarm-constructie te hangen uiteindelijk:
Kijk...
In het echt oogt het solide genoeg:
...maar eigenlijk komt het er hier op neer dat m'n hele zware grote Antonov-kit uiteindelijk met z'n (misschien wel) 3kg moet steunen op 32 wieltjes die gelijmd zijn aan zulke kleine asjes:
Hier past het wel.. maar uiteindelijk moeten de 32 asjes het wel houden...
Mmm... Ik weet het niet.
Ik ga toch ergens iets met as-tegen-wiel-versteviging doen. Dit vraagt om problemen.
Ik dacht over een dun stukje staaldraad door het asje en daarna door het wiel aan te brengen zodat het wiel niet meer kan afbreken, dus ik heb alle wielonderdelen nu nog maar even los in een zakje gedaan. Lijmen is toch redelijk snel gedaan als het moet.
Maar goed, terug naar de nog vele onderdeeltjes die tot een stevige gear geconstrueerd moeten worden.
Ik heb maar even wat van die handige kleine zip-bags aangeschaft om de boel maar eens op orde te gaan houden..
Het is onvermijdelijk dat je niet meer weet op een gegeven moment of je nu een rechter-achter gear aan het bouwen bent en of een onderdeeltje nu links-voor of rechts-achter moet komen.
Dus ik ben begonnen met alle onderdeeltjes van elke gear afzonderlijk in zakjes te doen met een Post-It memo briefje, dan weet ik nog een beetje waar ik mee bezig ben..:
Hier heb ik een gear even ge-dry-fit om wat te laten zien.
Zoals je ziet zit er een 'zuigertje' in de holte van de gear:
...en een 'scharnier'-deel tussen de slof en de gear zelf:
..en dit past allemaal in elkaar.
Dit is de echte gear:
Modelsvit adverteert trouwens op Facebook met een verend landingsgestel voor deze kit:
https://en-gb.facebook.com/modelsvit/vi ... 379351643/Ik neem aan dat ze deze optie bieden om ervoor te zorgen dat al je wielen altijd 'level' staan als je de gear bevestigd hebt. Of zoiets?
Nou vertellen ze alleen niet hoe ze dit doen.
Ik denk dat ze die vering bereiken door boven het kleine 'zuigertje' een piepklein veertje te plaatsen zodat het zuigertje lichtjes op en neer kan bewegen.. In ieder geval, ik heb het serieus overwogen maar nee, het is onmogelijk.
Ten eerste omdat ik me gewoon niet voor kan stellen dat er zulke sterke piepkleine mini-veertjes bestaan, ten tweede waar haal je die dan vandaan, en ten derde: de totale constructie van de landing gear laat de vering niet toe kwam ik achter..
Er moeten namelijk nog veel meer piepkleine onderdeeltjes op en aan de gear verlijmd worden, ook onderdeeltjes die aan de slof en gear zelf vast komen te zitten waardoor vering/speling gewoon niet meer mogelijk is.
Dus ik ga ook niet verder proberen of het lukt, ik vind het allemaal al genoeg geïmproviseer met deze kit tot nu toe.
Tot zover dus weer, ik zit niet stil zoals jullie zien.
Alleen heb ik bij dit project Antonov 225 gewoon ook veel avonden waarin ik soms alleen maar brainstorm over hoe ik iets moet aanpakken, of ik ben heel saai alleen maar velgjes aan het schuren, bijsnijden en onderdeeltje sorteren...
Het gaat uiteindelijk wel wat worden!