Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2019 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels zijn de stijlen voor landingsgestel en drijvers geplamuurd en kunnen ze droog gepast worden. Voor het wielonderstel:

photo 474851

Zit goed, de foto is alleen maar nodig voor de bouwhandleiding, want ik ga verder met de drijverkist. Ook messing versterkte hoofdstijlen gepast:

photo 474849

Lijkt goedte zitten, maar dit kan eigenlijk pas goed met alle stijlen, dus ook het ontbrekende stuk van de omgekeerde V en de N-stijl, en dat blijft pas goed zitten als het gelijmd wordt. Een gok dus.
Ik ben van plan het model aluminium te spuiten. Dus moeten er "luiken" gemaakt worden voor ramen en deuren. Begonnen met de hoogte van de ramen en de breedte van de deuren op te meten en daarna twee stroken karton van 6 en 13 mm breed uit te snijden. Daarna trial and error/met passen en meten de stukjes op maat gemaakt voor ramen en deuren.

photo 474850

Opgeschreven wat waar hoort. Ook bleek de linkerdeur niet echt rechthoekig te zijn, boven en onder verschilde een dikke millimeter in breedte. Waarschijnlijk het gevolg van een stapeling van kleine onnauwkeurigheden. Ik denk niet dat het echt op zal vallen.
Dan de verf maskers voor het windscherm en de bovenlichten in de canopy. Ik heb hetzelfde procedé gevolgd als voor de F.K.49. Op de achterkant van de tekening van het masker een stuk beschrijfbare tape plakken, daarop weer een stukje Tamiya tape.

photo 474847

De maskers uitknippen.

photo 474848

Wel even nummeren, anders is het grote verwarring. De Tamiya tape er af peuteren (dat is dus het verf masker) en op de canopy plakken met de brede kant onder voor het windscherm en de bovenlichten geplaatst aan de hand van het bovenaanzicht op de tekening (ze zijn nergens zichtbaar op de zijaanzichten). Daarvoor moest de canopy vele keren gemanipuleerd worden, en dat vond de houtlijm niet leuk, dus maar verder gegaan met de losse canopy.

photo 474845

Ik vond het eindresultaat niet echt bevredigend, het was lastig de bovenkant van de individuele raampjes gelijk te krijgen en de stijlen er tussen netjes van constante breedte. Dus maar anders: Eén masker voor het hele windscherm.

photo 474846

De detaillering kan dan met de zilveren decal nummer 11 gemaakt worden.

photo 473874

Ik heb de canopy weer vastgelijmd, maar dit keer met Kristal Klear. Dat blijft enigzins elastisch als het droog is, minder bros dan witte lijm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goede oplossing voor de raamstijlen, al moet ik zeggen dat ik je oorspronkelijke afplakwerk ook erg netjes vind. Hoe ga je nu het gat tussen de voorkant van de vleugels en de romp opvullen? Of komt dit enkel door de dryfit en valt dat vanzelf weg wanneer je het vast lijmt?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Om dan maar te beginnen met dat gat: Nee, het valt niet vanzekf weg, maar de afmetingen vallen mee. Het is hooguit 0,3 mm breed. Dus na het lijmen (met dikke secondelijm) van de vleugel op de romp gewoon aan de slag met witte houtlijm. Hier het resultaat na de eerste ronde.

photo 474929

Gewoon laten drogen, en daarna een tweede laagje om de krimp te compenseren. Ik heb nog overwogen om er een dun stripje tussen te lijmen, maar dat is lastiger gelijk met het vlak van de canpy te krijgen, en dus waarschijnlijk minder netjes.
Voordat de vleugel gelijmd werd, zaten de "luiken" voor ramen en deuren er ook al in, voorzichtig vastgezet met een paar minuscule druppeltjes Kristal Klear.

photo 474931

En de laatste voorbereiding voor de spuitjob: wat schuimplastic in het raam onder de neus.

photo 474928

Overigens is het (pas) maken van de "luiken" een goede generale repetitie voor het maken van de echte ramen; dat moet op dezelfde manier gebeuren. De luiken hebben mij een uurtje gekost, dus voor twee deuren minder is dat te overzien.
Dan de drijver stijlen. Ik heb de template op een stukje plastic plaat geplakt met niet beschrijfbare tape, en ook de rest van de template daarmee bedekt. Daarna de stijlen op maat gemaakt en vastgeplakt met stukjes tape. Om een stevig geheel te krijgen heb ik de werkelijkheid geweld aan gedaan: Ik heb een klein driehoekje van 1 mm dik plastic aan de bovenkant tussen de twee stijlen gelijmd met epoxy.

photo 474932

Als dat goed uitgehard is vijl ik een soort fairing tussen de stijlen. In werkelijkheid ontbreekt die, maar een krniesoor die daar op let. Alternatief zou zijn ook de voorste stijl een messing kern te geven. Daarna ook meteen de horizontale stijf van 0,5 mm styreen staf gelijmd.

photo 474930

Een van de voorste stijlen is een beetje te kort; dat wordt gerepareerd met een dun plakje styreen. Voor het monteren van de drijvers heb ik alvast een mal gemaakt. Volgens tekening en meting aan het model liggen de buitenkanten van de drijvers 75 mm van elkaar. Of dat klopt moet later blijken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Droog passen van de drijver stijlen was een ramp. Ze pasten prima, daar niet van, maar bij de minste dwarskracht op de voorste -resin- stijl, stond die krom. Dit ging dus mooi niet werken, want zelfs na het aanbrengen van de N-stijlen tussen romp en drijver zou dit blijven. Bovendien doet resin onder blijvende belasting altijd moeilijk, dus een goede kant dat het model na een aantal maanden zich zou neervlijen op de grond. Dus terug naar de tekentafel. Ook de voorste stijl krijgt een kern van messing staf.

photo 474999

De hardware dan:

photo 474997

Om dit te accommoderen moet ook de onderkant van de motorgondels veranderd worden.

photo 474998

Extra 1 mm gaatje 3 mm voor de meegegoten gaatjes. En de drijvers:

photo 474996

Voorste gat opgeboord tot 1 mm. Daarna konden we weer droog passen.

photo 474995

In ieder geval zakt hij niet meer door z'n pootjes, maar ik moet nog wel wat verzinnen om de stijlen (en drijvers) in de goede stand en op de juiste plaats neer te zetten. Slimme mal maken, vermoed ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De slimme mal was niet zo moeilijk of zo slim. Een simpel kartonnetje van de goede afmetingen om tussen zijkant romp en bovenkant drijver te passen met uitsparingen voor de drijverstijlen ter plaatse van de aansluiting op de drijvers, opgemeten uit voor- en zijaanzicht. Als referentiepunt een inkeping op de plaats waar de achterste stijl van de N-stijl voor de drijver moet komen (of de V-stijl voor het wielonderstel), hetzelfde als bij de F.K.49. Dat ziet er dan zo uit.

photo 475026

Of van de andere kant:

photo 475025

Voor de zekerheid ook geprobeerd bij de andere drijver. Wel luistert de stand van de messing pennen in de gaten vrij nauw, maar dat is goed te corrigeren met een tangetje en wat passen en meten. Het is toch aardig als tekening en gebouwd model zo redelijk met elkaar kloppen.
Na deze exercitie maar meteen een mal in CorelDraw getekend.

photo 475024

Komt ook in de kit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De lijnen van het vliegtuig worden al mooi zichtbaar. Ik vind het een gaaf ding!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de eerste spuitbeurt moesten er nog wat details aangebracht worden. De plaats van de scharnieren van de rolroeren had ik al aan de hand van foto's bepaald en in de tekening van het bovenaanzicht gezet. Ik heb maar aangenomen dat de bediening van de rolroeren door middel van push-pull stangen gedaan werd en op dezelfde plaats waar dat met kabels gebeurde bij de F.K.49.

photo 475072

De kleine fairing zijn gemaakt van schuin afgesneden 1,6 mm staf, waarin een 0,5 mm gaatje is geboord. Ook heb ik de decals iets naar binnen verplaatst. Daarmee wordt vremeden dat ze over de fairing geplakt moeten worden.

photo 475071

Ook de bediening van het richtingsroer is anders dan bij de F.K.49 en dat is duidelijk te zien op een aantal foto's van de Finse kist. Aan de hand daarvan is deze tekening gemaakt:

photo 475067

Dat betekent twee kleine, schuine 0,3 mm gaatjes maken in de bovenkant van de romp (staat dus ook al in het bovenaanzicht) en de control horns op de derde rib van onderen van het richtingsroer.

photo 475070

Het onderste meegegoten gat op de romp zijwand kan dus dichtgemaakt worden.
Op foto's zijn duidelijk "sporen"van control horns onder de hoogteroeren te zien; aan de bovenkant zijn ze te onduidelijk. Ik heb toch maar aangenomen dat het hoogteroer gewoon met kabels aangestuurd werd en die op de eerste volle rib geplaatst.

photo 475068

En op de rolroeren alleen een control horn op de bovenkant.

photo 475069

Alle control horns zijn gemaakt uit 0,4 mm plastic plaat.
Het spuiten viel me weer niet mee. Ik had het een jaar niet meer gedaan en dan is de routine toch weg. Bovendien was de verf wat oud, en verstopte de airbrush op een gegeven moment. Ik blijf denk ik toch een kwaster.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het model staat inmiddels in de primer, en dat ziet er redelijk uit. Omdat ik bij een aantal modellen bij het afplakken over aluminium geverfde oppervlakken toch wat last van tape sporen heb gehad, heb ik besloten om hier de gele vleugeltippen en de gele band om de romp eerst te schilderen, die vanaf 18 juni 1941 ook door de F.K.49A als herkenningsrekens gevoerd werden. Volgens voorschrift (via Kari Stenman gekregen) was de onderkant van elke vleugeltip over een lengte van 1/6 van de spanwijdte geel geschilderd en liep om de romp een gele band van 0,5 m. Kleur RLM 04, of British/US insignia yellow. Ik heb maar Humbrol 69 genomen. 1/6 spanwijdte = 37 mm, 0,5 m = 6,9 mm in 1/72. Op de foto's begint de band op de romp net na de registratie, en die registratie begint ter plaatste van de vleugelachterrand. Voor het moedel beteent dat 41 mm achter de vleugel achterrand.
Dus tapejes geplakt:

photo 475599

Een met de kwast geverfd. Resultaat:

photo 475598

photo 475600

Dat ene rafeltje haal ik nog wel weg.
Dan heb ik me geamuseerd met de lucht pomp/generator. Ik had al een driepoot frame gemaakt van 0,25 x 0,5 mm strip, maar dat was niet te behandelen. Dus heb ik een tweede frame gemaakt van 0,4 x 0,5 mm strip, en dat was tenminste enigzins hanteerbaar.

photo 475601

Handleiding wordt aangepast.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb me de laatste dagen vermaakt met het kwasten en spuiten van aluminium. De kleine onderdelen (stijlen en zo) heb ik toch maar gekwast. Romp en vleugels, drijvers en stuurvlakken zijn gespoten met min of meer acceptabel resultaat. Een keer hield de airbrush er mee op maar doorspoelen met cleaner verhielp dat. Ik heb gespoten met een 0.5 naald, maar ik vind dat de verf daar toch wel hard uitkomt en de laag is af en toe te dik, maar misschien is mijn wijsvinger niet lenig genoeg. Maar alla, hij glimt.

photo 475794

photo 475795

photo 475793

Het verwijderen van de paint masks ging vrijwel overal goed (een kleine beschadiging) en de "luiken" hebben het binnenste voldoende afgesloten en kwamen ook goed los (met een kleine beschadiging). De glanslaag voor de decals ga ik met een zachte kwast aanbrengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 mei, 2019 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Decals plakken, dan. Als test heb ik besloten de decals zoals ze met laser en met ALPS printer gedrukt zijn zonder extra beschermlaag te gebruiken. Dat zou moeten kunnen, maar mogelijk zijn ze te kwestbaar. Alle decals hebben een contunue film, en moeten dus zo dicht mogelijk bij de afbeelding uitgeknipt of gesneden worden. Eerst de ALPS decals voor propellers en banden.

photo 475940

photo 475939

Levert geen probleem op, al moet je met het sealen bij voorkeur een acryl vernis op water basis gebruiken, omdat anders het risico bestaat dat de (print)was oplost. En de kleine decals zijn best lasting uit te knippen. De decal voor de cockpitramen komt later als de cabineramen er in zitten.
Daarna de laser geprinte zwarte registraties.

photo 475937

Onderkant vleugel, die vlak is zonder uitstekende details gaf ook geen probleem. De decals zijn wel extreem dun, maar goed bestand tegen SET en SOL. De bovenkant van de vleugel was een ander verhaal. Ik had voor de zekerheid al dat stukje decal weggehaald waar de fairing voor de rolroerbedieningsstang moesten komen.

photo 475941

Deze decals bleken erg gevoelig te zijn voor vouwen. Bovendien lijkt het bedrukte deel bij het bevochtigen anders uit te zetten dan het onbedrukte, wat tot spanningen (en dus vouwtjes) leidt bij de scherpe hoeken. Ik heb de vouwtjes bij moeten werken met matte zwarte verf.

photo 475938

De decals op de rompzijkanten gaven minder problemen, ook al raakte daar ook eentje licht beschadigd. Maar zwarte verf is geduldig :mrgreen: .

photo 475936

Na het drogen ga ik eerst de boel sealen. Daarna de cabineramen op maat maken en plaatsen, voordat de decal voor de cockpitramen er op gaat.
De daarop volgende stap zal het samenbouwen van de drijvers worden. Om dat goed symmetrisch te kunnen doen heb ik een tweede, gespiegelde kartonnen template gemaakt.

photo 475942

Maar voor dat ik die kan gebruiken, zijn we weer een paar dagen verder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement