En hier volgt dan mijn,tot nu toe,meest gedrurfde project.
Omdat het een buitengewoon project wordt,is een wat uitgebreide intro wel verreist.Temeer daar ik er wel wat langer aan zal komen te werken.
Gedurende het project,wil ik er wederom ledverlichting in gaan bouwen.Ook komt er een binnenverlichting in,dat is mogelijk omdat het een vrij groot modelschip is(schaal 1:72),met ca.300 onderdelen.De lengte van het model wordt ca.635 mm.Wat de lengte van de QMII(als model)aardig dicht nadert.Als je dan rekend dat het geen passagiersschip is,is te verwachten dat het een" BIG ship" gaat worden.
Het ligt in mijn bedoeling om er ook een binnenwerk in te maken van de stuurhut.Ook dat kan prima,omdat het inwendige van de stuurhut groot is,en er ook grote ramen(clearparts)inzitten.Dus een mooie inkijk is wel gegarandeert
.
Het binnenwerk wil ik verder verfraaien met houten motief(iets rood getint)en met verlichte lcd/radar schermen.Dat gaat ook lukken,daar heb ik inmiddels al wat ervaring mee gekregen door de Queen Mary II(verlichte zwembaden).
Gedurende afgelopen weken heb ik tussendoor een gigantische research kunnen doen,omdat er best veel over dit reddingsschip op internet is te vinden........ook mooie detailfoto`s ontbraken niet.
De hoofdmast,verder,is van binnen hol en ook flink dik in zijn omtrek,wat zich ook uitstekend leent voor witte en rode leds in de mast aan te brengen,de voedingskabels hiervoor zijn prima in de buis te geleiden!.
Het werk en voordek,verder,zal ook flink verlicht gaan worden door aanwezige schijnwerpers,die worden gedeeltelijk gescratch van holle alubuis,waarin witte leds worden geplaatst.
Het helidek is zo groot,dat ik hier de bodem ga vervangen door gaas,zoals in het origineel.Daartoe zal de bestaande boden worden verwijderd en vervangen.Evenals de relingen,welke bij het origineel vergezeld zijn met gaas.
Wat ook leuk is om te weten,is dat er uiteindelijk het hoofdschip wordt gebouwd,een kleinere hulpboot(ook gemotoriseerd)en deze laatste zit opgeborgen in het achterdek,onder het heliplatform.En kan,bij nood,zo eruit schuiven de zee op!...
Ook komt er nog een(nagebouwde)opblaasboot met buitenboordmotor op.
En dan zijn ernog de gigantische fantastische details in de kit,en de scratchdelen welke ik er nog aan ga toevoegen.Voor deze kit bestaat ook een PE set,maar gezien de prijs hiervan,en ook omdat ik liever zelf scratch ga ik dit niet aanschaffen.Lekker zelf doen
.
Dan nu enkele gegevens van het origineel.....
Op 27-06-2003 is ze(met het nodige feestgedruis erbij)gedoopt,en op 09-09-2003 is ze in gebruik gesteld.Ze is gestationeerd op Helgoland(Duitsland).Waar ze een belangrijke rol speelt als reddingsvaartuig.
Ze is 46 meter lang,9,41 meter breed en heeft een diepgang van ca.0,9 tot 2,8 meter.
Haar,geheel uit aluminium bestaande romp,kan haar tot een max.snelheid brengen van ca.46 km/u.En gezien haar waterverplaatsing van 404 ton,is dit best wel een prestatie.Maar daar heeft ze ook wel de nodige kracht voor in huis.Drie krachtige turbodieselmotoren.Een engine MTU Diesel Typ 16 V 4000 M90 met 2720 KW,en twee keer een MTU Diesel Typ 12 V 4000 met 2040 KW,en ze heeft twee boegschroeven.In op vol vermogen draaiende machinekamer gebruikt ca.20000 liter aan koud zeewater voor de koeling per minuut.Dus dat is wel wat.
Twe gelijkgestemde motoren...
Eindigen buiten in deze 4 uitlaten...ruig
Ook is in bovenstaande foto duidelijk de achtersteven te zien,van de kleinere opgeborgen hulpboot.Aan de binnenkant ziet het er zo uit.
Wat betreft de electronische uitrusting aan boord...kun je beter vragen wat ze niet heeft.Ze heeft zelfs een kleinere full functionel operatiekamer aan boord.Verder kan ze zowel water als schuim spuiten voor bluswerkzaamheden.En kan ze volautomatisch navigeren op zee,te vergelijken met het ADF(automatic Direction Finder)welke in moderne passagiersvliegtuigen zitten.
Het vergt hier te ver om alle snufjes op te noemen,ik zou er twee hele pagina`s mee kunnen vullen....Het volstrekt om te zeggen,dat ze volledig aan haar taken kan voldoen....
Oh ja...ze is in dienst van "DGzRS"(
http://www.dgzrs.de/).
Zover deze intro van mijn komend project.
Rest nu nog de inboxfoto`s,welke al indrukwekkend genoeg zijn..
Ron.