Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Dat blauw zal reuze meevallen. er komen zoveel versieringen op dat het blauw niet aanwezig zal zijn. Hier een foto zoals het er uiteindelijk uit moet komen zien.


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ik vind het een beetje spijtig dat je al steld dat je het niet zo nauw neemt met de historische achtergrond, nog bouwwijze.

Het is al te laat, spijtig.

Maar dat blauw op de romp dat is volledig verkeerd. Het is een vniet correcte vrijheid die de bouwer van de kit zich heeft veroorloofd. Tja het moet ook mooi lijken om het te verkopen ,niet ? Blauw werd niet toegepast. Zelfs voor een Franse koning zal de kostprijs van de blauwe verf meer kosten dan de bouw van de hele boot.

Ik herhaal het even. Het enige blauw dat in die tijd beschikbaar was is "Lapis -lazuur" En dat wordt enkel gevonden, ontgint, in Afghanistan.!!!! Het was gewoon onbetaalbaar in die tijd. alleen al door het transport en het steeds doorverkopen tijdens de zwerftocht over een halve wereldbol. Dus werd enkel de spiegel in die kleur geschilderd en dan nog op een zeer beperkt oppervlakte.

Kanonnen waren in brons en vermits ze in openlucht stonden opgesteld, werden ze .... groen-zwart, juist zoals men in huidige tijd standbeelden heeft. Dus ik zou je kanonnen, zwart schilderen en een drybrush geven met wit en daarover een drybrush met mosgroen.

Pter gaf al een kommentaar op de planken , dan moet ik het niet meer doen. Normaal was het ook niet dat de kanonpoorten waren voorzien van een kadertje. Maar ik kan begrijpen dat het uitsnijden van die poorten niet gemakkelijk was . Alle binnenkanten van de relingen en ook van de zijwanden, op de dekken waar kanonnen stonden opgesteld werden steeds rood geschilderd, niet roodbruin. Het diende om de kleur van bloed en stukken mensenvlees te maskeren tijdens een gevecht. Het moet dus echt bloedrood zijn.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Denk er ook aan dat je niet doet zoals op de laatste foto. HEt staande want , de touwen die de masten enz. rechthouden zijn steeds zwart-donkerbruin. HEt taow werd eerst ingewonden met dunner touw tussen de strengen. dan omwonden met doeken gedrenkt in Stockholm-teer ( Neen dat is geen van aardolie afgeleid product) dan op sommige plaatsen onderheveig aan sleet nog eens omwonden met dun touw en het geheel werd nog eens in de teer gezet.
Wil je een degelijk effect hebben van je tuigage, want dat is wat het menselijk oog aantrekt, maak dan je touwen zwart. Voor de touwen die de zeilen en de ra's bedien, het lopende want , moet je inkleuren naar grijs-geel of de kleur van hennep touw. het bruin van manilla kwam pas veel- veel later .

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
:wink: @beagle: staand wand moet ik nog niet aan denken dat ik zover ben :wink: maar tegen die tijd zal ik zeker het gebrek aan historische correctheid die ik nu ten toon spreid corrigeren en dat trachten wel in orde te maken. :D het zwarte garen daarvoor heb ik zelfs al liggen. Toen ik in een ander topic een reply van u las over wanten had ik direct het zogenaamde "spektouw" in gedachte wat ik gebruik voor het maken & herstellen van paardentuigen. ik moet het er even bijzoeken maar tegen de tijd dat ik zover ben zal ik het laten zien. Het gebruik van dit specefieke garen had ik al in gedachten toen ik met de tuigaga van de San Fransisco II bezig was alleen was dat toen ik al meer dan halverwege was lol.

gr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
:wink: @beagle: staand wand moet ik nog niet aan denken dat ik zover ben :wink: maar tegen die tijd zal ik zeker het gebrek aan historische correctheid die ik nu ten toon spreid corrigeren en dat trachten wel in orde te maken. :D het zwarte garen daarvoor heb ik zelfs al liggen. Toen ik in een ander topic een reply van u las over wanten had ik direct het zogenaamde "spektouw" in gedachte wat ik gebruik voor het maken & herstellen van paardentuigen. ik moet het er even bijzoeken maar tegen de tijd dat ik zover ben zal ik het laten zien. Het gebruik van dit specefieke garen had ik al in gedachten toen ik met de tuigaga van de San Fransisco II bezig was alleen was dat toen ik al meer dan halverwege was lol.

gr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2007 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik moet een beetje gniffelen over de opmerking van Beagle. :lol:

Natuurlijk streven we ernaar om een model redelijk historisch correct te maken, zo wilde ik de kleurstelling van mijn Endeavour ook mooi schilderen in de laatste kleurstelling waarin de echte Endeavour ook in verkeerd.
Maar nee hoor, ik kreeg meteen allerlei klagingen en protesten, drijgingen voor excommunicatie, ballingschappen en verbanningen naar andere fora etc... als ik de mooie beplanking onder een laag vieze verf zou brengen! :lol:

In theorie ben ik dus niet historisch correct mijn model aan het maken maar toch wat ik en de overigen mensen hier op het forum, klaarblijkelijk in dit geval "mooier" vinden. :P :roll: :lol:

Zo moet je alles een beetje met een korreltje zout nemen. Bouw een schip zoals het je zelf het meest tevreden gevoel geeft. Neem de adviezen van Beagle ter harte (zo te zien doe je dat ook :brouw:) want hij heeft 99 van de 100 keren gelijk! :wink:
Bij je volgend model ga je proberen de huidplanken wel volgens de "authentieke" manier te leggen. Je zult zien dat wanneer het lukt je ook een veel grotere tevredenheid zult hebben. Dit heeft er mede mee te maken dat je zolang ermee bent beziggeweest en het je onderscheidt ten opzichte van een "gewone kitbouwer" :wink:
Zo ben je op weg om een gevordend modelbouwer te worden!!!

Ikzelf sta ook nog maar net aan het begin hoor en roep nog vaak om hulp! :lol: :roll:

Pter gniffeld nog even verder en denkt aan de fijne sfeer hier op het forum! :lol:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2009 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
En zo zijn we dik 2 jaar verder en ze is nog niet af. Door een Job wissel & een verhuizing met fikse verbouwing heeft de bouw dus dik 2 jaar stil gelegen maar sinds een maand of 1,5 ben ik eindelijk weer begonnen. Het is dus geen "leuk, ooit aan begonnen ligt nu op zolder" project. Ik moet eerlijk zeggen dat de break ook niet zo erg was omdat de motivatie om het project af te maken ermee toegenomen is. Ik besteed er nu weer vele uren per week aan.

Helaas is tijdens de verhuizing mijn externe HD met alle foto's gesneuveld dus moet ik een sprongetje maken in de stand van zaken. De foutjes in het begin gemaakt ziten er nog in en zijn helaas onomkeerbaar gebleken maar ik werk daar nu omheen om er toch een pracht eindresultaat mee te behalen. Heel veel is er nog niet gebeurd en ik worstel op het moment met de achtersteven en de passendheid van de bronzen ornamenten. Deze blijken minder op maat te zijn dan aangenomen dus vereist het veel aandacht en afwijking van de tekeningen deze tot een mooi passend geheel te maken. Ondersteunende ornamenten van de loop"bruggen"van de achtersteven bijvoorbeeld blijken tekort te zijn als de "gelaserde" bevestigingspunten aangehouden worden. Dit is geen ramp maar ik moet de relingen dus dusdanig hoger maken zonder dat deze te massief worden en een "extra" lijstje aanbrengen aan de onderkant van de bovenliggende "loopbrug" van de achtersteven zodat de ornamenten geen lucht ondersteunen. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

affijn hier volgen wat foto's ( ;-) inclusief de imperfecties) van hoever ik nu ben. Nog heel veel te gaan maar ik neem er de tijd voor en leg het aan de kant zodra ik frustraties omtrent een deel wat niet wil lukken voel opkomen om er even later weer met een nieuwe en frisse blik en met de oplossing voor de hand liggend naar te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lente is begonnen en de zomer komt eraan de frequentie van de updates is geheel afhankelijk van hoe goed deze worden ;-)

tips en ongecensureerd commentaar blijven welkom

mvgr.

Pepijn


p.s. de planning is wel er in september mee klaar te zijn, zoals met zoveel dingen loop ik weer vooruit op de zaken maar ik heb een mooi mega model van de Bismarck van Soar Art gezien wat me wel een geschikt project na de Soleil lijkt. ;-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2009 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Dat ziet er heel erg mooi uit... ok, dat ziet er ook heel erg blauw uit, maar die discussie gaan we niet herbeginnen zeker he :lol:

Wel heb ik een opmerking/vraag over je onderste twee wales, naar de spiegel toe lijken die plotseling de hoogte in te gaan, is dat effectief zo op de tekeningen en je model, of is dit een vertekend beeld op de foto ?
Het lijk me namelijk niet consequent met de wales die erboven lopen. oooops, sorry, berghouten ipv wales natuurlijk heh, maar dat wist je ook wel al (eventjes corrigeren voor de taalkundig correcten onder ons).
Naar mijn weten, en ik ben heus geen expert, liepen alle berghouten altijd evenwijdig, vandaar mijn vraag.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2009 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
heeuu nee dat is niet zo op de tekeningen. Dat was incompetentie van mij ;-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2009 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Bah, "incompetentie", wat een lelijk woord, probeer eens "foutje moet kunnen" :)
Alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje ; is het te laat om te corrigeren ? Als het enigszins, kan, zou ik het zeker doen, het kan je model enkel ten goede komen.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement