markie schreef:
Zonder schilderwerk zie je helaas de kwaliteit van het gietwerk niet mooi naar voren komen.
Ja klopt, al het geprinte blijft voorals nog een wat massief wit blok. Er zal straks schilderswerk en een wash nodig zijn om e.e.a. wat beter naar voren te laten komen.
Bert Takken schreef:
Mooi teken en printwerk, ff voor mijn nieuwsgierigheid, wat voor printer, type resin, resolutie en printtijd/layer. Ik werk zelf met een Elegoo 3, waterresin, 0.05 mm en 2.5 sec/layer
Ik gebruik een Anycubic Photon Mono SE. De maximale resolutie X/Y is 0,051mm, voor de Z as is dat 0,01. Die laatste maak ik overigens geen gebruik van, default staat hij iets hoger (weet zo even niet waarop). De printtijd per laag heb ik veel mee geëxperimenteerd maar ben ik uiteindelijk weer terug op de standaardwaarden; 40s voor de eerste 6 lagen en 2s per laag.
Omdat ik tot nu toe steeds alleen een plaatje van het eindresultaat heb laten zien, deze keer, voor wie het interesseert, even een soort van tutorial hoe ik e.e.a. teken en print. Het onderwerp is het achterste mast/radar platform. Dit is een vrij simpele vorm die niet al teveel stappen vraagt om te construeren.
Eerst even het origineel. Het gaat dus om het achterste platform op onderstaande foto. Hier staat de grote LW-02 of 'Air warning radar'. Deze radar kon zoals de naam al zegt vliegtuigen detecteren, en ook de heading/afstand data doorsturen naar de vuurleiding. Deze radars werden gemaakt door Holland Signaal en waren een veel gezien item op Nederlandse schepen uit die tijd.

[Bron: Nederlands Instituut voor Militaire Historie,
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/]
De radar zelf is een PE deel van de kit en is prima. Het platform kan de bouwer kiezen uit een resin deel of PE deel, maar beide vond ik niet erg overtuigend dus ik heb een eigen variant gemaakt.
Voor wie onbekend is met 3D printen, het proces beslaat zo ongeveer 4 stappen:
1. 3D tekenen
2. Omzetten tekening naar sliced file waar de printer mee overweg kan
3. 3D printen
4. Nabewerken
Als eerst maar eens stap 1.
SoftwareEven een heel snel woordje over teken/CAD software. Er zijn best veel gratis programma's die je kunt gebruiken. Google Sketchup is bijvoorbeeld een hele bekende titel. AutoDesk heeft iets dat heet TinkerCAD, bedoeld voor onderwijsdoeleinden en volgens mij vrij simpel om mee aan de slag te gaan. Er zijn stukken geschreven over deze software door mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik, dus ik hou het hier even bij mijn keuze: Autodesk Fusion 360. Dit programma is gratis te gebruiken voor hobbydoeleinden met een paar beperkingen ten opzichte van de betaalde versie
Stap 1: de basisNadat Fusion is opgestart, begin ik met een lege pagina, ik maak een component en vervolgens een 'sketch'. Een sketch is een 2D tekening die de basis vormt van wat je wilt maken. In dit geval is het gewoon een tekening van het PE deel van het platform, met als afmeting 8x6,5mm. De diameter van de afronding aan de achterkant was een beetje een gokje, maar volgens mij ligt dit vrijwel naadloos op wat het zou moeten zijn. Het gat in het midden is waar de radar zelf geplaatst moet worden.
Stap 2: extrusionAls de sketch gereed is, kan deze worden geëxtrudeerd. Dat wil zeggen het converteren van een plat 2D object naar een 3D component door het 'op te tillen'. De dikte is geschat op basis van foto's van het origineel; ik ga voor 2mm.
Stap 3: Onderkant curvesZowel de voor- als achterkant hebben aan de onderzijde een afgeronde kant. Om dit te maken maak ik een nieuwe sketch, haaks op het platform, en teken wat bochten die er redelijk op lijken. Noot: onderstaande afbeelding is een zijaanzicht van het platform.
Stap 4: curves extruderenAls de sketch klaar is kan ik deze opnieuw extruderen, maar nu als 'cut'.
Stap 5: hollowingHet platform was hol aan de onderkant. Fusion heeft een functie om objecten hol te maken (deze heet shell). Hier hoef je alleen een wanddikte op te geven en Fusion doet de rest. Ik wijk hier af van het origineel, mijn wanddikte is te dik voor deze schaal maar anders wordt het te zwak ben ik bang. Bovendien is het slechts de onderkant en die zal uiteindelijk niet echt meer zichtbaar zijn.
Stap 6: kleine touch-up van de voorkantHier heb ik een klein foutje gemaakt in de volgorde der dingen. Ik had eigenlijk eerst hol moeten maken en daarna de curves moeten extruderen. Door het andersom te doen ben ik de voorkant 'verloren'. Geen probleem, in mijn sketch van stap 4 zit nog wel een geschikte vorm die ik kan extruderen en op die manier het platform mee kan herstellen.
Stap 7: railingHet platform is nu klaar, maar de railing en yardarm supports missen nog. Ik heb de railing als eerst gedaan.
Hier wordt het ietsje complexer. De railing is ook een sketch. Dit betekent dat de handrails lijnen zijn die in werkelijkheid geen dikte hebben. Door het 'pipe' commando te gebruiken worden de lijnen converteerd naar een ronde massieve staf met een opgegeven dikte (in dit geval 0,2mm).
Maar dit betekent dat de railing niet op de rand van het platform getekend kan worden. Want dan zou de helft van de diameter namelijk over het platform staan. Dat is niet wenselijk.
Daarom heb ik eerst een sketch gemaakt met een 'offset' van het platform van 0,1mm, wat de halve diameter is. De sketch van de railing teken ik hier weer op, zodat straks alles netjes op het platform blijft staan. De offset is de zwarte lijn die juist in de grijze body van het platform ligt.

Nu maak ik een sketch op het offset plane. Dit is een zgn. '3D' sketch, hierdoor kan ik over alle assen tekenen en kan ik de verticale assen recht naar boven tekenen. Deze assen hebben geen relatie met de werkelijkheid; ik plaats er een op elke hoek en waar het verder uitkomt.
Stap 8: construction / mirror planeMisschien is het u opgevallen dat ik slechts de halve railing getekend heb. Als alles klaar is spiegel ik de helft naar de andere kant. Dit scheelt werk en zo houden we alles mooi symmetrisch. Maar als ik dat wil doen, moet ik Fusion wel vertellen hoe en waar er gespiegeld moet worden. Daarom neem ik nu een zgn. 'construction plane' op in het midden van het platform, deze zal later dienst doen als spiegel.
Stap 9: yardarm supportsNu moeten er nog twee houders voor de ra (heet dat zo?) van de mast getekend worden. Dit gaat opnieuw op zicht en op basis wat ik zo ongeveer vind passen.
Stap 10: extrusie van de yardarm supportDe sketch van stap 9 moet nog 3D gemaakt worden, dat gebeurt hier. Ik maak de support 1mm dik. Dat is te dik voor deze schaal, maar het zal straks wat sterkte moeten hebben om ook de tuigage te kunnen dragen dus liever niet te dun.
Stap 11: spiegelenEn hier komt het spiegeltje om de hoek kijken. De net gemaakte support wordt gekopieerd naar de andere kant van het platform. Het middenvlak, dat eerst oranje was, is nu blauw om aan te geven dat dit het spiegelvlak is.
Stap 12: creëren van de railingDe railing kan nu met een 'pipe' commando gemaakt worden. Simpelweg een kwestie van de lijnen selecteren en klaar ben je.
Stap 13: spiegelen van de railingDit is een herhaling van stap 11, maar nu met de railing geselecteerd. En hiermee is de laatste stap van het tekenen voltooid.

Dat is het voor nu. Hierna zal ik laten zien hoe het platform wordt omgezet naar iets dat geprint kan worden, en het proces wat daarna volgt.
- Bas