Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 2:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Flyboy. Er zijn nu heel wat van de blokjes afgewerkt. Ik besloot ze niet allemaal te doen, omdat er een kans is dat ik een deel van de ABSD niet meer kan bereiken met een boor. De rijen blokken naast de Columbia zitten vast te dicht bij de muren van het dok om er gaten voor te boren. Die worden dus gewoon geplakt. Aangezien er geen gewicht aan vast komt te zitten, is dat ook geen probleem. De blokjes onder het schip zullen tijdens een autorit te maken krijgen met vibraties van de romp er boven, dus die moeten wel goed vast zitten. Ook zal ik door de gaten die ik ga boren in de ABSD, de blokken beter recht kunnen uitlijnen. Ik moet wel nog iets bedenken om de Dremel langs een rechte lijn te laten boren. Aangezien de blokken in het echt niet aan de ABSD bevestigd zijn, zal de roestwash moeten gebeuren nog voor ik de blokken vastmaak. Vier van de blokken zullen een draad hebben die bovenaan uitsteekt en die door de romp van de Columbia gaat. Zo zal ik het schip vastmaken en dan kan het dek er pas op.

photo 576251

Voor de vervanging van de masten had ik aangegeven dat ik nog messingbuis moest bestellen. Die bestelling is deze week aangekomen. AK Interactive heeft nu een prachtig gamma aan buisjes die van 0.2 millimeter per 0.1mm in diameter toenemen tot aan 3mm. Daar heb ik meteen de maten van besteld die ik nog niet had van andere merken. Verder kocht ik nog wat interessant diomateriaal van MAIM, uiteraard voor heel andere doeleinden dan dit project.

photo 576254

In dit geval had ik 2.8mm nodig. Nu zijn deze buizen wel erg zwaar doordat de opening kleiner is dan de wanddikte. Je raakt hier dus niet doorheen door met een mes er over te rollen. Een microzaagje of een slijpschijfje kunnen een oplossing bieden.

photo 576248

Voor elk van de drie diameters van de mast vond ik een oplossing om ze op een dun buisje te kunnen rijgen. Het stuk van 2.8 paste er perfect op, de andere 2 stukken (2.5 en 3mm) werden opgevuld met de maat die in de buitenste buis paste.

photo 576247

Helaas leverde dat bij de achterste mast een afwijking bovenaan op. Dat komt omdat daar wat speling was tussen de kern en het opvulbuisje.

photo 576250

Bij de voorste mast ging het beter. Die verspringt nu bijna zoals de echte. Ik had het nog gelijkender kunnen maken door ook buis 2.9 te bestellen, maar het is nu zo.

photo 576249

Ik was voor de uitbouw op het voorkasteel gaan kijken bij een fout referentieschip, die had een B-vormig geschutsplatform. Dit had ik al nagemaakt.

photo 576253

De Bayfield-klasse heeft echter een andere opstelling, met een halve boog voor een 5 inch/38 kanon. Ik brak dus de vorige opstelling terug af. Na 2 pogingen had ik de juiste vorm te pakken. Dan kon ik de L'Arsenal 5 inch kanons installeren. Op de achtersteven komt een ongepantserde opstelling, het platform links op de foto komt vooraan het schip. Eerst moet daar een torentje onder gebouwd worden, maar er is weinig info over te vinden op de foto's. Ik wil vooral weten waar de trappen naar het benedendek naartoe gaan.

photo 576252


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 2:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond nog een goeie referentiesite waar heel wat foto's van ABSD's op stonden die ik nog niet gezien had: https://www.realwarphotos.com/#/gallery/advance-base-sectional-dock-absd/n22432/. Daar staat ook een foto van de houten blokken die ik nu moet plaatsen.

photo 576949

Op deze foto viel me op dat veel van de blokken op de middelste rij per drie gebundeld zijn. De manier hoe ze in de kit alle 500+ identiek en vrij smal gevormd zijn, klopt gewoon niet, zoals ik al dacht. Ik besloot dus om de gietramen die ik nog niet uitgesneden had, te bundelen per drie blokjes. Dit zou veel sneller gaan als ik volledige rijen losmaakte en aan elkaar plakte nog voor ik de blokjes verwijderde.

photo 576952

Ik had nog twee ramen waar ik de gaten voor de draad niet geboord had, omdat ik bij de eerste planning had berekend dat ik die niet nodig had. Nu konden deze aan de buitenkant geplakt worden. Dat betekent wel dat je voor een groot slagschip onvoldoende blokjes hebt om dit plan te volgen.

photo 576953

Weer een rij draadjes moest dus toegevoegd worden, na wat schuurwerk. Ik had de blokjes losgesneden met een snijschijfje en dat geeft wel wat flash.

photo 576954

Nu werd een draad gespannen over het midden van het dok, als leidinstrument voor het uitzetten van een boorplan.

photo 576955

Een stuk of 40 gaatjes waren voorgeboord met de Dremel en worden hier groter gemaakt.

photo 576956

Een dry-fit van de combiblokken. Hiervan moet ik er dus ook nog 2 maken die het schip vastmaken aan het dok.

photo 576950

Dit is de opstelling op het voorkasteel van de Bayfield-freighter. De basis voor de 5-inch gun is wat verbreed zodat de laddertjes voor 2 verdiepingen niet op elkaar botsen. Ook de uitstekende barbettes voor de 2 20mm-opstellingen zijn gescratcht en toegevoegd.

photo 576951

Deze barbettes moeten iets verderop op het dek geplaatst worden.

photo 576957

Om ze te plaatsen, moesten er 2 van de winches losgemaakt en verplaatst worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2023 19:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 577146

Toen ik het zijprofiel van de freighter bekeek, klopte er nog iets niet. De schoorsteen had niet veel hoger dan de masten mogen zijn.

photo 577148

Om dat te doen passen, kon ik onderaan de pijp een stuk weghalen. Ook zijn de masten verhoogd door de onderste buis te vervangen.

photo 577147

De buitenste rijen met blokjes zijn hier gedry-fit.

photo 577149

Ondertussen las ik een paar nuttige sites over docking plans. De blokjes moeten steeds op een spant staan. Ik kon er dus 5 op een rijtje zetten per ponton.

photo 577150

Dat geeft nog 100 op overschot, waar ik meer driedubbele van kan maken., voor nog 2 korte rijen.

photo 577151

Nu werden 2 inox satéprikkers doorgezaagd zodat ze als bevestiging van de kruiser konden dienen. Ze passen netjes tussen de andere blokken.

photo 577152

En nu een paar foto's met de hull er op.

photo 577153

photo 577156

photo 577157


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2023 1:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er waren genoeg blokjes over om twee extra rijen van driedubbele blokken te maken naast de kiel.

photo 577547

photo 577548

Deze kunnen nu gespoten gaan worden, ze zitten al terug in het doosje. Ik had in Antwerpen metalen loopjes gekocht voor de 5-inch guns. Het staat toch altijd mooier als je vooraan in de loop kan kijken, en ze zijn ook net iets slanker dan het resin.

photo 577551

photo 577550

Nu gaan we een groot stuk romp aanbouwen. Bij een Bayfield-aanvalsvaartuig werd er achter de brug een dekhuis bijgebouwd. Ik vond op Navsource een serie foto's van een model dat in die periode gemaakt is om de ombouw naar een APA te bestuderen: http://www.navsource.org/archives/10/03/03033a.htm . Dit zijn de beste foto's om een zicht te krijgen op de achterkant van de opbouw, die je door het achterste dekhuis nooit helemaal te zien krijgt.

photo 577573

De winches op het achterste weather deck moet ik wel weghalen en een dek hoger plaatsen. Ze worden met een snijschijfje verwijderd uit de nieuwe aanbouw.

photo 577549

Dan zaag ik ze recht af.

photo 577553

Ze zijn nu wel nog te dik om te gebruiken.

photo 577552

Om het dek te verhogen, moeten voldoende steunen voorzien worden zodat dit niet kan doorplooien als je het aandrukt.

photo 577554

Een plaatje van 0.5mm styreen wordt net passend gesneden.

photo 577555

Dan wordt een nieuw paar barbettes voorbereid. Op het nieuwe dek komt naast een stuk opbouw ook een tweede stel davits. Dat zal ik moeten kopiëren van het voorste paar.

photo 577556


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 1:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag gaan we de davits van de freighter scratchen. Er zit wel materiaal in de kit om de Hawaiian Pilot een stel davits te geven die er zelfs vrij gedetailleerd uitzien, maar het kan altijd nog iets beter. Bovendien hadden Bayfields oorspronkelijk twee paar davits, waardoor er dus wel een paar bijgemaakt moeten worden. Hier een foto van de freighter DuPage:

photo 577614

Daarbij herken je twee davits op een verschillend dek. Element A is een gebogen H- of U-profiel met een plaatje onderaan afgesloten. Element B is een A-vormige standaard met omgebogen zijden. C is een stel steundriehoeken met twee verlichtingsgaten. Deze elementen komen in achtvoud aan bod in deze update. Volgende keer moeten we dan wel nog de letters in rood maken. Dat is een zware ligger (D) om de armen te verbinden, een bewegend onderdeel E om de Higginsboten neer te laten en F, schragen om de schepen in neer te zetten.

photo 577615

Het spul waar we de H-profielen mee gaan namaken is een messing profiel van 1,5 x 1 mm. Dat verbetert de kit aangezien die een volle balk toont, waar ook nog eens een gietnaad op zit.

photo 577616

Het profiel kan geplooid worden over een boortje. In dit geval had ik de richting van het profiel wel fout.

photo 577617

Als het profiel juist gelegd is, krijgen we de onderste balk van de davits minus het afsluitplaatje.

photo 577619

Door een gat te boren om de 21mm kan ik het profiel zo verzwakken dat er maar een kerf van een mes nodig is in de rand om het te kunnen breken. Moeten we al niet met de slijpschijf aan de slag.

photo 577620

Als je ze op dezelfde afstand over de boor legt, kan je de eerste makkelijk kopiëren.

photo 577618

In geen tijd zijn er acht stuks geplooid.

photo 577621

De driehoekjes met 2 gaten. Het puntje moest er wel af om ze te doen passen in de plooi.

photo 577622

Door een plaatje achtdubbel te plooien kon een serie gaatjes geboord worden door de bundel heen. Dat geeft acht identieke patronen die dan met een mes uitgesneden kunnen worden en met een vijltje uit te werken zijn. Dit wordt de A-voet.

photo 577623

Die wordt herkenbaar nadat de zijden omgeplooid zijn. De voet zal na het bevestigen nog de driehoekige lasplaten van op de foto krijgen, dat betekent van elk 16 stuks.

photo 577624

De bevestiging is zo dat de voet gelijk komt met de verstevigingsdriehoeken. Nu moet nog uitgezocht worden hoe de davits bovenaan aan de opbouw bevestigd zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 2:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze week is er wat geknutseld aan de bovenbouw van de freighter, maar omdat er geen plan van gevonden is, was dit met vallen en opstaan. Het begon er al mee dat er heel wat van de PE trapjes terug verwijderd moesten worden, aangezien ze in de weg stonden van de uitbreidingen die voor het extra dekhuis nodig waren. De wanden daarvan had ik al voorbereid voor het bevestigen.

photo 577943

Daarmee werd dan de structuur achter de schoorsteen gebouwd. Het promenadedek was al met een passend stukje afvalresin verlengd.

photo 577945

Er moest nog een aanbouw achter dit gedeelte komen. Omdat hiervoor twee van de windassen op het dek in de weg stonden, werd dit stuk er uit gefreesd.

photo 577944

Dit werd dan terug dichtgekleefd zodat de aanbouw een goede basis had om te staan. Aanduidingen tonen waar de davits gaan komen.

photo 577946

Een voor een worden de armen van de davits geplaatst en met CA vastgelijmd.

photo 577948

photo 577949

Nu de armen op een vaste afstand van elkaar staan, kunnen de draagbalken van de davits gemaakt worden. Hiervoor gebruik ik het kleine messing H-profiel van 1.5mm hoog.

photo 577951

Maar dit profiel moet aan beide kanten taps toelopen. Ik moet dus een stuk van de centerplaat uithalen. De slijpschijf is echter te breed en onberekenbaar. Gaten worden geboord op 7mm van de kanten. Dan wordt de achterkant van de snijrand van de boor gebruikt om langzaam door de plaat te zagen. Dit blijft vrij onvoorspelbaar en ik had het ook met mijn Proxxon kunnen doen, maar de snede wordt toch opgevuld met putty.

photo 577950

Dit levert een bergje messing op en vier bruikbare balken voor aan de davits. Tenslotte moet onderdeel E van de foto hierboven nog gescratcht worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 7:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het volgende element van de davits werd uit plastic gemaakt.

photo 578269

Dit gedeelte rolt binnen het H-profiel en houdt de balk omhoog.

photo 578270

Toen dit op zijn plek zat, konden die balken er tussen gezet worden.

photo 578271

photo 578272

Aan de kanten van de brug was er nog een gebogen pantserplaat nodig.

photo 578273

De davits heeft achteraan twee uitstekende rollers, die maakte ik uit get kleinere profiel.

photo 578274

Hzt was een klusje om dit nu nog onderaan de armen te kleven, want de profielen passen net niet in elkaar.

photo 578266

Ik heb het dak van het dekhuis nog wat uitgewerkt.

photo 578268

Er is ook een bod van Ebay binnengekomen, daarmee heb ik nu twee types van Carley floats van Voyager ter beschikking. Het hele lot heeft me maar 25 euro gekost, maar ik kon wel pas bieden nadat ik de verkoper er op gewezen had dat alleen Duitsers konden meebieden met zijn settings.

photo 578267


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een gepriegel Steven, prachtig.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Machtig mooi! En wat een werk.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2023 7:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie reacties! Nog steeds is er vanalles te doen aan de freighter.

photo 578659


De ankers zitten niet helemaal op de juiste plek. Ik maak dus de kluizen dicht en verplaats alles naar voren. Aangezien het schip aangemeerd ligt, zullen de ankers gelicht zijn.

photo 578660

Ik had nog een windshield nodig. Dit is uit metaal gesneden, maar het sneuvelde wel gedeeltelijk bij het bijvijlen. Steken ging hier beter dan boren.

photo 578661

Ik had nog een stel kingposts gemist tussen de davits.

photo 578662

Eerst had ik die zo hoog gemaakt als het stel vooraan. Daarna zijn ze ingekort. De inkeping is voor de resin dekrand.

photo 578664

Zo passen ze er nog tussen.

photo 578663

Op de kingposts horen ladders, maar ze zouden vol lijm komen te zitten als ik ze er tegenaan zet. Daarom deze afstandhouders.

photo 578657

De gieken van de hijsinstallaties aan boord zijn voorzien uit in elkaar gekrompen buizen. Ik vond wel wat info over deze hijstechniek op https://www.beyonddiscovery.org/ship-construction/derrick-rigs.html.

photo 578665

In de kit zit hier natuurlijk hopeloos veel gietnaad en flash rond. Ik moest ze dus namaken uit drie diameters messingbuis.

photo 578667

Die pasten goed op een draad. Het nadeel aan deze merhode is dat het geheel moeilijk te rechten is.

photo 578668

Ik hoop dat de lengte in de kit klopt.

photo 578669

Resultaat van een dagje buizen fitten.

photo 578658

Nu nog de galerijen afwerken. Daarbij zijn de palen voorzien van een driehoekig kapiteel, iets dat in de kit volledig ontbreekt.

photo 578670


Door kleine driehoekjes uit te snijden en dan de palen er tussen te klemmen, hoop ik dit correct te dupliceren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jpdl en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement