Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tamiya PBR - Klaar
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 feb, 2017 11:15 am
Berichten: 163
Hallo,

Het is weer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost op het forum, ik ben dan ook de laatste jaren niet heel actief bezig geweest met modelbouw. Vorig jaar kreeg ik van mijn vrouw deze Tamiya PBR en rond november/december ben ik hiermee begonnen en over de loop van verschillende maanden heb ik weer de smaak te pakken gekregen en heb ik de PBR inmiddels klaar. Tijdens het bouwproces een paar foto's genomen die ik in dit verslagje zal verwerken, inmiddels ben ik bezig met een nieuw project, namelijk een Oshkosh MRAP.

De boxart van de Tamiya kit. Mooie kit met een goede pasvorm en ook leuk, er zitten best nog een hoop accessoires bij, zoals jerryans, flesjes, een radio en nog vanalles.
Afbeelding

Tijdens het zoeken van referentiefoto's schoot mij ineens de film Apocalypse Now te binnen en hier is het bootje uiteindelijk ook het meeste op geïnspireerd. Hetgeen wat ik perse wilde toevoegen was het verbrande dak, dat later half dicht gelegd werd met bamboe en palmbladeren.
Afbeelding

Om dit voor elkaar te krijgen, kwam ik er al snel achter dat ik het frame/dak van de kit niet echt kon gebruiken, omdat deze uit één geheel bestond. Ik heb er toen voor gekozen om een paar messing staafjes in de juiste vorm te buigen en te solderen.
Afbeelding

Vervolgens een paar styreen staafjes (halfrond) op maat gesneden en deze vastgezet op het frame met wat draad.
Afbeelding

Het geheel in de primer gezet (mr. Surfacer 1200) en het frame in een mix van XF58 en XF61 gespoten. De bamboestokken heb ik met de hand geschilderd met Vallejo 'new wood'.
Afbeelding

Ik heb wat palmbladeren besteld van JoeFix studios (foto'tje van internet geplukt).
Afbeelding

De bladeren komen aan als verse groene (papieren) bladeren, na een aantal flink verdunde lagen van diverse kleuren bruin zien ze er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Nadat het dak zo goed als klaar was, werd het tijd om het bootje zelf eens van een kleurtje te voorzien. De romp van de boot is gemaakt van glasvezel en schijnt een beetje een okergele kleur te hebben. Dus eerst de romp in Tamiya XF-4 (yellowgreen) gespoten, vervolgens twee laagjes haarspray erover. Nadat de haarspray droog was heb ik verschillende tinten groen (mengels van XF58/XF61/XF57) met tussen elke laag een laagje haarspray. Tussen elke laag ben ik met verschillende tooltjes en water in de weer gegaan en dit is het resultaat na een avondje sprayen en chippen. De 'tide marks' van al het water krijg je uiteindelijk weg met een blanke laklaag (in mijn geval was dit VMS satin varnish).
Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd ben ik begonnen met het schilderen van een aantal accesoires.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde een poster aan de wand aan de achterzijde van de hut, uiteindelijk heb ik deze poster vervangen voor een grote Jimi Hendrix poster.
Afbeelding

Tijd voor wat eerste weathering stappen. Ik heb op praktisch alle referentie foto's gezien dat de meeste rivier boten echt vol modder/stof zaten. Dit heb ik proberen na te maken met diverse bruine kleuren olieverf van Abteilung en MIG oilbrushers.
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zat ik zo in de 'flow' dat ik niet echt veel progressie foto's heb gemaakt vanaf dit punt, dus bij deze dan de foto's van het eindresultaat. De figures zijn trouwens van Bravo 6 en zijn genaamd: ''life is good'', ''Lazy afternoon'' (1 figure) en ''body and soul''. Verder heb ik nog een aantal details toegevoegd zoals het touw over de railing aan de achterzijde. Het peace teken bij het machinegeweer. Wat teksten op de stalen plaat bij de .50. Ook heb ik voor het eerst met giethars gewerkt, mocht je deze boot ooit willen maken en ook met een giethars iets van water willen maken... Let op, want aan de onderkant van de boot zitten een aantal gaatjes waardoor je hars naar binnen loopt en je dus een hoop luchtbellen rondom de boot gaat krijgen. Uiteindelijk dit opgelost door de luchtbellen met een brandertje zo goed als mogelijk weg te poppen en er een tweede laag hars overheen te gieten. De hars was trouwens transparant en gekleurd met een paar druppels Vallejo Cork Brown. De rimpels op het water zijn gemaakt met ModPodge gloss en de afwerking is gedaan met kantenband van de bouwmarkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt allemaal voor het lezen/kijken en tot de volgende! :brouw: :brouw:

Gr Marco

_________________
https://www.facebook.com/Dutch-Scale-Mo ... 027074022/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya PBR - Klaar
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi bouwverslag en resultaat. Mooi en consistent verhaal in het diorama ook.

Het kriskras dak ben ik niet zo van overtuigd, omdat ik dacht dat deze steeds aflopend werden gelegd, dat dat is eerder copuleren met kleine beestjes.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya PBR - Klaar
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi diorama geworden. En ook cool dat je niet gekozen hebt voor een scene uit Apocalypse Now maar je wel hebt laten inspireren. Het zet een typische Vietnam sfeer neer van jeugd die er het beste van maakt op een plek waar ze niet willen zijn. Dat water is trouwens ook mooi gelukt. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya PBR - Klaar
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ik zeg; prachtig!! :brouw:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement