Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jan, 2022 0:08 am
Berichten: 7
Hallo allemaal,

Hier zal ik het bouwverslag van mijn eerste scheepsmodel bijhouden. Ik heb gekozen voor de Polaris van Occre (schaal 1:50), omdat ik helemaal geen ervaring met modelbouw heb. Dit model is door Occre namelijk ontworpen voor de beginnende modelbouwer, waarbij ervoor gezorgd is dat de voornaamste montage- en modelbouwtechnieken voor het bouwen van een houten scheepsmodel aan bod komen.
Ik zag dat er op dit forum al een bouwverslag voor de Polaris is gepost (https://modelbrouwers.nl/media/cache/8a/58/8a58e2c9f1d67863252f7d036e1c2bb8.jpg), maar helaas is de bouwer gestopt met posten (of bouwen?) na de 1e beplanking van de romp. Hopelijk hou ik het dus iets langer vol! :lol:

Enkele specificaties van het model:
Lengte: 580 mm
Breedte: 124 mm
Hoogte: 446 mm
dubbele beplanking

En zo zou het er uiteindelijk moeten gaan uitzien:
photo 552372


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jan, 2022 0:08 am
Berichten: 7
Allereerst een simpele bouwplank gemaakt met een MDF-plaat en een aantal rechte hoeken waartussen de valse kiel geklemd kan worden. De valse kiel was helaas niet helemaal recht, maar met alles vast te zetten in de bouwplank denk ik dat dit later geen probleem zou mogen vormen.

photo 552394

photo 552396


Dan een dry-fit gedaan van de spanten, die sloten mooi aan op de valse kiel zonder al te veel speling:
photo 552397

En vervolgens alles gelijmd via de Duplo-methode om de spanten 90°-haaks op de valse kiel te krijgen:
photo 552395


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2022 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Kinnie,

Welkom hier en leuk dat jij de vorderingen laat zien in een bouwverslag.
Complimenten voor de kit die je hebt uitgezocht. Een aantal basisvaardigheden kun je met deze kit goed tot je nemen en het is een niet al te groot model waardoor de duur van de bouw ook niet eindeloos is.

Je bouwplank zal je in deze fase nog helpen, maar als je rompbeplanking is gedaan zal je de metalen hoeksteuntjes moeten verwijderen.
Al met al een heel goed begin waarbij je al een aantal technieken weet toe te passen zoals de legoblokjes voor het haaks zetten van je spanten op de kielplaat. :brouw:

Jouw volgende stap zal zijn het aanbrengen van een dekplaat die je moet voorzien van dekplanken. Als die is aangebracht zal de kit je waarschijnlijk sturen om je spanten af te schuinen. Dit laatste is een precisie werkje. Ga vooral zorgvuldig te werk en stel vragen als je twijfels hebt. :wink:

Gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2022 0:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jan, 2022 0:08 am
Berichten: 7
De volgende stap was de beplanking van het dek. In de handleiding worden de latjes volledig op het dek gelijmd, waarna dan met een potlood planken van 6 cm lengte (en ook de nageltjes) worden afgetekend. Hier heb ik gekozen om de handleiding niet te volgen en latjes van 6 cm (schaal 1:50, dus dit stelt planken van 3 m in lengte voor) uit te snijden. De breeuwnaden heb ik aangekleurd met potlood en de plankjes heb ik dan volgens onderstaand patroon vastgelijmd, waarbij het patroon om de 3 plankenrijenrijen herhaald wordt.

photo 552537

photo 552532

photo 552533

photo 552535

Daarna het dek lichtjes geschuurd, de kopse kanten van de plankes iets donkerder gemaakt met potlood, en vervolgens het dek behandeld met Occre satijnlak (uit het Occre Polaris verfpakket dat ik erbij heb gekocht).

photo 552536

photo 552534


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2022 1:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jan, 2022 0:08 am
Berichten: 7
Vervolgens het dek vastgelijmd op de spanten en dan enkele verstevigingen aan de kiel en de achtersteven bevestigd zodat de huidplanken bij de eerste beplanking van de romp beter kunnen vastgelijmd worden.

photo 552538

Daarna de kiel en de spanten zorgvuldig afgeschuind met de dremel zodanig dat de huidplanken mooi aansluiten op alle spanten en ze mooi de vorm van de kiel en de achtersteven kunnen aannemen. Hier ben ik helaas te enthousiast geweest en heb ik geen foto's genomen...

Daarna het eerste deel van de 1e beplanking aangebracht, telkens latjes zonder verjonging:
1) een latje onder de dekplank, waar nadien het berghout zal worden opgelijmd.
2) de zandstrook, latjes aan beide zijden van de kiel

photo 552540

photo 552539

photo 552541


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
In mijn ogen ziet dit er goed uit. Prima bezig en vooral omdat het je eerste kit is. Ik blijf je volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jan, 2022 0:08 am
Berichten: 7
De voorbije 2 weken heb ik verder gewerkt aan de eerste beplanking van de romp. Ook hier heb ik niet de handleiding van de kit gevolgd. De handleiding raadde immers aan om de latjes zonder verjonging op de spanten te bespijkeren, waardoor er dan een 20-tal openingen ontstaan die met resthout moeten worden opgevuld. Ik wil mijn eerste modelbootje gebruiken (misbruiken? :wink: ) om zoveel mogelijk technieken te proberen en aan te leren. Daarvoor heb ik ervoor gekozen om de latjes te verjongen zodat ze mooi van voor- naar achtersteven lopen. Hiervoor heb ik de afstand op de grootspant gemeten tussen de zandstrook en de berghouten en die gedeeld door de breedte van de latjes (5 mm), om zo het aantal huidplanken per spant te bekomen (13). Daarna voor elke spant de afstand bepaald van zandstrook tot berghouten en die gedeeld door 13, om de breedte van de huidplank op elke spant te berekenen.

Voor het verjongen heb ik eerst met een digitale schuifmaat het overtollige hout afgemeten op de huidplanken en dit dan weggesneden met een mesje. Dat viel helaas nier erg mee omdat het hout erg splinterde, vooral wanneer kleine hoeveelheden moesten worden weggesneden (bv 0.3 mm op de 5 mm van het latje). Na een aantal rijen zo afgewerkt te hebben, heb ik een andere methode gebruikt: eerst alles afgetekend op de huidplank, het overtollige hout ingekleurd met een potlood en dit dan weggeschuurd met de dremel. Gaf minder splintering, maar wel veel (her)meetwerk :wink: Voorlopig voor mij wel de beste methode van de 2, maar ik ben benieuwd hoe jullie dat precies aanpakken… :D

In tegenstelling tot wat aangeraden wordt in de handeiding heb ik dus ook geen spijkertjes gebruikt, maar de latjes gelijmd en tijdelijk gefixeerd met klemmetjes of met pins die ik in de spanten heb geduwd.

Hieronder enkele foto’s van de werkzaamheden:

photo 553108

photo 553109

photo 553110

En na verdere afwerking van de achtersteven en schuren van de romp:

photo 553114

De volgende stap is het beplanken van de achtersteven en het plaatsen van de kiel...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Binnen 10 dagen een prachtig rompje gebouwd. mooi hoor.
Dat verjongen heeft wel het gewenste resultaat geleverd zo te zien. :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 feb, 2022 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jan, 2022 0:08 am
Berichten: 7
Tijd voor een update!

Na het beplanken van de eerste laag heb ik de bolwerken aangebracht…
photo 553823

…en daarna de achtersteven beplankt.
photo 553828

photo 553829

Hierna heb ik de kiel, voor- en achtersteven aangebracht (nadat ik die eerst heb verdonkerd met de Occre Walnut Dye).

photo 553824

Tijd dan voor de 2e beplanking! Ook hier verjonging toegepast zoals bij de 1e beplanking. Ik moet blijkbaar nog leren om genoeg foto’s te nemen tijdens het bouwen om een goed bouwverslag bij te houden, want ik heb pas op het einde van de 2e beplanking gedacht aan het nemen van foto’s (na licht schuren van de romp) :D

photo 553825

De volgende stappen zijn het aanbrengen van de 2e laag fineerhout tegen de verschansing (in lichte kleur), het retoucheren van de kiel en voor- en achtersteven met Occre Walnut Dye en het vernissen van de romp…


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement