Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Ik zit vaak op dit hoekje van het forum te kijken naar de verschillende projecten in scheepsbouw.
Zowel oud hout, klippers als oorlogsbodems en slepertjes vind ik interessant.

Als landrot weet ik echt helemaal niks over de terminologie van het marineleven, laat staan dat ik ooit een opgetuigd vaartuig gebouwd heb. Er staan wel een aantal duikboten op de -shelf of doom- die wachten op laatste fasen van afbouw.

Aangezien ik op meerdere vlakken wat dingen aan het uitproberen ben (zie de Lehaitre scratchbouw), en aardig wat scheepjes in de voorraad heb, moet ik toch maar eens aan zo'n apparaat beginnen.

photo 546557


Omdat er ongetwijfeld menig fout gemaakt gaat worden beginnen we dus maar met iets minder serieus, bekend uit de kindertijd: Peter Pan's Jolly Roger, ookwel bekend als Disney's restaurant "chicken of the Sea"
Deze uitvoering is gedaan door Revell in een ver verleden (1960 zegt Scalemates)

photo 546055

photo 546053

photo 546054

photo 546056

Aan de slag dus maar. Gewoon er blind in gaan, en dan zien we wel waar het schip strandt (haha :lol: )
Ik ga niet helemaal het bouwplan volgen maar probeer het geheel wat naar de 17e eeuw te trekken door er een Nederlandse Pinas van te maken.

Ik heb een beetje zitten neuzen op internet en het model lijkt daar nog het meest op. Alhoewel het misschien ook een galjoen kan zijn.. (daar gaan we al..) Maar goed, tijd om te plakken en een poging tot oud hout imitatie te gaan doen:

photo 546057

photo 546058

photo 546059

photo 546060

photo 546061

Ik heb de romp geheel in elkaar gezet en de onderkant een witte bodem gegeven. De rest is eerst in een Hu-94 laagje gezet waarna er bruin overheen gedrybrushed is. Om zo een houtwerk te krijgen. hierna ga ik met rood en oud-groen aan de slag.
De versieringen en delen van het Galjoen (versiering aan de boeg) ga ik in goud/koper detailleren.
Ook de loopjes van de kanonnen alvast uitgeboord, dat staat een stuk beter :mrgreen:

Tot nu toe niet ontevreden :mrgreen:

Laterzz

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op wo 02 feb, 2022 19:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het er voor een eerste opzet goed uitzien. Het zal nog meer gaan leven als je details gaat schilderen dus ik snap dat je tevreden bent.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Dat denk ik ook! Ik heb als plan van aanpak besloten om alles een hout effect te geven en daarna de afzonderlijke delen in te kleuren met rood en oud groen met verguldsel op de ornamenten.

Zie nu trouwens dat ik de onderkanten van de uitstekende delen, waar straks de wanten vandaan de mast op gaan, niet mee heb genomen in de hout finish.. :roll:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 12:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Leuk project. De houteffecten zien er ook interessant uit.
Maareh, je mag wel flink doorwerken als ik jouw voorraad zo zie. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Hallo allemaal,

In middels zijn we hier op de werf verder gegaan met onder andere het inkleuren van de verschillende onderdelen. Ik gebruik met namen de kleuren rood en groen met vergulde accenten. De spiegel met daarboven het Rinkelwerk verdient wat aandacht en er zijn hier en daar wat bij de deuren en patrijspoortjes goudaccenten aangebracht.

photo 546062

photo 546063

photo 546064

photo 546065

De masten zijn ook alvast in elkaar gezet en schoongemaakt. Er zitten een hoop gietspoortjes, nummering en naden op deze kit.
Het lijkt wel short run versie... :lol: Wel typerend voor dit kitje is dat de kraaienesten, mastkorven ofwel topkastelen nogal groot zijn uitgevoerd ten opzichte van de masten zelf.

Kennelijk om het geheel een karikatuur te maken van een echt (piraten)schip.
Misschien hoort het zo en was het bij de echte schepen uit die tijd ook zo uitgevoerd maar ik vind het best behoorlijk grote wastobbes.. :mrgreen:

photo 546066

Ook de zeilen hun karakteristieke rood-wit gegeven. Had ook voor alleen witte zeilen kunnen kiezen, maar ik wilde er wel een klein beetje het Peter Pan thema er in houden..

photo 546067

Op het dek had ik ook alvast wat elementjes ingekleurd en de kanonnen/stukken? op de rolpaarden geplaatst, onderteund dmv een terugslagkoord, maar dat heet een broeking geloof ik. Ik heb de talies niet aangebracht, ofwel het katrolsysteem dat de stukken na het schot weer terug in positie moeten brengen.

Op het dek zijn nog twee uitstootsporen aanwezig, daar ga ik een klein opgerold stuk touw overheen leggen ter maskering.

photo 546071


Als we de 4 masten (bezaan, hoofd en fokkenmast en boegspriet met blindes) in de slotjes plaatsen ziet de Jolly Roger er nu zo uit:

photo 546068

photo 546069

photo 546070

Tot zover dan maar weer. Kan het scheepje even uitharden voordat we verder gaan met het optuigen.

Laterz

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op vr 12 nov, 2021 17:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi David,

Sommige van die doosjes heb je al een tijdje liggen. Zo herken ik er drie van Heller (Royal Louis, Stella en La Sirene) volgens mij is dat nog boxart uit de jaren 80/ '90. :lol: Ik denk dat ik toendertijd fl. 19,95 (Guldens) heb betaald bij Bart Smit per doos. Mooie tijden. :roll:
Je hebt voorlopig wel wat te plakken zo te zeggen en als het je ding niet is die bootjes, dan is Marktplaats een oplossing. :roll:

Voor alsnog ga je prima met je JR! :brouw:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Hoi, Dank je Peter,

Die meeste dozen zoals die van Aurora en Heller schepen zijn inderdaad oudjes, maar wat ik zo hoor kunnen ze nog steeds goed mee wat betreft gelijkenis of zeldzaamheid, althans, een aantal van hen. Daar worden ook stevige prijzen voor gevraagd nu, niet meer de 20 guldens van toen :lol:

De motorschepen ga ik zeker bouwen, daar kom ik wel uit.
Het is vooral de oude zeilschepen die nogal wat vergen qua geduld wat betreft de tuigage en zeiltjes.
Bij de JR zit geen enkel takeltje of blok of katrol, dat is bij de Revell en Heller dozen wel het geval.

Begrijp ook dat er nogal wat tijd in gaat zitten.
Ik heb gemerkt, de vele topics doorlopend, dat veel bouwers in dit schepen-hoekje na de romp-opbouw niet meer updaten..
Hoop niet dat dat mij ook overkomt. :oops:

Anyhow, tot nu toe bevalt het me wel, en is het ook leuk qua marine-geschiedenis.
Aan veel van die modellen zit een behoorlijk historisch relaas aan vast, net als met jouw Xebec :brouw:
Ik denk dat ik na de JR maar eens begin aan de Heller Columbus doos of de Bomb Ketch van Revell en daarna een Kogge-schip.

Kortom genoeg in de planning :mrgreen:

Groet,

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Hallo allemaal,

Goed, een kleine update van de vorderingen met de Jolly Roger.
Op dit moment heb ik me een beetje gericht op de masten.

Om straks niet al teveel in de problemen met ruimte voor de tuigage, heb ik alvast de masten wat lijnen gegeven.
Die hebben vast allemaal een eigen naam, maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept. :oops:

photo 546073

Ook de boegspriet en blindes zitten vast:

photo 546072


Ook de achterste bezaanmast is bevestigd.

photo 546074

photo 546076

Moet nog wel even iets aan de harige lijnen doen.
Heb een blokje bijenwas gekocht daarvoor.

Nu kunnen we beginnen om de ondersteunende lijnen maken die de masten op positie houden.


Laterzz,

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Hoi Allemaal,

Het weekend zit er bijna op waarin er onder andere weer gewerkt is aan de Jolly Roger.
Er moest nog een hoop gebeuren aan de masten mbt de tuigage.

Tuigage is de verzamelnaam voor alle zeilen en lopend (beweegbaar) want en het touwwerk die nodig zijn om een schip voort te bewegen en om een schip te laten ankeren. De tuigage bestaat dus uit delen die de ra's en masten op positie houden en tuigage dat bedoeld is om de zeilen te bedienen, vallen/strekkers en schoten/brassers.

De kleuren voor deze twee tuigages zijn verschillend. Kennelijk zijn de lijnen/touwwerk die de masten op de plek houden geteerd, dus donker van kleur.
de lijnen voor de zeilen zijn ongeteerd en dus van natuurlijke kleur. En dat moet er dan ongeveer zo uitzien:

photo 546083

Dus dat zijn bij elkaar een hoop knoopwerkjes :mrgreen:
Aan de slag dus maar. Eerst hadden we de masten al een beetje getuigd en op het dek geplaatst:

photo 546078


Vervolgens heb ik het geteerde staande touwwerk gemaakt:

photo 546081

Vervolgens zijn we alvast wat vallen en strekkers en schoten/brassers gaan plaatsen:

photo 546084

photo 546085

photo 546086

photo 546080

photo 546079

Ik merk bij het plaatsen en licht op spanning brengen van de tuigage werking bij de lijnen die al staan.
Die worden dan bv slap, dus dat is een dingetje waar ik rekening mee moet houden. :!:

Het bramzeil heeft ook wat extra tuigage gekregen:

photo 546538


Vervolgens heb ik de afbeeldingen die ik heb uitgeprint van verschillende periode-schepen eens goed bestudeerd wat betreft de vallen en strekkers en schoten/brassers. Dat was best ingewikkeld aangezien ik geen idee heb waar welke lijn voor dient.
En ik had ook geen katrollen of blokken, dus die heb ik zelf gefabriekt van wat sprue. Niet zo mooi als echte, maar voor een eerste poging aanvaardbaar.

photo 546541

photo 546542

photo 546545

photo 546546

Ik probeer zoveel mogelijk van voor naar achteren te werken, maar hoe meer tuigage is geplaatst, hoe moeilijker het wordt om de volgende lijnen te plaatsen.Het begint wel een beetje op een spinnenweb te lijken :mrgreen:

Moet nog wel iets aan de harigheid van het garen dat ik gebruik doen. In macro-stand is het erg pluizig.. :|

Laterzz

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op ma 15 nov, 2021 22:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 11:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Begint er goed uit te zien, zo, al zal het historisch niet helemaal correct zijn

De pluizigheid kan je opvangen door ofwel de draden in te smeren met bijenwas of houtlijm, ikzelf gebruik altijd houtlijm dotje op je vingers en dan de draad er doorheen trekken. Het is even een slag zodat je geen lijmresten meer heb, je kan ze ook even in de verdunde houtlijm leggen en dan redelijk strak opgespannen laten drogen

Voordeel van de houtlijm is dat je dan dan wel een stevige punt aan je draad kan krijgen mocht je ze door katrollen of blokken moeten halen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement