Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Al weer een tijdje geleden dat ik mij op dit forum ophield. Het heeft mij de afgelopen jaren niet mee gezeten, en dat wreekte zich met name op het modelbouw. Maar, momenteel gaat het eigenlijk wel voor de wind, voel ik mij stukken beter, en dus:

De SMS Viribus Unitis, schaal 1:350 van Trumpeter:

photo 538433
photo 538465

De keus van dit model komt voort uit een eerder gemaakt model, de HMS Dreadnougt 1907, ook van Trumpeter.
Dat model was eigenlijk bedoeld als oefen object voor wat betreft PE, schildertechnieken, waterpartijen, weathering, rigging enzovoort.
Dat project dreigde, zoals al mijn projecten tot dan, een stille dood te sterven.
Maar vanwege een operatie en de daarop volgende voorgeschreven rust, heb ik het model toen rustig aan weer opgepakt.
En dat ging wel redelijk, zeker niet top, maar het plezier in modelbouw was weer terug.

Ook een leerzaam project, ik had/heb nog veel te leren.
Wat ik mij vooral voor ogen houdt is dat de lat hoog leggen een mooi doel is, maar uiterst frustrerend als je daar niet de kennis voor hebt.
Dus, voorlopig heerlijk genieten van deze hobby, plezier staat voorop en gaandeweg de nodige zaken leren.

De doelstelling is dus van de Viribus een verbeterde versie dan de Dreadnougt te maken:

photo 538457
photo 538455


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei, 2021 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Imposant scheepje, welcome back! :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei, 2021 6:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er interessant uit. Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 12:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
David, fvdm, dank jullie wel!

Na een korte intro zal ik de aangeschafte waar eens tonen.
Dat begint natuurlijk met de bouwdoos zelf, een doos van Trumpeter.
Ondanks dat ik mij had voorgenomen geen modellen van Trumpeter meer aan te schaffen, is er toch een soort haat liefde verhouding met dit merk ontstaan. Maar, dit model sprak mij toch aan, misschien ook wel omdat het net verschenen was maar ik vind het sowieso een indrukwekkend schip.

De inhoud. Uiteraard de nodige ramen met kunsstof delen, á la Trumpeter:

photo 538462
photo 538461
photo 538458
photo 538459
photo 538460

Er is al een begin gemaakt met het model, de romp bestaat uit twee helften, dus geen waterlijn optie zoals vaak gebruikelijk bij Trumpeter.
Ook Trumpeter maakt er een gewoonte van het nodige PE mee te leveren, daar word ik altijd wel vrolijk van. Bij deze bouwdoos word ook nog een ankerketting mee geleverd en uiteraard de nodige decals, waaronder een (gespiegelde!) vlag.

photo 538456
photo 538468

Tegenwoordig is het een vereiste voor mij dat er de nodige PE bij een model te krijgen is. Het was even wachten maar dan blijkt Eduard wel een zekerheidje:

photo 538469

Uiteraard dienen ook de lopen te worden vervangen, daar bleek Master Model dan weer goed voor. Die hadden ook een set voor de ra's e.d. in het assortiment, maar die bleek niet voor de Trumpeter versie bedoeld te zijn. Ahum... :oops:

photo 538454

En dan vind Trumpeter het voldoende te volstaan met één kleurenschema, daar word ik dan niet zo vrolijk van:

photo 538453

Al met al een mooie basis er iets moois van te maken.
(De grootste uitdaging lijkt momenteel de foto's, zie ik...)


Laatst bijgewerkt door Jakob op vr 22 okt, 2021 18:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dat ziet er uit als een uitgebreide complete set om een goed scheepje van te bouwen.

PE en metalen loopjes en kettingen zijn hier zeker een aanwinst. Ik zoek ook altijd naar metalen masten als ik een scheepsmodelletje koop.
Bij het maken van de lijnen, wil een plastic mastje nogal eens doorbuigen.. :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
[PE en metalen loopjes en kettingen zijn hier zeker een aanwinst. Ik zoek ook altijd naar metalen masten als ik een scheepsmodelletje koop.
Bij het maken van de lijnen, wil een plastic mastje nogal eens doorbuigen.. :mrgreen:]

Dat was ook precies mijn idee, ik meende ook een complete mast te kopen. Leermomentje.
De delen op zich zijn wel mooi maar niet gedetaileerd, ik twijfel nog of ik de delen ga gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 mei, 2021 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Je zegt dat er maar een kleuren schema is,

Buiten het grijze kleur schema is er nog het groene, welk kleur schema had je verder nog in gedachten?
Alle kuk schepen hadden zover ik weet een groen onderwater schip, en de opbouw was grijs of groen geschilderd.

Zoek anders naar Zdenek Tollar hij heeft een aantal zeer mooie schepen gebouwd van de KuK marine

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 mei, 2021 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Wat ik er mee bedoelde is dat het meegeleverde kleurenoverzicht het enige is qua kleurinstructie's.
Er is geen info apart over de componenten. En dan ook nog kleurcode's die ik lastig te herleiden vindt, ondanks de kleur tabellen, zoals die ook op dit forum te vinden is.
Op zich niet zo'n probleem, je werkt maar met enkele kleuren. Maar een bouwinstructie met kleurinstructie voor bepaalde details, zou e.e.a. verduidelijken.
Maar, met logisch nadenken kom je ook een heel eind.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 mei, 2021 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Ok duidelijk

Nou benieuwd hoe het gaat uitpakken, blijf deze volgen. :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
boris279, dat is mooi. En gezien jouw bouw; grijp in, waar nodig. :brouw:

Uiteraard werd eerst de romp in elkaar gezet. Hier kwam een klein beetje geweld aan te pas, de romp moest in het midden met plakband bij elkaar gehouden worden. De pasvorm is behoorlijk netjes, wel moest de boeg en achtersteven iets worden bijgewerkt. Met Revell Plasto zijn de naadjes opgevuld, en uiteraard wat glad geschuurd.
Standaard procedure is inmiddels het uitboren van de patrijspoorten.

photo 539023
photo 539022
photo 539021

Ik werk nu afwisselend aan de romp, het dek en de bewapening.
Van het lichte geschut moeten er 18 gemaakt worden.

photo 538467
photo 538466
photo 538464

Als deze delen klaar zijn, wacht mij een grote uitdaging: met de airbrush aan de slag... :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement