Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 nov, 2019 16:57 pm
Berichten: 9
Billing noemt dit een beginnersdoos, ik niet. Veel meer problemen dan met de Jolie Brise en de Colin Archer en de Zeeuwse hoogaars. De voorgezaagde stukken kloppen niet ( dek in de spanten bij voorbeeld) en het hout voor de huidgangen is pet, rafelt en is te zacht. Maar dit terzijde.
Ik ben nu toe aan het lijmen van het boeisel aan de boeg en op de spanten. Goed voorgebogen met een buigapparaat en wat gebeurt?? De lijm houdt niet!,, noch Bison secondenlijm, noch UHU hart. Aan mijn vingers houdt-ie wel, het ligt dus niet aan de lijm.
Wie begrijpt dit? Het hout is droog, spanten zijn in model geschuurd. Zou het aan dat zeer dunne triplex liggen? Ik kan het me niet voorstellen, maar wat is het dan. Bij de kont van de hoogaars (Billing) was hetzelfde triplex gebruikt, op dezelfde manier gebogen, en dat ging probleemloos.

Een bij-vraag: ik kan bij jullie postings de foto’s niet bekijken. Vreemd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2021 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Persoonlijk zou ik geen seconde lijm en uhu hart lijm, maar gewoon een houtlijm, en eventueel een houten pinnetje om het vast te zetten, welke je later mooi kunt gladschuren.

Houtlijm is een water basis lijm, hecht mijns inziens veel beter met hout, mits goed toegepast dan een seconde lijm of uhu hart lijm. Helemaal op een hout/hout verbinding.

Kan verder geen foto’s zien maar even vanuit je verhaal gaande,

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 9:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ben het met Boris eens, sec lijm is harstikke leuk als je lichaamsdelen aan elkaar wilt plakken voor de rest is het een waardeloze lijm al moet je er soms noodgedwongen wel mee werken. Ik heb nooit begrepen waarom met sec lijm voor een hout op houtverbinding gebruikt, de witte standaard houtlijm is beter, kan wel tegen spanning en stoten, het duurt wat langer voordat het droog is, dus soms een speld, klem of, zoals Boris al zegt, houten pinnetje, gebruiken, maar dan is het een eitje
Ik heb de Sperwer een jaar of 40 geleden gebouwd en als beginnend jochie had ik er niet veel moeite mee, als het niet past, moet je eerst oezelf even controleren of de voorgaande parts wel goed zitten, want in mijn beleving was het een goed passende kit, al heb je met hout soms wel even wat meer werk nodig dan bij plastic, maar is dat niet de charme van houtbouw?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 nov, 2019 16:57 pm
Berichten: 9
Dank voor jullie reacties. Met de vier schepen die ik tot nu toe bouwde heeft UHU en ook
secondelijm zeer goede diensten bewezen. Maar op jullie aanraden ga ik het met houtlijm proberen.
Overigens was de Sperwer van 40 jaar geleden een totaal andere bouwdoos dan nu. Hij was langer, had voorgevormde en verjongde mahonie huidgangen die van boeg tot kont liepen, zodat het er zeer fraai uitzag. De huidige Sperwer heeft gewone latten van het eerste tot en met het laatste spant en de boeg en kont moet je vormen uit massief balsahout dat je tegen het eerste en het laatste spant lijmt, als je vervolgens het geheel gaat lakken met kleurlak zie je dus opzij huidgangen, maar niet bij boeg en kont. Hmm. Ik vind dat niet mooi, maar ik bouw het ding wel af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2021 8:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik wist niet dat de inhoud en zo veranderd was, had dus nog de inhoud zo'n beetje op mijn netvlies

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2021 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Tadorna schreef:
Een bij-vraag: ik kan bij jullie postings de foto’s niet bekijken. Vreemd!


Dat kan zo maar aan je eigen pc of browser liggen.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement