Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Hallo allemaal, een goed 2021 gewenst.

Ik heb het heel druk gehad laatste maanden dus van een bouwverslag bijhouden kwam helaas weinig, hoewel ik op de achtergrond langzaam maar zeker gebouwd heb aan de IJN Mikuma, ik wil vanaf dit punt proberen de draad weer op te pakken en alsnog voor de verdere verloop een verslag bij te houden.

Tot nu staat een deel van de superstructure met bijbehorend platformen, schoorsteen, aa guns en dekken. Wat rest is de turrets en een berg etch.

Voor dit project gebruik ik de volgende materialen

- IJN Mikuma Light cruiser 1/350 Tamiya

- Infini 13mm and 25mm twin aa guns
- veteran IJN deck equipment
- Eduard Mikuma PE sets
- Uschi rigging
- Tamiya XF paints and AK wheathering.
- Aber main gun barrels (155mm triples)

Hoewel met elk schip de vaardigheid beter word kan er hier een daar nog een hoop beter op etchgebied, vooral meer consistentie en minder deuken, hier en daar zal ik nog wel wat kreukels uit de railings moeten "strijken". De AA guns zijn tot dusver goed gelukt maar ik ga wel zo'n werkstation met loep aanschaffen want ouch die 13mm's zijn klein.

voor het verweren en verven ben ik al wat aan het nadenken, het zal niet een roestbelt worden zoals de Hiei, dit schip wordt gebouwd in haar vredesuitrusting dus met goed verfwerk. voor het verven zelf twijfel ik tussen eerst helemaal bouwen en dan verven (dek spuiten en afplakken en dan rest) of de supersturcture en losse stukjes apart en dan later monteren, dit heb ik bij eerdere projecten ook gedaan maar ditmaal lonkt de eerstgenoemde aanpak, iemand tips/mening wat handiger is?

IK heb voor nu enige foto's opgenomen bij volgende updates zal ik wat meer detail laten zien maar heb tot nu toe weinig bijgehouden.

hartelijk groet en tot de volgende update

photo 528440
photo 528441
photo 528442
photo 528443
photo 528444
photo 528445
photo 528446
photo 528447
photo 528448


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een wonderlijke uitlaat heeft dit schip zeg.
Is het misschien nog mogelijk om die grote naad in jou opbouw weg te schuren en te plamuren?
Net onder die twee kleine luchtafweer geschutten?
En eigenlijk hetzelfde met de aansluiting tussen de opbouw en de romp, daar zit ook een naad bij beide opbouwdelen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 8:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat zal wel goedkomen, Markie, uit de beschrijving maak ik op dat dit nog niet verlijmd is. Zo zou ik het waarschijnlijk ook aanpakken, want het dek zal nog moeilijk te schilderen zijn met al die uitsteekels, zeker als je er ook iets van verwering op wil zetten. Ik weet uit ervaring wat IJNfan al doorgemaakt heeft met de Infini kanonnetjes. Ik ben ook benieuwd wat de ammo crates gaan opleveren, ik ga er ook een heleboel nodig hebben maar besloot om die van de kit te gebruiken.

Mooie foto's trouwens!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
@markie
De opbouw is nog niet gelijmd dus zal niet op alle fotos goed op elkaar of het dek hebben gestaan, ik had het puur even voor de foto allemaal op zn plek gezet. De pasvorm is wel redelijk goed dus verwacht bij het uiteindelijke vastlijmen weinig problemen.
Bijna alle japanse zwaardere cruisers hadden een dergelijke schoorsteen, exact waarom weet ik niet maar waarschijnlijk omdag de machinekamers nogal groot waren met meerdere afvoeren denk ik,

@steven ik houd je zuikaku ook bij en das prachtig, een mooi schip ook. Die infini’s zijn best mooi maar vooral de 13mm voor de brug waren painful :roll:. Ik heb de ammocrates gebruikt op de platform rondom de schoorsteen, lastig te vouwen maar wel een mooi gezicht. Veel meer zal niet nodig wezen aangezien het was voor anti air geschut wat zeer beperkt is in dit model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Aaah ja, nu je het zegt Steven, zie ik het ook, had er even over heen gelezen of ik was zo afgeleid door de foto's dat ik er nooit meer bij stil had gestaan ;)
Valt er nog iets te doen aan de vorm van het stuk pe wat je als raampjes gebruikt trouwens, dat sluit niet heel mooi aan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Hier volgt een korte update, Ik probeer elke week een bladzijde uit het opbouwboekje te doen. Aangezien een groot deel al staat beperkt dit zich voornamelijk tot het uitpluizen waar de niet gebruikte PE thuishoort en het maken van kleinere structuren of toevoegen van kleine details zoals ladders en railings. Ik ga experimenteren ditmaal met verder doorbouwen/toevoegen van etch voordat ik ga spuiten, railings en trappens voegde ik hiervoor met regelmaat pas later toe na ze apart op the frets te hebben gespoten.

Anyway, er is wat PE toegevoegd aan de mast, een windsnelheids meter en een vaantje. 2 zoeklichtplatformen zijn in aanbouw, aangezien ik niet risico wilde lopen dat de relings lossprongen heb ik deze nog niet afgemaakt maar even met rust gelaten.

Op de basis van de brug is een 2tal deuren toegevoegd,

Voor een 3tal turrets zijn metalen barrels gemonteerd en deuren aan de achterzijde geplaatst
- door een rubber rondje onder de plastic “dop” op de barbette gaat het plaatsen van de turrets moeilijk. Ik denk ze te laten zitten en dan maar even rond te draaien met spuiten. Weghalen en met PE erop plaatsen gaat waarschijnlijk niet zomaar gelukken zonder de “kwetsbare” PE te vernielen.

Als laatste heb ik 2 PE bruggetjes gemaakt die de verbinding vormen met de acheepsbrug voorop en het platform rondom de schoorsteen

De blastbags zitten nog los in de turrets geschoven dus nog niet uitgelijnd.
photo 529648

photo 529646
photo 529651
photo 529653

photo 529649

Wat betreft de ruitjes van de brug, het klopt dat ze aan 1 zijde iets uitsteken, maar ik laat t wel zo zitten, ik vind het zelf niet heel erg als er wat foutjes in een model zitten zolang het maar minder is t.o.v het vorige model of de aanblik niet verstoord. Meestal gaan alle foutjes of stukken met imperfecties naar één zijde en dat is niet de kant die je als vooraanzicht ziet als je voor mn vitrine zou staan :| . Nadeel met de ruitjes is dat ze helemaal vast zitten al boven en onder en, eerlijk is eerlij, de foto vergroot het effect wel ietsje uit. Ik ga het wel wat bijschuren nog voordat de spuit uit de kast kom en als er dan een kier zit vullen we dat op met een beetje vulmiddel.

Mvgr
Gerco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Natuurlijk vergroten de foto's alles dus je ziet meer aandachtpuntjes dan met het blote oog. Dit kun je ook in je voordeel gaan gebruiken. Zo kun je op de foto zien dat de lopen van de linkse turret scheef lijken te staan. Nu kun je er nog iets aan doen. Het hele fijne PE kun je niet veel meer aan doen. Hoe minder foutjes je aan het eind hebt, hoe blijer je bent, toch?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Hey,

Dat klopt, de lopen zitten ook nog niet helemaal vastgezet in de turret om exact die reden.
IJNfan schreef:
De blastbags zitten nog los in de turrets geschoven dus nog niet uitgelijnd.


Op zich maakt een foutje hier en daar min honestly niet zoveel uit zolang een model er maar mooi uitziet alhoewel perfectie het streven blijft :wink: .

Mvgr Gerco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Goede foto's zijn soms onverbiddelijk. Zeker bij al dat fragiele photo-etch is het vaak lastig om foutjes te herstellen. Toch vind ik het allemaal wel meevallen hoor, eenmaal met een nat schuurpapiertje, primer en verf zal het er prima uitzien. Ik krijg gewoon zin om weer eens een carrier te bouwen.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Mikuma - 1/350
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi bezig, ziet er goed uit.
Vallen mij een aantal dingetjes op, waarom zitten er zoveel lijmen resten op je schoorsteen ?

(Denk persoonlijk dat het ver naar achteren leiden van de schoorsteen heeft te maken met de hete rookgassen zover als mogelijk was weg te houden van de commando mast waar zich tevens de waarnemers bevonden ivm berekening geschutsbaan projectielen. )

En over commando mast gesproken valt me ok dat er nog een gietnaad aanwezig is op de afstandsmeter.

En ik vraag me af of je ook nog de patrijs poorten/ kijk gaten van de gevecht commando centrale gaat uitboren ?

Voor de rest ga je lekker, en kijk er ook naar uit wanneer ie is voorzien van een laag verf !

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement