Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 1:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Ik moest mij hier even inlezen maar ben weer ouderwets onder de indruk.
Een fraai schip ook, een apparte keus maar logisch als je door Roodbaard "verpest" bent.
En dat allemaal aan de keukentafel. :shock:
Ik heb besloten de houtbouw te laten voor wat het is, maar als ik dit zie dan brand er ergens toch een heel klein vlammetje dat nu dreigt weer hoog op te laaien. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
*It's all about the hull*

Fijn dat jullie meelezen en het bouwproces leuk vinden. Dank voor alle mooie reacties. :brouw:
De bouw gaat natuurlijk verder aan de eettafel en ik neem jullie dieper mee in het verhaal achter de Xebec.

In het Middellandse zeegebied werden deze scheepjes gevreesd. Ze waren realtief goedkoop te bouwen, licht, snel, wendbaar, zwaar bewapend en nooit alleen. De koopvaardijschepen uit die tijd waren niet goed bewapend en vielen makkelijk ten prooi. De goederen geplunderd, bemanning vermoord, het schip in brand gestoken en vrouwen en kinderen werden meegenomen en verkocht op de slavenmarkt. Dit zorgde ervoor dat Spanje ook Xebec's ging bouwen om daarmee het gevecht aan te gaan.

De rompvorm van dit schip is wat het schip zo snel maakte. Ze is lang, slank en scherp bij de boeg waardoor ze door het water klieft. Terwijl de koopvaardijschepen met hun "bolle buiken" in vergelijking lomp, zwaar en stukken langzamer waren. Het doel was dan ook om zoveel als mogelijk goederen mee te nemen in die bolle buiken.

De rompvorm van de Xebec is wat de Xebec haar vaareigenschappen geeft. Natuurlijk zijn de latijnzeilen ook een belangrijk visueel kenmerk.
Tijdens deze update zal voornamelijk de romp een belangrijke rol spelen. Helaas heeft mijn telefoon een aantal foto's niet bewaard, kan ze niet terugvinden. Het beplanken van de romp is voor mij altijd een "dingetje". Ik blijf het bij ieder project roepen, het is een kunst die niet zo eenvoudig is. Ik leg persoonlijk de lat redelijk hoog (ik maak em ff :mrgreen: ) en daarmee creeer ik ook de uitdaging voor mijzelf. :P

Op onderstaande foto heb ik de latten op het achtersteven ook weer mee laten buigen met de vorm van het spant. Edge setting of het verbuigen van latjes in de breedte is met 0,5mm fineer een grote uitdaging. Ik gebruik een strijkijzer en water om het fineer in de breedte van het latje te modelleren.

photo 546840

Nu, vanaf dit punt ben ik wat foto's kwijt van het proces maar ik som even op wat ik gedaan heb.
- De verschansing aan stuur- als bakboord aan de bovenzijde beplankt en deze zwart gebeitst met Oostindische Inkt.
- Kielbalk en scheg geplaatst;
- Eerste laag beplanking aangebracht.

photo 546838

photo 546839

photo 546836

photo 546841

Oké, ten eerste over de eerste laag beplanking. Deze laag moet een goede basis geven voor de tweede laag. De rompvorm moet goed worden gevolgd en kun je nog het e.e.a. corrigeren indien gewenst. Voor mij is het altijd een goede generale repetitie. Ik kan meteen oefenen met het verjongen van mijn huidlatten en een beetje spelen met de lijnen van het schip. Overigens is het vaak zo met bouwdozen dat de eerste laag een ander beplankingspatroon volgt dan de tweede laag. Dit heeft te maken met de verschansing erboven waaronder de huidlatten komen en de uiteindelijke plaatsing van de berghouten. Ik wil nog wel eens afwijken van het patroon van de kitmaker en plaats de berghouten op een acceptabele plek. Pas onder de onderste berghouten begin ik met de tweede laag pas te verjongen en mijn breedte van mijn latjes te berekenen.

Terug naar het achtersteven, ik heb wat lijnen uitgezet aan de achterkant om dat te beplanken met notenfineer. Ik heb wat notenfineer gekocht t.o.v. de meegeleverde Sapeli strips die in de doos zitten. Die Sapelli strips zijn oranje / rood van kleur zoals Mahony hout etc. Ik vind het persoonlijk niet mooi.

photo 546846

Nu is het enkel het leggen van latjes langs die lijntjes. Kind kan de was doen.

photo 546843

photo 546842

photo 546844

photo 546845

Vanaf dit punt ga ik verder met de beplanking op de romp en dan als eerste het bepalen van de berghouten (dikkere planken aan de zijkanten van een schip). Ik kijk daarmee goed naar de zeeg van het schip om te bepalen waar ik de berghouten plaats. Ook zorg ik ervoor dat de latjes boven en tussen de berghouten een gelijke afstand van elkaar hebben zodat alles mooi evenwijdig loopt. (dit is een tip die je kunt onthouden als je zelf met de berghouten bezig bent)

photo 546849

photo 546848

photo 546847

photo 546850

photo 546851

photo 546852

Vanaf hier is het "fundament" klaar voor de tweede laag beplanking. Voordat ik uberhaupt een latje tegen de romp aanzet, bepaal ik eerst hoe de huidgangen gaan lopen. Dit kan dus anders zijn t.o.v. de berghouten daarboven. Ik kijk naar de op dat moment vorm van de romp en hoe ik de latjes (stroking) wil laten lopen zodat ze een mooie vloeiende lijn krijgt in de romp en ik geen stealers (insteekplanken) nodig heb. Dit laatste mag gewoon gebruikt worden en werk vroeger te pas en te onpas gebruikt. Ik vind het echter een uitdaging voor mezelf om dit zoveel als mogelijk te vermijden en je iedere plank van boeg tot achtersteven kan volgen. Ik heb in mijn topic Santa Maria hier uitgebreid bij stilgestaan, lees dat topic door voor meer informatie.

Kortom, met de dichterlijke vrijheid in het achterhoofd en een vaste hand, teken ik de lijnen uit op de romp. De lijnen die getekend zijn, vervangen de centen (tijdelijke gangen) die je zou gebruiken bij een enkellaags romp beplanking. Ze doen niets anders dan de romp in gelijke delen opsplitsen en het is daarmee mogelijk om op meerdere plekken tegelijkertijd te werken op je romp. Dit is met name handig als je met droogtijd zit als je een nat latje tegen de romp hebt gebogen en zijn vorm moet gaan krijgen. In mijn geval voor dit type schip is dit niet van toepassing. Het fineer is zo dun, dat buigen geen probleem opleverd. :)

In mijn geval zijn per romphelft 3 vlakken gemaakt. Ieder vlak bestaat uit 5 gangen / stroken op de zandstrook na. Die laatste plank (advies is om deze als eerste te plaatsen) is mijn correctieplank. Waarom je deze het beste als eerste kunt plaatsen heeft te maken met de "rabbet" die bij de kiel wordt uitgesneden. Hier vallen de latten dan mooi in. Met een enkellaags romp of een admiraliteitsmodel is dit zeer belangrijk. Op mijn model is deze niet aanwezig en kan ik de zandstrook ook als laatste plaatsen. Doordat het mijn correctieplank is (bij kleine foutjes kan ik deze plank gebruiken om het e.e.a. te herstellen of camoufleren) besluit ik deze ook als laatste te plaatsen. De zandstrook is feitelijk een plank die vroeger vaak breder was dan de overige huidgangen en dat geeft je als bouwer ruimte om met deze plank te spelen qua afmetingen etc. Dit betreft een kit en alle latjes zijn maximaal 5mm breed, ik heb niet breder, dus de zandstrook zal ook niet breder worden. :roll:

photo 546853

photo 546854

Goed, genoeg over de zandstrook. De lijnen zijn bepaald, de romp opgesplitst in gelijke delen. Nu neem ik een lengte van een huidgang en snijd een bundel van deze latten alvast op deze maat.

photo 546855

Nu ik dit heb bepaal ik een patroon en begin ik met het aanbrengen van de eerste gangen. Ik werk van boeg naar steven in het algemeen doordat de aansluiting van de latjes bij de boeg wat extra aandacht nodig heeft. Voor alsnog maakt het niets uit in welke richting er wordt gewerkt. De keuze is dus aan jou.
Ik check bij elke gang of de stroking juist is. Ik kijk in lengterichting langs de latjes van boeg naar steven en andersom. Hierbij is het de bedoeling dat ze een strakke lijn tonen vergelijkbaar met de groene lijnen die ik op de romp gezet heb.
Totdat het moment daar is dat ik de eerste 5 gangen gelegd heb en ik bij de eerste groene lijn ben aangekomen.

photo 546857

photo 546856

Het is nu een kwestie van herhalen van de hierboven genoemde stappen en zo de overige twee vlakken opvul.

photo 546858

photo 546859

photo 546861

photo 546863

photo 546860

photo 546862

photo 546864

photo 546866

photo 546865

photo 546867

photo 546868

photo 546869

Tja, en dan zit de tweede laag aan een kant er ook tegen. Ik moet de romp nog lichtjes schrapen of schuren en vandaar dat het oppervlakte nog wat ruw en oneffen kan ogen. In mijn volgende update is deze mooi glad en zal de andere kant ook zijn gedaan.

Tot zo ver, tot snel,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Interessant project en heel wat anders dan mijn plastic-fantastic schip.
Dit topic doorgelezen, ben ik meteen weer wat scheepstermen rijker :)

Zo te zien veel precies passen en meten voordat de lijm er aan te pas komt.
Ook mooie verbeteringen met die hout-upgrades!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 8:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Weer mooi strak plankwerk, Peter, maar ik had ook niet anders verwacht van je

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bert Takken schreef:
Weer mooi strak plankwerk, Peter, maar ik had ook niet anders verwacht van je


Bedankt BertUS!

Als het er niet naar mijn zin op had gezeten had het er al af gelegen. :mrgreen:
Ik hoop de andere kant dit weekend een heel eind gereed te hebben, dan kan ik daarna met de opbouw beginnen. Dat vind ik altijd een mooie fase van de bouw.
Helaas veel kanonnen en luiken die gemaakt moeten worden, daar zal ik me dan maar even doorheen moeten worstelen.

bedankt voor je reactie! :brouw:
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
It's all about the hull - part deux (de andere helft)

Goedemorgen luitjes,

Deze update is wat beknopter als gebruikelijk en het wordt geen groot verhaal of lang verhaal met veel foto's, maar daar en tegen is het wel een mijlpaal in het bouwproces want de romp is helemaal dicht! :D
Gelukkig had ik dit weekend wat tijd om ook bakboord te voorzien van een tweede laag.
Zoals ik al eerder schreef is de rompbeplanking niet mijn meest favoriete bezigheid, maar de voldoening is er ook naar als de romp dicht is en het redelijk is geworden zoals je het van te voren bedacht heb. Goed, ik laat jullie niet langer in spanning en neem jullie mee in een korte fotoreportage.

Zoals bij de beplanking van stuurboord, wordt bij bakboord dezelfde stappen doorlopen. Het begint met het leggen van de eerste rijen om het eerste vlak op te vullen tot aan de eerste groene lijn, daarna na de tweede en dan het laatste vlak voor deze romp.

photo 547208

Ook hier is het weer belangrijk om tijdens iedere strook in de lengte richting van de romp te kijken langs de gelegde strook. Het is van belang dat je langs de latjes kijkt om te zien of deze een mooie vloeiende lijn toont. Om die reden laat ik vaak foto's zien waarbij je van steven naar boeg kijkt of andersom om juist die lijn te tonen.

photo 547210

photo 547209

We zijn dus onderweg. Verder naar de volgende lijnen.

photo 547211

photo 547215

photo 547212

photo 547213

photo 547214

photo 547216

photo 547217

photo 547218

photo 547219

Zo, de romp is dicht, geschraapt en heel lichtjes geschuurd. De romp wordt in een later stadium netjes gesealed met Danish Oil. Een van mijn favoriete afwerking / bescherming van het hout.
Ik had nog wat tijd over en kom me ontfermen over de roosters aan het steven. Ook hier heb ik het e.e.a. veranderd. Ik heb ook het "witte" hout te voorzien van een beits om daarmee een wat authentiekere uitstraling te geven. De kleur is midden eiken.

Voor wat scratchwerk vervang ik een multiplex stukje voor wat houten latten aan elkaar gelijmd.

photo 547220

photo 547222

Daarna op het schip met de roosters ook geplaatst. Die roosters zijn een dingetje. Ze zijn erg hard en moeilijk te bewerken. Ik wilde de roosters persé een lichte bolling geven zodat ze netjes de vorm van de dekken volgt. Dit is redelijk gelukt. Op den duur moeten er nog afwerklatten geplaatst worden, die de kleine openingen aan de zijkanten zal wegwerken, maar dat is voor later!

photo 547221

Tot later!
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Supermooie romp geworden met die geschaafde afwerking, en dan zit er nog geen spatje lak op.

Wat is eigenlijk de functie van de twee donkere balken die over de hele romp van voor naar achteren lopen?
Is dat alleen esthetisch of heeft het ook een doel?

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
david schreef:
Supermooie romp geworden met die geschaafde afwerking, en dan zit er nog geen spatje lak op.

Wat is eigenlijk de functie van de twee donkere balken die over de hele romp van voor naar achteren lopen?
Is dat alleen esthetisch of heeft het ook een doel?


Die twee donkere balken zijn de berghouten. Berghouten zijn extra dikke verstevigingsbalken aan de zijkanten van een schip die geaccentueerd werden met donkere verf afhankelijk van het kleurenschema van het schip. Dit was ook weer afhankelijk van de periode (jaartal) en land van herkomst.
Mijn vorige schip Santa Maria had geen donkere berghouten en hebben dezelfde kleur als de overige huidplanken. Nogmaals, dit hangt af van het type schip, jaartal, land van herkomst en het uiteindelijk kleurenschema.

Dus berghouten dragen bij aan de constructie / stevigheid van het schip daar waar het schip het breedste is als mede ook de bescherming van de scheepshuid. bij historische schepen zijn er vaak meer dan 1 geplaatst per kant, zijn ze dikker en soms ook breder dan de overige huidplanken. Afhankelijk van het kleurenschema werden ze vaak in een donkere kleur of accentkleur geverft, maar dit is per periode (jaartal) type schip en land van herkomst afhankelijk.

Voor mijn schip heb ik ervoor gekozen om de berghouten te accentueren met een donkere kleur. De strook tussen de berghouten in, werd ook vaak meegeverft waardoor een donkere band ontstaat. Ik twijfel nog of ik dat ga doen of niet.

gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de uitleg :) ik kwam zelf bij toeval ook nog tot een ontdekking wat betreft die borghouten:

Ik las net op de achterkant van de VK in de vaste rubriek Dagboek een stukje uit het dagboek van R.H. Dana (1815-1882), schrijver en zeeman over het reven van zeilen tijdens een storm. Nu kwamen er wat termen over de zeilen langs die ik even op moest zoeken. Bijvoorbeeld dat reven en het bijbrassen.

photo 547237


Door te reven wordt het zeiloppervlak kleiner en wordt de boot daarmee gemakkelijker hanteerbaar. Een vuistregel is kennelijk dat er gereefd moet worden als het berghout in het water komt.

Weer wat geleerd :D

mvg

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is weer een mooie strakke romp Peter. Mag je weer trots op zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement