Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2023 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Ik ben verder gegaan met wat houtsnijwerk. In dit geval de versieringen die aan de kopse kanten van de reling en verschansing moet komen.
Het begint zoals altijd met een design en daarna op tekening die overgezet is op het hout. Vervolgens met de figuurzaag uitgezaagd en daarna het model er in gesneden.
Als laatste op het schip geplaatst, zowel SB als BB.

photo 577108

photo 577109

photo 577110

photo 577111

photo 577112

photo 577113

photo 577114

photo 577115

photo 577116


Tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2023 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Hey Pter,

Ik volg je bouw al een tijdje in stilte op de achtergrond. Pure bewondering voor je werk tot nu toe.
Zoveel details je in dit relatief kleine schip stopt prachtig! Je laatste houtsnijwerk ziet er ook zeer geslaagd uit :brouw:
Ik vroeg me af welke hout soort je hiervoor gebruikt hebt?

Ik blijf je verslag op de achtergrond volgen. Veel bouwplezier! :D

Groet Rik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie kleine kunstwerkjes die gesneden ornamenten :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Rikkerd1995 schreef:
Hey Pter,

Ik volg je bouw al een tijdje in stilte op de achtergrond. Pure bewondering voor je werk tot nu toe.
Zoveel details je in dit relatief kleine schip stopt prachtig! Je laatste houtsnijwerk ziet er ook zeer geslaagd uit :brouw:
Ik vroeg me af welke hout soort je hiervoor gebruikt hebt?

Ik blijf je verslag op de achtergrond volgen. Veel bouwplezier! :D

Groet Rik.


Hoi Rik, leuk dat je volgt! Bedankt voor je support. Ik gebruik Europees Buxushout hiervoor. Dit is haast niet meer verkrijgbaar en een goed alternatief is Castello. Het is vergelijkbaar met Europees Buxushout, bijna dezelfde eigenschappen en de kleur komt ook aardig overeen. Het is ook in grotere afmetingen verkrijgbaar en daarmee ook wat vriendelijker geprijsd t.o.v. Buxus.

david schreef:
Mooie kleine kunstwerkjes die gesneden ornamenten :wink:


Hoi David, bedankt voor je support! Het is inderdaad klein. Wie het kleine niet eert..... :wink:

groet,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Een kleine update van afgelopen weekend.

In mijn bouwdoos werden 4 extra kanonslopen meegeleverd. Ik vermoed dat dit een foutje is geweest. Het schip heeft 20 normale kanonnen en 4 zogeheten pin-cannons ofwel insteek kanonnen. Ik vermoed dat ze bij het inpakken verkeerd geteld hebben en ze hebben dus 24 normale kanonnen + 4 insteek kanonnen geleverd.
Ik kwam er pas achter nadat ik 20 stuks rolpaarden + kanonslopen geplaatst had op het schip en nog 4 kanonslopen overhield. Als ik dit vooraf had geweten had ik de insteekkanonnen laten zitten en ze vervangen voor rolpaard+kanonsloop en het deel onder het achterdek voor een deel open gelaten.

Goed, gedane zaken nemen geen keer. Toch wilde ik de extra 4 kanonslopen gebruiken en heb er rolpaarden voor gemaakt. Ik ga twee extra "reserve" kanonnen op het dek plaatsen en verankeren. Schepen hadden soms extra materieel mee en twee kanonnen gaan uiteindelijk plaats nemen op de voetplaat / steun voor het schip.
Mocht iemand andere ideeën hebben, dan houd ik me aanbevolen. 8)

Ik heb het maakproces van de rolpaarden al eens eerder getoond, hieronder nog een paar stappen.
Eerst alle onderdelen, latjes en wieltjes op maat gemaakt.

photo 577509

Vervolgens de gaatjes geboord in de wielen...

photo 577508

photo 577510

Het model van de zijkanten en onderkanten van de rolpaarden gemaakt...

photo 577511

Assen onder de rolpaarden + wiggen

photo 577512

Een kleurtje gegeven met wat beits en daarna in de olie gezet.

photo 577513

Uiteindelijk de kanonslopen op de rolpaarden gezet.

photo 577514

En zo hebben we 4 extra kanonnen of "kanons" zodra ze op het schip staan....

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik het boegbeeld gesneden uit hout. Het is een arend of adelaar. Om precies te zijn de Spaanse Keizerarend. Deze arenden zijn groot en lijken veel op de Gouden Arend.
Ze zijn iets kleiner dan de grootste en meest bekende arendsoort, de "Amerikaanse Zeearend". Ook heb ik een paar lussen aangebracht ter voorbereiding van de tuigage.

photo 577681

photo 577676

photo 577675

photo 577677

photo 577678

photo 577679

photo 577683

photo 577680

Tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Na enige tijd afwezigheid heb ik dit topic weer eens bij gelezen. En ik ben totaal sprakeloos..... :shock:
G E W E L D I G!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
JJ@MB schreef:
Na enige tijd afwezigheid heb ik dit topic weer eens bij gelezen. En ik ben totaal sprakeloos..... :shock:
G E W E L D I G!


Bedankt voor je reactie. Leuk om te zien dat er mensen zijn die mijn verslag waarderen. Blijf vooral reageren zou ik zeggen. :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
De start van de tuigage

Eindelijk is het zo ver en ik ben begonnen met de tuigage. Betekent dit dat er geen houtbewerking meer gaat voorkomen? Neen, ik heb nog wat roeispanen te maken, de ra's moeten ook nog worden gedaan en hier en daar wellicht nog wat extra's. Kortom, nog genoeg te doen. Toch is de fase van tuigage altijd voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Het schip is qua houtbewerking zo goed als voltooid op een paar kleine zaken na. Het geeft mij altijd weer het gevoel dat een zekere fase van de bouw is voltooid en nu een volgend deel, een complex deel welgesteld, aangebroken is.
Ik heb al eerder gezegd dat tuigage niet mijn sterkste kant van de bouw is. De tuigage van de bouwdoos is wat beperkt en daardoor heb ik die opzij geschoven en probeer aan de hand van documentatie, foto's van andere Xebec's het schip te tuigen wat iets meer strookt met de werkelijkheid en daarmee een kleine upgrade aan de kit te brengen.

De postbode bezorgde een pakketje uit Amerika afgelopen week.
Een van de zaken die tijdens het schiemanswerk moet gebeuren is het omwikkelen van stagen "serving". Hiervoor heb je een stukje gereedschap nodig die ik nog niet had en dus heb ik een eenvoudige serving machine besteld. Deze wordt geleverd van massief Amerikaans Kersenhout en na het verwijderen van de "char" verbrande residu van de laser, krijg je een heel mooi stukje gereedschap die je hele leven lang meegaat. Het is een mini bouwpakketje die je in elkaar moet zetten en na montage ziet het er gewoon erg mooi uit.

photo 578574

De tandwielen moeten op elkaar gelijmd worden. Door de nerf van de tandwielen, 90 graden te draaien ten opzichte van elkaar, krijg je een heel sterk geheel.

photo 578573

photo 578575

photo 578576

Zo, het apparaat staat in elkaar. Ergens in een volgende update zal ik demonstreren hoe je het moet gebruiken en wat het resultaat ermee is.

Nu verder met de vorderingen aan het schip. Ik begin bij de Fokkenmast. Het is de mast die vooraan op het schip staat. De tuigage bestaat altijd uit "lopend want" en "staand want". Met die laatste begin ik. Het zijn de donkere (vaak bruin of zwart) touwen op het schip die feitelijk de masten vastzettten op het schip. Het lopend want is om de zeilen en ra's te bedienen en heeft een beige kleur.

Hoe het staand want moet worden heb ik uitgetekend op papier. Het is voor derden een wirwar van lijnen maar ik doe een poging om het een beetje uit te leggen. Bovenaan de mast of roede zoals het heet, worden blokken aangezet aan de hand van lussen die met bindsels aan de mast vastzitten. Die blokken bestaan uit enkelschijfs blokken en vioolblokken, zowel enkelschijfs als dubbelschijfs. De blokken dienen ervoor om de mast strak vast te zetten. Deze kunnen aangepast worden en dat gebeurd door de touwen die tussen de blokken lopen. De richting van de touwen is met pijltjes aangeduid. De onderste blokken worden aan een soort houten horizontale pen vastgezet die vervolgens is vastgesjord aan het schip.

photo 578580

Om dit te maken ben ik begonnen met de lussen en blokken die bovenaan de roede / mast vastgemaakt moeten worden. Het heeft me even wat puzzelwerk gekost om dat te maken.
Ik gebruik hierbij een "derde handje" om het vast te houden.

photo 578577

photo 578578

Na enig geknoei is dit dan het resultaat van een weekendje bezinnen en knoopjes leggen.

photo 578581

Deze vervolgens aan de roede / mast vastgemaakt met twee bindsels. Het bovenste bindsel loopt door de lussen en de nderste bindsel om de lussen.

photo 578579


Dat was het weer voor deze update. De volgende update zal zijn dat ik de onderste blokken ga aanzetten en de lijnen tussen de blokken zal maken.

Ik hoop dat jullie nog steeds volgen, anders doe ik dit voor "jan met de korte achternaam".

Tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ptèr schreef:
De start van de tuigage

Ik hoop dat jullie nog steeds volgen, anders doe ik dit voor "jan met de korte achternaam".

Tot de volgende update,
Pter


Nou, je doet het in ieder geval voor deze Jan met een lange achternaam :wink:
Dit touwwerk ziet er ook weer super uit. Laat het maar komen zou ik zeggen!

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement